• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

VW testrijder omgekomen op Volkswagen’s eigen testcircuit

Auteur: Dennis, gepost 16 juli 2009 om 22:41 – 35 Reacties

Volkswagen testcircuit Ehra-Lessien


Testrijder bij een autofabrikant is voor echte autoliefhebbers misschien wel de ideale droombaan, maar zonder gevaar is het allemaal niet.

Een 42-jarige Braziliaanse testrijder verloor afgelopen zondagavond op het testcicuit in Ehra-Lessien (nabij Wolfsburg) de controle over zijn wagen. Dit gebeurde nadat er door een plotselinge regenbui een flinke bak water naar beneden was gekomen. De rijder kwam met zijn auto net naast een afzetting tot stilstand, maar werd vervolgens geraakt door een tweede auto, die eveneens de controle was verloren. Door de tweede klap raakte de Braziliaan nog verder bekneld in zijn auto. Zijn verwondingen waren zo ernstig dat hij niet op tijd kon worden bevrijd en ter plekke overleed. Letterlijk in het harnas gestorven.

De bestuurder van de tweede auto, een 27-jarige man, is met ernstig letsel overgebracht naar een ziekenhuis in Wolfsburg. Begin dit jaar overleed een Porsche testrijder op de Duitse autobahn. (via: autoblog.com)

Ook interessant!

  • Porsche weigert elektrisch VW-platform vanwege hoge kosten
  • Porsche straks mogelijk te scoren voor een habbekrats
  • Volkswagen wil parel Porsche niet uit handen geven
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: een gele Ferrari 599 HGTE op het circuit
Volgend bericht: Citroen C6 CX Hybride? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    16 juli 2009 om 22:44

    Tragisch, dat gebeurt helaas in de autowereld. Wat voor type auto was hij eigenlijk aan het testen? Dan weten we in ieder geval welke auto geen succes gaat worden!

    Login om te reageren
  2. Robin zegt

    16 juli 2009 om 22:45

    Klote, echt zwaar klote! Lijkt me heel erg vervelend voor die 2e man.

    Off-topic: In Nederland zouden er nu gelijk kamervragen zijn of testtracks niet nog veilger moeten zijn..

    Login om te reageren
  3. GOD zegt

    16 juli 2009 om 22:46

    en dan doet ie Balboni het toch niet zo verkeerd he!

    Login om te reageren
  4. astra zegt

    16 juli 2009 om 22:46

    Ja, beetje suffe reactie als je het mij vraagt.

    Bekijk het eens van de positieve kant; dergelijke crashes leveren vaak een schat aan informatie op die er voor zou kunnen zorgen dat een auto nog veiliger wordt! En misschien juist daarom WEL een succes!

    Login om te reageren
  5. ex-tuned zegt

    16 juli 2009 om 22:46

    welke auto was het?
    wel een triest gebeuren, ook niet erg slim om zo hard mogelijk op een circuit dat kleddernat is te gaan rijden met een test auto.

    Login om te reageren
  6. BmwMPower zegt

    16 juli 2009 om 22:48

    @ GOD

    Deze testrijder deed het wel veilig op een afgesloten testbaan.

    Ontopic: En nu de vraag met welke auto hij aan het testen was?

    Login om te reageren
  7. ex-tuned zegt

    16 juli 2009 om 22:49

    oja: @astra
    ben jij niet goed snik ofzo, blij zijn met iemand die is dood gegeaan en een zaargewonde? alleen omdat je dan kan weten dat een auto veiliger zou moeten zijn:$ ( trouwens dan kun je netzogoed bij de crashtest echte mensen gebruiken).

    Login om te reageren
  8. GOD zegt

    16 juli 2009 om 22:50

    @ BmwMPower

    des te meer respect voor Balboni ;)

    Login om te reageren
  9. arjens zegt

    16 juli 2009 om 22:56

    Heel naar bericht, de mensen van VW die hierbij betrokken zijn, sterkte.
    Een ding wat ik mij wel afvraag, dit soort metreologische situaties zijn vaak te herkennen. Wat is er dan fout gegaan? Soms komen buien niet voor op een buienradar, dit ivm de hoogte van de buien icm afstand van de radar. Dit zou dan extra zuur zijn.

