Ruim een ton lijkt wat veel voor een Ferrari 360, maar dit exemplaar is het mogelijk waard.
Zo links en rechts kom je diverse tweedehands Ferrari Modena’s tegen. De prijzen voor deze occasions liggen rond de 70.000 euro met een enkele uitschieter richting de 100.000 euro. De 360 Challenge Stradale laten we hierbij buiten beschouwing. De “raceversie” gaat tegenwoordig voor forse bedragen van eigenaar op eigenaar en valt derhalve niet echt te vergelijken met de gewone Modena.
De occasion in kwestie komt uit 2002 en heeft een vraagprijs van 110.000 euro. Een hoop geld, maar er is een reden voor! Dit exemplaar, dat destijds door Kroymans aan een Nederlandse klant geleverd is, heeft namelijk slechts 8.669 kilometer aan levenservaring. Verder gaat het om een F1, dus met de flippers achter het stuur. Voor de purist wellicht een reden om verder te kijken, maar de ‘bak is in elk geval al een stuk beter dan die uit de 355 F1. Die laatst was trouwens wel een stuk mooier om te zien, vind ik dan.
Onder de transparante kap ligt een V8 met 400 pk en 375 Nm. Hoogtoerig plezier dus voor de liefhebber van atmosferisch vernuft. Accelereren naar 100 km/u doe je in een toupetonvriendelijke 4,6 tellen. De top bedraagt 290 km/u en het gemiddeld verbruik zou ergens rond de 1 op 5 moeten uitkomen. Check de advertentie HIER.
Dank aan Rachid voor het tippen!
8000km voor een auto van 15 jaar oud. Is dat nou iets goeds of juist iets slechts (als je m voor iig nog eens 5000km per jaar wil gaan gebruiken)?
@gregorius: vraag ik mij ook af: elke maand een ritje van 50 km is al niet veel maar ok, grotere kans dat ie een tijd heeft stilgestaan..
Dat is fors, maar het is ook nou niet waarde vast… Dan had ik er toch wat vaker een ritje meegemaakt. Zonde!
Best aardig voor ‘er bij’
Ik kan mij nog herinneren dat die dingen in 2013 zo’n 45k deden. Bizar.
@porschepdk: Inderdaad, maar net zo goed de F355 hoor. Ik was rond 2013 aan het kijken voor een F355, deden ook zo rond de 40 a 45.000. Helaas toen niet gekocht, kijk die prijzen nu, gaan dik over de 80.000, zeker de Spiders. Baal er nog steeds van!
De 360 gaat in de toekomst flink stijgen in waarde. Zeker de handbak.
Deze auto’s zijn mooi, redelijk betaalbaar in onderhoud, ouderwetse techniek. Een paar jaar geleden kocht je ze al vanaf 50.000 en moet je nu eens zien.
Ik verwacht dat deze stijging nog wel even doorgaat en dat over een jaar elke 360 minstens een ton kost. Het klinkt misschien gek om te zeggen over een dure italiaanse auto maar, hier kan je je geen buil aan vallen.
Zelfs dit exemplaar kan nog in waarde stijgen, al zou ik er eentje met handbak nemen en misschien iets meer km
@tstile: dan hoop ik wel dat de onderhoudskosten drastisch lager zijn dan bij de F355. Dat model is bizar duur in onderhoud. Net zoals bijvoorbeeld de Maserati 3200GT.
@poes: onzin ik heb er 1!
@tstile: Ik hoop dat je gelijk krijgt. Heb zelf een handbak sinds 2 jaar……toch is het jammer dat er alleen maar als investeringsobject naar deze auto wordt gekeken. Lees het geweldige stukje van @ willeme van een week geleden nog maar eens over de 360. Dit vraagt om regelmatig uitgelaten te worden. In 15 jaar slechts 8.000 km rijden…wie doet er nu zoiets. Misschien dat deze auto klopt, maar ik heb het sterke verdacht dat bij vele moderne Ferrari’s de tellerstand wordt teruggedraaid omdat investeerders zo gefocust zijn op lage KM-standen en het belachelijk veel geld uitmaakt met de vraagprijs. De 360 is best wel een robuust gebouwde auto waarmee je gewoon kunt rijden ipv alleen maar kijken. Volgens een echte kenner , die ik onlangs sprak, kan de motor met goed onderhoud 2 ton mee, daarna is ‘ie aan de beurt voor een revisie. Daarvoor heb je echt wel eens wat, maar om deze auto’s nu perse onder de 10.000 km te houden want daarna stort de waarde in…..onzin.
