
Het toverwoord? Performance.
De naam Akrapovic laat de harten van vele liefhebbers sneller kloppen. Ook voor de eigenaren van een Volkswagen Golf R heeft de uitlatenbouwer nu iets moois in de aanbieding. Het Performance uitlaatsysteem van titanium is namelijk 7 kilo lichter dan het standaard loodgieterswerk en uiteraard krijgt de rappe jongen er een heftiger stemgeluid door. Maar er is meer!
VW heeft namelijk ook een paar Performance schijfremmen voor je in de aanbieding. Dit systeem is 2 kilo lichter dan het standaard materiaal en zoals je weet heeft minder onafgeveerd gewicht positieve gevolgen voor de rijeigenschappen. Je herkent dit syteem aan een zilver logo op de remklauw met daarop de letter “R”.
Speciaal voor wie het effe kwijt is een kort overzicht van de standaard specs van de Golf R. Deze topper van de range haalt 310 pk en 380 Nm uit een 2.0 viercilinder. Schakelen gaat met een 7-traps DSG en 0-100 km/u duurt iets meer dan vijf seconden. Je pikt er eentje op in Nederland vanaf 54.150 euro.
Zullen we over 15 jaar naar Akrapovic kijken als dat we nu naar Remus kijken? Goede marketing van die jongens hoor, maar ik heb het idee dat er vandaag de dag wel erg hard op de logootjes gegeild wordt en men lijkt te vergeten dat er ook andere prima uitlaatfabrikanten zijn.
@dizono: Waarschijnlijk ook €1000 per kilo dat je bespaart. Inderdaad zeer goede marketing.
@Dizono: denk het niet. Remus associeer je met Astra GSi, terwijl je Akra toch meer associeert met luxere modellen.
@e550: De Astra GSI was in zijn tijd ook behoorlijk luxe. En een Remus was toen premium. Over 10 jaar is zo een Golfje met Akra’s ook gewoon voor de petjes.
@Dizono: Eindelijk.. snap dat gegeil op akra’s ook nooit zo. Vind de meeste akrapovic’s daarnaast ook nog lelijk juist door de logo’s die er net iets te opzichtig op zitten.
@dizono: heeft volgens mij te maken met iso standaarden. als een fabrikant aan die voorwaarden wil voldoen, moeten je leveranciers dat ook. Akra heeft duidelijk zijn kwaliteitscontrole en werkprocedures op orde. Titanium is erg gevoelig op scheuren op de laspunten en lassen kan alleen in vacuum gedaan worden. Het is dus niet voor niks dat ze zo duur zijn.
Akrapovic is rommel. Gemiddelde Miltek is beter. Wil je echt kwaliteit? Ga naar JM voor een systeem op maat met Simons dempers.
@dutchdriftking: Zou eens leuks zijn als er een artikel komt over welke uitlaatboeren nu echt kwalitatief goed spul leveren.
@berlinetta: dat zullen wel de no-name fabrikanten zijn die de “af fabriek” uitlaten leveren. Die gaan in grote aantallen en de autofabrikant wordt er op aangesproken als er wat mis mee is.
@berlinetta: lijkt me inderdaad heel gaaf!
@berlinetta: ben ik ook wel benieuwd naar, ik twijfel ook nog tussen een paar waaronder milltek en akra
@allesmetturbo: Voor advies altijd bij jezelf beginnen. Wat hoop je te bereiken en wat mag het kosten zijn daarbij de belangrijkste vragen.
@dutchdriftking: Grappig dat de meningen zo uiteen kunnen liggen. Ik heb een volledig Milltek systeem onder mijn auto waarvan een lasnaad bij de einddemper een keer is gescheurd, binnen een jaar tijd. Wel voor garantie gewoon een nieuwe gekregen dus dat is prima, de huidige is ook nog gewoon heel. Maar nu komt er ineens tussen de 4000-4500 rpm een dreun in. Mailtje gedaan naar Milltek en zij schuiven het op een montagefout..
Een vriend van me heeft een door JM-tuning gemaakte uitlaat onder zijn auto. Daarvan is de downpipe 1x finaal doorgescheurd geweest en het verdere las-/fabricagewerk vond ik nou ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Op mijn motorfiets heb ik een volledig Akrapovic systeem gemonteerd en dat zag er allemaal echt van superieure kwaliteit uit. Niet te vergelijken met een Milltek/JM-tuning product IMO.
