• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom 400 kilometer actieradius de magische grens is voor EV’s

Auteur: SirSideways, gepost 17 februari 2026 om 07:28 – 28 Reacties


Elektrisch rijden is prima, zolang het voelt alsof je niks hoeft te veranderen

Over elektrische auto’s kun je eindeloos praten. Laadtijden, kilowatts, WLTP-cijfers, gewicht, maar uiteindelijk draait het om iets veel simpelers: rust in je hoofd. En opvallend genoeg lijkt die rust voor heel veel mensen bij een bepaalde afstand te beginnen. Rond de 400 kilometer actieradius houdt het hoofdrekenen op. Daaronder voelt elektrisch rijden nog als plannen, daarboven als gewoon lekker autorijden.

400 kilometer of laadstress

Die 400 kilometer is geen technisch wonder, maar meer een soort van mentale buffer. Het is de afstand waarbij je niet na elke rit hoeft te denken aan bezette stekkers. Gewoon instappen, rijden en later verder kijken. Precies zoals autorijdend Nederland dat eigenlijk al jaren gewend is met benzine of diesel.

Actieradius op papier is inmiddels een richtlijn, geen belofte. Zodra je de snelweg opgaat, het koud wordt of de auto vol ligt, verdampt een deel van dat bereik als sneeuw voor de zon. Door hoger te mikken, haal je die onzekerheid eruit en hoef je onderweg niet voortdurend te rekenen.

Waar elektrisch nog afhaakt

Toch blijft een flinke groep op de rem staan. Vier op de tien respondenten van dit onderzoek zien hun volgende leaseauto niet volledig elektrisch worden. Zij rijden nu vooral benzine of (plug-in) hybride en kijken vooral naar de praktijk: bereik en laadgedoe. Ongeveer 15 procent wil simpelweg zelf blijven kiezen en niet afhankelijk zijn van laadpalen.

Daarmee wordt meteen duidelijk hoe scherp die grens ligt. Elektrisch rijden wordt pas serieus genomen zodra er minimaal 400 WLTP-kilometers op de prijslijst staan. 399 kilometer voelt niet als bijna goed, maar als net te weinig. Dat ene kilometertje maakt het verschil tussen vrijheid en plannen.

Elon Musk riep jaren geleden al dat elektrische auto’s pas serieus genomen zouden worden zodra ze rond de 400 kilometer haalden. Destijds klonk dat misschien een beetje ambitieus. Inmiddels best logisch.

Bron: BMW Nederland

Ook interessant!

  • 4 hardnekkige mythes over elektrisch rijden ontkracht
  • Hyundai promoot elektrisch rijden op de 'Ring met eigen laadstation
  • Leaserijders rijden elektrisch omdat het moet, niet voor het milieu
  • 1 jaar gratis elektrisch rijden? Meld je aan als Fastned Testrijder

Nieuwste artikelen

  • Google Maps helpt je nu brandstof besparen!
    Dit is het duurste tankstation van ons land
  • Voor deze iconische Mercedes werd een onverwachte AMG-motor gebruikt
  • GP van China 2026: tijden en wat je moet weten!
  • Elektrisch rijden kan ook in 2026 nog heel frustrerend zijn
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, zakelijk-rijden

Vorig bericht: « Amsterdamse loodgieters springen een gat in de lucht
Volgend bericht: Geen brandstof, geen keuze: Cuba gaat elektrisch »

Lees Interacties

Reacties

  1. flatsix010 zegt

    17 februari 2026 om 08:27

    Heb nu een EV waarbij ik in de winter icm winterbanden precies 400km actieradius heb. En in mijn geval zijn 95%+ van de kilometers via een 11kW lader, behalve als ik op vakantie ben. Als ik er gebruik van maak is het meestal om nog even 30-50km te ‘tanken’. Dat is ook zo gepiept met 220kWh snelladen. Met een iX1 zoals op de foto zou ik me helemaal kapot ergeren, maar toch wordt je er dood mee gegooid want ‘SUV’ (?), ‘premium’ en ‘BMW’.

