Zelden zag een redder in nood er zo schitterend uit…
Als er één merk een zware tijd achter de rug heeft gehad is het wel Maserati. In de jaren ’90 stevende het af op een automotive ijsberg. Sinds de Biturbo staat Maserati synoniem voor kwaliteitsproblemen, betrouwbaarheidsissues en financiële instabiliteit. Het is de bekende vicieuze cirkel waar bijvoorbeeld Saab en Lancia ook in terecht kwamen: producten zijn niet op het gewenste niveau, maar dankzij fanatieke clientèle kun je het nog even uitzingen. Er is echter geen geld voor een nieuw model waardoor de verkopen uiteindelijk opdrogen en het merk afbrokkelt.
Het zou natuurlijk zonde zijn als Maserati naar de eeuwige jachtvelden zou worden verwezen. Weinig merken kunnen bogen op zo’n glorieuze historie als het merk met de drietand. Al sinds 1913 bouwden de gebroeders Maserati de mooiste sportwagens en raceauto’s. In 1968 neemt Citroën het edele merk over en doet het vooralsnog niet eens zo heel slecht met Maserati. Niet alleen vanwege de Citroën SM, maar ook vanwege modellen als de Merak, Bora en Khamsin.
Na Citroën neemt DeTomaso de boel over. De lamme helpt de blinde. In 1985 wordt de Biturbo gelanceerd en begint de ellende. Het model is populairder dan ooit, maar de auto’s zijn gewoon erg slecht. Er volgen allerlei doorontwikkelingen en naamsveranderingen maar het mocht niet baten. De naam Maserati heeft een flinke deuk opgelopen. Gelukkig is er in 1993 Fiat dat de aandelen overneemt van Alejandro De Tomaso.
Onder regie van Fiat ging het al de goede kant op. De kwaliteit verbeterde wezenlijk en met name de Ghibli was een fijne rijdersauto. Fiat beseft zich wel dat het huidige modellengamma niet op grote schaal gaat aanslaan en dat het roer rigoureus om moest. Maserati moest terug naar zijn roots. Niemand minder dan Ferrari besloot daarbij te hulp te schieten. De geschiedenis van Maserati bestaat uit veel hoogtepunten. Voor Ferrari was het duidelijk naar welk hoogtpunt Maserati nmoest kijken, namelijk naar de sfeer van de Maserati 3500GT (foto boven), een van de meest gracieuze coupe’s ooit ontworpen. Een schitterende, Italiaanse GT, maar dan géén Ferrari kloon. Er is een wezenlijk verschil tussen een Ferrari en een Maserati. Ferrari bouwde straatauto’s om hun race activiteiten te kunnen bekostigen. Bij Maserati was dit altijd precies andersom.
ItalDesign, het designhuis van Georgetto Giugaro heeft vele iconen ontworpen, maar dit is de mooiste. De opdracht was een klassieke 4-zits Gran Turismo te tekenen die absoluut niet mocht lijken op een Ferrari, wat tevens de reden was dat Pininfarina niet benaderd werd voor het ontwerp. Het resultaat was de 3200GT (Tipo AA 338B32), als verwijzing naar zijn spirituele voorganger, de 3500GT. De neus was lang en laag. De schouders hoog en breed, overlopend in de pièce de resistance van het ontwerp: de boemerang led-achterlichten. Het was een indrukwekkende verschijning, speciaal maar zeker niet schreeuwerig. Dit zou ook blijken uit de kleurenkeuze in de folder: voornamelijk rustgevende tinten. Ook in het interieur werd deze lijn doorgezet. Enrico Fumia ontwierp een simpel, elegant en stijlvol interieur dat er anno 2016 nog altijd niet gedateerd uit ziet. Op de Becker radio met casette speler na, uiteraard.
