
Een lelijke auto is het geenszins, maar is zes en een halve ton niet wat veel voor ‘zomaar’ een 599 GTB die nieuw waarschijnlijk rond de 3 euroton heeft gekost?
Ja, da’s inderdaad wat gortig. Wat deze specifieke Ferrari echter bijzonder maakt is dat-ie niet is voorzien van schakelflippers en andere moderne meuk. In plaats daarvan mag de rijkaard in kwestie ouderwets roeren om de machtige V12 in het juiste toerengebied te houden, want er zit een heuse handbak in!
Helaas is het lastig terug te vinden hoeveel exemplaren van de 599 GTB de fabriek in Maranello verlieten met een conventionele versnellingsbak, maar het zijn er weinig. Zo weten we dat er slechts 20 van deze handgeschakelde Italianen naar de VS zijn verscheept. Geen wonder ook, want Amerikanen zijn behoorlijk schakellui, maar het geeft een indicatie.
Is de handbak aan een revival bezig?
Wellicht lopen we hiermee wat vooruit op de zaken, want de eerdergenoemde Ferrari zal vooral vanwege z’n zeldzaamheid een interessant investeringsobject zijn. Aan de andere kant kreeg Porsche met de handgeschakelde Cayman GT4 (die in razend tempo wordt verkocht) de handjes behoorlijk op elkaar.
Handgeschakelde versnellingsbakken zijn al niet meer terug te vinden op de optielijsten van beesten als de 991 GT3 RS en worden dus steeds schaarser in het supercarsegment. Aan de ene kant niet verwonderlijk, want dankzij nieuwe technieken worden de schakeltijden steeds korter en korter.
Aan de andere kant zou het zomaar kunnen dat het gebrek aan een stukje beleving en controle de supercarfabrikanten toch aanzet tot het aanbieden van een schakelpook, zij het op de optielijst. Schakelbakken zijn in snelle auto’s naar de achtergrond verdwenen door de afnemende vraag, maar wellicht dat auto’s als de Cayman GT4 autoliefhebbers met serieuze centen toch op andere ideeën kunnen brengen.
Ik heb nooit met flippers gereden maar handbak lijkt me toch wel leuker.
Snelle schakeltijden kunnen me echt niet boeien. Pk’s wel
@redneckdarian: Wat rij je nu? Batavus of Gazelle?
@mikkeloentje: grappig joh. Ik had een Prelude (automaat). Nu alleen een motor. Xt600
@redneckdarian: Thanks, dan heb ik er nog wel een voor je! Was je Prelude soms rood met gele stippen?
@mikkeloentje: drommels ik moest lachen!
@mikkeloentje: haha. Dan was die misschien nog meer waard ook. Hij was wit
@redneckdarian: …heb ik die op z’n kant in een sloot zien liggen?
@baasbas: Haha. Vorig winter (of 2 terug) idd gebeurt. Jij woont dus ook in Putten of Nijkerk.
@redneckdarian: ik kom wel eens op die weg… Zag hem liggen en ging in eerste instantie uit van bloed, afgerukte ledematen, dood en verderf en wilde al uit de auto springen… Maar toen zag ik 2 gozers die er overduidelijk smakelijk om konden lachen. Toen dacht ik ook fuck it, dan rijd ik ook door ook :-) Dat was de enige witte Prelude die ik in die regio (en overigens ver daar buiten) ben tegengekomen. Dus vandaar dat ik er aan moest denken
@redneckdarian: Handbak is soms leuker, maar in veel gevallen is een automaat wel erg lekker.
Ik persoonlijk zou graag een handbak zien met een versnelling D(rive) zodat je het beste hebt uit twee werelden. Moet toch mogelijk zijn met al die gerobotiseerde handbakken (DSG, PDK, DCT, etc..)?
@wuppie: best een goed idee. In de file is automaat wel zeker lekker
@redneckdarian: Zelf schakelen is alleen leuker op het internet. In het echte leven is een automaat konings.
@Donstil: Helemaal eens!
@Donstil: Zeker waar.
@Donstil: Oneens!
@Vanquish: ook
Dat lijkt me heerlijk roeren!
Ik heb een DSG-bak, maar de flippers achter het stuur gebruik ik zelden. De handbak waarbij je de koppeling kan op laten komen e.d. Verdient daarin mijn voorkeur.
Ik denk eigenlijk dat het percentage handbakken in exclusieve auto’s in de VS hoger ligt dan hier. Dat wordt daar als een soort van bevestiging van je testosterongehalte gezien ofzo.
@knipperlichtje: juist. In Amerika word de handbak juíst op waarde geschat, zeker bij rijdersauto’s. Kijk maar de Camaro SS 1LE, Camaro Z-28, Camaro ZL-1, Corvette Z06, Mustang GT, Shelby Mustang GT350, GT500 en de Charger/Challenger Hellcat. Maar ook die huidige BMW M3, M4, M5 en M6 kun je in Amerika met handbak bestellen.
Dus eigenlijk is het het tegenovergestelde in Amerika: standaard heb je bijna in elke auto een automaat, maar wanneer het een rijdersauto is, kun je een handbak kiezen.
@gtwillem: Verdomme Willem, je was me voor. ;-)
@gtwillem: een E60 M5 met handbak lijkt me ook echt gruwelijk vet om mee te rijden inderdaad! De rest ook zeker maar omdat in de Ms van tegenwoordig de automaten zo standaard zijn….
