Waarom dit de meest bizarre Aston ter wereld is

Auteur: , 75 Reacties

Vergeet de One-77 en de DB4 Zagato. Deze op het oog doodnormale V8 Vantage is nóg specialer.

Waarom dit de meest bizarre Aston ter wereld is

Het gaat namelijk om de Aston Martin met de meeste kilometers op de teller. Deze V8 Vantage heeft namelijk al 384.000 km achter de kiezen. De eigenaar gebruikt z’n kindje dagelijks en op het circuit, dus we kunnen het cliché “hij wordt tenminste gebruikt waarvoor ‘ie gemaakt is” met overtuiging uit de kast halen.

De eigenaar van de auto, een meneer uit Luxemburg, heeft verklaard de auto nooit weg te zullen doen. Kennelijk zijn het verslavend lekkere wagens, die V8 Vantages. Desalniettemin zijn ook edele Britse sportwagens aan slijtage onderhevig. Zo is het blok al vier(!) keer vervangen en ligt momenteel de krachtbron uit de laatste V8 Vantage onder de fraaie kap.

Ook is de versnellingsbak reeds drie maal geswapt en heeft de Aston al vijf of zes keer een nieuwe laklaag gehad. Van het originele interieur is alleen nog de bestuurdersstoel over, al het andere is intussen vernieuwd. Wel moeten we er eerlijk bij vermelden dat de eigenaar nauwelijks technische problemen met de auto heeft gehad. Al met al bijzonder gaaf dat iemand zo verknocht kan zijn aan een sportwagen!

De Aston zal op 3 en 4 september meerijden in een toertocht, evenals de zeer exclusieve One 77. De Wheels of Thrill rally start in het zuiden van het land, in het mooie Maastricht.



75 reacties

Nou ja, als je zovaak motor/bak geswapt hebt zal het met de technische problemen idd wel meevallen. Wel een gaaf item, lekker rijden en doen waar ‘ie voor gemaakt is.
@racerx: zoveel motoren, versnellingsbakken en spuiten zal er mogelijk mee te maken hebben dat mijnheer schade rijdt op het circuit. Zelfs de beste F1 rijders gebeurt dat.
@erik2907: Als je zulke heftige schade rijdt dat het motorblok ook aan puin is, kun je de rest van de auto ook wel afschrijven. Tenzij je met schade rijden bedoelt dat hij door veel circuitrijden zijn motorblokken afschrijft. Systeemtechnisch zou ik dat eerder toegenomen slijtage noemen, geen schade.
@racerx: nee om de 70.000 km een nieuwe motor en versnellingsbak levert niet veel problemen denk ik haha
@racerx: volgens mij is dit ding alleen niet gemaakt voor het circuit
@racerx: misschien heeft de beste man nooit technische problemen gehad omdat hij preventief alles liet vervangen ;). Dus als ze bij de garage al konden zien dat het blok het binnenkort misschien zou begeven, kan het best zijn dat de eigenaar heeft besloten dan maar preventief een nieuw blok er in te laten zetten. Dan heeft hij nooit technische problemen gehad maar wel veel engine-swaps!
@jobberns: Daar doelde ik ook op ;)
Alleen de bestuurdersstoel over? Zou verwachten dat die juist als eerste vervangen werd.

Wel gaaf dat iemand zo gek is op z’n auto!
@granlusso: Kotsende passagiers door stevig rijgedrag niet onderschatten :p
@rijnooit: haha
Daar zal wat liters benzine doorheen zijn gegaan! In ieder geval. Hij gebruikt waarvoor hij is en dat doen niet veel mensen. Wat zal die waard zijn?
@reggie-boy_rood: is niet te koop. Zit een boel emotionele waarde aan in dit gevalletje en zal dus niet interessant zijn voor kopers.
@reggie-boy_rood: genoeg handdoeken inmiddels in de Noordzee mee droog te leggen ja.
Dus eigenlijk kan je maar 78000 kilometer met zo’n blok doen, goede kwaliteit wel van die Britten!