    Login om te reageren
  2. Joris24 zegt

    17 februari 2026 om 09:10

    *400 kilometer met 130 op de snelweg bij nul graden buitentemperatuur. Ik rij wel vaker lange stukken en zou het toch fijn vinden als je drie uur aan een stuk kunt rollen. Da’s een hele andere ‘WLTP’-afstand…

    Login om te reageren
  3. Aalbert zegt

    17 februari 2026 om 09:13

    Wltp wijkt, zo blijkt in diverse tests, fors af van werkelijke range. Daarbij komt nog dat Wltp opgave uit gaat van 100% geladen batterijen ……. . Vrijwel alle fabrikanten geven aan tot slechts 80% te laden….. . Laadprestaties worden ook opgegeven van 10% tot 80%….. .

    Wordt tijd dat daar een keer rekening mee wordt gehouden. Onlangs test in Autovisie van BMW i5 en Audi A6 ev. WLTP boven de 600km en bij de test bleek dit onder de 400km uit te komen (100% geladen….). Laat staan als je netjes tot 80% laadt, dan zit je rond de 320km…… onder gunstige voorjaarstemperaturen ook nog. Meer dan genoeg voor dagelijks gebruik maar geen 600km plus…. .

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      17 februari 2026 om 09:54

      Mee eens. Er wordt altijd geroepen dat de WLTP bedoeld is als objectieve maatstaf (alle EVs onder exact dezelfde omstandigheden getest), maar men verliest uit het oog dat dit primair bedoeld is voor de, over het algemeen onwetende, consument. Die weet niet dat die test niet op 80% is gebaseerd, en dat je in de praktijk bij lange na niet aan deze actieradius komt. Ook dit draagt dus allemaal bij aan het negatieve sentiment rondom EVs. ICEs halen hun opgegeven verbruik over het algemeen ook niet, maar de impact op actieradius is veel minder groot. Bovendien heb je dat binnen 20 sec overal ter wereld bij een pomp weer op orde. Dus ze moeten gewoon bij 80% gaan testen en de omstandigheden ongunstiger maken zodat er een realistischer beeld uit komt.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        17 februari 2026 om 10:11

        Eensch. WLTP wordt voor beeldvorming-bias ingezet, om het beeld van EV tov ICE te verfraaien.

        In de nuchtere praktijk van alledag willen we niet van een situatie met gemak naar een situatie met minder gemak. Dat is een oeroude, ik zou zeggen, natuurwet.

        We accepteren alleen ongemak als het ons ergens iets oplevert. Bij EV’s was dat altijd de financiele prikkel.

        Een performance hatchback (Bijv Golf GTI) zal ook sneller de tank leeg hebben dan de schraapversie. Maar dit is geaccepteerd ongemak door het hele package.

        Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        17 februari 2026 om 11:30

        Snap ook niet waarom meer wordt uitgegaan van de Epa testcyclus die is in ieder geval meer realistisch dan de Wltp…. .

        WLTP-testresultaten liggen doorgaans 10 tot 20 procent hoger dan EPA-cijfers. Het komt vaak voor dat een auto in Europa een indrukwekkende 500 km WLTP-actieradius heeft, maar in de VS slechts 420 km via de EPA-score haalt…….. .

        Voorbeeld:
        De nieuwe Highlander EV van Toyota krijgt met grootste batterij pakket een Epa opgave mee van 320 mls (mijlen) dat is dan ongeveer 520km…… (bij 100% laden)

        WLTP met 10% afwijking zou dan zijn 572km….
        WLTP met 20% afwijking zelfs 624 km….. .

