Iedereen knalt op deze horror pollers in Den Haag. Gelukkig gaan de peperdure paaltjes van 1 miljoen euro nu weg.
Pollers zijn er om het verkeer te doseren. Of om verkeer dat geen toestemming heeft de weg in te rijden tegen te houden. De paaltjes verdwijnen in de grond en dan kan je erover heenrijden. Mooie oplossing toch? Fout! Regelmatig knallen er automobilisten op.
Horror pollers in Den Haag
De pollers staan bij het Haga Ziekenhuis in de hofstad. De paaltjes hebben inmiddels één miljoen euro gekost. Het mag wat kosten én het heeft wat gekost. De twee beruchte pollers staan aan de Escamplaan met als doel auto’s te weren. Er is sprake van een verbod om de weg in te rijden. De paaltjes staan er nog helemaal niet zo lang, in de zomer van 2021 zijn ze geplaatst.
De palen blokkeren dus de weg, maar gaan naar beneden als een ambulance of een ander hulpvoertuig snel naar het ziekenhuis moet. Ook voor de bus gaan de pollers omlaag. Automobilisten kunnen er echter maar niet aan wennen en knallen er massaal op. Tot nu toe zijn er bijna 60 auto’s tegenaan gereden. Sommige bestuurders zijn zelfs gewond geraakt.
De pollers staan overigens door heel het hele land. Ook tussen Schiedam en Delft staan ze op een smal weggetje om sluipverkeer tegen te gaan en hier vinden tevens regelmatig ongelukken plaats. Soms hangt er zelfs een auto op het paaltje. Of wordt de poller compleet uit de grond gereden.
Politiek
Je zou dan denken: weg met die dingen. Maar dat gaat niet zo makkelijk. Toch pleiten verschillende Haagse politici al langere tijd voor het verwijderen van de pollers. Ze zouden vervangen kunnen worden door stoplichten, slagbomen of camera’s. Die laatste zou dan na een overtreding een boete kunnen opsturen naar de automobilist. Daar is wel een back office voor nodig, wat weer veel geld kost.
De gemeente heeft er alles aan gedaan om de pollers zichtbaar te maken. Toch heeft het niet geholpen. Afgelopen weken zijn er weer drie auto’s op gebotst, waaronder een Mercedes S-Klasse. Verantwoordelijk wethouder Anne Mulder heeft nu besloten om ze (tijdelijk) uit te zetten. De gemeente is het zat en gaat nu kijken naar een andere oplossing. Dat zal wel wat tijd nemen. Veel Hagenezen hopen intussen dat de horror pollers een stille dood sterven.
Afbeelding via Teamchefs Basisteam Zuiderpark. Politie Den Haag.
Dutchdriftking zegt
Even snel achter de bus aan zeker? Een andere reden om er op te knallen kan ik mij niet bedenken.
JamesBond007 zegt
Deze video is echt prachtig, je ziet het namelijk gebeuren wat er fout gaat tijdens een interview naast die paal.
https://www.youtube.com/watch?v=UA3bTXqivpk
ouwedibbes83 zegt
Ik denk dat diegen die erop knalt, ze echt niet heeft gezien. Anders zouden ze wss niet van alles proberen om ze duidelijker te laten opvallen.
Elfloro zegt
Er staan echt gigantische waarschuwingsborden, als je die niet ziet hoor je niet in een auto te zitten of je telefoon neer te leggen tijdens het rijden…
smeck zegt
Als je er wel eens in de buurt ben geweest zou je beseffen dat iedereen die erop knalt per direct zn rijbewijs moet inleveren…Er staan meerdere (stuk of 4) verboden in te rijden borden mét knipperende lichten(!), er staat meedere malen lijnbus op de weg, de weg zelf is inmiddels groen geverfd én er staan borden bij de poller zelf, wederom met knipperende lichten.
Als je dat niet ziet, of wel ziet en doorrijdt, is het 100% je eigen domme schuld…
baardmijt zegt
Niet opletten? En/of lak hebben aan een inrijverbod.