Minder rustgevend was de motor. Dit was de 3217cc grote V8 uit de Quattroporte. Door iets fanatieker afgestelde IHI turbo’s leverde het blok nu 370 pk bij 6250 toeren en een maximum draaimoment van 491 Nm bij 4.500 tpm, terwijl 80% daarvan al bij 1.500 tpm los kwam. Met name dat laatste bepaalde het karakter van de auto. Ondanks dat Fiat de opdracht gaf om een klassieke GT te bouwen, zat er nogal veel sportwagen-DNA in de auto. De motor maakte weliswaar niet het zelfde snerpende, zingende geluid van een Ferrari, maar klonk wel degelijk indrukwekkend. De Ottocilindri Biturbo sisde, blies en gromde erop los.
Het rijden met de auto was ook een beetje tweeslachtig. Alsof de auto niet zo goed wist wat deze wilde zijn. Ondanks dat de Maserati 3200GT niet een speciaal lichtgewicht auto was viel het gewicht alleszins mee, met 1590 Kg was de 3200GT lichter dan een Jaguar XKR of Aston Martin DB7, zijn twee grootste concurrenten. De 3200GT was aanmerkelijk alerter en nerveuzer. De auto reageerde heftiger op input van het stuurwiel en de Getrag zesbak moest je echt met beleid behandelen. De auto mocht er dan uit zien als een Gran Turismo en GT in zijn naam hebben, het zat dicht tegen een sportwagen aan qua beleving. Niet verwonderlijk, want het drive-by-wire gaspedaal was identiek aan dat van de Ferrari 550 Maranello (rijtest), evenals veel onderdelen van de ophanging en de Brembo reminstallatie met 4 zuigers was identiek. Sterker nog: het hele elektronische circuit inclusief de ABS, ASR en ESP kwamen rechtstreeks van de 550. De prestaties waren sowieso ook op niveau: 0-100 in 5,1 seconden en een top van 280 (mede dankzij een cW waarde van 0,34) zijn nog altijd uitstekende waarden, maar in 1998 was het vies snel.
In 1999 komt er een tweede variant van de 3200GT, namelijk de 3200GTA. Niet een lichtgewicht uitvoering zoals bij Alfa, maar een variant met 4-traps automaat en koppelomvormer. De prestaties leden hier minder onder dan je zou verwachten, met 0-100 in 5,7 seconden en 270 km/u was gewoon op DB7 en XKR niveau. Dit kwam mede door het beperkte gewicht van de automaat: deze was slechts 30 kilo zwaarder dan de handbak. De automaten met dubbele koppeling zijn nu vaak sneller, maar ook een stuk zwaarder dan oude automaten. Niet altijd een voorsprong.
Begin 2001 komt Maserati met twee sportieve varianten op basis van de ondertussen goed verkopende 3200GT. De eerste is de 3200GT Assetto Corsa. Vrij vertaald: een 3200GT afgesteld voor het circuit. Het onderstel werd verlaagd met 1,5 cm. De Bilstein dempers waren een stukje straffer en er werd een grotere anti-rollbar aan de voorkant geplaatst voor meer stabiliteit op hoge snelheden. Om meer grip te realiseren kreeg de Assetto Corsa extra zachte Pirelli P-Zero Corsa banden om lichtgewicht 18” BBS velgen, die voor de gelegenheid in het titaniumgrijs waren gespoten. Daar achter kon je de rode Pagid remmen zien. Er waren drie kleuren leverbaar: Rosso Mondiale, Grigio Alfieri en Grigio Touring. Het interieur was ook uniek voor de Assetto Corsa: zwart Connolly leder zo ver het oog kon reiken. De carbon afwerking gaven het dashboard een meer sportievere look. Er zijn er slechts 250 stuks van gebouwd dus mocht je een 3200GT als investeringsobject zoeken: ga voor deze.
