Waarom deze Ferrari 599 in Nederland €4,5 ton kost

Auteur: , 71 Reacties

Er is een reden voor.

We leven in een wereld waar de crème de la crème in autoland voornamelijk met een automaat wordt gekocht. Is het niet omdat automaten tegenwoordig sneller schakelen, dan is het wel omdat verbruikstesten ongunstiger zijn voor voor de handbak, waardoor ze bij aanschaf duurder zijn. Niet zo gek dat je anno 2015 geen Ferrari meer kunt kopen met een handbak.

Wie dat per se wilt is dus aangewezen op de occasionmarkt, waar we vanavond op deze 599 uit 2007 mét handbak stuitten. Van de 599 zijn er naar schatting zo’n 30 met een RVS roerstaaf gemaakt, waarvan er slechts 10 hun weg vonden naar de Europese markt. De specs zijn verder gelijk de automaatversie: een 6.0 V12 met 620 pk.

Waarom deze Ferrari 599 in Nederland 4,5 ton kost

Oké, dan de prijs. Het Limburgse Hoefnagels biedt de auto aan voor 450.000 euro. Kneiterduur als je bedenkt dat een reguliere 599 al voor iets meer dan 80 mille de jouwe is. Maar daar staat tegenover dat een soortgelijk exemplaar op de RM Sotheby’s Amelia Island 2015-veiling voor het monsterbedrag van 650.000 euro werd afgehamerd. Dat maakt van deze occasion een buitenkansje.

Met dank aan Robbin voor de tip!



71 reacties

hebben!! klote vakantiegeld nog net niet binnen,,,,
Wat een tijdloos design zo’n 599. Prachtig
@rubenpriest: wilde net zeggen, het ontwerp ziet eruit alsof het huidig model is wat net de fabriek uit komt rollen.

Van binnen zie je pas dat het een ouder model is.
Is dit een repost? De tekst komt wel heel erg bekend voor…
@w0o0dy: idd dacht ik ook even.
@w0o0dy: klopt. Paar maanden geleden eentje op AutoJunk (Gespot!) gezien volgens mij.
Een 599 zie ik het liefste in Bianco Avus, maar die handbak maakt veel goed. Misschien dat als ik weer eens langs Hoefnagels moet dat ik even een kijkje neem. Ze hebben daar sowieso wel meer leuk spul.
@mclarenf1lm: dacht toch even dat er iets stond in de zin van “gebleekte anus”…
Duidelijk dat ik beter kan gaan slapen nu…:)
@mclarenf1lm: ik zie hem het liefst als GTO
Veel liever de F1 single clutch. Daarnaast is dit ook de saaiste 599 ooit. Zwart met zwart interieur, ugghhh.
@kapiteinaudi: komt op foto 5 het schuimrubber nou onder de bekleding uit?
@roppp: nee dat is de spiegeling op de Carbon stoele ln
@kapiteinaudi: foto 6 dus
@roppp: volgens mij wel ja!
Nog niet oud genoeg om er 450.000 euro voor neer te lappen.
@bsxc2: Daar gaat het niet om, er zijn er maar 30…
Het is een pracht!
Doe mij dan maar een automaat.
Dan heb je nog 370000 over voor ander leuk speelgoed.
Handbak: +100. Altijd. Gated shifter: -50. Altijd. Maar het blijft altijd goed om te zien dat er mensen zijn die de handbak verkiezen boven flippers!
@ej20g: Handbank inderdaad altijd +100, hoop dat mijn E92 335i met handbak daardoor ook een ‘klassieker’ wordt. Zijn er ook weinig met handbak van.
@maartenoosterbaan: wtf is een handbank?
@room850: dat is een speciale versie van een manuele transmissie….die levert meer geld op dan een automaat…vandaar de ‘-bank’ ;-)
@maartenoosterbaan: die vind ik goed gevonden;)
@ej20g: kun je mij misschien meer vertellen over ‘Gated shifter’? Ik heb er nooit zo bij stilgestaan dat het een groot verschil zou zijn. Als ik het Google kom ik alleen bij artikelen over ‘waarom je het niet meer tegenkomt’. Wat zijn de wezenlijke verschillen? Behalve een korter schakelmoment(neem ik aan?). Wat is het technische verschil en wat is het verschil in gebruik?
4 pendalen !?
@wiebe: Dat is de reflectie… -,-
@wiebe:
Jazeker
Dat vierde pedaal is een van origine Russische uitvinding van Vladimir Roestochov een, toonaangevende ingenieur van Lada in Togliatti
Dit vierde pedaal is namelijk om de airbag op te blazen,iets wat door Lada in 1998 meen ik is geintroduceerd op de 2105 Turbo Gtx
En je zult ongetwijfeld de link van Lada > Fiat > en Ferrari begrijpen.
@wiebe: hij heeft een dubbel gas!
@wiebe: net als een 1999(of toch 98?) mclaren formule 1 wagen!
Ik weet nog dat ik ongeveer 3 jaar geleden eens op mobile.de was aan kijken naar een 599, gewoon voor de lol natuurlijk, en er stond er eentje met handbak voor 95k te koop. Ik dacht toen bij mezelf, dat kan nog wel eens heel veel geld waard worden! En zo blijkt!
Misschien een leuk weetje, er zijn zelfs 2 California’s met handbak geleverd, wat het de laatste Ferrari met handbak maakt!
@tdu2zonda: klopt, in de UK was het een no cost option. Waarvan bijna niemand gebruikt maakte…

