• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom 10.000+ VW-arbeiders eerder naar huis mogen [updated]

Auteur: Author, gepost 18 augustus 2016 om 17:36 – 38 Reacties

Waarom 10.000+ VW-arbeiders eerder naar huis mogen


Een verhaal over Volkswagen dat zowaar niks met dieselgate te maken heeft, het kan!

Geen goed nieuws uit Wolfsburg. Door geschillen met een van de toeleveranciers komt de productie van (in elk geval) de Golf deels op z’n gat te liggen en dat heeft gevolgen voor het aantal arbeiders dat in de fabrieken nodig is. Zodoende hoeven meer dan 10.000 werknemers minder uren te werken in twee VW-fabrieken.

De toeleverancier in kwestie is ES Automobilguss GmbH. Dit bedrijf levert onderdelen voor de versnellingsbakken van VW. ES Automobilguss zegt in een juridisch conflict met VW te zijn verwikkeld en heeft daarom de levering van onderdelen stopgezet. Overigens heeft dit verhaal ook betrekking op Car Trim GmbH, een zusterbedrijf van ES Automobilguss en leverancier van bekledingen.

Zodoende worden in de fabrieken te Kassel en Emden de uren van werknemers gekort. In Emden gaat het om 8.000 van de 9.000 medewerkers die van 18 tot en met 24 augustus minder mogen werken. Alleen al in deze fabriek zouden door de problemen 6.250 auto’s minder geproduceerd worden. Beetje zuur voor VW dus, aangezien het concern onlangs nog bekendmaakte dat het de kosten wilde drukken… (via: Automotive News)

UPDATE: Het lijkt erop dat de problemen zijn afgewend. Der Spiegel meldt dat de rechtbank in Braunschweig vandaag geoordeeld heeft dat de leveringen aan de automaker hervat moeten worden. Één van de toeleveranciers is wel in beroep gegaan tegen deze uitspraak en dat beroep dient 31 augustus. Desalniettemin kunnen de VW-arbeiders vooralsnog weer noest aan de slag om Golfjes en dergelijke in elkaar te schroeven.

Dank voor alle tips!

Ook interessant!

  • VW Topman
    VW topman is onschuldig, betaalt toch € 10.000.000
  • Ondanks crisis toch een leuke bonus voor Volkswagen arbeiders
  • Volkswagen Lamando L
    Volkswagen Lamando L is de mooiste VW van 2022
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

fabriek, Volkswagen

Vorig bericht: « Zo kun je via Amazon je auto bedienen
Volgend bericht: In 2016 nog een plug-in scoren? »

Lees Interacties

Reacties

  1. martinus zegt

    18 augustus 2016 om 17:41

    Een autofabrikant die haar toeleveranciers tot de laatste cent uitknijpt.. krijgt op lange termijn vanzelf inferieurere onderdelen geleverd.

    Login om te reageren
    • bofkont zegt

      18 augustus 2016 om 20:56

      @martinus: Eind jaren 90 speelde dit ook al bij VAG en diverse andere merken.
      De raam bevestiging clip van plastic is zo’n leuk voorbeeld, vroeger waren die van metaal, toen besloot VAG dat plastic goedkoper was voor de golf 4, met als gevolg dat na een aantal jaren je ramen standaard naar beneden viel door een poreuze clip. En zo zijn er nog meer voorbeelden.

      Login om te reageren
      • autoriteit zegt

        19 augustus 2016 om 18:52

        @bofkont: haha komt me bekend voor :). Ik heb zelf een Golf 4 gehad en ik heb 3x meegemaakt dat inderdaad die ruiten naar beneden vielen in de deur. Dat kwam inderdaad door die klemmetjes van plastic. Heb mijn auto dat wel ruim 8 jaar gehad, maar dan nog. Was niet best.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          19 augustus 2016 om 21:06

          @autoriteit: nou idd, is een standaard kwaal van deze wagens helaas.

          Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      18 augustus 2016 om 23:49

      @martinus: dat is bij volkswagen toch al jaren het geval ?

      Login om te reageren
  2. denniss00 zegt

    18 augustus 2016 om 17:41

    Het lijkt wel een oude kinderruzie: ‘Ik vind jou niet meer lief. Nu mag je niet meer met mijn poppen spelen!’ Hoe kinderachtig…

    Login om te reageren
    • blata zegt

      18 augustus 2016 om 17:52

      @denniss00: blijkbaar nooit een juridisch conflict mee gemaakt tussen 2 bedrijven. Als jij werk levert en daar niet voor betaald krijgt stop je er ook mee waarschijnlijk.

      Login om te reageren
      • euro95 zegt

        18 augustus 2016 om 21:31

        @blata: Dit gaat (naar mijns weten) totaal niet om niet geleverd werk. Dit gaat ook niet om een product /dienst die niet of niet volledig is geleverd.

        Zoals altijd draait het gewoon om geld. Ik heb een grote pik, jij bent van mijn pik afhankelijk. Dus ben jij de lul, niet ik.

