Waarom bestaat woon-werkverkeer eigenlijk nog?

Auteur: , 65 Reacties
Corvette

In plaats van babes een keer een hersenkraker op de vrijdagavond.

Als je ’s ochtends weer eens aansluit in het traag bewegende lampenspel op de snelweg, vraag je je misschien weleens af ‘waarom doen we dit eigenlijk met zijn allen?’. Het kost tijd, het zorgt voor stress, het kost geld. Oké, het klimaat wordt er wel wat aangenamer van qua temperatuur, maar is dat de moeite waard? Op zich is die gedachte niet nieuw. Wijlen toekomstgoeroe Norman Macrae stelde zichzelf de vraag al in 1975.

We stonden destijds aan het begin van de digitalisering van de samenleving en Macrae voorspelde dat deze alles grondig zou veranderen. Dat niet alleen, hij zette in detail uit hoe dat zou gebeuren. Op veel punten kreeg Macrae gelijk, maar een aspect van zijn voorspelling is tot op heden niet uitgekomen. De glazenbol-kijker verwachtte dat er een ontstedelijking zou plaatsvinden door de moderne communicatiemiddelen die de nieuwe techniek ons te bieden had. Face-to-face contact om zaken te doen zou daardoor immers steeds minder noodzakelijk zijn.

Maar wat zien we inmiddels gebeuren in ons eigen land en andere landen: mensen trekken massaal naar ‘de grote stad’. Hoewel de meeste werknemers hun arbeid prima thuis zouden kunnen uitvoeren in onze ‘kenniseconomie’, staan grote bedrijven er nog steeds op glazen paleizen te bouwen in dichtgepropte steden. In ‘Murica komen giganten zoals IBM en Honeywell zelfs terug van hun thuiswerk-programmas en ‘dwingen’ ze hun werknemers om weer naar kantoor te komen.

Potentiële verklaringen voor deze volte face zijn bijvoorbeeld te vinden in het principaal-agenttheoriemodel. Kort door de bocht: de gedachte is dat je harder werkt als @autoblogger je baas fysiek op je vingers kijkt, omdat hij (2017: m/v) wat beter je werkzaamheden kan controleren. Uiteraard geldt dat voor sommige noeste arbeiders zoals ondergetekende niet, maar voor de rest van jullie allemaal wel. Je weet wie je bent.

Tevens stellen sommige studies (link) dat face-to-face samenwerken in groepen leidt tot betere resultaten dan samenwerken via emails in het geval van complexe taken. Het idee is dat de spontaniteit verhoogd wordt door middel van ‘echte’ menselijk interacties. Emoties met elkaar delen et cetera. Kumbaya!

Maaaaarrrr…Als je fan bent van de ronkende leus ‘survived another meeting that should’ve been an email’, dan is er mogelijk goed nieuws: Virtual Reality. Jeremy Bailenson, een hotemetoot van Stanford University, hoopt dat epische VR-techniek de doorbraak zal vormen om mensen social presence te geven, zelfs als ze niet fysiek maar slechts als avatar aanwezig zijn in een ruimte.

Het probleem dat de huidige technologie een groot deel van onze nonverbale communicatie niet over kan brengen, kan daarmee een ding van het verleden worden. Uit een studie (link) blijkt namelijk dat we op een levensgetrouwe avatar van iemand ongeveer net zo reageren als op een echt mens.

Wellicht kan de ontstedelijking decennia na Macrae’s voorspelling door virtuele realiteit dus alsnog geschieden. Geen files meer! Als ik virtuele munten had zou ik vast wat grond kopen in Limburg, Zeeland en Groningen…(via citylab)



65 reacties

Met files heb je juist meer rijbeleving ..
@lincoln: en massa’s tijd om aan carspotting te doen…

Wanneer ik met de motor én met de glimlach de files voorbij rijd, zie ik meestal maar een fractie van de speciaaltjes die er soms rijden. Groot nadeel!
@tjorque:

