Eeuwig zonde, maar aan alles komt een eind: de Volkswagen Up! GTI is niet meer te bestellen.
Aan alles komt een eind. Zo ook aan de kleine sportieve hatchback van Volkswagen. Het automerk liet tegenover Autocar weten dat het over en uit is voor de Up! GTI, de dikste uitvoering van de A-segment hot hatch.
Volkswagen Up! GTI
Een heerlijk bommetje. Het is een beetje de Duitse variant van de Abarth 500, alleen dan zonder het overweldigende lawaai. Maar wel met de Duitse degelijkheid. Oorspronkelijk is de auto ontworpen als de spirituele opvolger van de Golf GTI, dat heeft hij niet helemaal waar kunnen maken.
Het wagentje weegt maar 1.070 kilo en met 115 pk uit het 1.0-liter tubomotortje komt hij lekker van zijn plek. Binnen 8,8 seconden zit je op de honderd met de Up! GTI. De topsnelheid van het snelheidsduiveltje is 196 kilometer per uur.
De productie is nog niet gestopt, dit komt doordat Volkswagen nog een achterstand aan bestellingen moet inhalen. De auto kan je echter niet meer bestellen en de configurator is ook uitgezet. Wellicht zijn er nog wel een paar op voorraad bij wat dealers, zodat je er nog eentje kan scoren. Maar daarna is het echt over en uit.
Toekomst
De kleine hatchback met het speelse interieur werd verrassend genoeg ook aangeboden in een vijfdeursvariant. Hierdoor is de auto lekker praktisch en kan hij als gezinsauto voldoen. Vaak dan als extra auto voor erbij. Dan heb je echt een geinige auto met behoorlijke looks.
Een opvolger zal er niet komen. De A en in sommige gevallen ook B-segment auto gaat verdwijnen. Het is voor autofabrikanten te duur om deze categorie te blijven doorontwikkelen. Daarmee komt er ook, helaas, een einde aan dit segment hot hatch.
Roadster1976 zegt
Ik zal hem niet missen
Michel-GR zegt
Jammer want een leuke auto en makkelijk te chippen naar 150pk
wimof zegt
Geen marge genoeg, 35% van 20.000 € is nog altijd aardig wat geld, maar nee 35% van 50.000 is natuurlijk meer, altijd gaat het over geld.
Ot92 zegt
@wimof Dat heet kapitalisme.
joel1987 zegt
Leuk ding, maar zie ze slechts zelden voorbij komen.
Vooral bizar dat het hele A-segment en B-segment lijken te verdwijnen.
Lekker met zn allen in grote SUV’s om het milieu te redden!
mashell zegt
Die kleine auto’s zijn vaak niet al te schoon omdat er niet veel budget voor uitlaatgasreinigingstechniek is. Bovendien worden ze vaak als tweede of derde auto gehouden. Als auto’s zo duur worden en gezinnen alleen nog budget voor één auto hebben kun je wellicht inderdaad met een (uiteraard elektrische) SUV het milieu redden.
techniekmeneer zegt
Wij gaan helemaal niks “redden”.
HZW zegt
Het probleem zijn alle veiligheid electronica die er in moet zitten, verlicht gesteld door Europese regelgeving.
En al die techniek is veel te duur om in een A-segment auto te stoppen en hem dan ook nog betaalbaar te houden.
Om hem betaalbaar te houden worden de Marges steeds kleiner, en worden de ontwikkeling kosten steeds moeilijker terug verdient voor de A-segment auto.
En bij B-segment auto’s wordt dat het zelfde verhaal.