End of an era voor de F80-serie.
Meer dan vier jaar geleden introduceerde BMW de M3 F80. Het model werd tegelijkertijd met de M4 Coupé gepresenteerd. Met 431 pk en 550 Nm koppel uit een M TwinPower Turbo zes-in-lijn overtrof de F80 M3 zijn voorganger, de E90, op het gebied van algemene performance. De 460 pk sterke M3 CS is de meest heftige variant en zal tevens een van de, zo niet de laatste, versie zijn van de F80-serie.
BMW werkt op de achtergrond hard aan de nieuwe 3 Serie en dit betekent dat de productie van de M3 stopgezet gaat worden. Wanneer is de vraag, maar volgens BMW Blog zal dit sneller gaan gebeuren dan je aanvankelijk zou denken. De site meldt dat BMW in mei al de stekker uit de M3 F80 gaat trekken. Dit zou te maken hebben met de nieuwe regulaties met betrekking tot de WLTP-test. Om aan de WLTP-voorwaarden te voldoen, moet de M3 F80 van een nieuwe bepaalde filter worden voorzien. Dit zou zo’n complexe aanpassing zijn, dat BMW M heeft besloten de productie van de ubersedan vroegtijdig te staken.
Over de opvolger van de M3 is nog weinig bekend. Wat dat betreft weten ze de boel goed geheim te houden. Persoonlijk verwacht ik geen revolutionaire wijzigingen voor de nieuwe generatie. Kijk bijvoorbeeld naar de F10 M5 en de F90 M5. Men sprak al eerder over 500 pk’s en waterinjectie. Meer geruchten over de nieuwe M3 lees je hier.
schrik zegt
De F80 M3 was met uitstek mijn favoriete BMW; ben benieuwd wat er voor in de plaats komt.
denniss00 zegt
@schrik: Nee, voor mij was het toch echt de E9x met de heerlijke V8 in het vooronder!
kniesoor zegt
@denniss00:
De E9x nooit zo geweldig gevonden. Heb indertijd met die witte, die Autovisie een tijdje heft gehad, gereden, vond ‘m in vergelijking met de E46, die ik zelf gehad heb, wat log aanvoelen. Bovendien klinkt de V8 in mijn beleving minder ‘hitsig’ dan de 6 cilinder in de E46, hetgeen wat afbreuk doet aan het racy gevoel van die laatste.
Heb nu een gewone F82, dat is inderdaad meer een GT-achtige auto dan z’n twee voorgangers, het onderstel mist wat scherpte. Wel is-ie – ik zou bijna zeggen : natuurlijk – een behorlijk stuk s(ch)neller.
gregorius zegt
@amghans: hitsig, ach. Nog elke keer als ik boven de 5000 rpm staan de haren op mijn rug overeind.
kniesoor zegt
@gregorius:
Beter zo. Anders zou je op zoek moeten naar wat anders :-)
RubenPriest zegt
@schrik: qua allrounder een fantastische auto. Op een circuit is de E9X M3 een leuker speeltje (met de handbak) imo.
berlinetta zegt
@RubenPriest: Dat zal waarschijnlijk komen doordat de M3 V8 je echt laat werken om het maximale eruit te halen denk ik? Bij deze nieuwe hoef je niet per se vol in de toeren te gaan. Haalt toch een stukje beleving weg.
RubenPriest zegt
@berlinetta: Jep. Ik vind het persoonlijk erg geinig om te spelen met je voeten. De pedalen in de E9X M3 staan er perfect voor en een downshift is zo gemaakt. Veel leuker dan aan een flippertje trekken. En ja, dat geluid he..
lekkaah zegt
@rubenpriest: Het is allemaal weer een stuk ‘klinischer’ cq minder ‘rauw’, als je vanuit je E9x de F8x instapt.
fernie zegt
@berlinetta: meegemaakt, klinkt toch wel goed hoor als je doorgaat tot de begrenzer! Beleving is zeker daar maar lui rijden is stuk makkelijker ja.
berlinetta zegt
@fernie: Ja persoonlijk vind ik ook niks mis met het geluid, maar door de turbo hoef je niet meer vol door te jagen.
awesome zegt
@schrik: de E46 M3 sedan, mijn favoriet!
JamesBond007 zegt
@awesome: e46 M3 sedan??…
skinnybmw zegt
Voor m’n gevoel is hij er nog maar net! Ik hoop (en denk)!dat de nieuwe M3 een stuk sneller en beter zal zijn dan de Giulia, toch knap van Alfa, een beetje een nieuwe benchmarkwagen bouwen.
Dutchdriftking zegt
Ik ga de sedan steeds mooier vinden.
ffw88 zegt
Heb je nog wat meer foto’s?
berlinetta zegt
De M3 CRT heeft deze wat mij betreft nooit overtroffen, maar dat maakt deze niet minder leuk. Lijkt me een heerlijke auto om te hebben.
Loek zegt
Toen ik als klein jochie voor het eerst de E92 coupé te zien kreeg, vond ik dat de mooiste auto op de markt, gewoon omdat het cleane design nauwelijks verraadt dat er een dikke V8 in zit. Dat was echt zo’n auto waarvan ik dacht: het wordt onmogelijk om een opvolger te maken omdat hij toch zal tegenvallen. En ze bouwen de M3 F80. Wat mij betreft nog steeds de mooiste BMW, en de mooiste sedan op de markt. Ze flikten het gewoon. En ik twijfel of dat nog een keer lukt.
granlusso zegt
@720s: Mwah, kan best wat worden, die opvolger. Mijn verwachting is, net als die van jou vermoed ik, dat het eenzelfde verhaal wordt als de wisseling van de wacht bij de M5. Laten we hopen dat het iets onderscheidender wordt.
En wat betreft die E90/91/92: ik voel me wel heel oud worden als jij zegt, klein jochie, haha.
Loek zegt
@granlusso: de coupe M3 dan he, die is uit 2007-ish ofzo. Goed, toen was ik ook 7 ;) ik hoor wel vaker dat ik mensen oud laat voelen haha
carspotter058nl zegt
Ik heb het na 10 foto’s wel gezien hoor
barry355gtb zegt
Het wordt na de e46 M3CSL nog steeds niet zo leuk meer zo is gebleken in de recente jaren. Wat was die M3CSL een lekker ding om op het circuit de sporen te geven. Ik heb in competitie verband mogen racen met deze M3 en je kunt hem werkelijk met de voeten besturen. Uitzonderlijk fijne auto en dat brengt BMW hopelijk weer een keer op de markt.