Waarom 10.000+ VW-arbeiders eerder naar huis mogen [updated]

Auteur: , 38 Reacties

Een verhaal over Volkswagen dat zowaar niks met dieselgate te maken heeft, het kan!

Waarom 10.000+ VW-arbeiders eerder naar huis mogen

Geen goed nieuws uit Wolfsburg. Door geschillen met een van de toeleveranciers komt de productie van (in elk geval) de Golf deels op z’n gat te liggen en dat heeft gevolgen voor het aantal arbeiders dat in de fabrieken nodig is. Zodoende hoeven meer dan 10.000 werknemers minder uren te werken in twee VW-fabrieken.

De toeleverancier in kwestie is ES Automobilguss GmbH. Dit bedrijf levert onderdelen voor de versnellingsbakken van VW. ES Automobilguss zegt in een juridisch conflict met VW te zijn verwikkeld en heeft daarom de levering van onderdelen stopgezet. Overigens heeft dit verhaal ook betrekking op Car Trim GmbH, een zusterbedrijf van ES Automobilguss en leverancier van bekledingen.

Zodoende worden in de fabrieken te Kassel en Emden de uren van werknemers gekort. In Emden gaat het om 8.000 van de 9.000 medewerkers die van 18 tot en met 24 augustus minder mogen werken. Alleen al in deze fabriek zouden door de problemen 6.250 auto’s minder geproduceerd worden. Beetje zuur voor VW dus, aangezien het concern onlangs nog bekendmaakte dat het de kosten wilde drukken… (via: Automotive News)

UPDATE: Het lijkt erop dat de problemen zijn afgewend. Der Spiegel meldt dat de rechtbank in Braunschweig vandaag geoordeeld heeft dat de leveringen aan de automaker hervat moeten worden. Één van de toeleveranciers is wel in beroep gegaan tegen deze uitspraak en dat beroep dient 31 augustus. Desalniettemin kunnen de VW-arbeiders vooralsnog weer noest aan de slag om Golfjes en dergelijke in elkaar te schroeven.

Dank voor alle tips!



38 reacties

Een autofabrikant die haar toeleveranciers tot de laatste cent uitknijpt.. krijgt op lange termijn vanzelf inferieurere onderdelen geleverd.
@martinus: Eind jaren 90 speelde dit ook al bij VAG en diverse andere merken.
De raam bevestiging clip van plastic is zo’n leuk voorbeeld, vroeger waren die van metaal, toen besloot VAG dat plastic goedkoper was voor de golf 4, met als gevolg dat na een aantal jaren je ramen standaard naar beneden viel door een poreuze clip. En zo zijn er nog meer voorbeelden.
@bofkont: haha komt me bekend voor :). Ik heb zelf een Golf 4 gehad en ik heb 3x meegemaakt dat inderdaad die ruiten naar beneden vielen in de deur. Dat kwam inderdaad door die klemmetjes van plastic. Heb mijn auto dat wel ruim 8 jaar gehad, maar dan nog. Was niet best.
@autoriteit: nou idd, is een standaard kwaal van deze wagens helaas.
@martinus: dat is bij volkswagen toch al jaren het geval ?
Het lijkt wel een oude kinderruzie: ‘Ik vind jou niet meer lief. Nu mag je niet meer met mijn poppen spelen!’ Hoe kinderachtig…
@denniss00: blijkbaar nooit een juridisch conflict mee gemaakt tussen 2 bedrijven. Als jij werk levert en daar niet voor betaald krijgt stop je er ook mee waarschijnlijk.
@blata: Dit gaat (naar mijns weten) totaal niet om niet geleverd werk. Dit gaat ook niet om een product /dienst die niet of niet volledig is geleverd.

Zoals altijd draait het gewoon om geld. Ik heb een grote pik, jij bent van mijn pik afhankelijk. Dus ben jij de lul, niet ik.

Hierom heb ik nu zo een hekel aan deze blubber-maatschappij. Dan hebben we nog geen eens oorlogen, uitbatingen, pensioenen, zorg, kinderen (pokemon-go en respect), grote bedrijven, armoede, uitzendbureau’s, dierenmishandeling, overheden etc etc besproken.
Dat is dus een automaat waar je lang op kunt wachten voordat hij in de volgende versnelling staat. Nog langzamer als de Peugeot 508?
Minder mogen werken? Grote kans dat de fabrieksarbeiders gewoon gekort worden op hun loon dan.
Maar verder wel goed nieuws eigenlijk, er zijn al meer dan genoeg Golf’s op de weg.
@trustmeiamanengineer: Dat mag niet. Zeker niet in Duitsland met een meestal puike CAO’s. Tenzij wederzijdse goedkeuring water bij de wijn doen etc…
@straatzakelijk: Het Duitse nieuws heeft het over Zwangsurlaub…

Dat klinkt niet echt naar wederzijds overleg.
@straatzakelijk: tja, er zullen ongetwijfeld ook flink wat uitzendkrachten met flexibele werktijden werken.
@straatzakelijk:

Beste …. (werknemer)
Door onvoorziene toestanden met onze kinderachtige leverancier, zijn wij genoodzaakt ontslagen te laten vallen en of een vermindering van uren aan te bieden.