In de Bilt ligt ook een vrij nieuwe bussluis. Er staan borden genoeg voor mensen die de gewoonte hebben om tijdens het rijden de weg voor zich in de gaten te houden. Dus zijn er al tientallen auto’s in de bussluis beland, want opletten is niet hip.
karhengst zegt
Als ik op deze video af mag gaan IS er dus geen inrijverbod: https://www.youtube.com/watch?v=SwK0KMBjV7c
Rechtsafslaand verkeer wordt er voor de kruising niet op gewezen dat het voor niet-hulpdiensten een doodlopende straat is zonder mogelijkheid tot keren. Er geldt geen verbod en er staat geen waarschuwing op het voorsorteervak.
Dat je er dan alsnog opklapt is pure onoplettendheid. In de straat zelf staan immers de nodige borden en zo’n sluis / poller is niet bepaald over het hoofd te zien.
Robert zegt
Ik snap de keuzes voor dit soort ‘oplossingen’ ook niet. Ezels en twee keer stoten, of zoiets.
Er zijn genoeg steden in Nederland die dit in het verleden ook hebben toegepast. Waar ik woon (Arnhem) is dit zelfs al meer dan een kwart eeuw geleden al ens toegepast. En ook dáár zijn de paaltjes uiteindelijk weer verwijderd omdat ze om de haverklap werden gesloopt door automobilisten, die daarmee ook hun eigen auto er op kapot (en niet zelden total loss) reden.
autogeak zegt
Je met wel echt incapabel zijn om te autorijden als je een paal midden op de weg over het hoofd ziet…..
JamesBond007 zegt
Het ziekenhuis zit er gelukkig naast dus goede omzet voor ze
gregorius zegt
Oplossing: maak die paaltjes 3x zo stevig.
Als je de borden niet ziet en de strepen op het asfalt niet ziet; dan is dit toch je eigen schuld? Natuurlijke selectie.
Maar de andere oplossing: open laten en een paar honderd euro boete zal waarschijnlijk ook prima werken!
Design_Driven zegt
Ik kan me voorstellen dat bij een ziekenhuis mensen komen die wellicht met andere dingen in hun hoofd bezig zijn en dan dus zo’n paaltje missen. Is hek of slagboom niet een beter idee? Mensen zijn daar aan gewend en het is beter zichtbaar.
berlinetta zegt
Inderdaad, waarom geen slagboom? Een stuk duidelijker lijkt me en waarschijnlijk ook nog een goedkopere oplossing.
CYBRTRK zegt
”Waardeloze paaltjes kost gemeente Den Haag bijna een miljoen euro” nee waardeloze bestuurders kost gemeente Den Haag bijna een miljoen euro.
karhengst zegt
Toch maar even gekeken wat de situatie is:
https://youtu.be/VAv5Gnp0PqU?t=11
Een video van twee maanden geleden. Je ziet hier overduidelijk dat er sprake is van verkeermanagement op Belgische wijze: Na het maken van de bocht word je er op gewezen dat je deze bocht niet had moeten nemen.
Voor het ziekenhuis wordt aangegeven hier rechtsaf te gaan, maar in de bocht, waar je druk bent met het kijken of je niet toevallig een fietser of scooter schept die tegelijkertijd groen heeft, zou je tevens het bord “doodlopende weg – uitgezonderd lijnbussen” moeten waarnemen.
Je bent een ei er bovenop te knallen gezien de latere borden, maar degene die verantwoordelijk is voor de bewegwijzering is rijp voor een carrièreswitch.
HelldogBE zegt
Die signalisatie in de bocht mogen ze idd op het rechte stuk na de bushalte nog eens herhalen!
Emma47 zegt
Als je de Escamplaan opkomt van beide kanten, staan er inderdaad een grote hoeveelheid verbodsborden, maar nergens staat er duidelijk aangegeven hoe bij dat ziekenhuis te komen, er is een ondergrondse parkeergarage vlak onder een woonflat, en mensen die niet bekend zijn denken dat het de garage van de bewoners is en niet van het ziekenhuis.
