• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eindelijk pakt McLaren het record van de McLaren F1

Auteur: willeme, gepost 23 december 2019 om 20:01 – 38 Reacties

McLaren Speedtail Prototype


Het heeft eventjes geduurd.

Toen de McLaren F1 in de jaren ’90 op de markt kwam, was het doel om de beste supercar ooit te bouwen. Gordon Murray had een aantal eisen en ideeën voor de ultieme supercar. Destijds was het de de Honda NSX die de benchmark was als het ging op dynamische capaciteiten.

Het moest een soort NSX worden, maar dan meer, sneller en sterker. Er werd aangeklopt bij Honda, maar die kon op zo’n korte termijn geen motor bouwen. De BMW Motorsport divisie kon dat wél. Murray vroeg om zo’n 400 tot 450 pk, maar Paul Rosche en zijn kornuiten leverden te goed werk: 627 atmosferische paarden perste de V12 eruit.

McLaren F1

Mede dankzij dat krankzinnige vermogen was de McLaren F1 erg snel. Ook het relatief kleine frontale oppervlak hielp daaraan bij. De McLaren F1 haalde een snelheid van 386.4 km/u. Ondanks dat McLaren alweer bijna 10 jaar sportwagens, supercars en hypercars bouwt zijn ze gek genoeg nooit in de buurt gekomen van de topsnelheid van de F1.

McLaren Speedtail Prototype '19

Tot nu toe dan, want de Mclaren Speedtail heeft dan eindelijk het record gebroken. Met een XP2 genaamd prototype ondernam testcoureur Kenny Brack diverse tests en recordpogingen. Welnu, het is gelukt: de magische grens van 250 mijlen per uur werd beslecht. Dat is iets meer dan 402 km/u. Daarmee is dit eigenlijk de eerste McLaren die zijn naam écht eer aan doet. Overigens heeft de McLaren Speedtail niet zoals de Bugatti Chiron Super Sport 400 toevallig een recordje gepakt onder de noemer wind mee, heuveltje af, veel fantasie. Er zijn 30 runs gedaan waarbij minimaal 400 km/u gehaald werd.

McLaren Speedtail Prototype '19

Ook interessant!

  • Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
    Record! McLaren F1 verkocht voor meer dan 17 miljoen euro
  • De duurste auto geveild in 2021
    De duurste auto geveild in 2021
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

McLaren, record, snelheid, speedtail, V8

Vorig bericht: « Brandstofaccijns wordt in 2020 natuurlijk verhoogd
Volgend bericht: Lijstje: de 11 gaafste Mercedes SLR’s op een rij »

Lees Interacties

Reacties

  1. jules713 zegt

    23 december 2019 om 20:09

    Als ik het me goed herinner kon de F1 om en nabij de 390 km/u aantikken

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      23 december 2019 om 20:12

      @jules713: klopt. Dat magistrale filmpje van de f1 met de testrijder. 390 quit fast isnt it? Op volle snelheid. ? Genieten

      Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      23 december 2019 om 20:12

      @jules713: ik dacht inderdaad dat het 387km/u was

      Login om te reageren
    • trust zegt

      23 december 2019 om 20:34

      @jules713: ja zonder toerenbegrenser

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      23 december 2019 om 21:01

      @jules713: mbv een BMW-motor nota bene. Waarom zit er geen BMW-motor meer in andere supercars van ’t moment?

      Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    23 december 2019 om 20:14

    Misschien was dat idd de topsnelheid maar meestal doen ze 2 runs 1 heen over x afstand en 1 terug en daar het gemiddelde van is dan de geregistreerde topsnelheid van het recordboek

    Login om te reageren
    • hondas2000nl zegt

      24 december 2019 om 06:32

      @rob5nismo: dus 30x is niet voldoende?

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        24 december 2019 om 09:20

        @hondas2000nl: zeker wel. Maar zo meten ze het meestal voor het guinisbook of records.

        Login om te reageren
  3. mpgc zegt

    23 december 2019 om 20:15

    Thomas Bscher haalde tijdens zijn woon-werk ritjes regelmatig snelheden boven de 300 km/u in zijn F1 ?

    Login om te reageren
  4. mannetje zegt

    23 december 2019 om 20:38

    Vanaf de zijkant lijkt het – in een oogopslag en met overdreven veel fantasie – net het mega lekkere zusje van de cybertruck.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      24 december 2019 om 08:40

      @mannetje: dacht ik ook. Maar megalekker? Megalelijk.

      Login om te reageren
  5. jeebee zegt

    23 december 2019 om 20:49

    627 PK krankzinnig vermogen? Nu al lang niet meer toch? Iets met gewicht etc

    Login om te reageren
    • dutchc4rs zegt

      23 december 2019 om 20:57

      @jeebee: ik vind 627pk nog steeds aardig wat uit een atmosferische motor

      Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      23 december 2019 om 21:08

      @jeebee: een standaard Ferrari heeft dat al maar die komen nauwelijks boven de 340km p uur. Je zal vast gelijk hebben, t gewicht zal vast meespelen.

      Login om te reageren
      • bitd zegt

        23 december 2019 om 21:16

        @maferick74: zal eerder de aerodynamica zijn.

        Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        23 december 2019 om 22:25

        @maferick74: Nee, gewicht speelt geen rol. Een Bugatti Veyron haalt 400 Km/u en die weegt 1900 kg…

        Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      23 december 2019 om 22:15

      @jeebee: Voor een atmosferische motor een dijk van een motor (toendertijd). Er zijn daarnaast nog veel meer magistrale NA- motoren gebouwd natuurlijk. Het BMW M3 CSL-blok, Honda S2000 blok en de absolute parel die van de 458 Speciale.

      Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      23 december 2019 om 23:35

      @jeebee: 1992..

      Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      23 december 2019 om 23:44

      @jeebee: Gewicht speelt geen rol voor topsnelheid. Vergelijk het met een trein, ongeacht het aantal wagons, hij haalt altijd dezelfde topsnelheid. Hij doet er alleen een stuk langer over. Aerodynamica is veel belangrijker voor topsnelheid.

      Login om te reageren
      • alexnaoumov zegt

        24 december 2019 om 00:57

        @skinny058: precies. Anders zou zo’n mercedes g63 ook een veel hogere top moeten hebben

        Login om te reageren
  6. mustang750supersnake zegt

    23 december 2019 om 22:20

    tja.. alleen daar waar de f1 mooi was-is ,en blijft om te zien….is deze nouja….niet de mooiste….

    Login om te reageren
  7. JamesBond007 zegt

    23 december 2019 om 23:53

    En dat met een body die eruit ziet alsof ‘ie dat ook zou moeten doen. De F1 blijft lekker compact. Knappe prestatie….. de F1 ❤️

    Login om te reageren
  8. v10m5 zegt

    23 december 2019 om 23:54

    372kmpu met de hond in de kofferbak is voor mij wel genoeg hoor?? Dan maar geen McLaren. Voor dat geld koop je toch wat anders wat er beter uitziet zoals de P1 van hen. Stuk mooier om te zien en dat is ook wat waard.

    Login om te reageren
  9. kappenou zegt

    24 december 2019 om 00:20

    Murray vroeg niet om 400/450pk. Hij vroeg om +-550pk..

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      24 december 2019 om 01:36

      @kappenou: En kreeg van BMW 627pk.

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      24 december 2019 om 08:50

      @kappenou: nee, 400-450. Aldus Gordon Murray zelf. Ik heb het hier zwart op wit staan ;-).

      Login om te reageren
  10. skinny058 zegt

    24 december 2019 om 01:37

    Blijft toch bijzonder knap dat een Mac F1 met ‘maar’ 627pk bijna 400km/u aantikte…de Veyron had er 1001pk voor nodig.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      24 december 2019 om 09:04

      @skinny058: Met de Veyron was een roadtrip in alle comfort geen probleem, dat is met de F1 een andere verhaal….

      Login om te reageren
      • skinny058 zegt

        24 december 2019 om 10:45

        @dutchdriftking: Klopt helemaal en ik wist dat deze opmerking zou komen. Mijns inziens niet relevant voor topsnelheid, vermogen of aerodynamica. Daarnaast is de F1 in 1990(!) gebouwd en zit achter de Veyron een mega-bedrijf, genaamd VAG. Alleen maar kudos voor de F1 van mij, dus. Wil niet zeggen dat ik de Veyron en Chiron niet hoog heb zitten, qua prestaties, hoor. Imposant om in alle luxe en comfort zo hard te komen en die motor is ook begerenswaardigm

        Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      24 december 2019 om 12:33

      @skinny058: De Veyron is een slecht voorbeeld eigenlijk. Bij de meeste auto’s is de filosofie: vorm volgt functie, en laat dat bij de Veyron nou net niet het geval zijn.
      Bij de Veyron was het meer: “Hier is een ruwe schets van hoe de auto er uit moet komen te zien, hij moet 1000 pk hebben en hij moet de 400 km/u kunnen halen. Begin er maar aan.”

      Login om te reageren
      • skinny058 zegt

        24 december 2019 om 13:24

        @SimonMc: Daar heb je gelijk in maar wist even geen andere ‘mijlpaal’-auto te bedenken die richting de 400 gaat.

        Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      24 december 2019 om 19:21

      @skinny058: helemaal eens. De insteek van beide auto’s is qua contrast bijna niet groter. F1: puur, essentie, snel, licht, eenvoud. De Bugatti moest een technische mijlpaal worden en dat met het rijgemak van een Golf. Beide zijn auto’s van formaat, benchmarks. Nog steeds. Groot applaus voor beide?

      Login om te reageren
  11. drdre1 zegt

    24 december 2019 om 08:33

    Functioneel? Ja. Maar wat blijft ’t een lelijk ding. Alsof de achterkant compleet van ’n ander model afkomstig is.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    24 december 2019 om 09:04

    Hij is wijs, maar liever een P1. 350km/h is hard zat, en het oog wil ook wat.

    Login om te reageren
    • Arnoud zegt

      26 december 2019 om 12:17

      @dutchdriftking:
      WHAHAHAHAHA!!!

      Er is niet één McLaren die er begeerlijk uitziet. De F1 incluis. Dramatisch design om het dramatische design is echt dramatisch.

      Login om te reageren
  13. skinny058 zegt

    24 december 2019 om 10:47

    Vind deze juist een stuk mooier dan de P1. Veel cleaner en fumctioneel design dan al die poespas. Zo vind ik de Senna ook fan-tas-tisch.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 december 2019 om 15:00

      @skinny058: als de achterkant twee keer zo lang als die zou moeten zijn om in de juiste proporties te zijn dan noem ik dat geen clean design, dat noem ik uitgesmeerd design.

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        24 december 2019 om 22:20

        @mashell: amen. Hij is wel clean in de zin van dat er weinig hoekjes/vouwtjes/luchthappers ed op zitten, maar qua design is het evenwicht ver te zoeken. Maar das meestal met functioneel design.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North