(Verder doet me dit denken aan het schip van Theseus)
@volvov70: hij rijdt er ook mee op het circuit, dat vergt nogal wat meer van een motor
@careltje: doe ik ook, heb mijn auto ook dagelijks meermalen naar het rode gejaagd, onder andere ook op Zandvoort en Nurburgring, 100.000km erbij gereden in 3.5 jaar met die rijstijl, stond bij de motorwissel op 240.000km, en diezelfde motor gaat in onze circuitauto gebruikt worden. Stond er eerlijk gezegd wel van te kijken dat ie na zoveel misbruik nog steeds zo loepzuiver liep. Alleen wat lekke pakkingen hier en daar en wat licht tikkende stoters, maar lopen deed ie!
Wat een man! Wat een auto! Wat een historie!
@jamesbond007: The man. The myth. The legend….
Hoeveel nieuwe laklagen? Arme man die dat gerealiseerd heeft. Ik heb van de winter zon modelletje gesloopt om te spuiten, wat een draak van een auto om aan te werken.
Al ik die lijst met vervangingen zie, vind ik de opmerking geen technische problemen heel breed toepasbaar worden. Schijnbaar hebben 3 eerdere motoren dusdanige slijtage gehad dat ze vervangen moesten worden evenals vrijwel alle andere onderdelen.

Opmerkelijk vind ik daarom juist hoe slijtage gevoelig zo’n auto is.
@p964: dat de blokken slecht waren was wel bekend. Maar zo beroerd wist ik niet
@rolov: zijn deze blokken zo slecht dan?? Vind ik raar, in de basis is het hetzelfde blok als de 4.2 van Jaguar (AJ34) en dat zijn heel solide blokken hoor…
@p964: Vergeet dat deze auto’s bijna altijd op de limiet worden gereden. En dan niet qua topprestaties, maar eerder als snel wegsprinten bij het stoplicht, harder door de bocht op de oprit van de snelweg dan je met een normale auto doet, enzovoort. De bewegende delen van zo’n auto krijgen gewoon veel meer op hun donder.
@granlusso:
En daar houden de ontwerpers geen rekening mee, want die wonen op de planeet Vlork?
Kom op nou zeg dit is de een en twintigste eeuw en Aston Martin maakt een product geheel in de traditie van de oude Britse auto industrie : BRITISH LEYLAND, roemloos ten onder gegaan, maar wel terecht.
Verder ben ik van mening dat de eerste de beste 15 jaar oude zesde-hands GTI of Turbo M of Rallye het zwaarder te verduren krijgt dan zo’n Aston, en zeer zeker minder onderhoud.
Zelfs de aankomende machten in de industrie, India en Japan kunnen dit nu al beter!
@desjonnies: dus dat…
@desjonnies: @desjonnies: ik ben het geheel met je eens. Een beetje hothatch heeft evenveel of zelfs meer specifiek vermogen en die worden ook veel meer afgetrapt. Je kunt in zo’n hothatch domweg meer en langer gas geven voordat je echt veel te hard gaat. En er zijn zat van deze blokken die wel richting de drie ton gaan. Oftewel veel beter gebouwd!
@desjonnies: mijn Citroën evasion werd ook gereden als een dikke gti (iets in de zin van willen maar net niet kunnen) en dat met redelijk lakse onderhoudsintervallen… (Heb ooit de olie toch maar na 50.000km ververst omdat hij noet meer boven de 140kmh wou en dan vastgesteld dat de luchtfilter toch ook al een tijdje niet meer correct aangesloten was).