@melv: Ik lees regelmatig slechte berichten over Milltek, dus het ligt niet aan jou..
Zelf heb ik eisenmann – die zooi maken ze ook af-fabriek voor porsche, mercedes en bmw o.a.
@melv: Persoonlijk heb ik onder mijn motor een Arrow systeem origineel via de fabriek. Nooit problemen mee gehad en het heeft nog een normale prijs. Ook nog een losse LeoVince demper en ook zeer onder de indruk ervan.
@melv: persoonlijk zeer goede ervaringen met JM…
@melv: Heb je ook ervaring met Supersprint?
@venividivici: superduur alvast…
@venividivici: Nee Supersprint heb ik geen ervaring mee
@venividivici: golf 4 v6 met compleet supersprint uitlaat. Een hoop kabaal maar het geluid vond ik niet mooi voor een V6.
@melv: Bij iedere sportuitlaat heb je bij een bepaald toerental toch een dreun? Bij de één is het wel meer dan bij de ander.
@boris9397: Nee hoor dit hoeft zeker niet zo te zijn! Bij JM weet ik dat ze zogenoemde anti-drone dempers hebben.
Op het begin had ik er ook geen last van en heb zo dik een jaar gereden, het is pas sinds kort dat hij die dreun heeft.
@dutchdriftking: nu ook niet overdrijven… Is zeker geen rommel.
@dutchdriftking: Vind je reactie niet zo goed te plaatsen. Akrapovic maakt al een flinke tijd de uitlaten voor een heleboel merken in zowat alle motorrace klasses. Niet een plek waar je weg komt met rommel.
@torsen: Idd, als Audi het goed genoeg vindt om onder hun R18 te hangen, en Koenigsegg onder hun Regera, is het voor mij ook dik in orde!
@dutchdriftking: amen
Alleen voor wie echt graag nog meer geld bij de VW dealer wil achterlaten.
Heeft dit ding nou ook van die speakers om de geluidsbeleving te versterken? Of kunnen die speakertjes juist weg na het monteren van deze uitlaat?
@fanboy: er zit een speciale vibrator (soundaktor) aan de basis van de voorruit die gans het gebeuren doet vibreren als een soort luidspreker. Werkt redelijk goed en lijkt van de motor te komen, persoonlijk vind ik het met de tijd enorm storend fake. Afzetten door kabel los te koppelen of softwarematig ook mogelijk.
0-100 4.6s (er zijn al filmpjes met prof meetmateriaal in 4.2s) voor de dsg7 versie. De manuele doet het in 5.1s. Gr
https://youtu.be/Mzw5IgXh-SY
Gewoon custom. Is het mooiste vind ik! Opmaat gemaakt vakwerk. Zaterdag is mijn Volvo aan de beurt?
@kennone: heb jij een Volvo? Kun je er wat meer over vertellen?
@2wheeler: ja hoor. Het is een knalrode Volvo 850R Estate. Pareltje van een wagen. Er is echt niemand die mij wijs kan maken dat er een betere en mooiere auto’s bestaan. Wat wil je nog meer weten?
@kennone: Ik had ’n volledige RVS Ferrita uitlaatlijn onder m’n V40. Mooi spul, maar ook dat gaat uiteindelijk roesten. Dat heeft titanium dan (neem ik aan) weet niet.
@volvoturbo: Kwaliteits rvs roest niet.
Vaak wordt onder andere door Milltec goedkoop (Chinees) rvs gebruikt.
Dit is gewoon rommel je betaald voor de naam. Ik werk als lasser in de metaal voornamelijk rvs als je kwaliteit wil dan zit je bij Akra goed, titanium roest inderdaad niet. Wil je nog hoger dan kom je uit bij inconel die kan de warmte nog beter kwijt dan Titanium al is titanium wel sterker.
@tfsi: Zelfs kwaliteits RVS roest op den duur bij n uitlaat.
@volvoturbo:
Hoogwaardige kwaliteit absoluut niet.
Wij leveren aan raffinaderijen voor chemie, die ook honderden graden heet worden nooit geen roest claim meegemaakt, oppervlakte corrosie is normaal zonder beitsen/passiveren.
@2wheeler: Goed verhaal. Lekker kort.