    Login om te reageren
  10. Robin zegt

    16 juli 2009 om 23:01

    @ BmwMPower & GOD

    Klein detailtje..Lamborghini’s ( in ieder geval de nieuwste, behalve de allérnieuwste dan weer..) hebben 4 vieraandrijving ;)

    Volgens mij bedoelt “Astra” het zo, zonder de tests waren wij ( de VW-klanten ) het slachtoffers. Zonder hem, waren er dus meer dan deze ene persoon overleden. Blijft natuurlijk vreselijk voor zijn nabestaande, maar als hij het zo bedoelde snap ik hem al wat meer.

    Login om te reageren
  11. RickB zegt

    16 juli 2009 om 23:01

    @astra.
    Hoe kan je hier nou informatie uitkrijgen, doordat er een regenbui naar beneden kwam, het ligt in dit geval het meeste aan moeder natuur en niet aan de auto’s.
    Ben benieuwd hoe hard jij op je cabriokapje knalt als je met 200 een koprol maakt!

    Login om te reageren
  12. dudeDB zegt

    16 juli 2009 om 23:07

    ik zou zeggen trek hier je conclusie’s uit en verbeter de auto op veiligheidsaspecten die gebreken vertoonden na het ongeluk.

    Login om te reageren
  13. BmwMPower zegt

    16 juli 2009 om 23:17

    @ Robin

    Alsof je met 4-wielaandrijving de hele wereld aan kunt.
    Nee, natuurlijk niet, een keer teveel gas geven op een nat wegdek en je staat met je Stier in de berm.

    Maar op het droge, ja, dan gaat het MEESTAL wel goed.

    Login om te reageren
  14. Filip zegt

    16 juli 2009 om 23:19

    Ergens vind ik het wel raar dat 2 testrijders op een nat circuit dicht bijeen rijden :s .

    Login om te reageren
  15. A6'er zegt

    16 juli 2009 om 23:34

    Ze waren de Polo 0.8 liter GTI aan het testen.e

    Login om te reageren
  16. arjens zegt

    16 juli 2009 om 23:37

    @filip, dat is het zeker, alleen als het een plaatselijke bui is en niet herkend wordt op de radar. Ik neem aan dat er voor een test alles wordt geraadpleegd. Dus dan doel ik op metreologische ontwikkelingen. Dan kan een deel van het circuit niks aan de hand zijn en dan kan er ergens een nat deel zijn.

    Login om te reageren
  17. vla zegt

    17 juli 2009 om 00:03

    @ Robin
    Da’s waar, er zitten vandaag de dag kurken op de horens van de stier, en het is idd waar dat het casual hardrijden in een Lambo ongelofelijk makkelijk is geworden (@ BmwMPower), op de limiet (de echte, staalharde limiet => echt niet te bereiken op de gewone rijbaan) is hij echter edgy, tricky. Maar de AWD Lambo’s laten zich gewillig 270 rijden. Maar hier de ‘maar’: Balboni deed zijn ding al met de Miura, dus ook de Countach & de Diablo. In alle mogelijke uitvoeringen (dus ook de moeilijkere SV’s). Dus hoppa, Balboni kan wel erg goed rijden! :P Maar dat zegt uiteraard niets over dit voorval, de situatie is geheel anders (snelheid + psychische veiligheid van een circuit + plotselinge omgevingsverandering + prototype dat getest moet worden +…).

    Login om te reageren
  18. RenJie zegt

    17 juli 2009 om 00:07

    Zwaar k*t, omkomen in tweede instantie.

    Login om te reageren
  19. Gaapie'' zegt

    17 juli 2009 om 01:57

    Ik denk dat ze de Polo & Golf bluemotion aan het testen waren.

    Login om te reageren
  20. MarkieS zegt

    17 juli 2009 om 02:04

    “Door de tweede klap raakte de Braziliaan nog verder bekneld in zijn auto.”

    Welke eerste klap? De tweede auto reed met hoge snelheid op de stilstaande in waardoor de auo’s respectievelijk tachtig en veertig meter door de lucht geslingerd werden en meerdere malen over de kop sloegen.

    Login om te reageren
  21. Okkii zegt

    17 juli 2009 om 06:08

    Hij raakte bekneld door zijn eerste klap. En wanneer die andere aan kwam vliegen, werd het erger.

    Dit is bijna niet te geloven, Stel je voor dat jij daar in zijn plaats was. Of denk is aan zijn familie die hem nu kwijt zijn.