De andere variant was veel extremer. Nu Maserati weer een GT in de showrooms had staan was het tijd voor een raceauto. Het eerste idee was de 320S, een naam in lijn met de legendarische 300S. Het dak en de vooruit werden verwijderd, evenals het gehele interieur. Het chassis werd met 22cm ingekort en het onderstel grondig herzien. De 320S werd gespoten in de klassieke Maserati racekleuren: wit met blauwe accenten. De motor was nog altijd dezelfde 3.2, maar het prestatiepotentieel lag aanzienlijk hoger dankzij het lagere gewicht. Het zou uiteindelijk bij een enkel exemplaar blijven.
Na 4 jaar was het al weer gedaan met de 3200GT. Het model onderging een flinke facelift en kreeg een nieuwe naam: Maserati Coupé. Grootste verandering was de motor. Het laatste onderdeel uit het DeTomaso tijdperk werd overboord gegooid ten faveure van een atmosferische achtcilinder, afgeleid van de Ferrari V8. Deze auto zou de terugkeer betekenen van Maserati in de VS. Er werd onderzoek gedaan en daaruit bleek dat de potentiële clientèle de boemerang achterlichten te veel vonden lijken op die van een oude Cadillac. Dat is de reden waarom de Coupe en later ook Spyder normale exemplaren kregen.
De Maserati 3200GT mag gerust een succesje genoemd worden. Er werden in totaal 4.795 exemplaren van gebouwd. De 3200GT was het kantelpunt voor Maserati. In plaats van halfbakken Biturbo’s bouwde het nu serieuze sportwagens van een hogere kwaliteit. Meer marge, meer tevreden gasten, meer overlevingskansen. Dus als je ooit s’nachts op de snelweg rijdt en twee boemerangvormige ledjes voorbij ziet zoeven weet je het: dankzij die auto is Maserati nog onder ons. Opdat wij niet vergeten.
trustmeiamanengineer zegt
Geweldige wagen, en zo zonde dat ze later die nietszeggende achterlichten gemonteerd hebben… Dingen zijn voor een appel en een ei te koop, ik wist het wel als ik een garage had en wat centen over had.
rolov zegt
@trustmeiamanengineer: er zijn serieus mensen hier die de 4200 gt lichten stukken beter vinden dan de boemerang lichten. Ik snap het ook niet . Prachtige auto.
reactief zegt
@rolov: Haha… Ik vind de 4200GT achterlaten mooier! Ja echt waar.
Vind de boomerang achterlichten gewoon helemaal niets, dus dan is het al snel beter!
Erg mooie auto sowieso, met heerlijke verhoudingen!
rolov zegt
@reactief: je rijdt zeker Volkswagen? ;)
reactief zegt
@rolov: Ha, daar maak je een verkeerde redenering!
Ik durf namelijk een andere mening te hebben dan de massa /meelopers.
boomhauwer zegt
@reactief: oproep aan de mods: permanente ban?
aj26sc zegt
@rolov: ik kon kiezen tussen een 3200GT of een 4200 Coupe. Achterlichten van de 3200 zijn leuk maar zien er een beetje ielig uit en maakt dat de hele auto er in mij ogen een beetje lullig uitziet.
Ik heb beide auto’s gereden en de Coupe was in alle opzichten de betere auto. Veel meer solide, betere remmen, en als klap op de vuurpijl een veel mooier geluid.
Tel daarbij op dat de latere auto veel minder kinderziekten vertoont en de beslissing was simpel. Geen seconde spijt van gehad.
mout zegt
@trustmeiamanengineer: Gelukkig zijn er aftermarket achterlampen, netjes boomerang-vormig.
granlusso zegt
@mout: Voor de Coupe/Spyder? Dan heb je toch echt een andere achterklep nodig. Of zijn het mini varianten die niet meer ruimte innemen dan de standaard achterlichten?
mout zegt
@granlusso: Tja, kweenie precies. Heb zo’n verbouwing nooit gedaan. Zoek maar op 4200GT boomerang conversion. Ondanks de kleine series zijn er zelfs meerdere aanbieders.
pinut187 zegt
Opdat we niet vergeten..