        Dat scheelt nogal.

        een van de weinige EV’s vlgs mij die juist tot 100% geladen moeten worden is de nieuwe urban Cruiser en e Vitara en sommige Tesla uitvoeringen.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 februari 2026 om 14:04

      WLTP is gewoon een standaard om onder gelijke omstandigheden auto’s onderling te kunnen vergelijken. Het idee dat het iets over jouw praktijk gebruik zal zeggen is gewoon een denkfout. Dat is ook gewoon onmogelijk, iedereen heeft een andere praktijk en dus een ander praktijk verbruik.
      Het is eigenlijk heel simpel, je laadt voor vertrek tot 100% en daarna bij de snellader tot 80% (boven de 80 gaat het laden heel langzaam om te voorkomen dat de batterij oververhit). De opgegeven gegevens zijn gewoon zinvol en juist, de interpretatie is het probleem.

      Login om te reageren
      • Aalbert zegt

        18 februari 2026 om 09:03

        dan kan je dus beter de Epa cyclus nemen, meer realistisch en ook bereik bij 80% opgeven…….wel zo ‘vergelijkbaar’ toch?

        Login om te reageren
    • minimoke1984 zegt

      18 februari 2026 om 21:59

      Min of meer correct. Ik heb redelijk wat ervaring inmiddels na dik 200.000km in een Model S LR+. Wltp is 654km. Dat haal je misschien als je 90 rijdt op een windstille dag op een weg zonder hoogte verschillen. Anders vergeet die WLTP. Wat ik wel haal is als ik 120-125km/u rijdt in de zomer 450-475 en in de winter ca 375. In de winter loont het dus soms om iets rustiger te rijden dan haal je de 400 die je soms net nodig hebt (in mijn geval van Zoetermeer naar Reims is 406km. In zomer geen enkel probleem in winter iets langzamer rijden en dan haal je het ook. Ben nu opzoek naar een opvolger waarmee dit ook kan, liefst met nog net iets meer range en iets sneller laden nog.. maar verbaast me dat er nog bijna niks is… Zie test Bjorn Nyland. Niet voor niks dat de Model S daar nog steeds zo hoog in de lijst staat ondanks alle haters.. Alles wat in de buurt komt gewoon veel meer en had gehoopt dat er inmiddels wat voordeligere modellen zouden zijn. Alleen de CLA is interessant maar dat is niet 1 maar 2 stappen terug vrees ik..

      Login om te reageren
  4. Hawkeye72 zegt

    17 februari 2026 om 09:54

    Ik wacht nog op de 1000 X 1000 (pk, range). Dan is er geen reden meer om iets anders te kopen dan elektrisch. (Of het moet de netcongestie zijn).

    Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    17 februari 2026 om 10:17

    ‘Vier op de tien respondenten van dit onderzoek zien hun volgende leaseauto niet volledig elektrisch worden. ‘

    Ik vind dit groter nieuws dan het geblaat over range want dat is maar psychologisch dat blijkt wel uit het volgende: ‘399 kilometer voelt niet als bijna goed, maar als net te weinig. Dat ene kilometertje maakt het verschil tussen vrijheid en plannen.’
    En ook al zal in de praktijk een EV niet de 400 km halen maar bijvoorbeeld de 300 km denk je dat iemand na aankoop nog kraait om die 400 km? Men gaat pas klagen als ze niet verder komen dan 200 km. Bijna niemand houdt bij hoeveel men daadwerkelijk op een tank haalt. Dat heb ik ook met mijn huidige hybride. In theorie moet ik (volgens mij) 1 op 65 halen in de praktijk haal ik dat bij lange na niet, maar tegelijk kan ik mij er ook niet druk overmaken. De keren dat ik moet tanken en laden is prima in mijn leven in te passen. En daar gaat het uiteindelijk om; gemak. Zolang het gemak er is zijn WLPT cijfers helemaal niet interessant. En gemak krijg je rond de 300 km want de meesten mensen rijden niet zoveel op een dag. Als je dus na een paar dagen weer moet stekkeren dan vindt men dat prima.