Ik denk dat er dan naarstig wordt afgevraagd “waarheen?”. Maar die pollers moeten weg, een gemeente kan zich niet permitteren lijfstraffen uit te delen, ik denk echt niet dat mensen express hun auto total loss gaan rijden. Als er een keer gewonden of doden vallen kan de gemeente op heel veel last rekenen.
dbar zegt
Dat valt best wel mee toch. Naar rechts is ook op de borden de richting naar het ziekenhuis en voor de poller staan er twee borden dat het ziekenhuis naar rechts is met daarna nog een bord die verplicht naar rechts aangeeft. Dat is ook voor mij, iemand die meestal in kleinere steden dan Den Haag rijdt, erg duidelijk.
ra-smit zegt
Die dingen zijn niet waardeloos, de automobilisten letten gewoon niet op! Er staat met koeienletterrs ‘LIJN BUS’ op het wegdek, het staat borden met een inrijverbod, er staan borden met een waarschuwing voor een poller, op de paal naast de poller zit een verkeerslicht en de poller zelf is rood verlicht. Sorry hoor, maar dan ligt het niet aan de poller!
Emma47 zegt
De mensen komen niet voor de lijnbus, maar voor een ziekenhuis wat heel slecht is aangegeven…
Joris24 zegt
Zoals zovelen hier al reageren, als je een paal midden op de weg mist, ondanks vaak OOK nog verkeersborden en strepen op de weg, dan verdien je het gewoon om je auto erop stuk te rijden. Als het een klein kind was zou je ‘m ook gewoon doodgereden hebben.
En die schade mogen ze wat mij betreft verhalen op de automobilisten. In zat steden zoals Delft staan ze al decennialang zonder problemen. Oplossing is dus aangedragen; die dingen verstevigen en schade op bestuurders verhalen. Nogmaals, als er een kind of hond op de weg stond hadden al deze (slapende?) automobilisten dus een (dodelijk) ongeval veroorzaakt.
potver7 zegt
Los van het feit dat mensen niet zitten op te letten als ze hier op knallen, om wat voor reden dan ook: de schade die zo’n bestuurder veroorzaakt is een veelvoud van het boetebedrag dat op de overtreding staat.
De boete die hier op staat (feitcode R 500 b, Handelen in strijd met gesloten verklaring in beide richtingen, weggedeelte bestemd voor bep. categorie voertuigen) bedraagt € 150.
Doordat de gemeente heeft bepaald dat er zo’n poller komt, rijd je dus je auto stuk wat al duizenden Euro’s schade kan opleveren (als het ding niet gewoon total loss is) en mag je de schade aan de poller aftikken. Dat is een bizar hoge ‘straf’ voor een overtreding waarbij je niet eens direct iemand in gevaar hebt gebracht. Alleen al daarom is zo’n poller een bezopen verkeersmaatregel.
Een camera is vanaf dag nul een veel beter alternatief, stuur mensen maar gewoon een boete thuis. Ja, er zullen dus auto’s doorheen komen, maar sowieso een stuk minder dan zonder deze verkeersmaatregel dus die effectiviteit is goed genoeg. En ja, dan heb je een backoffice nodig – nou en? Nu heb je een onderhoudsdienst nodig die 24 uur per dag paraat staat om de rommel z.s.m. op te ruimen. Dat lijkt me lood om oud ijzer.
Joris24 zegt
“. Dat is een bizar hoge ‘straf’ voor een overtreding waarbij je niet eens direct iemand in gevaar hebt gebracht. Alleen al daarom is zo’n poller een bezopen verkeersmaatregel.”