granlusso zegt
Prachtige auto, en in tegenstelling tot velen vind ik de Coupé, de 4200GT (opvolger Coupé toch?) en de Spyder ook waanzinnig mooi. Het geit dat de laatste twee geen boemeranglampjes hebben, stoort me niet zo. Kijk maar naar de Quattroporte!
willeme zegt
@granlusso: Het is inderdaad Coupe en Spyder. Maserati heeft zelf de naam 4200GT niet gebruikt. Net als de Golf R20 of de Focus ST220. Het publiek heeft de naam gegeven.
retsok zegt
@willeme: Mondeo ST220 en Focus ST225;)
willeme zegt
@retsok: precies die fout :). Mondeo ST220 klopt. Maar de Focus ST met 226pk heette Focus ST, niet Focus ST225.
rolov zegt
@retsok: er was wel een st170
Dutchdriftking zegt
@rolov: die dan weer 173pk had. Zal wel 170 bhp geweest zijn.
granlusso zegt
@willeme: Aah oke, dat wist ik niet. Thanks!
henkhupelschoten zegt
Ik wil niet dat mensen denken dat jort kelder er aan komt gereden… Ik vind dit een van de minste Maserati’s. Schitterende wagens stuk voor stuk behalve deze… Mijn keus in die tijd zou uit gaan naar een SL. Of gewoon een mooie oldtimer in die tijd. Toen kon je er nog goedkoop aankomen…
phaeton zegt
“Vies snel” vind ik vies taalgebruik. Maar azijn is ook vies, dus voor de rest: wederom een top artikel!
viezefreddyw zegt
Prachtige auto! De 3200GT vind ik veel fraaier vanwege die boemerangachterlichten, zo veel mooier. Het geluid dat die dingen produceren is zo lekker, valt nergens mee te vergelijken. Een geluid voor een GT, schitterend. Klinkt sowieso beter dan een Ferrari of Lamborghini uit dat tijdperk.
viezefreddyw zegt
@viezefreddyw: Net het avondeten in m’n mik gegooid dus de tekst nog maar eens gebleven. Complimenten @willeme. Doe je goed.
w0o0dy zegt
Ooit op zoek gegaan naar een 3200gt als trouwauto voor een goede vriend. Bleek nergens te huren te zijn. Tot iemand nav mijn verzoek op het Maserati Forum zijn auto is gaan verhuren. Eerst kennismaken met de eigen ff wennen aan de auto. Daarna de auto opgehaald en voor mijn goede vriend had ik het natuurlijk wel over in de auto even naar zijn adres te rijden. 370pk, automaat en mooie balans. Heerlijke auto en sindsdien nog meer dan van Maserati’s dan daarvoor. Op de trouwfoto’s kwam de lichtgrijze coupé mooi uit de verf. Zal ik nooit meer vergeten deze ervaring met deze auto.
desjonnies zegt
Gewoon voor mezelf de enige GT of hoe het ding moge heten die ik nog altijd begeerlijk vind, Britse zakenrekatie en Maserati die-hard had er zo een en ik was echt onder de indruk.
Omdat de Maserati gewoon klopte, hij vertelde me ook dat de Boomerang achterlichten vervangen waren door ‘gewone’ omdat de Amerikanen ze niet snapten!
Mooi dat ons orakel @willeme het weet!
En nog steeds zou ik er een willen hebben, Sophia zou ik haar noemen.
lincoln zegt
@desjonnies:
Ze hadden voor de Europese markt gewoon die boomrang dingen kunnen behouden ..
Snapte die lompe Italianen waarschijnlijk niet ..
moveyourmind zegt
Deze Maserati is nooit een nekkendraaier eerste klas geweest met zijn enigszins ingetogen verschijning.
Maar alles klopt wel aan de lijnen van de auto, en het model doorstaat de tand des tijds erg goed, waar veel andere ontwerpen gedateerd raken.
