Deze fileknelpunten zorgden voor meer economische schade

Auteur: , 42 Reacties

Dat gaat lekker.

Deze fileknelpunten zorgden voor meer economische schade

Er is in 2016 fors meer economische schade geleden door files op de Nederlandse snelwegen. Dat blijkt uit een vandaag gepresenteerd onderzoek van TNO in opdracht van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

In plaats van verbeteringen ten opzichte van 2015, is de situatie juist verslechterd in 2016. Men kwam uit op een recordbedrag van 1,2 miljard euro schade wanneer alle files bij elkaar werden opgeteld. Vooral de transportsector heeft te leiden onder de files. Vrachten komen veel later aan, met economische schade voor de betrokken partijen tot gevolg.

In 2015 stond het traject A15 Ridderkerk – Gorinchem op nummer één als het ging om de meeste schade. Men kwam toen uit op een berekening van 11,4 miljoen euro. Met dit nieuwe onderzoek is er een nieuwe nummer één. De A4, tussen knooppunt Burgerveen en knooppunt Prins Clausplein, was in 2016 goed voor maar liefst 19,3 miljoen euro schade.

De TLN vraagt aan het kabinet om met oplossingen te komen. Zo pleit de organisatie onder meer voor meer asfalt. Bekijk de 20 duurste knelpunten van 2016 hieronder. Het onderzoek van vorig jaar over 2015 check je HIER.

20 – A28 knp Rijnsweerd – knp Hoevelaken – 4,4 miljoen euro
19 – A1 knp Beekbergen – knp Azelo – 4,5 miljoen euro
18 – A16 knp Terbregseplein – knp Ridderkerk – 5,5 miljoen euro
17 – A27 knp Eemnes – knp Rijnsweerd – 5,8 miljoen euro
16 – A20 knp Kleinpolderplein – knp Terbregseplein – 5,9 miljoen euro
15 – A16 knp Ridderkerk – knp Klaverpolder – 6,7 miljoen euro
14 – A2 knp Holendrecht – knp Oudenrijn – 7,4 miljoen euro
13 – A2 knp Everdingen – knp Deil – 7,5 miljoen euro
12 – A2 knp Deil – knp Empel – 7,5 miljoen euro
11 – A12 knp Waterberg – knp Oud Dijk – 7,6 miljoen euro
10 – A1 knp Diemen – knp Muiderberg – 8,7 miljoen euro
9 – A20 knp Terbregseplein – knp Gouwe – 8,8 miljoen euro
8 – A58 knp de Baars – knp Batadorp – 8,8 miljoen euro
7 – A27 knp Gorinchem – knp Hooipolder – 8,9 miljoen euro
6 – A58 knp Galder – knp de Baars – 9,1 miljoen euro
5 – A27 knp Everdingen – knp Gorinchem – 9,7 miljoen euro
4 – A1 knp Eemnes – knp Hoevelaken – 9,8 miljoen euro
3 – A12 knp Gouwe – knp Oudenrijn – 13 miljoen euro
2 – A15 knp Ridderkerk – knp Gorinchem – 13,2 miljoen euro
1 – A4 knp Burgerveen – knp Prins yClausplein – 19,3 miljoen euro

