• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI

Auteur: Onno, gepost 11 januari 2023 om 10:53 – 8 Reacties

Het einde is er voor de Volkswagen Up! GTI

Eeuwig zonde, maar aan alles komt een eind: de Volkswagen Up! GTI is niet meer te bestellen.

Aan alles komt een eind. Zo ook aan de kleine sportieve hatchback van Volkswagen. Het automerk liet tegenover Autocar weten dat het over en uit is voor de Up! GTI, de dikste uitvoering van de A-segment hot hatch.

Volkswagen Up! GTI

Een heerlijk bommetje. Het is een beetje de Duitse variant van de Abarth 500, alleen dan zonder het overweldigende lawaai. Maar wel met de Duitse degelijkheid. Oorspronkelijk is de auto ontworpen als de spirituele opvolger van de Golf GTI, dat heeft hij niet helemaal waar kunnen maken.

Het wagentje weegt maar 1.070 kilo en met 115 pk uit het 1.0-liter tubomotortje komt hij lekker van zijn plek. Binnen 8,8 seconden zit je op de honderd met de Up! GTI. De topsnelheid van het snelheidsduiveltje is 196 kilometer per uur.

golf gti en volkswagen Up! gti

De productie is nog niet gestopt, dit komt doordat Volkswagen nog een achterstand aan bestellingen moet inhalen. De auto kan je echter niet meer bestellen en de configurator is ook uitgezet. Wellicht zijn er nog wel een paar op voorraad bij wat dealers, zodat je er nog eentje kan scoren. Maar daarna is het echt over en uit.

Toekomst

De kleine hatchback met het speelse interieur werd verrassend genoeg ook aangeboden in een vijfdeursvariant. Hierdoor is de auto lekker praktisch en kan hij als gezinsauto voldoen. Vaak dan als extra auto voor erbij. Dan heb je echt een geinige auto met behoorlijke looks.

interieur volkswagen up! gti

Een opvolger zal er niet komen. De A en in sommige gevallen ook B-segment auto gaat verdwijnen. Het is voor autofabrikanten te duur om deze categorie te blijven doorontwikkelen. Daarmee komt er ook, helaas, een einde aan dit segment hot hatch.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Up GTI van Youri
    Mijn Auto video: Volkswagen Up GTI van Youri
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Volkswagen Up GTI
    Hoe de VW Up GTI sinds 2017 dik 20 procent duurder werd
  • Volkswagen showt 'praktische' Golf GTI

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

gti, up, Volkswagen

Vorig bericht: « Waardeloze paaltjes kost gemeente Den Haag bijna een miljoen euro
Volgend bericht: Komst BMW i5 bevestigd voor 2023 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Roadster1976 zegt

    11 januari 2023 om 12:41

    Ik zal hem niet missen

    Login om te reageren
  2. Michel-GR zegt

    11 januari 2023 om 12:54

    Jammer want een leuke auto en makkelijk te chippen naar 150pk

    Login om te reageren
  3. wimof zegt

    11 januari 2023 om 15:59

    Geen marge genoeg, 35% van 20.000 € is nog altijd aardig wat geld, maar nee 35% van 50.000 is natuurlijk meer, altijd gaat het over geld.

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      11 januari 2023 om 21:34

      @wimof Dat heet kapitalisme.

      Login om te reageren
  4. joel1987 zegt

    11 januari 2023 om 16:58

    Leuk ding, maar zie ze slechts zelden voorbij komen.
    Vooral bizar dat het hele A-segment en B-segment lijken te verdwijnen.
    Lekker met zn allen in grote SUV’s om het milieu te redden!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 januari 2023 om 17:05

      Die kleine auto’s zijn vaak niet al te schoon omdat er niet veel budget voor uitlaatgasreinigingstechniek is. Bovendien worden ze vaak als tweede of derde auto gehouden. Als auto’s zo duur worden en gezinnen alleen nog budget voor één auto hebben kun je wellicht inderdaad met een (uiteraard elektrische) SUV het milieu redden.

      Login om te reageren
      • techniekmeneer zegt

        11 januari 2023 om 19:57

        Wij gaan helemaal niks “redden”.

        Login om te reageren
  5. HZW zegt

    11 januari 2023 om 17:49

    Het probleem zijn alle veiligheid electronica die er in moet zitten, verlicht gesteld door Europese regelgeving.
    En al die techniek is veel te duur om in een A-segment auto te stoppen en hem dan ook nog betaalbaar te houden.

    Om hem betaalbaar te houden worden de Marges steeds kleiner, en worden de ontwikkeling kosten steeds moeilijker terug verdient voor de A-segment auto.

    En bij B-segment auto’s wordt dat het zelfde verhaal.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North