        Hierom heb ik nu zo een hekel aan deze blubber-maatschappij. Dan hebben we nog geen eens oorlogen, uitbatingen, pensioenen, zorg, kinderen (pokemon-go en respect), grote bedrijven, armoede, uitzendbureau’s, dierenmishandeling, overheden etc etc besproken.

        Login om te reageren
  3. peug206 zegt

    18 augustus 2016 om 17:42

    Dat is dus een automaat waar je lang op kunt wachten voordat hij in de volgende versnelling staat. Nog langzamer als de Peugeot 508?

    Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    18 augustus 2016 om 17:43

    Minder mogen werken? Grote kans dat de fabrieksarbeiders gewoon gekort worden op hun loon dan.
    Maar verder wel goed nieuws eigenlijk, er zijn al meer dan genoeg Golf’s op de weg.

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      18 augustus 2016 om 18:01

      @trustmeiamanengineer: Dat mag niet. Zeker niet in Duitsland met een meestal puike CAO’s. Tenzij wederzijdse goedkeuring water bij de wijn doen etc…

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        18 augustus 2016 om 18:08

        @straatzakelijk: Het Duitse nieuws heeft het over Zwangsurlaub…

        Dat klinkt niet echt naar wederzijds overleg.

        Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        18 augustus 2016 om 18:32

        @straatzakelijk: tja, er zullen ongetwijfeld ook flink wat uitzendkrachten met flexibele werktijden werken.

        Login om te reageren
      • euro95 zegt

        18 augustus 2016 om 21:26

        @straatzakelijk:

        Beste …. (werknemer)
        Door onvoorziene toestanden met onze kinderachtige leverancier, zijn wij genoodzaakt ontslagen te laten vallen en of een vermindering van uren aan te bieden.

        Welke zou jij doen?

        Login om te reageren
  5. W115 zegt

    18 augustus 2016 om 17:55

    Lekker toch, kan je wat meer tijd met vrouwlief doorbrengen

    Login om te reageren
    • sanderm3 zegt

      18 augustus 2016 om 18:07

      @w115: er zullen ook vrijgezellen werken..

      Login om te reageren
      • euro95 zegt

        18 augustus 2016 om 21:39

        @sanderm3: of aan je man tot hand relatie werken..

        Login om te reageren
  6. 850t5r zegt

    18 augustus 2016 om 18:00

    Ze mogen wat eerder dan nornaal door de gate, al dan niet met een diesel…

    Login om te reageren
  7. misterdrogba zegt

    18 augustus 2016 om 18:02

    Sterk dat een toeleverancier zo kan reageren.
    Moest VW een tender uitschrijven hebben ze binnen een week een vervangende toeleverancier denk ik.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 augustus 2016 om 18:14

      @misterdrogba: natuurlijk niet. Het kost vaak minstens een jaar of twee om een onderdeel te ontwikkelen. Nu weet ik niet of dat voor “simpele” mechinische onderdelen voor versnellingsbakken of stoelen ook geldt maar voor de electronica is dat wel zo. Een bedrijf als VW heeft vaak dan ook 2 of meer leveranciers voor hetzelfde onderdeel.

      Login om te reageren
    • sportevo zegt

      18 augustus 2016 om 18:31

      @misterdrogba: dat zou kunnen maar er zitten vaak ook contracten met een looptijd aan vast die niet zomaar opgezegd kan worden. Daarnaast zal de productie van zo’n bedrijf ook aangepast moeten worden aan de nieuwe klant. En misschien zijn er bepaalde mallen of octrooien/patenten die bij de leverancier liggen.

      Login om te reageren
    • HzR zegt

      18 augustus 2016 om 21:44

      @misterdrogba: een vervangende leverancier die het graag voor 2x
      de prijs doet omdat ze weten dat VW met de rug tegen de muur staat. Heb ik al een paar keer meegemaakt waarna er dan vaak wordt teruggekropen naar de oorspronkelijke…

      Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    18 augustus 2016 om 18:07

    Voor de liefhebber wat extra achtergrondinfo.

    http://de.reuters.com/article/deutschland-volkswagen-idDEKCN10T0ZQ

    Ik maak eruit op dat Volkswagen en ES Automobilguss in het verleden verschillende contracten hebben gehad en nu een meningsverschil hebben over welke afspraken nu gelden.

    Voor ES Automobilguss is Volkswagen met al haar merken een relatief grote afnemer, dus het is zeer gedurfd om alle leveringen te staken. Kennelijk heeft ES Automobilguss niets meer te verliezen, waarschijnlijk omdat ze tot op het bod uitgeknepen worden en er toch niets meer valt te verdienen. Daarbij moet ES Automobilguss wel heel erg overtuigd zijn van haar gelijk. Want zou Volkswagen het geschil winnen dan kunnen zij een enorme schadeclaim verwachten doordat bij VAG de productie stil heeft gelegen.