Foto: 456 GT in de file via @thomcarspotter op Autojunk



42 reacties

Ik wil niet vervelend doen, maar dit soort artikelen worden volgens mij altijd geschreven door mensen die geld niet begrijpen. Er bestaat niet zoiets als financiële schade in het grote plaatje van ons financiële systeem. Niemand lijkt te begrijpen dat al deze files voor veel bedrijven en instellingen een enorme bron van inkomsten is. Oh ja, waarvan de grootste verdiener de staat is dankzij al dat extra brandstofverbruik terwijl wij stil staan.
Boekhouden is simpel mensen, als u iets uitgeeft, dan is de ontvanger de persoon die ontvangt.
Dus al die miljarden “schade” zijn voor de ontvangende partij miljarden omzet.
@rickknows: oh dus die auto’s staan daar alleen benzine te verbranden. De truck alleen diesel? De uren van de werknemers die toch echt betaald moeten worden terwijl productiviteit 0 is tellen niet meer mee. Afschrijving van opbrangsten omdat materiaal stilstaat telt niet mee?
Ik wilniet vervelend doen, maar volgens mij begrijp je zelf geld niet.
@airc: De kosten voor transport rondom file-gebied wordt al lang doorberekend aan de klant.
En op het moment de files weg zijn, zakken alle bedrijven opeens met hun prijzen.
.. wacht? Nee, natuurlijk niet. Bedrijven zien file dan nog steeds als risico en laten de prijzen als daarvoor. Meer winst voor de baas.
Je kan file simpelweg niet uitdrukken in kosten: file voor verkeer dat aan het werk is wordt doorberekend en file voor de forens gaat van de vrij tijd af en dat kost 0.
@airc: haha mooi dit ;)
@rickknows: volgens mij gaat het hier om extra kosten die gemaakt worden door deze files.. denk hierbij aan personeelskosten..
@mike25: Laat ik helder zijn zover mogelijk. Geld heeft een omloopsnelheid, inkomsten worden omgezet in uitgaven, uitgaven zijn weer inkomsten. Geld is een fysieke cirkel. Dus die extra personeelskosten resulteren voor de “niet producerende” chauffeur nog steeds een inkomen op, wat deze persoon vervolgens weer uitgeeft, wat weer inkomsten zijn voor een ander. En zo gaat de cirkel rond.
@mike25: Er is in ons financieel systeem maar 1 partij die echt geld verdient zonder kosten en dat zijn de private banken door het heffen van rente (niet bestaand geld, want er staat geen arbeid tegenover, ook wel bekend als inflatie, te voelen als vermindering van besteedbaar inkomen).
@rickknows: klopt het is ook niet dat we zonder files nou ontzettend veel meer gingen produceren. Het zijn vooral medewerkers die vrije tijd verliezen met de files. Bedrijven kost het niet echt wat.
@mashell: Je verkiest wat capaciteit doordat een vrachtwagen en de berijder minder snel vrij komen voor een volgende rit. Je zult dus bij gelijke transportvraag meer wagens en personeel parallel ter beschikking moeten stellen. Dat kost geld.

Aan de andere kant, die extra vrachtwagen moet gebouwd worden, en die chauffeur behoeft geen uitkering. Ik heb sterk het vermoeden dat die laatste twee factoren gemakshalve niet worden meegenomen in de cijfers van de transportsector.
@rickknows: gezien de bron van het onderzoek ook niet gek. TLN wil graag dat transport ondernemingen meer winst kunnen maken. Fijn dus als de overheid wat knelpunten oplost. Wederom door meer asfalt natuurlijk.
@pomoek: precies, wij van WC-Eend reclame dus!
@rickknows: Met dat argument loont het dus gewoon om geld bij te drukken. Dan stoppen we meer geld in de economie! Geld is op zich niet heel belangrijk. Het gaat om derving van productiviteit. Al die uren langer reizen hadden we onderaan de streep ook kunnen gebruiken voor productie/arbeid. Dat helpt ons verder, geld uitgeven (en dus ook verdienen) in de file helpt ons niet verder.
@rickknows: dat is precies hoe ik er ook over denk. De overheid gaat geen geld uitgeven aan verbetering als dit ze een hoop oplevert.

