• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze Mercedes ons ineens oud laat voelen

Auteur: Loek, gepost 13 december 2024 om 20:09 – 18 Reacties

Het dagelijkse moment van tijdsbesef is hier, met de Mercedes E-Klasse W210 in de hoofdrol.

Het einde van het jaar is de tijd van zowel terugkijken als vooruitblikken. En in het geval van dat laatste: 2025 is een bijzonder jaar. Het is op dat moment een kwart eeuw geleden dat we een nieuw millennium inluidden en dat voelt alsof het nog vers op ons netvlies staat. Tenminste, ondergetekende was er nog niet op het moment van de millenniumwisseling (ik had vijf maanden vertraging), dus nu voel je je waarschijnlijk erg oud.

Mercedes en tijdsbesef

Een grotere bom wordt gedropt door Mercedes, qua tijdsbesef dan. Het merk publiceert de auto’s die volgend jaar vallen onder de oldtimerregeling van Duitsland. Dat zijn de auto’s met een kenteken dat eindigt op een H (en dus ook de H-plaat wordt genoemd). Je maakt dan eigenlijk van je auto een soort historisch erfgoed. Sterker nog: je mag alleen een H-plaat aanvragen als je de auto volledig standaard, of zoals Duitsland het noemt, ‘authentiek’ houdt.

Een Mercedes 300 SL met H-kenteken, gespot door @spotcrewda op Autoblog Spots.

En ja, we hebben het al verklapt: op die lijst staat dus ook de Mercedes E-Klasse (W210). Want de jaargrens voor een H-plaat is 30 jaar. De derde generatie E-Klasse had de zware taak om de W124 op te volgen en stond garant voor een hoop primeurs.

Natuurlijk niet alleen qua technologie, wat zoals altijd een hele waslijst is. Vooral vanwege zijn design. Dit was voor het eerst dat er meer rondingen kwamen in het design, maar het meest bekend is dat de W210 de designtaal met de vier ronde koplampen in leven bracht. Deze zou terugkeren in een hoop volgende Mercedessen (CLK, C-Klasse) en natuurlijk de opvolgers van de W210, de W211 had ze ook en vanaf de W212 was het zelfs controversieel dat de facelift ze ietwat overboord gooide.

AMG

Uiteraard komt de Mercedes E-Klasse W210 ook uit de tijd dat AMG opgenomen werd in Mercedes’ eigen portfolio. E36, E50, E60 en zelfs E60 6.3: ze waren er allemaal. De bekendste is de E55, waar een 5.5 liter grote AMG V8 (M113) goed was voor 354 pk (later 359). De ’55 AMG’ werd een beetje de voorloper van de huidige lijn ’63 AMG’-modellen, als de ‘middenklasse’ AMG.

Let wel dat de AMG-modellen pas later kwamen, behalve de E50 AMG en E36 AMG. De E55 en de latere facelift (of zoals Mercedes zegt, Modelpflege) maken dus nog geen aanspraak op de H-plaat, modellen uit 1995 wel. Dat zullen dus de reguliere versies en de Estate (T-Modell) zijn.

Dan volgt dus de vraag: voel je je oud? Dat de E-Klasse die invloed heeft gehad op vele moderne Mercedessen al 30 jaar oud is, dat besef kwam bij ons in ieder geval redelijk hard binnen. In 1995 is het ook al 30 jaar geleden dat Mercedes met de Sprinter kwam, wat ze een beetje beschrijven als de E-Klasse onder de busjes. Dus eh, gefeliciteerd!

Ook interessant!

  • Mercedes A-Klasse hoeft toch nog niet weg
  • Mercedes S-klasse productie op laag pitje na tegenvallende vraag
    Mercedes S-klasse productie op laag pitje na tegenvallende vraag
  • Carlex maakt de Mercedes G-klasse nog eleganter
    Carlex maakt de Mercedes G-klasse nog eleganter
  • Deze Mercedes 6x6 op Marktplaats is géén G-Klasse

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

e-klasse, Mercedes

Vorig bericht: « Opvolger BMW M1 als supercar was ’95 procent af’
Volgend bericht: Rode ‘sportieve’ GTA is géén Alfa Romeo! »

Lees Interacties

Reacties

  1. volvo480gtt zegt

    13 december 2024 om 20:37

    Leuk artikel. Ook leuk wat te leren over de H-plaat. Maar wat betekent authentiek houden? Mag je bijv. geen andere velgen monteren? Of wel maar dan alleen originele accessoires?

    Login om te reageren
    • mout zegt

      14 december 2024 om 17:36

      Dit moet origineel zijn:

      Fahrzeugidentität
      Aufbau/Karosserie
      Rahmen und Fahrwerk
      Motor und Antrieb
      Bremsanlage
      Lenkung
      Reifen/Räder
      Elektrische Anlage
      Innenraum
      Spezifische Besonderheiten bei Krafträdern
      Spezifische Besonderheiten bei Nutzfahrzeugen

      Dus nee, geen autostyle velgen…

      Login om te reageren
  2. thomcarspotter zegt

    13 december 2024 om 20:54

    Voor iemand die ook in 1995 geboren is, net als de W210 voel ik mij wel oud door dit artikel ja. Het is bijna onwerkelijk dat toen ik geboren werd, dít het nieuwe model van Mercedes is geweest. Heb het altijd een oude bak gevonden, maar dat zegt dus blijkbaar ook iets over mezelf.