Ik ben wel benieuwd welke bak dat is. Ik weet dat de California de Mercedes DCT transmissie heeft van de SLS AMG. En dat de SLS AMG gebasseerd is op de Viper (die er nooit kwam, niet de doorontwikkeling van de vorige die je nu kan krijgen). En die had een handbak, die qua dimensies gelijk is aan de DCT bak van de California en SLS. Maar een Viper transmissie in een California lijkt ergens niet te kloppen. Misschien de handbak van deze 612… Toch maar eens de krochten van het internet afstruinen om deze volkomen nutteloze informatie op te zoeken…
@gtwillem: Het zou ook de bak uit de F430 zijn, ook een V8. Lijkt me misschien logischer dan de bak van een 612. Maar zoals je zegt, redelijk nutteloze info maar toch wel leuk om te weten ;)
@tdu2zonda: *kunnen zijn
@tdu2zonda: ik denk eerder de 612 bak, want deze is ontworpen als een bak voor een motor die voorin in lengte licht. Het blok van de F430 ligt achterin, alhoewl ook in lengte. Het zou kunnen. Nogmaals: even zoeken ;-)
@gtwillem:http://4.bp.blogspot.com/-7IMk-H2XCJk/TsHLCNVU73I/AAAAAAAAAL0/9uNKrNTF1xw/s1600/Manual+gearbox.jpg

Hier staat wel wat info over de bak, maar niet echt of die uit een andere Ferrari komt.
@gtwillem: de dct voor de california is niet zomaar een van de sls… Ze zijn quasi identiek maar de bak komt van getrag. Niet van Mercedes. Idem voor de manuele bak. En ze delen wel veel onderdelen, maar de software is compleet anders.
@gtwillem: ik bedoel dus dat de bak van sls en van Ferrari van getrag is.
@boomhauwer: en allebei voor 90 procent identiek zijn, wat mijn punt was ;-)
Misschien zit ik er goed naast, maar ik heb zo mijn vermoeden dat Hoefnagels, behalve als deze auto een export wordt, hier nog lang mee blijft zitten!
De markt is tegenwoordig verzadigd van Ferrari liefhebbers/kopers die willen flipperen…
@venividivici: ik vermoed dat je er naast zit, de markt is vergeven van ferraristi die zoeken naar de “last of a kind” (laatste handgeschakelde… Laatste NA… Etc…)
Voor mij persoonlijk de droomauto. Lijnen zijn fantastisch, geluid, power. Ongekend. Graag de handbak maar dan niet die velgen…
Vind het wel een beetje overdreven. Wat zou een ferrari 575m gtc met handbak doen?
@martingtv: die kon je gewoon met handbak krijgen. De F1 vak was een optie.
@gtwillem: dat weet ik. De meeste mensen die zo’n 575m kochten vinkten die F1 optie aan.
Prachtige auto maar een bizarre prijs
Een F12 mag dan mooier zijn, zo`n handbak maakt een auto als deze echt geweldig!
Van 4,5 ton blijft een leuk bedrag over nadat je er een mooiere 575m met handbak van hebt gekocht.
@phaeton: Zie die maar is te vinden (linksgestuurd). Ik vrees dat, als ze al te koop komen, de hoofdprijs er voor gevraagd zal worden.
Kun je dan niet beter een 612 kopen voor een ton en daar een handbak in zetten? Sterker nog, de bak is krek eender. De F1 transmissie op de 599 is van het sequentiele soort, dus in feite een handbak welke automatisch bediend wordt. Dus de bak zelf kan blijven, alleen moet je de bediening vervangen.