En dat interieur, dat is gewoon om van te smullen. Niks geen overbodige poespas, maar gewoon mooi strak en met mooie materialen.
http://media.autoweek.nl/m/m1fygb0b1391.jpg
moveyourmind zegt
Deze Maserati is nooit een nekkendraaier eerste klas geweest met zijn enigszins ingetogen verschijning.
Maar alles klopt wel aan de lijnen van de auto, en het model doorstaat de tand des tijds erg goed, waar veel andere ontwerpen gedateerd raken.
En dat interieur, dat is gewoon om van te smullen. Niks geen overbodige poespas, maar gewoon mooi strak en met mooie materialen.
http://media.autoweek.nl/m/m1fygb0b1391.jpg
moveyourmind zegt
@moveyourmind: ??? Heb maar één keer op plaats reactie gedrukt.
toyotafortuner zegt
Hoe mooi een Coupe wel niet mag zijn, de 3200GT heb ik altijd mooier gevonden. Juist door zijn achterlampen! Heerlijk stukkie weer! Dromen over een 3200GT mag, t liefst met genoeg slappe was.
jeroenwz zegt
@Willeme: de Biturbo was inderdaad niet Maserati’s finest hour, maar zonder die auto en al zijn afgeleiden had het merk niet meer bestaan. Tuurlijk, Bora, Merak en Khamsin zijn echte klassieke Maserati’s, net als 3200 GT (o, die magnifieke achterlichten), maar ik ben er zeker van dat zonder de Biturbo die auto nooit zou hebben bestaan.
En latere varianten zoals de Karif, Ghibli en Shamal waren niet zo beroerd meer. Harry Metcalfe (oprichter/financier van EVO) heeft jaren lang een Ghibli gehad…
lekbak zegt
Schitterende auto. Een van de zeer weinige auto’s in dit segment die ik echt tijdloos mooi vind. Wel met de juiste achterlichten. Dat verkrachte zooitje wat ze voor die smaakloze yanks hebben doorgevoerd mogen ze houden.
lincoln zegt
@lekbak:
Nope .. New yorkers hebben er nix mee te maken ..
Wel is deze auto voor de Amerikaanse markt gemaakt ..
lekbak zegt
Overigens heb ik, voor zover dat plaatje het laat zien, dezelfde radio in mijn 190 zitten en die is uit ’92. Toch is deze bij mijn weten wel origineel. Er zijn ook zat andere w201 met deze radio. Beetje ouderwets. Maar ach, wel lekker bekend dus doe mij er alsnog maar een.
p993 zegt
De 3500GT, een van de meest gracieuze coupés ooit ontworpen….?! Ahum,… says who? Voor mij is het een nietszeggend dertien-in-dozijn ontwerp. Zit niks gewaagds of typisch herkenbaars in en de lijnen daar kun je van alles over zeggen. Laten we nu niet alle klassiekers op het schild zetten en door het dorp dragen, dat leidt tot vervlakking. Het is een mooi merk, dat wel natuurlijk…
Dutchdriftking zegt
Wat een beauty!
dwersbongel zegt
Hele gave auto. Bij wheeler dealers hadden ze ook zo’n pre facelift. Ding liep niet lekker, bleek een kleinigheidje maar dat was imo wel een grote gok!
bofkont zegt
@dwersbongel: Hoezo in scene gezet is dat, natuurlijk wisten ze dat wel haha wat denk je zelf.
E34M5Touring zegt
@dwersbongel: Dat zat in het drive by wire systeem. En dankzij die specialist kostte dat geen duizenden ponden. Die schroefde dat ding gewoon los en zette er een nieuwe printplaat in. Dus ja, donders veel geluk gehad. Hoewel ze dat ding echt dirt cheap hadden toen. Ding had ook 3 merken banden geloof ik, dus zal niet de knapste staat van onderhoud geweest zijn ;)
benzinehoofd zegt
Leuke auto, hoor, maar klassieker? Het is niet bepaald de meest inspirerende (of geïnspireerde) Maserati.
rob5nismo zegt
De eerste foto lijkt wel een mx3 van de zijkant
E34M5Touring zegt
Prachtige auto, echt tijdloos vind ik. Zou altijd voor de eerste serie gaan. Die boomeranglichten vind ik echt schitterend. Handbak en die BiTurbo V8, lijkt me geweldig. En dan eens kijken hoeveel potentieel er in zit. Volgens mij kun je er met wat tuning echt een beest van maken.
bofkont zegt
Prachtige auto, in de tijd dat milano nog veel 156’s had staan mijn eerste ontmoeting gehad met de 3200GT.