    Login om te reageren
  3. barchettadriver zegt

    13 december 2024 om 20:58

    Helemaal authentiek hoeft niet. Mijn barchetta heeft bv een ander interieur (leer ipv de oorspronkelijke stof), en zo nog tal van wijzigingen, maar omdat de wijzigingen allemaal period-correct zijn is dat toch goed voor het H-kenteken. Je moet er dan weer geen LED-lampen in gaan stoppen.

    Voordeel van H kenteken is met name bij grote motoren van toepassing en voor milieuzones. Je mag met je ranzige diesel zelfs door het centrum van Stuttgart.

    Deze Benz is wel het hoogtepunt van de roest-jaren. Je ziet ze nog maar weinig.

    Login om te reageren
  4. mattr zegt

    13 december 2024 om 21:30

    Toffe auto. Was dit niet de eerste Benz met xenon licht? De CDI’s van na de facelift waren rap, de pre facelift 290 turbodiesel een rookmachine. HIj herinnert me verder aan lelijke ei achterlichten en roest. Veel roest

    Login om te reageren
    • e36thuglife zegt

      13 december 2024 om 23:32

      Nee bro dat was de W140 Big Body Benz?? Deze W210 Bubble Eye Benz kwam veel later.

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    13 december 2024 om 21:41

    Als sedan bij langexna niet zo mooi als zijn voorganger naar mijn mening. Toen niet, en nu nog steeds niet. Maar de W124 kwam ook uit een periode dat bij Mercedes de boekhouders pas helemaalaan het eind van de ontwikkelingsfase aan de beurt kwamen. En getekend door een ontwerper die begreep hoe een Mercedes eruit hoort te zien.

    Maar de CLK vind ik wel weer mooier dan de E-Klasse coupé. Die CLK heeft ook een tijdloze uitstraling. Wel de tijdloze uitstraling van een beetje foute auto, maar dat maakt hem juisr mooi.

    Login om te reageren
  6. pjotr zegt

    13 december 2024 om 22:24

    Ik mocht er altijd eentje lenen van mijn baas om de trailer met raceauto te trekken. Comfortabl cruisen na een dagje Zamdvoort: een groter contrast was er niet. Soms kijk ik er met een schuin oog naar potente 6 of 8 cylinder station, maar die roest verhalen…

    Login om te reageren
  7. Fernando zegt

    13 december 2024 om 23:38

    (ik had vijf maanden vertraging)? Dus je was eigenlijk al 14 maanden oud toen je geboren werd? Verklaard een boel ivm je artikels.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      14 december 2024 om 12:46

      Verklaart. Artikelen.

      Login om te reageren
      • Fernando zegt

        21 december 2024 om 22:51

        Vaak tof en fijnzinnig maar soms zoals een autist.
        Is slechts mijn mening.

        Tenminste, ondergetekende was er nog niet op het moment van de millenniumwisseling (ik had vijf maanden vertraging), dus nu voel je je waarschijnlijk erg oud.
        Ik had hieruit begrepen dat je 5 maanden te laat geboren was maar jij bedoelde 5 maanden na de release van de Merc.
        Mijn verkeerde interpratie of jouw verkeerde zinsbouw?
        Niet iedereen leest een artikel zoals de journalist het bedoelde. Zelfde met wetten die voor interpretatie vatbaar zijn.

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      15 december 2024 om 12:34

      @Fernando: dank voor deze nuttige en diepgaande analyse, heb ik erg veel aan.
      We zoeken nog nieuwe auteurs voor onze website, meld je aan zou ik zeggen.

      Login om te reageren
      • Fernando zegt

        21 december 2024 om 23:05

        Bedankt maar dat zal iets te pijnlijk zijn voor jullie.
        1/Ben beetje het type Wouter. 1 ervan zal wss wel genoeg zijn op de redactie.
        2/Ben geen Nederlander
        3/Woon niet in Nederland
        4/Heel vaak fijne artkels maar die website is nog van de tijd van de Flinstones.
        Kan zelf iets moderner ontwerpen.
        5/Ik ben niet gek tenzij je mij kan overtuigen

        Login om te reageren
  8. cdlop01 zegt

    14 december 2024 om 05:22

    Persoonlijk altijd ontzettend lelijk model gevonden en van Mercedes onwaardige kwaliteit, deze E roeste al in de folder. Deze wagen heet Mercedes veel imago schade opgeleverd.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      14 december 2024 om 12:47

      Niet alleen qua uiterlijk een grote stijlbreuk met voorgaande generaties van o.a. Bruno Sacco maar idd qua kwaliteit ook een enorme stap terug. Allemaal onder de bezielende leiding van Schrempp, die ook achter de joint venture met Chrysler zat. Zijn ideeen hebben MB een hoop geld en schade gekost.

      Login om te reageren
  9. tenaci zegt

    14 december 2024 om 06:54

    Authentiek houden? Dat betekend dus dat je verplicht met bubbels in de lak en krokante wielkastranden moet rondrijden met deze E?

    Login om te reageren
  10. pivavar zegt

    14 december 2024 om 08:52

    Verklaard, roeste, betekend….. Heerlijk.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    14 december 2024 om 09:28

    Mijn eerste Mercedes kilometers op de achterbank van deze Benz gemaakt. En alleen daarom al er altijd een zwak voor gehad.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North