Bij 365000km op de teller met origneel blok enz verkocht, rijdend!
Dure auto’s zijn jammer genoeg dikwijls niet van dure kwaliteit… ?
Doe me dan maar iets goedkoper waar ik op kan rekenen zonder financiële zorgen ?
@desjonnies: zonder te willen beweren dat AM een superieur product maakt, vind ik het grote stierenpoep om op basis van dit berichtje te concluderen dat de AMV8 een slechte auto is. Erg kortzichtig. Zelfde soort geblaat als van mijn buurman die een Maandag-ochtend-Renault koekblik heeft gehad en nu beweert dat alle Franse auto’s waardeloos zijn.
@desjonnies: Daar heb je zeker een punt, maar dan is de auto simpelweg niet gebouwd uit materialen die deze prestaties en gebruiksduur aankunnen.
@granlusso: hmhmm. Vergeet ook niet dat deze auto’s vooral technisch van hoge kwaliteit zouden moeten zijn, daarbij doel ik toleranties en spelingen van draaiende delen… Versnellingsbakken van vrachtwagens worden ook retezwaar belast, dacht je dat die 100k meegaan? Kwestie van niet gebouwd voor dit soort gebruik – en dat zou ik van een sportwagen wel verwachten… Vraag me af hoe een Ferrari of Lambo zulk gebruik overleeft…
@granlusso: mijn Porsche 964 heeft nog de originele motor en versnellingsbak en heeft 170k km gelopen. Volgens mij is die auto ook gemaakt om hard op te trekken bij stoplichten en dat werkt prima. Dat iets niet werkt betekent dat het inferieur is naar mijn mening.
@p964: mee eens. Ik ken iemand met een 968 tiptronic met bijna 3 ton op de teller en originele motor en bak. Geen problemen
Nooit technische probleem maar we 4 keer het blok vervangen? En de versnellingsbak?
@rolov: kan ook vervangen zijn wegens betere of snellere alternatieven
Doug DeMuro (lijkt me een bekende naam onder veel lezers) zal dus prcies op tijd z’n auto wegdoen, ondanks z’n ‘bumper to bumper warranty’..
Deze auto zal in de toekomst nooit een prijs winnen als “meest authentieke in zijn soort”.
Wanneer ik lees over 4 blokken en 3 transmissies maak ik me ook lichtelijk zorgen over de kwaliteit van de auto…, maar misschien ligt dat aan mij?
Hij heeft alles een of meerdere keren vervangen, maar hij heeft geen technische problemen gehad… Dus die vier motorblokken vallen onder standaard onderhoud? Haha wat een lachertje
Heeft niks met onderhoud te maken, motoren zijn vervangen vanwege upgrades, niet vanwege noodzaak door slijtage. @silverarrow:
@robbie1204: De drie bakken dan. Of anders het complete interieur. Het punt is dat het niks met technische betrouwbaarheid te maken heeft, wanneer je om de zoveel duizend km er compleet nieuwe onderdelen in laat zetten.
@silverarrow: Maar dat begreep je natuurlijk ook wel…
@silverarrow: De 3 bakken komen meer door de rijstijl dan door de slechte technische kwaliteit. Maar ik snap je punt. Engelse bouwkwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar aannemen dat je 4 motoren en 3 bakken vervangt in 384.000 km puur doordat ze versleten zijn is hier in ieder geval niet aan de orde kan ik je vertellen!
Nauwelijks technische problemen, maar hij is al aan zijn 4e motor toe.
Wat een troep!
Was denk ik beter af geweest met een 911 gt3
De mythe van de supercar !
Gna
Well well gewoon rommel dus, de eerste de beste Dacia Sandero (leescht het onlangs gepubliceerde aankoopadvies op deze site) is dus tich keer beter !
Stonden anekdotes in van verschillende raguurders, die in verschillende landen in Sandero taxi’s hadden gezeten met zeven honderd duzend kilometers op de klok!
Maar goed, de Dacia dealert draagt geen maatpakken, heeft geen klokkie van drie ton om zijn pols hangen en praat niet met een Oxford accent (behalve Hartwell Kidlington want die zit daar) maar verkoopt dus wel een uitstekend product.
Ik begrijp nu waar de Leyland kwaliteit nu woont !

Ow, en ga me nou niet proberen wijs te maken dat een Sandero taxi in Marokko of Roemenie of Turkije niet op zijn lazerij krijgt !
@desjonnies: Ben het helemaal met je eens, al wil ik wel een kanttekening toevoegen: Je vergelijkt verschillende auto’s in verschillende klimaten. Bijvoorbeeld in Spanje en Italië zie je ook talloze prehistorische Seats en Fiats en Renaults rijden die in NL al uitgestorven zijn wegens de roest of elektronische problemen … die je veel minder hebt in warmere klimaten.
4x een motor vervangen, stelt me een beetje teleur. Misschien doet meneer er beter aan eerst de motor warm te laten draaien voordat ie gaat planken. Kan me niet voorstellen dat de V8 zo ruk is dat ie niet eens een ton weet te halen. Wel hulde dat ie de Aston op de weg blijft houden, het is en blijft een super mooi model met een heerlijke sound.
Nooit een Vantage V12 handbak overwogen?
De motor swaps en versnellingsbak swaps zijn niet zo vaak uitgevoerd omdat ze helemaal kapot gesleten waren, meer om de auto te upgraden en vanwege specifieke eisen van de eigenaar. De oude motoren en bakken zijn gewoon weer door verkocht. Dus alle reacties over dat de motoren zijn slecht zijn, sorry guys, maar de motoren en bakken kunnen veel meer hebben dan jullie vermoeden.
@robbie1204: intressant, u kunt dit weten dit weten omdat.. ?
@onehp: Omdat ik de rally zelf organiseer en alle deelnemers persoonlijk ken
@robbie1204: ik heb toch echt andere verhalen gehoord en gelezen over de Aston blokken. Ze kunnen best doorverkocht zijn maar dan zeker voor revisie ofzo.
@rolov: Daar heb ik zelf ook geen ervaring mee. Ik vermoed wel dat ze inderdaad gereviseerd worden voordat ze ergens anders in komen te liggen. Maar de blokken zijn niet ‘van AM’ en zijn door andere grotere fabrikanten ontwikkeld en geproduceerd. Dus als de blokken echt zo ruk zijn als je beweert, geldt dat voor meer modellen waar ze inliggen.
Kost wat, maar wel een zeer fraaie daily
Oei, bij de volgende motorwissel 15 plekken straf
Dus de eigenarese is gewoon een een Bazin…
Is een man ;) @pinut187:
Dit is gewoon een echte autoliefhebber.