Heerlijk .. van mij krijgen jullie altijd de ruimte ..
Als ik een motor zou hebben had ik tijdens een file sowieso flink misbruik gemaakt van de vluchtstrook ..
@lincoln: op de pechstrook ligt teveel rommel… vind ik te gevaarlijk. In belgie ben je , hoewel dat door quasi niemand gekend is, verplicht om motorrijders ruimte te geven in de file.
Gelukkig kijk ik niet op een krasje, en ben ik met een paar cm aan elke kant tevreden.
Rutte en de Rabobank…

That’s why we voor dag en dauw als makke schapen in de file staan om naar ons werk te gaan…
@moveyourmind:

We hebben weer een zeeeeer democratisch verkozen vrouw voor verkeer en waterstaat ..

Die trapt er vast wel een busbaan of carpoolstrook doorheen de komende 4 jaar ..

Keihard aanpakken die files ..
@lincoln: Hell yeah!!

Laat ze die file Americain style aanpakken… Not like a pussy, but kei and keihard! Make our heikneuterige Holland great again!
@moveyourmind:

Belasting heffing op appen tijdens het fietsen in 2019 is al in de maak ..
(Als het allemaal doorgaat hoor) ..

Geweldig .. die vrouwelijke rolmodellen in NL ..
@lincoln: die wet wordt niet gemaakt, die is er al. Bestuurders mogen geen mobiele telefoon in de hand houden.
@rhellema:

Kamerleden hebben dikke schijt aan de wetgeving ..
@lincoln: niet dat soort bestuurders.
@rhellema:

Nee nee nee .. geen ambtenaartjes discrimineren .. die lui zijn allemaal hetzelfde ..
@lincoln: niet je eigen fouten verdraaien om een ander onderwerp aan te snijden.
Prima leven hier op het platteland, dagelijks met fietsje naar het werk.
En een fun auto voor de weekenden.
@m54b30: Laat de schaapjes maar lekker naar de stad gaan. Ik zit hier prima!
@viezefreddyw: Me too, wel een bult Duitsers die in het weekend koffie komen halen
@viezefreddyw: Zo is het precies Freddy!
Omdat de overheid er goed aan verdient.
Vergis je niet, voor de overheid is het een bijzonder moeilijke opgave om net genoeg geld uit de automobilist te persen dat hij niet gaat muiten, dat wordt bereikt door iedere keer de aandacht op iets anders te leggen , zoals nu de hoogte van de boetes in de mode is om over te klagen, morgen wordend ie verlaagd onder het mom van onredelijk maar worden de brandstofprijzen weer fors opgehoogd.
Ondertussen staat je Vinex woning onder water die, wat werkgelegenheid betreft, in the middle of nowhere ligt en blijf jij een mak lease schaap, omdat je geen kant op kunt bij wijze van.
Je financieel adviseur schijnt momenteel overigens ergens op Martinique te resideren, Frans Europees maar met latijns amerikaanse belasting voordelen zeggen ze….
Gelukkig werk ik volgende week 4 dagen thuis.
Niet relevant aan dit artikel, maar ik had de vraag of er nog een iphone x update in de maak is?
@giangian: ja, Apple is al druk bezig met de iPone double X. Komt naar verwachting herfst 2018.
@giangian:

Yep .. 20 minuten op de hoogste stand in de magnetron leggen ..
Vanmiddag anderhalf uur over 56km…..
Heb mijn bedrijf aan huis, maar moet door heel Europa heen om de goederen af te leveren bij mijn klanten. Sta elke dag in de file…
@maxidyne: nog nooit van koeriers gehoord? Postnl, parcel, dpd, gls etc?
@sanderm3: Heb ze nooit echt gehoord. Ik zie ze wel vaak. Als ze weer met drie busjes een complete straat blokkeren. Of als ze weer lekker tegen het verkeer in, met een rotgang door je woonwijk komen racen. Én de weg natuurlijk daar ook gaan blokkeren.
@rikus: zou ik ook doen, als je maar 0,25 cent krijgt per afgeleverd pakketje ;)
@sanderm3: bulk transport zit ik in. Geen busjes maar vrachtwagens.
‘Mensen trekken massaal naar de stad’