    Ik kan er naast zitten, maar het heeft er alle schijn van dat Volkswagen het weer aardig bont heeft gemaakt.

    Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      18 augustus 2016 om 18:09

      @moveyourmind: bod = bot

      Login om te reageren
    • euro95 zegt

      18 augustus 2016 om 21:33

      @moveyourmind: Dat is wat grote bedrijven doen ja… Oh en de overheid.

      Login om te reageren
    • gop1 zegt

      18 augustus 2016 om 23:11

      @moveyourmind: Top reacties als deze, daar heb je wat aan. Wat mij betreft informatie die natuurlijk gewoon in het artikel had moeten staan.

      Login om te reageren
  9. griffendahl zegt

    18 augustus 2016 om 18:10

    Mijn nieuwe zou vorige week gemaakt moeten zijn in Emden, hopelijk valt mijne hier buiten anders zou dat wederom een vertraging opleveren…

    Login om te reageren
  10. ThomasBol zegt

    18 augustus 2016 om 18:37

    En VW is al niet zo’n kei in een spoedige productie…

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    18 augustus 2016 om 18:43

    Tja, als je het risico wil lopen VW kwijt te raken dan zit het je heeel hoog.

    Login om te reageren
  12. appiejappie zegt

    18 augustus 2016 om 18:44

    Als het je ooit is opgevallen dat veel vag diesels een blauwe pluim maken nadat ze even hebben stilgestaan en andere merken niet met dezelfde piëzo-dieselinjectoren? Dat komt omdat vag geen € 0,016 over heeft voor een extra hardingslaag op de naaldzitting. Dit heb ik van zeer dichtbij de bron. Hier zal iets gelijk spelen. Eerste lijn leveranciers worden compleet uitgeknepen.

    Login om te reageren
  13. ukbob zegt

    18 augustus 2016 om 18:52

    Aan de versnellingsbak van m’n Golf van 2,5 jaar oud is al te merken dat die mensen daar niet heel happy waren met VW…

    Maar f serieus: vervelend voor die medewerkers en vervelend voor mensen die zitten wachten op hun nieuwe auto en nu te horen zullen krijgen dat het nog eens een keer wat langer zal gaan duren..

    Login om te reageren
  14. alloallo zegt

    18 augustus 2016 om 18:55

    Hierbij een interessant artikel aangaande deze kwestie
    http://www.hna.de/kassel/kreis-kassel/vw-werk-kassel-org234349/volkswagen-engpass-produktion-zuliefererstreit-erreicht-werk-kassel-6671498.html

    Men spreekt over Stundenkonto – kortom het afbouwen van overuren.

    Ook is het saillant dat beide bedrijven recent zijn overgenomen door de Prevent Gruppe!

    Volgens mij zijn VAG en Prevent Gruppe beide geen schatjes. De Prevent Gruppe maakt recent ook ´furore´ in de meubelindustrie en in deze industrie hebben zij ook enkele escapades veroorzaakt.

    Prevent Gruppe heeft bv Gepade gekocht en binnen enkele weken na de overname was Gepade reeds (wederom) failliet, omdat Prevent haar verplichtingen niet nakwam.

    Login om te reageren
  15. gamma81 zegt

    18 augustus 2016 om 20:08

    Zie het eerder als voordeel voor VW;

    Hoeven ze even niet na te denken over waar ze al die onverkochte auto’s moeten stallen.

    Login om te reageren
    • euro95 zegt

      18 augustus 2016 om 21:37

      @gamma81: Daar zit VW niet mee vriend, daar worden de dealers mee in hun maag gesplitst. Als je PON als voorbeeld neemt, ziet VW het als een voorrecht dat PON hun auto’s mogen verkopen. Hierdoor moet dealerbedrijf PON een x aantal auto’s per jaar verkopen, doen ze dit niet, wordt hun contract nietig verklaard, waardoor zij dus geen auto’s meer kunnen verkopen en failliet gaan.
      Dit is dus de reden waarom je (soms) gloednieuwe auto’s afgeprijsd of in de aanbieding ziet.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        19 augustus 2016 om 08:40

        @euro95: het voordeel van het zijn van een importeur: altijd een fabriek die in je nek zit te hijgen of je nog orders hebt en waarom je je target niet hebt gehaald en dat je meer voorraad auto’s moet kopen enz. enz….

        Login om te reageren
  16. gwnbmw zegt

    18 augustus 2016 om 20:43

    en toch heeft dit waarschijnlijk met dieselgate te maken… vw en dat bedrijf zijn het niet eens of ze nog steeds dezelfde versnellingsbak voor diesels kunnen gebruiken, gaan hiermee naar de rechter, nog geen uitspraak dus voorlopig ff niks doen.

    Login om te reageren
  17. JaxDryke zegt

    18 augustus 2016 om 22:29

    Volkswagen, das NEUE Dacia :P

    Login om te reageren
  18. breinen zegt

    19 augustus 2016 om 00:29

    @alloallo: scherpe analyse!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North