• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom de Speedtail de snelste McLaren ooit is

Auteur: machielvdd, gepost 7 mei 2020 om 20:00 – 33 Reacties

McLaren Speedtail

McLaren gunt ons wat meer inzicht in de technologie van de Speedtail.

De legendarische McLaren F1 was niet alleen bloedsnel voor jaren ’90 begrippen, maar ook voor hedendaagse begrippen. Dat bleek uit het feit dat het anno 2019 nog steeds de snelste McLaren was. Tot december 2019. Toen verbrak de Speedtail dan eindelijk McLaren’s persoonlijke record. Met een topsnelheid van 403 km/u werd de F1-topsnelheid van 386,4 km/u ruimschoots overtroffen.

Hoe kregen ze dat voor elkaar? McLaren doet een boekje open. Om even met de open deuren te beginnen: de Speedtail profiteert onder meer van zijn bijzondere vorm, die zorgt voor een uitstekende aerodynamica, en het lage gewicht. De grootste innovaties zijn echter in de aandrijflijn te vinden.

McLaren Speedtail

P1

Hoewel de Speedtail de spirituele opvolger is van de McLaren F1, borduurt de auto in technisch opzicht voort op de P1. De V8 is namelijk een doorontwikkelde versie van de motor uit de P1. Deze motor leverde destijds 737 pk en 720 Nm aan koppel. Dankzij een nieuw lichtgewicht luchtinlaatsysteem, verbeterde cilinderkopkoeling en een herzien zuigerontwerp levert de V8 nu 757 pk en 800 Nm aan koppel.

McLaren Speedtail

Formule E

De V8 wordt, evenals bij de P1, bijgestaan door een elektromotor. Die borduurt op zijn beurt weer voort op technologie uit de Formule E. Deze motor levert 313 pk, wat het totale vermogen van de McLaren Speedtail op 1.070 pk brengt. Het vermogen van 8,3 kW/kg is volgens McLaren het hoogste specifieke batterijvermogen van alle productieauto’s.

McLaren Speedtail

Batterij

McLaren heeft veel aandacht besteed aan de 1,6kWh-batterij. Ze hebben hun best gedaan om de batterij zo compact mogelijk te maken en een optimale verhouding tussen gewicht en vermogen te creëren. Dat is gelukt: de vermogensdichtheid van de batterij is namelijk vier keer zo hoog dan die van de McLaren P1.

Ook qua koeling van de cellen in de batterij heeft McLaren winst weten te behalen. De cellen worden continu ondergedompeld in een isolerende olie de de warmte snel wegvoert. Op die manier kan de De Britten claimen dat dit systeem het eerste in zijn soort is in een productiewagen.

In december viel alles op zijn plek: de Speedtail wist, met testcoureur Kenny Bräck achter het stuur, de 403 km/u aan te tikken. Dit was geen gelukstreffer, want in totaal lukte dit dertig keer op de baan van de Kennedy Space Center. Daarmee hebben de mannen van McLaren, ruim 21 jaar na de F1, weer een technologisch hoogstandje neergezet. Er zullen 106 exemplaren gebouwd worden, evenveel als er destijds van de McLaren F1 gebouwd zijn.

Ook interessant!

  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

McLaren, speedtail

Vorig bericht: « Wordt de Tesla Cybertruck een trendsetter?
Volgend bericht: Te koop in Nederland: een extreem dure S-klasse »

Lees Interacties

Reacties

  1. henk123456 zegt

    7 mei 2020 om 20:10

    De snelste en de lelijkste. Mijn hemel zeg…

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      7 mei 2020 om 21:09

      @henk123456: ik snap nooit wat hoe het eruit ziet mee te maken heeft met zulke auto’s. Ze zijn gemaakt voor snelheid. Het zijn geen sportieve gt’s .

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 mei 2020 om 23:15

        @rolov: ik snap niet dat McLaren nu nog een auto maakt die 403 km/h gaat. Dat kon de Veyron jaren terug ook al, die was misschien niet mooi maar visueel wel een stuk gemakkelijker te verteren dan deze “peacocktail”.

        Login om te reageren
      • fisto zegt

        7 mei 2020 om 23:15

        Ik snap juist nooit dat mensen onderschatten hoe belangrijk het uiterlijk van een (extreem dure) auto is. Van de snelheid kun je bijna nooit genieten, maar van de schoonheid elke seconde. Waarom denk je dat de 250 gto zo’n klassieker is? Omdat ie zo snel is?

        Login om te reageren
        • lucasvg92 zegt

          8 mei 2020 om 08:22

          @fisto: racehistorie, zeldzaamheid werken ook vaak mee in de waarde. Schoonheid is subjectief.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            8 mei 2020 om 09:41

            De reclame industrie weet heel goed dat schoonheid helemaal niet subjectief is, de mode industrie weet het vaak zelfs bij de mensen te conditioneren.

            Login om te reageren
        • carfreakjim zegt

          8 mei 2020 om 12:04

          @fisto: De 250 gto is inderdaad nu een extreem waardevolle klassieker omdat hij zo snel was in zijn tijd. Dat het ook nog eens een bloedmooie auto is helpt natuurlijk ook wel mee in de waarde, maar het grootste gedeelte komt toch echt vanwege het feit dat het ding bloedsnel was voor zijn tijd en dus heel veel won.