Omdat de Ferrari’s nu DCT’s hebben, is een handgeschakelde versie onmogelijk: het is een heel ander type transmissie. Maar met de 599GTB moet het niet zo heel erg moeilijk zijn.

En om de avond af te sluiten, naast hanbakken, sequentiele bakken en DCT-bakken heeft Ferrari zelfs ooit nog echt automaten geleverd (planetair tandwielstelsel met koppelomvormer). De laatste Ferrari die zo’n bak had mee kreeg was de 456M GTA. (Ik zeg het maar tegen jullie want mijn hond kan geen autoweetjes meer verdragen…)
@gtwillem: Een geluk dat dierenwelzijnorganisaties deze AB nog niet gevonden heeft….
poor doggy.
@ericc: ach, vrouwlief let goed op Loebas. Toen we hem kregen wilde ik hem Vetek of Turbo noemen, mocht niet. Baco evenmin…
@gtwillem:
Neem een kat
Mijn ene zwarte kat is MG fan en de andere is weg van snelle Renaults’ vandaar dat ze de hele dag bonje hebben.
Wat een prachtige auto! Het zal in de loop van de jaren een prima investering zijn denk ik
Zwart is niet echt de mooiste kleur op een 599, desalniettemin is het een ongelofelijk mooie wagen!
Mooie wielen wel. Voor de rest heb ik niet zoveel met de 599. Zeg maar helemaal niks.
De 612 merkwaardig genoeg dan weer wel, ondanks dat die ook geen schoonheid is. Misschien omdat ie vier achterlichten heeft? Misschien omdat ie zo lang lijkt?

Ik weet het niet. Maar gewoon in lease-zilver en deze wielen eronder.
Zo ziet deze oude sentimentele dwaas Ferrari’s het liefst.
12 pitter voor de kar gespannen en een pook in een mooi chromen raster.
Het is dat ik de 599 net een Corvette vind, maar ik.snap.de.aantrekkingskracht. Bij mij klinken er meer bellen bij een 550.
Wie rijd er nu nog manueel? Dat is zo 20′ eeuws….
@ericc: vroeger hadden we geen Brazzers, maar hadden we een grotere rechtarm door dat we zelf schakelden ;-), toch @jrk68 en @desjonnies?
@gtwillem:
Vergeet het overontwikkelde rechterbeen niet, die had het maar zwaar met al dat koppelen en remmen.
Om hem nu wat te doen te geven ben ik maar links gaan remmen….
350k meerprijs voor een handbak…. Whahhahahahahahhahaahahahaha. Daar koop je er 2 voor bij. Bouw je dr 1 om naar handbak. Ben je nog goedkoper uit. Brabant de gekste…..
Blijf het apart vinden… Maar ik heb inderdaad veel liever 1 met handbak!
Dus met deze handbak heb je eigenlijk 5.65 maal meer plezier dan in een automaat.. Nou ik laat heel de boel staan en koop een F12 met een hele zak geld over.
Zo een auto wordt alleen maar meer geld waard
Hoefnagels is vlak bij mijn school! Staan o.a. een Lamborghini Huracan, 2x Porsche 911 Speedster, Lamborghini Murcielago, 2x Mercedes SLR McLaren en een Ferrari Daytona van 1 mlj … Altijd even binnen kijken na school
@caddy59: En hij heeft nog een paar SLS-en gekocht
@Lucb: Ja klopt! En een Rolls-Royce Ghost, Ferrari’s Testarossa, Maserati Quattroporte… fijne snoepwinkel daar..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).