    Maar even terugkomend op mijn eerste punt; ik vind het groter nieuws dat 60% nu juist voor een EV zou kiezen als volgende auto. We zijn pas een jaar of 15 bezig en er zijn nu al meer mensen die voor een EV zouden kiezen dan niet. Kom ik terug bij mijn vorig punt, blijkbaar is er gemakkelijk te leven met een EV anders zouden 60 procent van de respondenten niet voor een EV kiezen.

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    17 februari 2026 om 10:22

    Ik wil als particulier eigenlijk wel overstappen naar een EV. Lage onderhoudskosten en brandstofkosten per km zie ik wel zitten. In het weekend thuis (zonnestroom) laden en dan heb ik voor doordeweeks aan 250-300 km rijbereik meer dan genoeg. En anders mag en kan ik ook nog op het werk (bij)laden. De ellende is alleen: via mijnaansluiting.nl ben ik erachter gekomen dat het nog wel anderhalf jaar kan duren voordat ik mijn stroomaansluiting bij huis kan opwaarderen naar een 3-fasen aansluiting, want ‘het netwerk zit vol’.

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      17 februari 2026 om 11:48

      Dan heb ik maar een tip voor je: vraag vandaag nog aan, anders duurt het nog langer. En klaarblijkelijk ben je al naar de beslissing toegegroeid, dus niet langer dralen

      Login om te reageren
    • bermtoerist zegt

      17 februari 2026 om 11:50

      Ik weet niet hoe ver je werk is, maar als je een retourtje woon-werk kunt bijladen met een granny charger van 3,6 kW dan zou ik niet wachten met de aanschaf van een elektrische auto.
      In tien uur zou je toch zo’n 100-150 km moeten kunnen bijladen.
      Mocht je dan een keer toch verder moeten, dan pak je een openbare laadpaal.

      En een heel weekend is tijd zat voor de meest slome 1 fase lader om je accu weer vol te krijgen. Sowieso zullen je zonnepanelen niet heel vaak meer vermogen leveren.

      Login om te reageren
    • E-V8 zegt

      18 februari 2026 om 19:11

      Ik heb als partikulier exact het zelfde profiel. Jackies heb wel 3-fasen aansluiting, maar hooooogst zelden laad ik meer dan 3×5 Ampere, lager kan ik niet. Dit is dus gewoon net zoveel als een enkele fase. Ik wil zoveel mogelijk van mijn zonne-energie in de auto, ik heb de tijd en zelfs nu in de winter met weinig zon, heb ik tijd genoeg (je hebt iedere dag ook een nacht waar je prima je auto op kan laden, 7 dagen per dag). Vrienden van mij hebben deze zomer een tweedehands Kia Nero gekocht en zijn er nog niet aan toe gekomen een laadpaal te laten monteren. Op een verlengsnoer aan een standaard stopcontact werkt het voorlopig prima is de ervaring en zij hebben al 3-fasen en parkeren de auto op eigen terrein. Dus gewoon geen zorgen maken.

      Login om te reageren
      • minimoke1984 zegt

        18 februari 2026 om 23:05

        Ik laad met 1 fase 32-amp. Dat is 7kwh (32 de 220v) per uur(+-45km/u er bij) . Dus idd 3 fase is leuk voor een bedrijf.. maar thuis echt niet nodig

        Login om te reageren
    • minimoke1984 zegt

      18 februari 2026 om 23:03

      Waarom heb je een 3-fase aansluiting nodig?? Ik heb 1-fase, met 32 amp. 32 x 220v is 7000w = 7kwh per uur kan ik laden maximaal. Ik heb een model S LR plus. 102kwh effectief 96kwh als je van 0-100% laad. Dus 96:7 = 13.5 uur laden. Maar je laad meestal tot 80% en meestal als hij rond de 20% zit. Dus je laad feitelijk maar 60% bij. 96×0.6= 57 a 58kwh. Dus in ca 8 uur laad ik m weer naar 80% en kan ik weer ca 400km rijden.. ik ben vanaf 1900 thuis en ga om 0730 de deur uit. Daar zit dus 12.5 uur tussen. Dus heb altijd genoeg sap in de accu..
      Dus waarom 3 fase nodig? Ga je met 22kwh je accu laden snachts? Allemaal niet nodig. Bij de palen in de straten laad je meestal ook maar met 11kwh omdat deze verdeeld wordt over 2 autos.