          Login om te reageren
          • poes zegt

            8 mei 2020 om 13:22

            @carfreakjim: de waarde van de GTO is allang nergens meer op gebaseerd. Puur speculatie en elkaar wijs maken dat zoiets zo ontzettend veel waard is. Elke ratio is daar allang uit verdwenen.

            Login om te reageren
        • Jochen zegt

          8 mei 2020 om 20:54

          @fisto: vanwege de mooie achterkant ?

          Login om te reageren
      • goodolddays zegt

        8 mei 2020 om 22:47

        @rolov: aangezien 0,01% ze gebruikt voor topsnelheid maar 99% om voor de dat te komen in monaco zou ik zeggen dat uiterlijk er wel degelijk toe doet.

        Login om te reageren
    • okdoei zegt

      7 mei 2020 om 22:33

      @henk123456: mening

      Login om te reageren
    • screamer zegt

      8 mei 2020 om 08:01

      Gelukkig valt over smaak niet te twisten, want ik vind hem prachtig

      Login om te reageren
    • jiltjes zegt

      8 mei 2020 om 13:03

      @henk123456: deze valt nog wel mee in vergelijking met de Senna….

      Login om te reageren
  2. staal zegt

    7 mei 2020 om 20:37

    Ik vind ‘m niet lelijk, ik zie snelheid in een druppelvorm.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 mei 2020 om 23:17

      @staal: jij ziet dingen… en blijkbaar ook dingen niet (zoals de onvoorstelbare lelijkheid van deze wagen).

      Login om te reageren
  3. fisto zegt

    7 mei 2020 om 20:40

    Het lage gewicht? Hij weegt bijna 400kg meer dan de F1..

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      7 mei 2020 om 22:06

      @fisto: andere tijden. Is nog best licht en nog steeds sneller.

      Login om te reageren
      • fisto zegt

        7 mei 2020 om 23:26

        Dat ie sneller is dat mag ook wel een keer na dik 25 jaar. Maar dat maakt het nog geen lichte auto. Voor huidige maatstaven is hij wellicht niet zwaar, maar om dit aan te prijzen als een lichte auto vind ik overdreven.

        Login om te reageren
  4. baf07 zegt

    7 mei 2020 om 21:07

    Gewoon een vet ding! Wat anders als al de rest

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      7 mei 2020 om 22:25

      @baf07: Nee, beter he

      Login om te reageren
  5. Papageno zegt

    7 mei 2020 om 22:30

    Ook al is deze sneller…. doe mij toch maar de F1.

    Login om te reageren
  6. dare2think zegt

    7 mei 2020 om 22:46

    Wat misschien nog een toevoeging voor het artikel is: wat deden de heren bij Bugatti al in 2005? Ze gebruikten 1.001 pk om de auto 431 te laten lopen. De Mclaren loopt met 1.070 pk 15 jaar later ‘slechts’ 403 km/h. Ik zeg slechts omdat die laatste 27 km/h erbij gigantisch veel meer energie vragen (derde macht). Laat toch wel zien wat voor kunststukje de Veyron was.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      8 mei 2020 om 00:06

      Dat heb je verkeerd. De Veyron met 1001 pk, haalt 407 km/u. De Super Sport versie met 1200 pk ( uitgebracht in 2010 ), haalde de 431 km/u.

      Login om te reageren
      • dare2think zegt

        8 mei 2020 om 00:40

        Dankje! Ik dacht het goed te hebben gelezen, maar toch verkeerd dus. Maar de conclusie verandert weinig, de Mclaren heeft 70 pk meer en gaat niet eens harder. Waar zou dat dan aan liggen?

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          8 mei 2020 om 19:51

          @dare2think: Kan zoveel zijn. Bijvoorbeeld bak verhoudingen, misschien dat hij met 403 aan max rpm zit. Of misschien dat de electro motor met die snelheden niet meer meewerken en hij dus alleen met de pk’s van de V8 moet doen…

          Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    7 mei 2020 om 23:24

    1,6 kWh batterij? Dus genoeg om 22 seconden de 254kW elektromotor te voeden?

    Indrukwekkend ???

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      7 mei 2020 om 23:45

      @tjorque: maar wel lekker klein en licht

      Login om te reageren
  8. ericd zegt

    8 mei 2020 om 07:48

    Tail is net te lang om optisch een looker te zijn. Ford GT Mk IV was wat dat betreft helemaal spot on: https://www.racedepartment.com/attachments/s2015-07-31_00022-jpg.100539/

    Login om te reageren
  9. lucasvg92 zegt

    8 mei 2020 om 08:23

    Veel vallen over t ontwerp. Maar ik vind t prachtig. T voelt tijdloos. Net als de f1.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    8 mei 2020 om 10:28

    Hij is het snelste, maar de 765LT is wel heeel erg veel mooier. Dan maar ietsje minder hard.

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      8 mei 2020 om 21:44

      @dutchdriftking: eens, doe mij die ook maar!

      Login om te reageren
  11. autodrome zegt

    8 mei 2020 om 10:39

    Vind 400 km/h maar ‘lafjes’, even doortrappen joh … De Bugatti’s en Koenigseggen van deze wereld tikken al bijna de 500 km/h aan, duussssss ….

    Login om te reageren
  12. michaelcorleone zegt

    8 mei 2020 om 12:58

    Het zegt al genoeg als een deel van de potentiele kopers hebben afgezien en de koop hebben geannuleerd na het zien van de auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North