Daarbij ben ik erg verbaast over de A2 Holendrecht-Ouderijn; 5 rijstroken per richting en trajectcontrole. Levert aardig wat op zo…
@horza: Het file probleem is een opzettelijk gecreëerd probleem, maar dat beseffen vrijwel alleen de mensen die weten hoe het leven was voor de files. In de jaren tachtig werd het iedereen moeilijk gemaakt nog werk te vinden op fiets afstand. Bedrijven werden met financiële voordeeltjes gelokt om zich op bedrijfsterreinen te vestigen en later met enorm toenemende kosten uit de stad verdreven. Zo verhuisde het bedrijf waar ik werkte ook naar zo een bedrijfsterrein, ik werd gedwongen mijn fiets te verruilen voor de auto. Iedereen kreeg een reisvergoeding, er waren geen files, dus niemand vond het echt heel erg.
Niets, maar dan ook niets wordt door een regering bij toeval georganiseerd. Regeren doe je met visie op de toekomst en toen al riepen genoeg mensen dat dit files zou gaan opleveren.
Nu roept iedereen in de regering moord en brand dat het zo niet langer kan, terwijl het probleem bewust is gecreëerd, het levert de staat miljarden op aan Accijns en BTW.
Oplossing, u en ik in het openbaar vervoer, want dat plan lag aan de basis van dit alles.
Ik sta nooit in de file…ik ben de file.
@janjansen:

Je suis…. file
Autorijden is eigenlijk voorbij.
Er is en masse gekozen voor de vrachtwagen als transportmiddel in Europa met als gevolg dat Europa sterft aan een verkeersinfarct.
En er is geen oplossing voor.
Overvolle wegen en grote agglomeraties waar het verkeer dag en nacht vaststaat.
30 jaar geleden reed ik sneller met een oeroude Peugeot 404 diesel die niet harder dan 110 reed, naar Italië toe terwijl die oude Peugeot sommige hellingen met 60! ! omhoog ging dan vandaag de dag.
De wegen zijn beter, de Diesels van vandaag voelen die hellingen nauwelijks maar ik was stomverbaasd dat in München het vrachtverkeer op twee rijstroken gewoon 24/7 vast staat en je vandaag de dag van file naar file rijdt.
@desjonnies: Nooit geweten dat het Amerikaanse München zo een slechte doorstroming had. In de zuid-Duitse variant heb ik een dergelijk iets nog niet ondervonden.