    Echt triest…

    Login om te reageren
  22. markieanta zegt

    17 juli 2009 om 08:22

    Tsjah, had je nou maar een Ford Mustang gereden, die overleeft zware klappen dan weer wel…

    Login om te reageren
  23. jegaattefür zegt

    17 juli 2009 om 08:34

    dit heeft niks te maken met de auto, als het zo ongelooflijk hard regent/ heeft geregend dan kun je last krijgen van aqua planning vooral met hoge snelheden (ze testen de auto immers) de auto word op meerdere manieren getest, het was waarschijnlijk zo glad op die plek dat er gewoon niks aan te doen was, niet voor niks komen ze beide in de slip..

    R.I.P. zeer tragisch, maar misschien vind hij dit zelf wel het mooiste afscheid wat hij kon hebben, waarschijnlijk al jarenlang testrijder dan heeft het merk toch wel een plaats in je hart/ je heb liefde voor de autos voelt ze goed aan!

    Familie, kennissen, en heel volkswagen sterkte!!

    Login om te reageren
  24. dotternetta zegt

    17 juli 2009 om 08:48

    Wel een beetje vreemd, als testrijder moet je toch wel weten wat er kan gebeuren als het hard regent…

    Login om te reageren
  25. Simpson zegt

    17 juli 2009 om 09:44

    angstige laatste momenten lijken me dat, bah.
    sterkte aan nabestaanden en de gewonde testrijder.

    Login om te reageren
  26. Freewarefreak zegt

    17 juli 2009 om 09:47

    Wat zou ik graag daar op dat 9 km lange rechte stuk eens een keer een dikke Veyron plankgas willen stampen. Flipperdeflip man…

    Login om te reageren
  27. CSL zegt

    17 juli 2009 om 10:17

    R.I.P

    Login om te reageren
  28. Paul zegt

    17 juli 2009 om 11:52

    At freewarefreak:

    http://www.youtube.com/watch?v=LO0PgyPWE3o

    Login om te reageren
  29. astra zegt

    17 juli 2009 om 14:15

    @ex-tuned: Waar haal jij uit mijn reactie dat ik blij ben met een dode testrijder? Integendeel. Dat is verschrikkelijk. Elke dode in het verkeer is er één teveel wat mij betreft.

    Wat ik bedoel te zeggen, door het wrak te bestuderen kan VW (misschien) een hoop leren en misschien daardoor verbeteringen aanbrengen in het model wat getest werd.

    @RickB: daar kan je heel veel informatie uit verkrijgen, door alles goed te analyseren. Nogmaals, het gaat mij om de auto, niet om de omstandigheden die het veroorzaakten, daar heb ik niks over geschreven.

    lezen..?

    Mijn cabrio haalt overigens geen 200,dus hoef ik ook niet bang te zijn om met zo’n snelheid ondersteboven te gaan ;) daarnaast rij ik zeer rustig met deze auto.

    Login om te reageren
  30. ferrenzi206 zegt

    17 juli 2009 om 16:35

    een cabrio ?

    gay-ass

    Login om te reageren
  31. Maarten zegt

    18 juli 2009 om 15:07

    Dus ik begrijp dat ik een open sollicitatie kan insturen?

    Login om te reageren
  32. Raf zegt

    19 juli 2009 om 10:39

    Echt verschrikkelijk dat zoiets gebeurt, maar deze mensen doen gewoon hun job
    en aan zulke jobs zijn nu eenmaal risicos.

    Mijn vader werkt als testchauffeur op de testbanen van Ford in Lommel (België)
    hij heeft 2 weken geleden ook een klapband linksachter gekregen bij 220km/h

    hij had enorm veel geluk dat Ford op de piste een nieuw soort vangrailsysteem heeft, met soort van staalkabel wat de auto opvangt.

    Van zijn wagen, een protype volvo S60, was niets meer goed aan. Onze pa had geen schram.
    Inderdaad wordt uit zulke crashe veel geleerd omdat deze wagens meestal uitgerust zijn met veel meetaparatuur en kunnen ze veel meer gegevens bekomen.

    bij dit ongeluk kwamen onmiddellijk topmensen van: Ford, Volvo, Pirelli en de mensen die de vangrails geistalleerd hebben.

    Login om te reageren
  33. BananaFlip zegt

    20 juli 2009 om 10:17

    Wat voor auto was het?

    Login om te reageren
  34. SjonnieKroket zegt

    27 juli 2009 om 17:27

    Eigen schuld: moet je maar niet in een Volkswagen stappen

    Login om te reageren
  35. Niels van der Schoor zegt

    24 juni 2010 om 06:15

    vreselijk zeg!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North