@3246cm252kw: koop een e39
@knipperlichtje: Klopt zo was de voorlaatste generatie M5 alleen in Verstatigde Eenden verkrijgbaar met een handbak. In Europa moesten we het doen met de dramatische SMG transmissie. Er zou volgens BMW geen markt voor zijn geweest in Europa…
@AutomotiveDesigner: Lol ” Verstatigde Eenden”, ik kende enkel de Ustated Nights woordspeling.
Maar even on topic, inderdaad best bizar dat er zo’n kritiek was op die SMG transmissie, en een aantal jaar later biedt BMW de M5 in Amerika ook gewoon met een handbak aan.
Was niet van in het begin trouwens, de E60 M5 kwam uit in 2005, en vanaf modeljaar 2007 werd de M5 met handbak aangeboden in Amerika.
@SimonMc: (…) Eenden. Is dat niet uit die serie met Duckstad? ;-)
@AutomotiveDesigner: Nog een kleine toevoeging; de handbak was in Amerika geen vervanging van die SMG, maar wel een kosteloze optie, als ik het bericht van autoblog mag geloven: http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/07/bmw-m5-met-handbak
@SimonMc: Hoppa, bedankt voor het bijhalen van een legitieme bron *no sarcasm here*.
Toch wel het meest begeerlijke M5 naar mijn mening. Machtige V10 en een handbak. <3
De mensen die nu nog zo een auto hebben en geen handbak hebben balen denk ik toch wel een beetje. Hadden ze in een keer het dubbele teruggekregen. Niet dat het veel uitmaakt
Als hij voor 650.000 euro geveild is, heeft de nieuwe eigenaar alvast 550.000 euro verlies gedraaid. Staan genoeg haandgeschakelde 599’s voor rond de 100.000 euro te koop.
@LouisLuigi: hierna niet meer.;)
@LouisLuigi: waar dan? Ik kan ze niet vinden op AutoScout24.nl. Ook niet als ik door Europa zoek.
@LouisLuigi: ik heb het even bekeken, dat zijn toch allemaal flippertjes achter het stuur
Nog steeds een prachtige auto, de 599. Wel erg veel geld. Doe mij maar een met flippertjes. Zo’n oude single clutch heeft ook zijn charmes. Dan voel je tenminste wanneer je schakelt, in tegenstelling tot een dual clutch.
@kapiteinaudi: Net als de R-tronic in de Audi R8. Je weet dat een dual clutch eigenlijk beter is (sneller
Had Chris Harris er niet ook een met handbak? Voor 100k ofzo (engels geld wel).
Vind het wel erg veel 400.000 euro extra voor een handbak…
Mooie ontwikkeling!
Klinkt als een lulverhaal, 4 ton extra voor een handbak.
Voor max 50k bouw je een ‘standaard’ automaat toch gewoon om naar handbak?
@alcantara: alleen origineel geleverd af fabriek telt in de wereld van Ferrari.
@alcantara: Het is maar wat de gek er voor geeft natuurlijk, maar ik geloof het wel ergens. Het geld zit hem nu eenmaal in unieke dingen. Een speciale kleur brengt ook al meer op.
Ik vind het ook heel veel, en zeker voor een auto die nog zo jong is. Is dit mogelijks de laatste Ferrari geweest die je kon krijgen met een handbak? Zou de prijs in ieder geval een stuk verklaren.
Prachtig om te zien dat er mensen zijn die een 599 met handbak willen hebben. Het enige wat ik jammer vind is dat het dan wel weer afgewerkt is met zo’n vreselijk H-patroon en een pook die bij het geringste af lijkt te breken. Dan vind ik een mooie lederen pookhoes en stevige pookknop veel mooier.
@ej20g: ik zie geen foto’s maar als je doelt op zo’n verchroomde plaat met t schakelpatroon en ‘stokje met chromen bolletje’ dan snap je hopelijk wel dat je n typisch Ferrari trademark op de korrel hebt? En als de pook heel blijft in een bak uit 1950 blijft ie ook wel heel in een pakje boter zoals de bakken van tegenwoordig…
@davelepeef: ik heb foto’s opgezocht via google, omdat ik me afvroeg hoe dat eruit zag in een 599. Het zal vast heel blijven, dat mag ik hopen voor dat geld. En dat ik een trademark van Ferrari op de korrel neem ben ik me ook van bewust. Dat neemt niet weg dat ik het gewoon écht niet mooi vind. Bij geen enkele auto. Ik vind het maar een lakse manier om de schakelpook af te werken.
Nooit geweten dat de 599 überhaupt met handbak is geleverd.Weer wat geleerd.
-edit: thanks! Is aangepast-
OT: Ik kan begrijpen dat men een handbak wil i.p.v. een automaat maar dit is wel erg gortig.
Dit is voor mij nieuw. Doch, als ik een handgeschakelde GT van Ferrari wenste zocht ik op een mooie 575M.
had er toevallig 1 op vrijdag gezien in apeldoorn foto’s net geupload
Alleen met handbak is het een echte wagen en geen handtasje ….prijs is dus te begrijpen..
Wel erg sexy zo’n 599. Jammer dat ie saai zwart is.