Zwarte zaterdagen en vrijdagmiddagen dan even uitgesloten, maar als er iets is wat zich makkelijker laat voorspellen dan het weer dan is het dat wel.
@desjonnies: wat een bullshit… onlangs van bari naar huis gereden, in nog geen 2 dagen tijd en niet echt harder dan 13-140 op de autobahn… alleen bij frankfurt ff kn de file gestaan (als je dat al een file mocht noemen)…. jgemiddelde snelheid van de hele trip 104kmh… overdrijven is dus ook een vak
@spykerboy:
Fijn voor je, mijn gemiddelde was 67 km/u
Overdrijven, t’ is een vak hè.
@desjonnies: ik snap niet dat mensen er bewust voor kiezen om in de randstad te gaan werken. Ik werk al sinds jaar en dag in het noorden. Als hier 10 auto’s voor het stoplicht staan, nou dan is het druk. Het tijdsverschil op een rit van 30 minuten is tussen een maandagochtend en een zondagavond nooit meer dan 5 minuten. Als je je aan de regels houdt dan😉
@alfisstii: en het mooiste is dat ik mij er dan aan erger, want er staan meer dan vijf auto’s, wat kan betekenen dat ik 30 later thuis ben dan gedacht :p
Meer asfalt dus!…
Veel meer over het water en spoor vervoeren, dat lijkt me de enige échte oplossing.
@trustmeiamanengineer: Ja dat blijft het beste, en als het aan mij ligt vind ik de natuur toch wat mooier dan hele stukken asfalt om mij heen.
Gaat hoog tijd worden dat er verhuisd gaat worden naar een andere planeet. De mens heeft de aarde al dusdanig geplunderd en vernietigd dat het bijna einde oefening is *depri modus uit ;).
@cpp1: beetje overdreven maar ik geef de aarde niet veel meer dan een jaar of 60 op deze manier.
@cpp1: jij vind het een goed idee dat de mens nog een 2e planeet om zeep helpt?
@mashell: dat hoor je mij niet zeggen of wel soms. We hebben geleerd van onze fouten door het volledig plunderen en vernietigen van deze minuscule planeet. Dus bij de volgende planeet kunnen we het anders en beter aanpakken.
@cpp1: Sommigen leren nooit van fouten
Ik sta elke ochtend in de file voor de badkamer
Ik word echt moedeloos van die organisaties die dan na zo’n onderzoek het afschuiven op anderen. Denk eens mee, kom zelfs eens met mogelijke oplossingen. En probeer eens buiten de box te denken. In de afgelopen jaren is toch wel duidelijk aangetoond dat meer asfalt duidelijk niet de oplossing is voor de lange termijn. Zie de A2 tussen Utrecht en Amsterdam, waar het in het begin van de 5 banen goed ging. Maar door die rust denken juist andere mensen weer dat ze ook wel weer de auto kunnen pakken. En binnen 1 jaar heb je gewoon weer files op dat traject. Nog even los van dat belachelijke tunneldosering systeem, waarmee ze files veroorzaken voor de tunnel om ze niet in de tunnel te krijgen.
@quincy: Tunneldoseren wordt niet voor niets gebruikt: Mont Blanc tunnel 1999! Dat het tot extra file voor de tunnel leidt, komt alleen maar omdat weggebruikers na de tunnel zitten te slapen/gapen/appen/whatever en de voorganger aantikken.
Traject moeten ze afschaffen. Iedereen gaat op zn rem
Ik rij elke dag tussen Den Haag en Amsterdam. Als het echt druk is kan ik wel 1.45 min overdoen ipv 40 min. Dus 2 uur altijd kwijt.
Het verbaast met altijd weer dat de A1 tussen de A30 en knooppunt Hoevelaken er niet tussen staat. (Beide richtingen) ik heb al veelste veel tijd doorgebracht op dat stukje asfalt.
Op de foto bij een fileverhaal op AB staat standaard een gave auto. Deze keer een Saab 9-3. Leuk ding!
@hilpp: bij mij toch echt die heerlijke 456
TIJD om (Electronische)TOL in te voeren. moet je opletten hoe de files oplossen als sneeuw voor de zon en mensen gaan kiezen voor “carpoolen”, OV enz.
En die ontwerper van de “vernieuwde A4” van Burgerveen // Leiden moeten ze natuurlijk ophangen aan de hoogste boom. Er ligt zat ruimte voor een 3e rijstrook om de “trechter” bij Leidnden die er nu zit te verbreden maar er gebeurt geen reet door de overheid. Dat stukje moet er binnen een maand kunnen liggen en zal een hoop last verliggen. Zelfde voor dat stuk tot Burgerveen.. Zorg dat mensen (veel) eerder de A44 op kunnen en je bent daar al een groot deel kwijt van de ellende.. maar nee ook daar wordt niks gedaan.. Die stoplichten verderop die A44 bij Wassenaar staan er al sinds 1960 en een tunnel of een brug, zodat t verkeer kan doorstromen, bouwen wordt niet gedaan… Lijkt mij dat daar een hoop verbeteringen nog te realiseren zijn.. zo ook bijv op de A59 (knooppunt Hooipolder).. of bij Prins Clausplein naar Den-haag. komende vanaf A4 of A12 de eerste afslag naar Voorburg eerder splitsen.. Hebben ze de boel wel netjes verbeterd richting Nootdorp en Zoetermeer komende vanaf A4 / A13 maar de andere kant op niet … Dus ja er is nog een hoop werk aan de winkel voor de NL infra..