Die steekt gewoon af en toe wat centjes in zijn auto om die verder te verbeteren of gewoon rijdend te houden en zorgt dat dat ding er onberispelijk bijstaat.

Als hij zou willen patsen zou hij zijn geld wel telkens in een nieuwe steken. Of een hele collectie opbouwen.

De echte autoliefhebbers hier doen precies hetzelfde. Die steken ook tegen beter weten in hun laatste geld in hun eigen geliefde bolide. De één heeft wat meer budget dan de ander, maar al moeten we drie maanden lang witte bonen in tomatensaus eten, de auto zal er tiptop bij staan. En gaat nooit, maar dan ook nooit meer weg… Totdat het begint te kriebelen natuurlijk, maar dan begint het hele verhaal van voor af aan met de nieuwe aanwinst.
@moveyourmind: neh, als het begint te kriebelen gaan we van witte bonen met saus naar witte bonen zonder saus. De teller staat nu op twee auto’s, één motor en één bromfiets. Dat is alleen al wat dus nooit meer weg gaat.

Deze man heeft heel goed in de gaten dat emotionele waarde de hoogste waarde is. Schitterend om zo met een auto om te gaan.
@lekbak: Ik hoop dat er nog flink wat spul in je collectie mag komen. Het is je gegund als echte liefhebber die keihard werkt voor zijn centen
@moveyourmind: Dankje. Dat komt vast goed. Mijn wederhelft is minstens zo gek als ik ;-)
@moveyourmind: hoe weet jij dat hij hard werkt voor zijn centen?
@hplh: Mensenkennis…
Tja een 911 verkoopt niet voor niets zo goed;)
Ik heb het artikel en een aantal reacties gelezen, toen nog maar een keer.. en de conclusie is dat het verhaal uitnodigt tot aannames, maar uiteindelijk geen duidelijk antwoord geeft op de belangrijkste vraag die wordt opgeroepen: waarom werden zoveel onderdelen zo vaak vervangen?

Is de auto zo slecht gebouwd? Is de eigenaar nogal excentriek en snel verveeld? Is er op het circuit van alles aan flarden gereden? Beetje van alles?
@dracae: Reden: Deels rijstijl en vele km, deels blijven aanpassen en ‘mee’ veranderen met de tijd. Aston Martin heeft behoorlijk wat wijzigingen qua techniek ondergaan door de jaren (sinds de ‘Ford tijd’).
@dracae: op speculatie, lijkt me vooral een excentrieke eigenaar, een gewoon (rijk) mens die koopt ofwel gewoon een nieuwe als ie de laatste updates wilt, of koopt zich iets anders indien het zo is dat de motor meer dan één maal vervangen moest worden wegens defecten…
supercool! alleen is een v8 vantage per definitie niet gebouwd voor op het circuit zoals het artikel dat suggereert…..
@arashrsf: ze maken het 911’jes dagelijks moeilijk op het cirquit wereldwijd.
De dit model vantage is meest duurzame aston ooit gebouwd, dat zelfs verhuurbedrijven dit model in de verhuur hebben, onderhouds kosten zijn hetzelfde als een 911, dit model heeft meerdere malen le mans gewonnen dus betrouwbaarheid bewezen. Race scholen over de hele wereld hebben deze auto in gebruik zoals ook bleekemolen bijv, dat doe je alleen maar als die auto betrouwbaar is.
@deepep: ja bijna bier ton maar wel met 6 motorblokken en verschillende versnellingsbakken. Vet betrouwbaar. Met een 911 kan je 4 ton doen met normaal onderhoud zonder swaps
@ko4n: misschien moet goed lezen wat er in de comments gezegd wordt over deze eigenaar. En zelf eens rond kijken op high mileage am v8 vantage, dan is 150 miles op orgineel blok en bak geen uitzondering.
Blok vier keer geswapt maakt dus vijf in totaal is imo veelzeggend over British engineering en minder over de gebruikshistorie van deze wagen.
Dat astons niet altijd even goed in elkaar worden gezet is al langer een running gag maar dat het zelfs op relatief jonge auto’s zo erg is dat had ik niet verwacht…
Als dat bij een model als de one77 ook zo is dan vraag ik me serieus af hoe men de klant nog tevreden kan houden..
Die kan Martinus onderaan zijn welbekende lijstje bijzetten. Wel enkele bochten extra maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).