Er was net een meneer die hem net gekocht had en wij waren de eerste die hem konden feliciteren, wat een indruk gaf dat op ons, was toen een wagen van 3/4 jaar oud en nog heel erg serieus duur.
Mijn kameraad heeft een coupe met de 4.2 V8, naar mijn mening de mooiere en betere wagen.
Ook veel meer een GT, en ook echt serieus snel als die op het gas gaat.
leaper035t zegt
Heerlijk stukje, mooi geschreven!
Rob zegt
“De lamme helpt de blinde.” Beetje weinig eer wel voor De Tomaso, en niet te vergeten de de Italiaanse staat ;-) Citroen ging namelijk kapotstuk in 1974. De Italiaanse staat sloot dacht ik een deal, waarbij De Tomasa himself directeur werd van de toko. Maar de Italiaanse staat had ongeveer dan 90% van de aandelen in handen en stond vast voor een hoop garant…. In de loop der jaren kocht De Tomaso meer en meer aandelen. Ook Chrysler kwam tussendoor nog eventjes om de hoek kijken. Pas in 1993 verkocht De Tomaso de hele toko aan FIAT. (die de helft van de aandelen weer verkocht aan Maserati’s aartsrivaal Ferrari)
Dus nogmaals, beetje weinig eer voor De Tomaso die uiteindelijk 17 jaar het merk onder zijn hoede heeft gehad ;-) Of ze goede auto’s bouwden was een tweede, maar de merknaam bestaat nog steeds en mede dankzij De Tomaso kon je dit stukje schrijven ;-) Als je er zo over nadenkt hangt de geschiedenis van Maserati van geld gebrek en ellende aan elkaar….
Oja, super chique ding zo’n 3200. Wil er wel eentje. Net als een XK. En een DB7….
alfablog zegt
Herinner me nog dat ik de 3200 voor het eerst zag live. Ik werd erdoor ingehaald op de A16. Wat een auto. Later ben ik er naar gaan kijken. Tegelijkertijd ook gereden in de 4200 cambiocorsa. Vond m beter aanvoelen en dat is m ook geworden. En de ” honda-prelude-achterlichten” zijn minder uniek maar passen eigenlijk mooier in het design van de kofferklep vind ik. Geen seconde spijt van gehad.
robbie123 zegt
Ik heb er een gehad…..één groot drama! Altijd dealeronderhouden en toch ontzettend veel elektrische problemen. Het was gewoon altijd wat met dat ding. Vreselijk slecht en het houd nog steeds niet over qua betrouwbaarheid. (In dit geval liggen Maserati en mijn vrouw wel op één lijn) Maserati is trouwens alleen interessant tot 1980.
gietturbo zegt
@robbie123: ha, leuk te lezen, heb lang getwijfeld om zo een te kopen . Uiteindelijk toch naar mijn vrouw en me verstand geluisterd een een 996 turbo gekocht, geen seconde spijt van .
Afgezien van olie en benzine erin gooien nooit gedonder!
lincoln zegt
De lelijkste coupe uit zijn periode ..
Ronduit slecht ding ..
Als ik zo lees zijn die achterlichten het enige positieve aan dat ding ..
Sneu en lachwekkend tegelijkertijd ..
alfablog zegt
@lincoln: dan moet je meer lezen en minder reageren zou ik zeggen. ;-)
bofkont zegt
@lincoln: Verklaar je nader, wat is er zo slecht aan dan??