En als er een kind of hond had gestaan had je die zonder pardon aan flarden gereden. Automobilisten mogen wat mij betreft best fors gestraft worden als ze zo erg snurken dat ze het risico lopen om een levend wezen dood te rijden zonder dat ze het doorhebben.
ra-smit zegt
“Dat is een bizar hoge ‘straf’ voor een overtreding waarbij je niet eens direct iemand in gevaar hebt gebracht.” Doordat het verkeer op deze manier maar uit één richting kan komen, is het verkeer rondom het ziekenhuis overzichtelijker en daardoor veiliger!
pomoek zegt
Nu maak ik als automobilist nooit fouten in het verkeer. Nog nooit. Maar mindere goden wel. Die vergeten richting aan te geven bij het inhalen, rijden 105 waar 100 is toegestaan, parkeren op een plek waar dat niet mag, rijden tegen het verkeer een straat in, of een fietspad op, en rijden door als een verkeerslicht op rood staat. Bij vrijwel al deze gevallen blijft de officiële sanctie beperkt tot een vermanend vingertje van een gezagsdrager, een wielklem of een financiële boete. Enkel bij de fout van het inrijden van bus-sluizen loop je de kans je auto compleet total loss en jezelf en alle andere passagiers het ziekenhuis in te rijden.
Ik snap dat het altijd oliedom is en soms asociaal om een bussluis in te rijden. Maar is het inderdaad niet slimmer om dit op te lossen met een camera of een slagboom? En dat de sanctie een beetje in lijn is met het vergrijp?
baardmijt zegt
Je moet dit zien als een eindafrekening. De mensen die een bussluis inrijden hebben al een hele waslijst aan overtredingen begaan waar ze mee weg zijn gekomen. Rij je over de poller dan reken je in een keer af voor al je misdragingen.
baardmijt zegt
Er zit een fout in de titel.
‘Waardeloze bestuurders kosten de gemeente Den Haag bijna een miljoen euro’ lijkt me beter.
geelbarrel zegt
Kost een miljoen euro…. en dan waarschijnlijk nog niet eens die 60 kapotte auto’s meegerekend
baardmijt zegt
Die kosten komen dan ook niet voor rekening van de gemeente Den Haag lijkt me.
mpc007 zegt
Staat gewoon aangegeven, mensen doen maar wat
mashell zegt
Pollers gaan weg en er komen camera’s en slagbomen. Zou de weg gewoon openen voor verkeer niet handiger zijn? Er is blijkbaar behoefte aan deze route.
Emma47 zegt
Begint op Iran te lijken als men dit soort lijfstraffen normaal begint te vinden…
Die miljoen euro’s zijn niet voor de Gemeente maar voor de Haagse belastingbetaler, o.a. de hoogste wegenbelasting, en dat alleen door een koppig en autistisch beleid van deze gemeenteraad.
Frankypanky zegt
Quote…”Die laatste zou dan na een overtreding een boete kunnen opsturen naar de automobilist. Daar is wel een back office voor nodig, wat weer veel geld kost”
Dat heeft het CJIB niet weerhouden om 1000den briefjes te versturen voor 4 km/u te hard..
HelldogBE zegt
Hoezo dekt de verzekering van de automobilist die erop klapt niet de kost voor de herstelling van de paaltjes? Neem aan dat er veel en “tik” krijgen en de automobilist vluchtmisdrijf pleegt?
marcus zegt
Daar zijn toch wel betere paaltjes voor te vinden? Iets met meer beton en staal waardoor het niet kapot gaat door de eerste de beste auto…
Towel986 zegt
Kan het zijn dat mensen blind hun (verouderde) navigatie achterna rijden? Dan sluipt zo’n “oh, k*t en nu?” momentje er zo in…
Geen excuus om borden te missen natuurlijk, maar toch hè
zjos zegt
Veel mensen geven aan dat er veel borden staan om te waarschuwen. Probleem is dat er vandaag de dag zoveel verkeersborden, lijnen en pseudolijnen om de weg smaller te doen lijken of nepdrempels aan te geven, rode asfaltstroken dan weer wel dan weer niet met een fietsje erop, fantasieschoolzones, en nog veel meer langs de weg of er op staan gekalkt. Dat nog los van alle tijdelijke oranje borden die je voor de zoveelste wegomleiding, waarschuwing voor paaltjes en wat er allemaal meer langs de weg staat dat ik vrees dat de mensen door de bomen het essentiële bos niet meer zien.