      Login om te reageren
  7. PunicaOase zegt

    17 februari 2026 om 11:58

    Ik wil 600 km WLTP, dan kan ik ook in de winter op de snelweg 300 km rijden en de accu binnen de 10-80% houden.. Dat moet ik een paar keer per maand. Dan gaat de ICE weg voor een EV.. Helaas zijn dat nu nog voor mij te dure Duitsers, Tesla en Polestar.. Ik wacht dus nog even.. Het stadswagentje is al een EV en dat bevalt top!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 februari 2026 om 14:06

      Een doorsnee ID.3 heeft toch ook al een actieradius van 600km?

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        17 februari 2026 om 20:35

        Je hebt gelijk, die komt heel dicht in de buurt, de Born ook, maar ze spreken me niet aan.. Ik wacht echt nog even op de generatie die nu komt, zoals de iX3 en 3-serie Neue Klasse en dan na 2 a 3 jaartjes afschrijving..

        Login om te reageren
  8. nineelevenheaven zegt

    17 februari 2026 om 12:04

    Tsja… Ik rij nog altijd in mijn (inmiddels) 17 jaar oude Opel Astra H Station met 245.000km op de klok.
    De auto is mechanisch nog helemaal in orde. Op tijd onderhoud gehad en op z’n tijd goed warm gereden op lange afstanden.

    In 2012 tweedhands gekocht voor €15.000 all-in en rijklaar, want een kleine op komst. Kinderwagen, bedje, vakantiekoffers, alles past er in. Ook als je in het weekend met de kleine naar Opa en Oma gaat.

    Inmiddels zijn de kleintjes, grotertjes en is de hele volksverhuizing niet meer nodig. zitruimte, je voeten kwijt kunnen en 2 USB-aansluitingen zijn veel belangrijker. Iets wat de Astra ze ook biedt, trouwens.
    De jaren beginnen te tellen, met kleine ergernisjes. 1 van de stoelen heeft geen verwarming meer, de electrische achterruiten moeten gefixt, de bagageafdekking rolt in op een drempel, etc. En dan is er het Groot-Onderhoud-Spook dat rondwaard: rond 250.000 is de koppeling meestal aan de beurt, de aircopomp is 100.000km geleden vervangen en de remschijven zijn kortgeleden gedaan.

    En zo ben ik al twee jaar op zoek naar de beste vervanging.

    In theorie zou een occasion EV best kunnen. 3 keer per week worden er maximaal 30km woon-werk mee gereden. Maar, een retourtje Opa en Oma in Groningen kan niet zonder 1 keer laden vanuit de regio Nijmegen. Naar familie in Limburg idem dito. Of minimaal met wat laadpaalstress.

    Dan doen we nog 2 keer per jaar een roadtrip. Zelfs 400km is te weinig om dat leuk te doen. De Astra trekt bijna 700km uit een tank. “Ja, maar stoppen moet je toch!” Nee dus: 5 minuten tank en plaspauze, chauffeur wisselen en doorrrrrr. Een occassion EV doet er 40 minuten over. De helft van de afstand en een 7 keer langere stop.
    In plaatst van Arnhem-Praag in 08.45 uur, duurt de reis dan opeens 10.05 uur.
    “Ja, maar je moet ook eten! En een koffietje!” Inderdaad. Bammetjes bij de voorpassagier, koelbox achterin. 8 uur lang je helemaal volproppen terwijl het landschap aan je voorbij trekt.
    Avondeten bij de Mac of Burgerking, in 20 minuutjes gepiept, maar de auto nog niet vol…

    Met een budget van max. 20K is een tweedehands EV met een degelijke range voor iets anders dan woon-werk niet haalbaar. Onder de 20K een puike gezinsauto zonder natte riem EcoBoost, PureTech, of olieslurpende TSI 0.9cc trekkrachtloze bezinetorretjes, bestaat ook niet meer.