Als het ding een handbak had gehad was het misschien te rechtvaardigen maar nu is dit ding gewoon te duur. Zeker als je voor om en nabij hetzelfde geld een F430 Spider kan kopen. Die is sneller, beter, betrouwbaarder etc. Of hij mooier is laat ik even in het midden, dat is ieder voor zich natuurlijk.
@viezefreddyw: zeker als je in andere landen kijkt wat de vraagprijzen zijn lijkt dit mij inderdaad onredelijk.
Dat is toch wel iets teveel van het goede. Als het een rode (want, Ferrari) en handgeschakelde was geweest had ik het nog kunnen begrijpen, maar voor een zwarte met F1 bak vind ik het toch echt teveel van het goede. Neemt niet weg dat ik zo’n 360 best zou willen hebben.
Handbak of niets.
@jochempie: er staan er genoeg te koop met handbak, dus ga je gang
@juniorclk: Graag :)
Een lage kilometerstand hoeft nou niet per se een voordeel te zijn. Stilstand kan in sommige gevallen ook achteruitgang betekenen. Mits goed onderhouden, hoeft er uiteraard niks aan de hand te zijn.
@berlinetta: dus als ik hem koop, mag ik hem dan niet naar Kwikfit brengen voor onderhoud?
@thomasthomas: dat zal alleen in contracten van nieuwere Ferrari’s staan
@thomasthomas: Jij mag er alles mee doen als je hem koopt. Dat is het mooie van kopen. Je wordt dan namelijk eigenaar van iets.
Deze staat er al best lamg op.
100k, voor een 360 met de F1-bak. Right. Enkel onwetenden leggen dat misschien neer. Of ‘investeerders’.
De F1-bak in de 360 mag dan beter zijn dan in de F355, maar naar huidige maatstaven is het alsnog een draak van een versnellingsbak. Die moet je gewoon niet willen. Zeker niet bij de 360, want die zijn nog best veel met handbak geleverd. Bij de 430 is het veel lastiger om een goede met handbak te vinden.
@poes: Nou, zo lastig zijn F430s met een handbak niet te vinden, maar ze zijn gewoon gruwelijk duur.
Geld naar de zee dragen is het als je de auto gaat gebruiken om mee te rijden. Fragiele techniek.
Maar Maurits, waarom kost deze nou 110K dan? Er is niets speciaals aan behalve misschien de lage kilometerstand. Maar zo kun je over elke wagen met een kilometerstand onder de 10K wel een artikel schrijven.
@kilum: Gezien de lage kilometerstand wordt er dit bedrag voor gevraagd. Niet omdat hij zo speciaal is. Er zijn weinig reguliere 360’s die te koop staan met zo’n hoge vraagprijs.
Daar ik er ooit in gereden heb blijf ik een zwak hebben voor deze Ferrari. 1 op 5 is overigens een utopie. Ik reed nog enig sinds normaal en zat op 1 op 3…..
@dutchdriftking: 1 op 3 is echt onzin!!
Minstens 1 op 6 a 7
@ff40: deze dag 100km gereden, daarna 32 liter getankt en echt niet alleen maar lopen trappen…
@ff40: idd onzin. Heb er zelf 1 gehad. Exact 1:6/7!
@dutchdriftking: opschepper ! Wil je 1 op 3 dan neem je een pre-70 amerikaan. Succes gegarandeerd !
Voor dit geld ga ik toch echt voor een Testarossa!
>100k
>Zwarte 360 Spider
>F1
>8k kms
Nee
Een 360 is een mooie bak, maar voor dat geld een zwarte Spider met 8k? Ik vind t m niet waard.
Dat geld voor een andere Ferrari met mooiere kleur en hogere teller, zou ik eerder doen