De recente berichten zijn dat mensen juist masaal de stad verlaten. Evengoed is urbanisatie een feit. Mega steden etc etc gaan er komen
Ik kan mijn werk moeilijk mee naar huis nemen. Werk als hydraulisch service monteur aan boord van (meestal) baggerschepen.
@Original_Arnoud: je kunt vast w in bijv Maasbracht gaan wonen. Of een andere binnenhavenstad….
@dunhozzie: Ps dit is met een knipoog
Of doe zoals ik, ga de verkeerde kant op.
Ik heb nooit file en lach de forenzen uit die andere kant op gaan. En dus in een lange file staan.
Werk in Amsterdam, woon in den haag. Denk dat dat al wel verklaard toch?

Ik bedoel, wie wil er anno 2017 nog in Amsterdam wonen?

Dat ik gemiddeld 1,5u in de file staat neem ik dan maar voor lief
Het is inderdaad noodzaak om achteraan in de file aan te schuiven. Voor wat moveyourmind al schrijft, de president van Nederland en de bank (financiëel bedrijf).

Bij mij op het werk moet je doen wat de baas zegd, en die vind ieder idee of een goed voorstel onzin want je bent immers een simpele loonslaaf. Zo ook de werktijden: Ik zou zeggen ik werk van s’morgens 10 tot 7 in de avond om de buiten de spits om naar het werk te kunnen rijden. Dat zal dus never gebeuren, en daar kan alleen de Haagse politiek iets aan kunnen doen want het bedrijfsleven heeft er schijt aan.
@tarquesh: ik heb wat moeite zoals je het hier opschrijft. Verbeter je toekomst, begin bij jezelf. Is er geen OR? Kun je zelf je collega’s motiveren? Waarom moet de politiek alles oplossen. En sowieso, als ze het doen past het toch niet voor iedereen. Dan kun je beter het intern organiseren….
@dunhozzie: vergeet de vakbond niet te noemen. ;)
@e1000bmw523i: te rood ;-)
@dunhozzie: Als ik naar het wagenpark kijk, valt dat wel mee. ;)
@e1000bmw523i: bij 50 shades of Grey wordt er vanzelf wel iets rood ;-)
@dunhozzie: ik doelde niet op de lak, maar op merk en segment.😜
@e1000bmw523i: het idee dat linkse mensen hun gedachtengoed op zichzelf toepassen, is behoorlijk achterhaald. Tot de Jessias aan toe geldt het aloude credo “links lullen, rechts vullen”.
@tarquesh: Als je zo’n hekel aan je werk en je baas (dat er nog mensen zijn die hun werkgever ‘baas’ noemen zeg) hebt, dan zoek je toch een andere baan? Werk zat in Nederland. Dat heb je helemaal zelf in de hand. Heb je geen politiek Den Haag voor nodig. Dus doe er wat aan in plaats van te lopen klagen. Waarschijnlijk word je er ook nog een stuk gelukkiger van dan passief te wachten op iets wat toch niet gaat gebeuren…
Meer auto’s op Autopilot. Dan heb je minder ongelukken, minder files (niet 1 zo’n eikel die veel te lang langzaam optrekt als de file oplost en zo weer een file creëert) en je kunt dichter op elkaar rijden. En elektrisch, dus geen uitstoot op dat stuk snelweg.
@stfu: minder mensen op autopilot. Werkt ook prima…
Maar.. Zonder woon-werkverkeer kunnen die mannetjes niet meer elke drie jaar een stoere leasebak uitzoeken. Hoe gaan we om met al dat verdriet?
@rikus: een jaartje extra wachten en elke 4 jaar een nieuwe? 48 maanden of 160000 km hier ;-)
@dunhozzie: Tjonge. Ik wil ook een lease mannetje worden. Die 160.000 werk ik in twee jaar af..
@rikus: deed vroeger ook meer, welliswaar niet zo gek als jij maar toch 65000 p/j. Ben blij dat ik dat niet meer hoef.
@dunhozzie: Moet eerlijk zeggen, het is soms lastig om het leuk te houden. Zelfs als autoliefhebber. Als je in het weekend geen zin meer hebt om met je funcar op pad te gaan, dan weet je dat je teveel rijd. ;)
@rikus: dan ben ik benieuwd in wat voor auto je dat doet..
@alassad: Sinds een week in een 308 sw. Hiervoor kreeg ik begin 2014 een nieuwe Astra station. Die is dus “af” sinds vorige week.
@rikus: Voor alleen woon-werkverkeer krijg je bij de meeste bedrijven echt geen leaseauto hoor. Die krijg je doorgaan alleen voor zakelijke kilometers…
Bouw de kantoren in een woonwijk en meer verspreid kun je lopen naar je werk.
Gister voor een algemene ledenvergadering van Hoorn naar de bloemenveiling in Naaldwijk dwars door de avondspits, wat een feest.
Wel lekker zuinig gereden met 35 kmh gemiddeld.
Ik ben blij dat ik thuis werk.
Waarom bestaat woon/werk verkeer? Waarom bestaan auto’s is bijna net zo’n domme vraag.
@bmwfreak038: omdat paard en wagen niet snel genoeg ging.
Ik veroorzaak de files
Ik werk in ploegendienst. Daarom ben ik nu al 3 uur op mijn werk. Toegegeven, het was vroeg vanochtend om kwart over 4. En koud. Maar geen file.
@hartman: werkze!
We zouden ook efficiënter met de ruimte op de weg kunnen omgaan… 95% van het personenvervoer gebeurt met een voertuig dat maar voor 20% gevuld is. Beeld je eens in dat al die enkelingen in de file 80% minder plaats innemen…
Er zijn studies die aantonen dat 10% meer motorfietsen ca 40% minder file zou kunnen betekenen…
https://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=636
Laten we eerst iets bedenken waardoor vrachtverkeer verplicht rond spitstijd moet rusten. Dan moeten zij de planning daar maar op aanpassen.