    Private lease is zonde van het geld. Bij aanschaf is het bezit bijna gratis over 15 jaar uitgesmeerd. (€15.000 : 15 jaar, gedeeld door 12= €84,- per maand). Private lease voor een Astra Station met dezelfde specs en met 19.000km per jaar is €707,- per maand bij de Opel dealer.

    Geen wonder dat de hele straat volstaat met 12+ jaar oude auto’s en wat EV’s van de zaak.
    Oprijden is de beste optie, vooralsnog.

    TL; DR: Zelfs met 400km échte range is een EV voor mij nog niet interessant. Vanaf 600km en snelladen van 10%-80% in 2 minuten, dan wil ik er wel eens naar kijken.

    P.S. Mocht iemand een idee hebben wat ik wél moet zoeken, let me know!

    Login om te reageren
    • bermtoerist zegt

      17 februari 2026 om 13:37

      Tsja, toen electrische auto’s nog wegenbelasting vrij waren kon wel uit om er een kleintje bij te nemen en daar mee naar het werk te gaan.
      Maar nu? Een insignia en een speed pedelec van de zaak voor woon werk?

      Login om te reageren
    • Aalbert zegt

      17 februari 2026 om 14:29

      Toyota Auris Touring………

      Login om te reageren
      • bermtoerist zegt

        17 februari 2026 om 14:43

        Dat is precies wat wij hebben. Een auris touring hybrid. Blij word je er niet van. Maar voldoet idd perfect aan de eisen. Zuinig en oerdegelijke techniek.

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      18 februari 2026 om 00:06

      Wellicht een Ioniq 5? Laadt niet langzamer dan dat jouw oude tankstop met koffie halen en even plassen zou duren. Alleen liefst wel het facelift model met 83kwh accu en precondonditioning knop, maar die is waarschijnlijk nog wat te schaars en duur.

      Login om te reageren
  9. audirs3 zegt

    18 februari 2026 om 00:02

    Probleem is alleen dat je op lange ritten slechts 70% van de accu gebruikt (laden van 10% naar 80%) en dat de echte actieradius ongeveer 2/3e is van wat er wordt opgegeven.
    Kortom, je zit dus al snel aan een WLTP van 800km, als je op langere ritten elke 400km wilt laden.

    Login om te reageren
  10. Marf zegt

    18 februari 2026 om 15:28

    Ik geniet al 6 jaar van electrisch rijden. Ja ik zeg geniet want het is echt genieten vergeleken met een benzine auto. Dat is een persoonlijke mening.
    Ik merk dat veel mensen alleen lopen klagen over actieradius zonder het zelf ervaren te hebben. Ik heb in een auto gereden van 350km actieradius en nu eentje van 400km. Nergens last van.
    Ik denk ook dat voor het gros van de mensen een actieradius van 350 in praktijk meer dan genoeg is. Maar juist die mensen schreeuwen om een actie radius van 800+ km.

    Login om te reageren
  11. Kevinus zegt

    22 februari 2026 om 00:11

    Met benzinetankje van 100l in combinatie met een 250l vatje LPG is er voor ons zeer weinig tot geen stress als er per accident een tankstation gemist is….naar ons vakantiehuisje is het voor ons net geen 1500km, als ik vol vol vertek, kan ik meestal nog een dikke week ter plaatse eer er terug gevuld moet worden…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North