Welke zou jij doen?
Lekker toch, kan je wat meer tijd met vrouwlief doorbrengen
@w115: er zullen ook vrijgezellen werken..
@sanderm3: of aan je man tot hand relatie werken..
Ze mogen wat eerder dan nornaal door de gate, al dan niet met een diesel…
Sterk dat een toeleverancier zo kan reageren.
Moest VW een tender uitschrijven hebben ze binnen een week een vervangende toeleverancier denk ik.
@misterdrogba: natuurlijk niet. Het kost vaak minstens een jaar of twee om een onderdeel te ontwikkelen. Nu weet ik niet of dat voor “simpele” mechinische onderdelen voor versnellingsbakken of stoelen ook geldt maar voor de electronica is dat wel zo. Een bedrijf als VW heeft vaak dan ook 2 of meer leveranciers voor hetzelfde onderdeel.
@misterdrogba: dat zou kunnen maar er zitten vaak ook contracten met een looptijd aan vast die niet zomaar opgezegd kan worden. Daarnaast zal de productie van zo’n bedrijf ook aangepast moeten worden aan de nieuwe klant. En misschien zijn er bepaalde mallen of octrooien/patenten die bij de leverancier liggen.
@misterdrogba: een vervangende leverancier die het graag voor 2x
de prijs doet omdat ze weten dat VW met de rug tegen de muur staat. Heb ik al een paar keer meegemaakt waarna er dan vaak wordt teruggekropen naar de oorspronkelijke…
Voor de liefhebber wat extra achtergrondinfo.

http://de.reuters.com/article/deutschland-volkswagen-idDEKCN10T0ZQ

Ik maak eruit op dat Volkswagen en ES Automobilguss in het verleden verschillende contracten hebben gehad en nu een meningsverschil hebben over welke afspraken nu gelden.

Voor ES Automobilguss is Volkswagen met al haar merken een relatief grote afnemer, dus het is zeer gedurfd om alle leveringen te staken. Kennelijk heeft ES Automobilguss niets meer te verliezen, waarschijnlijk omdat ze tot op het bod uitgeknepen worden en er toch niets meer valt te verdienen. Daarbij moet ES Automobilguss wel heel erg overtuigd zijn van haar gelijk. Want zou Volkswagen het geschil winnen dan kunnen zij een enorme schadeclaim verwachten doordat bij VAG de productie stil heeft gelegen.

Ik kan er naast zitten, maar het heeft er alle schijn van dat Volkswagen het weer aardig bont heeft gemaakt.
@moveyourmind: bod = bot
@moveyourmind: Dat is wat grote bedrijven doen ja… Oh en de overheid.
@moveyourmind: Top reacties als deze, daar heb je wat aan. Wat mij betreft informatie die natuurlijk gewoon in het artikel had moeten staan.
Mijn nieuwe zou vorige week gemaakt moeten zijn in Emden, hopelijk valt mijne hier buiten anders zou dat wederom een vertraging opleveren…
En VW is al niet zo’n kei in een spoedige productie…
Tja, als je het risico wil lopen VW kwijt te raken dan zit het je heeel hoog.
Als het je ooit is opgevallen dat veel vag diesels een blauwe pluim maken nadat ze even hebben stilgestaan en andere merken niet met dezelfde piëzo-dieselinjectoren? Dat komt omdat vag geen € 0,016 over heeft voor een extra hardingslaag op de naaldzitting. Dit heb ik van zeer dichtbij de bron. Hier zal iets gelijk spelen. Eerste lijn leveranciers worden compleet uitgeknepen.
Aan de versnellingsbak van m’n Golf van 2,5 jaar oud is al te merken dat die mensen daar niet heel happy waren met VW…

Maar f serieus: vervelend voor die medewerkers en vervelend voor mensen die zitten wachten op hun nieuwe auto en nu te horen zullen krijgen dat het nog eens een keer wat langer zal gaan duren..
Hierbij een interessant artikel aangaande deze kwestie
http://www.hna.de/kassel/kreis-kassel/vw-werk-kassel-org234349/volkswagen-engpass-produktion-zuliefererstreit-erreicht-werk-kassel-6671498.html

Men spreekt over Stundenkonto – kortom het afbouwen van overuren.

Ook is het saillant dat beide bedrijven recent zijn overgenomen door de Prevent Gruppe!

Volgens mij zijn VAG en Prevent Gruppe beide geen schatjes. De Prevent Gruppe maakt recent ook ´furore´ in de meubelindustrie en in deze industrie hebben zij ook enkele escapades veroorzaakt.

Prevent Gruppe heeft bv Gepade gekocht en binnen enkele weken na de overname was Gepade reeds (wederom) failliet, omdat Prevent haar verplichtingen niet nakwam.
Zie het eerder als voordeel voor VW;

Hoeven ze even niet na te denken over waar ze al die onverkochte auto’s moeten stallen.
@gamma81: Daar zit VW niet mee vriend, daar worden de dealers mee in hun maag gesplitst. Als je PON als voorbeeld neemt, ziet VW het als een voorrecht dat PON hun auto’s mogen verkopen. Hierdoor moet dealerbedrijf PON een x aantal auto’s per jaar verkopen, doen ze dit niet, wordt hun contract nietig verklaard, waardoor zij dus geen auto’s meer kunnen verkopen en failliet gaan.
Dit is dus de reden waarom je (soms) gloednieuwe auto’s afgeprijsd of in de aanbieding ziet.
@euro95: het voordeel van het zijn van een importeur: altijd een fabriek die in je nek zit te hijgen of je nog orders hebt en waarom je je target niet hebt gehaald en dat je meer voorraad auto’s moet kopen enz. enz….
en toch heeft dit waarschijnlijk met dieselgate te maken… vw en dat bedrijf zijn het niet eens of ze nog steeds dezelfde versnellingsbak voor diesels kunnen gebruiken, gaan hiermee naar de rechter, nog geen uitspraak dus voorlopig ff niks doen.
Volkswagen, das NEUE Dacia :P
@alloallo: scherpe analyse!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).