@fanboy: wtf? Dat is niet mijn reactie? Ik had alleen gereageerd onder @kennone
Als ik kijk op de browser staat er trouwens een lege reactie maar op de app mijn naam boven de reactie van iemand anders
Hoe meer Akrapovič op de weg hoe beter imo.
Ik was zojuist bij de VW dealer en vroeg om de nieuwste ”goodies” catalogus: Werd ik gewoon uitgelachen…….
lijk mij heel erg wouuuuuw ?
Momenteel op bestelling in de Porsche kleur ‘Palladium Metallic’! Performance pakket ook aangevinkt. Levertijd is december, dus dat wordt nog even afwachten.
@giangian: klinkt goed! Wel ff showen als die er is! Helaas ontbreekt het aan een Nederlands Golf R forum vzb.
@n0zem: Zal ik tegen die tijd zeer zeker doen!
@giangian: Heerlijk! en foto’s zie ik graag tegemoet ;)
Volgens de website van VW bieden ze ook een set 19″ velgen met Michelin Semi-Slicks aan en een licht aangepaste achterspoiler die (wel te verstaan) 20kg meer downforce genereert.
Wat ik niet heb kunnen vinden; betreft het hier een complete (catback) uitlaat of alleen een einddemper? Je ziet namelijk alleen foto’s van de einddemper! En dan is €3800,- opeens echt extreem veel……
@ds3thp: Het betreft een complete uitlaat wel.
@ds3thp: Een cat-back is geen volledige uitlaat. Een volledig systeem is inclusief downpipe en noemen ze een turbo-back.
Zodat ze nog harder door de McDrive kunnen knallen
Was beetje pauper dat top Golf R en Clubsport enkel met schuivende remklauwen werd geleverd, terwijl je bij Seat al een paar jaar lichtere grotere 370mm 4-pots Brembos kan krijgen af fabriek… Hoe zien deze nieuwe Performance remmen er nu uit?
@Onehp: inderdaad, die remmen staan een beetje lullig. Onlangs zag ik een golf r met 8 pots brembo remmen en joekels van schijven. Dat geeft meteen een andere aanblik.
Zie in Amsterdam vooral veel GTI’s en R’s met 100 over de trambaan heen racen. Hoeveelheid tuig in die dingen is bizar.
@r3fl3x: in Arnhem zie ik ook alleen maar petjes en tasjes in R’s rijden ja
Fi-exhaust !! Komt geen milltekje, akrapo, supersprint of ander “hot” merk bij in de buurt. Probleem alleen is dat het ietsie meer kost…..
Over het algemeen maar goed ook, kan niet iedereen het kopen
@toniton: heel benieuwd naar je verklaring waarom dat exact beter is.
@2wheeler: Same
@toniton: Lol Supersprint is juist peperduur. Een volledige Supersprint voor een Golf R kost meer dan 8000 euro. Dat is ruim het dubbele van zo’n FI.
@crackdavid: knap van je dat je dat weet, want er is geen prijsopgave bij Fi, opgevraagd ?
Ik zit eens op de site te kijken van Supersprint, maar ik ga de 8k echt niet halen. Ik weet niet waar jij je laat afzetten. Hopelijk heb je wel bij de goede site van Fi-exhaust gekeken, dan zie je snel genoeg dat dit eventjes andere kwaliteit is. ?
@toniton: http://www.fi-exhaust.com
Check de site, kijk en lees naar wat ze te bieden hebben en kom dan terug met je mening.
http://Www.supersprint.com of heb ik verkeerd gekeken ?
@toniton: Dan kan je niet rekenen. En je moet wel naar de prijs inclusief belasting kijken…
https://www.supersprint.com/ww-en/performance-exhaust-system-twin-pipe-for-vw-golf-mk7-r-with-valve.aspx
@toniton: Trouwens jij bepaald de kwaliteit van een uitlaat aan de hand van plaatjes op internet? Noem eens wat punten op die zo’n FI zo superieur maken ??
Een oude werkgever van mij dienhad rvs buis van diameter 50 en 2mm dik.
Daar heb ik voor redelijk wat mensen inclusief mezelf aardig wat knetterpijpen voor gemaakt
@rob5nismo:
voor een knalpot groot of klein
moet je bij Rob5 zijn
@saxoke: zeker geen problemen mee dempers op aanvraag
Ik prefereer toch nog altijd het setje Boss-uitlaten onder mijn Ducati boven die van Akrapovic.