Verhelder ons eens met je eigen ervaring met deze wagen.
lincoln zegt
@bofkont:
Zelfs jouw auto is beter geproportioneerd ..
En kwalitatief op zeker beter ..
En dat voor een MB uit de slechtste periode ..
bofkont zegt
@lincoln: Plaatwerk is het enige slechte aan deze periode mercedes, motorisch is deze M113 geweldig!!
lincoln zegt
@bofkont:
Zo makkelijk is het dus om iemand te overtuigen ..
Heb trouwens net zelf een nog beter geproportioneerde coupe uit die periode gekocht .. Audi TT ..
bofkont zegt
@lincoln: Ik vind de MK1 TT een geweldige auto, maar mooier dan een 3200GT haha nee dan heb je echt te lang in de zon gezeten mijn beste, trouwens lekkere wagen motor de tt, heb zelf een S3 gehad met dezelfde motor.
lincoln zegt
Beste @bofkont: ..
De nieuwe generatie maserati zou net zo makkelijk Buick of Hyundai kunnen zijn ..
Vanaf de 3200gt zijn het gewoon misbaksels .. Met een grappig achterlampie ..
bofkont zegt
@lincoln: haha laten we het er maar op houden dat over persoonlijke smaak niet valt te twisten :)
josvanrey zegt
@lincoln: mijn Toyota Prius is een stuk betrouwbaarder, je kan ze nu ook met bijna boomrang achterlichten krijgen!
bofkont zegt
@josvanrey: en vooral ook stukken saaier helaas .
LaLancia zegt
‘Georgetto Giugaro’. Wie?
Prachtige wagen. En dan vooral de 3200GT. De 4.2 V8 lijkt mij echter een veel fijnere motor, dus welke te nemen? Je zal maar voor dit dilemma staan!
tarquesh zegt
Toevallig dat ik de 3200GT pas geleden heb doorgespit. Je zou in mijn geschiedenis tig websites tegenkomen 3200GT,,,,,,,,,.
Aan de prijzen ligd het niet voor de aanschaf. Met wat garantie tik je een goeie voor zeg maar €17000,– op de kop. Welke kleur? Hand geschakeld of automaat? een superlegera? Het aanbod is er.
Zelf vind ik die zwarte wel mooi met dat beige leer.
Nou komt de kloe: Ze zijn op z’n zachts gezegd duur in onderhoud.
Nou zal iemand met een mooi gevulde bankrekening het niet zo erg vinden om zijn Maserati 3200GT ieder jaar voor 4 roodjes weg te brengen naar een garage, maar ben je een gewone jongen die gek is op de 3200GT dan zullen 4 roodjes toch wel fors zijn.
Ook al is zo’n 3200GT edel, overdreven onderhoudsprijzen slaan nergens op, en tel daarbij de vreemdste storingen op en om de 34000 km een versnellingsbak revisie, dan is die Maserati 3200GT niet meer dan een waardeloze grand turismo.
willeme zegt
@tarquesh:
Dat is de reden waarom ze zo goedkoop zijn. Zoals in de tekst staat beschreven deelt de 3200GT redelijk wat techniek met de Ferrari 550 Maranello. Dat zijn specifieke en dure onderdelen. Daarbij zou ik nooit aanraden om een 3200GT voor 17 mille aan te schaffen, dan zit je namelijk aan de onderkant van de markt. Dus exemplaren met hoge kilometers en achterstallig onderhoud.
Dat dit onderhoud duur is, is logisch. Het blijft een auto die nieuw twee en een halve ton in euro’s kostte.
Geen auto is écht goedkoop in deze klasse. De Porsche 996 heeft zo zijn perikelen en Ferrari’s zijn nog veel duurder in onderhoud plus aanschafprijs. Een Jaguar XK8 of Mercedes SL500 zou ik dan adviseren om naar te kijken. Ook niet goedkoop, maar iets beter te behappen.