Tsja die A4…. IN de crisisjaren is er wat verbreed en gedaan, nu draait de economie weer op volle toeren en blijkt dat het allemaal weinig zin heeft gehad. Al een jaar of 15 rij ik (of moet ik zeggen: sta ik stil) tussen Zoetermeer en Schiphol. Als er ’s ochtends weer eens een klapper is geweest op de A4 tussen Pr Clausplein en Zoeterwoude, dan gaat alles even de A12 op en rijdt via Zoetermeer weer richting A4. Dat karrespoor is dan 8 km file, en dan moet je nog beginnen op de A4! Het weefvlak op de parallelbaan is een horror die door velen wordt gebruikt om langs de hoofdbaan te rijden. Ik snap dat heus wel, maar het ontneemt invoegend verkeer op een gegeven moment gewoon de kans om nog de baan op te komen. Dus dan maar gedwongen de N11 op richting Alphen ad Rijn. Daar de ring van pakken en via Leimuiden weer ricting Schiphol.
’s Avonds niet veel beter. Vanaf Schiphol staat de A4 al 8 rijen dik vast. Hooguit 1x per week rij ik daar ’s avonds nog. Iedere keer maar drempels tellen op de parallelweg door de polder ernaast richting Roelofarendsveen. Maar: zelfs dat slibt dicht, vooral door veel verkeer dat de Leimuiderbrug over wil richting Alphen ad Rijn. Ik moet daar rechtdoor, dus moet omzien naar een alternatief voor deze alternatieve route. Dat kan via het dijkje ernaast. Eerst (heel vervelend) door een woonwijk en dan via een lage onderddoorgang langs de Leimuiderbrug. Veel afslaanders voor Alpehn ad Rijn hebben die route inmiddels ook ontdekt en gaan er ook onderdoor om voorts vanaf de andere kant het kruispunt aan te doen. Daar is de rij bij het stoplicht korter. Als je geluk het, kan je bij de onderdoorgang nog redelijk doorrollen, maar soms staat het hopeloos vast, zoals van de week met ’t Heerlijk Avondje. Totally blocked. Mensen nerveus omdat ze mogelijk te laat thuis komen (en dan geen kadootjes krijgen?) die zelfs uitstappen en beginnen te schelden op anderen met hetzelfde omrij-idee. Het wordt al grimmiger… Ja, daar zie ik dus wel een boel financiele en emotionele schade ontstaan door het fileleed van de A4. Wat zou nou een oplossing zijn? OV? Eerst bus naar Leiden, dan trein, dan weer bus. Dat doe ik twee weken en spring ik door een lus (hey presto! dat scheelt weer een stukje file of nietdan?). Toch maar A rijbewijs halen en op een motorfiets gaan rijden? Met de slingerende whatsappers in de file is dat natuurlijk vragen om problemen. Kom ik misschien nog eerder aan mn eind dan die twee weken met OV. Carpoolen dan maar? Ja dat het ik jaren gedaan, maar hielp dat nou echt? Het was wel wat gezelliger in de auto. Gelukkig kan ik soms eerst een paar uurtjes thuis werken, dat schelt het meest. Na 10:00 uur is de file meestal wel weg en is de rit een uur korter (we hebben het over slechts 33 km!)
Voor degenen die niet op de VVD stemmen:
https://www.youtube.com/watch?v=KHqV-FprXF0
“schade”

Flikker op.

In een ideale wereld hoef je personeel niet te betalen. “De schade post door het inzetten van personeel loopt in de miljoenen”

Wat een onzin. Je bent te laat bij je klant doordat je onvoldoende rekening houdt met files. Dat is geen schade, dat is gewoon dom zijn of pech hebben.
Hebben ze hier 11 maanden op zitten rekenen? :)
Schade door files bestaat niet. En ik leg dat ook uit waarom dat zo is.
Er is ook iets dat een maximaal plafond word genoemd. Een einde is gehaald, de wegcapaciteit om verkeer te verwerken is gehaald.
Dus TLN heeft geen realiteitszin.
Ook kan je niet meer harder werken, dan je kan werken. Een kleine vooruitgang kan nog zitten in dat je alles gaat robotiseren. Zo kan je ook niet sneller dan het licht. Ook de robots niet.

Goed nieuws dus ook voor de milieuclubs, in deze hebben zij dus gewoon gelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).