• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom er veel minder verkeersboetes uitgedeeld worden

Auteur: RubenPriest, gepost 25 september 2024 om 11:55 – 9 Reacties

Waarom er veel minder verkeersboetes uitgedeeld worden

Nee, het heeft niets met een stakende politiemacht te maken waarom er minder verkeersboetes zijn uitgedeeld.

Hoera! Een daling van de verkeersboetes! Dan zijn we met z’n allen een stuk netter gaan rijden toch? Keurig je gordel om, geen smartphone in de hand tijdens het rijden, netjes wachten voor het rode verkeerslicht, niet harder rijden dan toegestaan. Automobilisten in Nederland zijn spontaan keurige wezens geworden. Toch, toch?

Nee natuurlijk niet. Het is niet dat we opeens in 2024 heiligen zijn geworden ten opzichte van 2023 als het gaat om gedrag in het verkeer. Nee, het feit dat er minder verkeersboetes zijn uitgedeeld heeft alles te maken met uitgeschakelde flitspalen. Dat heeft het ministerie van Justitie en Veiligheid bekendgemaakt.

Minder verkeersboetes

Afgelopen zomer werden er minder verkeersboetes uitgeschreven in vergelijking met de zomer van 2023. Het gaat in totaal om dik 200.000 minder boetes. In de zomer van 2023 werden er nog meer dan 3 miljoen verkeersboetes uitgedeeld. Met name boetes voor snelheidsovertredingen werden minder uitgedeeld. Niet heel gek, dat zijn precies waar flitspalen zich mee bezighouden. Lastig overtredingen registreren als ze uitstaan. Het gaat om een daling van 7,6 procent.

Het is geen charity dat flitspalen en trajectcontroles tijdelijk uitstonden deze zomer. Ze waren ook niet aan het staken voor een beter pensioen en loonsverhoging. De overheid is bezig oudere flitspalen en trajectcontroles te vervangen. In de tussentijd vinden er geen metingen plaats of staan de palen uit. Het vervangen is een klusje dat nog tot volgend jaar gaat duren.

Overigens is het niet zo dat al die oudere flitspalen stuk voor stuk vervangen worden. Sommige flitspalen komen niet terug op de locatie waar ze stonden. Momenteel loopt er bij de politie een aanbesteding om mobiele systemen te installeren. Dit zijn verplaatsbare flitspalen, waardoor gemeenten flexibel kunnen handhaven.

Amsterdam

Nog even een aparte shoutout voor Amsterdam. In 020 is het tegenwoordig oppassen geblazen met een maximumsnelheid van 30 km/u. De gemeente gebruikt (flex)flitspalen om automobilisten daadwerkelijk op deze snelheid te controleren. Dit is onderdeel van een pilot.

Nu is bekendgemaakt dat er al duizenden overtredingen zijn geregistreerd in de afgelopen maanden. Later dit jaar zullen de resultaten van de pilot worden geëvalueerd.

Ook interessant!

  • Amsterdam transformeert naar 30 km/u
    Amsterdam transformeert naar 30 km/u
  • Amsterdam gaat 30 km/u keihard handhaven met flitspalen
  • Rotterdam volgt Amsterdam: 115 wegen naar 30 km/u
  • Vanaf morgen 30 in Amsterdam, maar wordt er ook gehandhaafd?

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, flitsen, overheid, politie

Vorig bericht: « Gespot – De megabrute Gumpert Apollo in het wild
Volgend bericht: TNO adviseert kabinet: Nederlander moeilijk in EV te krijgen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    25 september 2024 om 12:19

    Steeds meer mobiele flitsers, en flitsmeister werkt steeds slechter… Gelukkig hebben we Waze nog.

    Login om te reageren
    • alfaqv zegt

      25 september 2024 om 13:35

      Ik heb het zelf nog niet ervaren, maar hoorde laatst iemand dat ook al zeggen. Waaruit blijkt dan FM steeds slechter wordt en is Waze inderdaad het betere alternatief?

      Login om te reageren
      • waterisnat zegt

        25 september 2024 om 14:03

        Dat zou ik ook graag gestaafd zien

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 september 2024 om 14:05

        DAB+ is het alternatief voor FM!
        De App Flitsmeister werd toch slechter omdat ze steeds meer op de commerciële tour gingen?

        Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        25 september 2024 om 14:09

        Ik had er laatst ook weer een ondanks de Meister. Eigenlijk moet je mss maar beide draaien met die prijzen. 63 in een dubbelbaans 50. 150 ekkies.

        Login om te reageren
  2. okdoei zegt

    25 september 2024 om 12:47

    Ontzettend leuk bericht om te lezen terwijl ik met 155 km/h al dronken slingerend door een woonwijk rijd. Wel rare drempels hebben ze hier, je ziet ze niet en of de rechter of de linkerkant van de auto butst ff omhoog. Denk ook dat ik naar de garage moet want iedere keer dat het gebeurt, hoor ik een rare “kloenk”.

    Login om te reageren
  3. eelco106gti zegt

    25 september 2024 om 20:52

    Ik heb jaren geleden op mn iphone een snelkoppeling gemaakt. Met een druk op die koppeling gaat het beeldscherm op maximaal, geluid op maximaal en starten er drie flitsapps: Flitsmeister, Flitsnav en Waze! Altijd als ik ga rijden druk ik er even op.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      27 september 2024 om 12:03

      Filtsnav, al heel oud en volgens mij al in een eeuwigheid niet bijgewerkt. Maar werkt wel veeeeeel fijner dan FM, vind ik. Dacht dat ik nog de enige was die hem gebruikt :-)

      Login om te reageren
  4. kas_par zegt

    26 september 2024 om 11:57

    Weet je wat nóg beter werkt dab Waze, Flitsmeister en FM/DAB+ bij mekaar? Gewoon de toegestane snelheid rijden… Doe ik al zeker zo’n jaar of 15 en in die tijd welgeteld één bekeuring gehad (oeps… foutje!).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North