Tegelijk de spitstijd verbieden voor de gepensioneerden. Dan zitten ze tenminste ook niet om 07.30 bij de tandarts en precies om 18.00 in de rij van de supermarkt.

Daarbij de gevallen bumperkleven, linkshangen en bellen in het verkeer opnieuw hun rijbewijs laten halen.

Hoge boetes voor vrachtwagens met pech door slecht onderhoud…

En zo zijn er nog veel meer maatregelen die je direct kan invoeren.
@dennisdd:
En de stadsbestuurder die beslist dat het vuilnis opgehaald wordt tijdens de spits, publiek terechtstellen
Automobilisten die hun richtingaanwijzers niet gebruiken, de stuurinrichting blokkeren. Rechtdoor only!
Automobilisten die volle witte lijnen niet respecteren, tegen een betonnen muur laten rijden.
Auto’s van foutparkeerders in beslag nemen en openbaar veilen.
Ontstedelijking is geen optie. De stad – lees: hoge dichtheid – is de meest duurzame vorm van samenleven. Want zelfs al heb je geen auto nodig voor woon-werk, dan nog heb je nood aan mobiliteit. Dus tenzij je al die mobiliteit met de fiets wilt regelen, ergens in de middle-of-nowhere, is de stad / verstedelijkt gebied nog steeds de beste oplossing. Extra handig aan een stad: als ze voldoende groot is, kan het OV ook echt efficiënt georganiseerd worden.
Ik ben voor, dat iedereen overal kan werken. Echter kunnen veel mensen niet met deze vrijheid omgaan en gaan ze boodschappen doen of grasmaaien. Wat nog erger is, is dat ze zeggen, “Wij hebben geen kinderopvang nodig, want ik werk thuis.” Iedereen die kleine kinderen heeft weet dat dit totaal niet gaat en er op zo’n ochtend 0% productiviteit uit komt. Dus als je er goed mee om gaat, kinderen naar de kinderopvang, goed ingerichte werkplek thuis kun je ook nog productiever zijn. Echter verpesten de mensen die de kantjes eraf lopen het voor de rest. Hoe los je dat op?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).