• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit Engeland

Auteur: ricardo, gepost 23 juni 2014 om 15:07 – 16 Reacties

Afbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit EngelandAfbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit EngelandAfbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit EngelandAfbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit EngelandAfbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit EngelandAfbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit EngelandAfbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit EngelandAfbeelding Elemental RP-1: lichtgewicht straatracer uit Engeland

Elemental RP-1
Rechtstreeks uit Engeland, waar de absolute experts op het gebied van lichtgewicht auto’s resideren, komt de Elemental RP-1 ons scherm op knallen.

De Elemental RP-1 is een Brits product dat de stempel ‘road-legal’ heeft gekregen. De open tweezitter is 3.740mm lang, 1.775mm breed en heeft een wielbasis van 2.525mm. Dit bruut vormgegeven karretje staat op 17-inch velgen en beschikt over een dubbele wishbone-ophanging, aangevuld met dempers van Nitron en veren van Eibach. De remschijven zijn 280 mm groot.

De basis van de auto wordt gevormd door een centrale buis van koolstofvezel en aluminium. De ontwikkeling daarvan werd deels gefinancierd door een Brits subsidiepotje. De vloer is van metaal, onder meer het dashboard en de schotten aan de voor- en achterzijde zijn van CF.

Elemental RP-1

Deze Lotus- en Zenos-concurrent kan met een drietal motoren worden geleverd. Twee daarvan komen uit de schappen bij Ford: een 2.0-liter EcoBoost met 280 pk en een 1.0-variant, waarvan het aantal pk’s nog niet bekend is (maar zijn potentie al kenbaar heeft gemaakt). De derde motoroptie wordt het hoogtoerige motorfietsblok uit de Honda CBR1000RR, een vierclinder lijnmotor met 999cc.

Sprint- en Vmax-cijfers zijn nog niet bekend. Wel weten we dat het drooggewicht ongeacht de motorisering onder de 500kg moet uitkomen en de Britten er rond de 50.000 quid voor gaan vragen, omgerekend 62.700 euro. De onthulling is op Goodwood, dat later deze maand van start gaat.

Ook interessant!

  • Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
    Video: de dikste nieuwste auto's in actie op Goodwood
  • Video: glibberen en glijden met een McLaren Elva van 1 miljoen euro
    Video: glibberen en glijden met een McLaren Elva van 1 miljoen euro
  • Eerste Formule 1 sprintrace aangekondigd voor GP Engeland
  • Video: gloednieuwe Alpina B8 Gran Coupé crasht hard
    Video: gloednieuwe Alpina B8 Gran Coupé crasht hard

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

goodwood-2014

Vorig bericht: « Video: falende MINI-recordpoging van alle kanten
Volgend bericht: Frankrijk verhoogt aantal flitscamera’s met 60 procent »

Lees Interacties

Reacties

  1. pjp911 zegt

    23 juni 2014 om 15:12

    Waarom is dit geen concurrent voor de KTM X-Bow en de Ariel Atom?

    Login om te reageren
  2. razzie zegt

    23 juni 2014 om 15:30

    Snap dan niet waarom er geen dak of laat staan voorruit op gemonteerd word.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 juni 2014 om 15:41

      @razzie:
      Gewicht?

      Wie heeft een een dak nodig in de UK, het regent daar immers nooit..

      Login om te reageren
    • hansolo zegt

      23 juni 2014 om 15:45

      @razzie: Iets met gewichtsbesparing…..

      Login om te reageren
      • razzie zegt

        23 juni 2014 om 15:51

        @hansolo: Ja maar ik weet niet of dat opweegt tegen het feit dat je niet normaal zonder helm kan rijden. Zijn zoveel lightweight trackday auto’s zonder voorruit maar de enige die het met dak doet is Lotus.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          23 juni 2014 om 15:57

          @razzie:
          Oh, nu vertel je mij toch echt iets nieuws.

          Zie hier HET trackspeeltje van Lotus..

          De rest zijn gewone straatauto’s die het “toevallig” erg goed doen op het circuit.
          Dat komt dan weer omdat Lotus als geen ander snapt dat een auto niet beter wordt van 20 voudige geventileerde, verwarmde massagestoelen en een multimedia systeem met 20 speakers..

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            23 juni 2014 om 15:58

            @tupperware:

            Login om te reageren
        • reactief zegt

          23 juni 2014 om 16:34

          @razzie: Helemaal mee eens. Geen dak snap ik, maar waarom een straatlegale auto maken voor het circuit, waarbij je ook op straat met een helm moet gaan rijden…

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            23 juni 2014 om 16:52

            @reactief:
            Eh, zodat je hem ’s morgens gewoon naar het circuit kan rijden en na een dag spelen weer naar huis? Best handig hoor, je hebt geen grote auto en geen trailer nodig..

            Login om te reageren
  3. blacksquad zegt

    23 juni 2014 om 15:40

    @razzie: Ik dus ook niet!! Misschien weet iemand dat hier?

    Login om te reageren
    • hansolo zegt

      23 juni 2014 om 15:45

      @blacksquad: Iets met gewichtsbesparing…..

      Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      23 juni 2014 om 17:06

      @blacksquad: zodat je ook met de auto ernaar toe kan rijden, en geen auto+trailer nodig hebt, en je kan met zo’n wagen ook nog aardig wat leuke wegen pakken.

      Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    23 juni 2014 om 15:43

    Nitrons, dus met de demping zit het helemaal snor.
    Misschien toch maar eens voor gaan kijken, die 1.0 zou mensen nog eens flink kunnen verrassen.

    Login om te reageren
  5. rotarypowah zegt

    23 juni 2014 om 16:52

    Een tweezits BAC Mono.

    Login om te reageren
  6. Hupke zegt

    23 juni 2014 om 18:24

    Leuk, heel interessant zelfs.

    Login om te reageren
  7. n54coupe zegt

    24 juni 2014 om 08:42

    Trakday en hillclimb speeltje. Niet echt bedoeld om boodschappen mee te doen.
    Gaaf ding.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North