Een Nederlander in een elektrische auto krijgen? Das een moeilijke opgave!
Een volk laten omdenken. Legio voorbeelden uit de geschiedenis hoe je dat in elk geval niet moet aanpakken. Hoe je dat wel netjes aanpakt? Daar mag de politiek de komende tientallen jaren over na gaan denken. Ze hebben namelijk tot 2050 de tijd om iedere Nederlander in een elektrische auto te krijgen.
De transitie naar elektrisch verloopt niet naturel. Het is niet zo dat de gemiddelde automobilist uit zichzelf van benzine of diesel naar elektrisch overstapt. Ja, een kleine groep doet dat. Maar de massa gelooft het allemaal wel. Het is tegenwoordig eerder andersom.
Nederlander in een elektrische auto? Moeilijk!
Voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) onderzocht wat Nederlanders belangrijk vinden bij het kopen van een elektrische auto.
Conclusie van het onderzoek? Er moet flink wat gebeuren om al die automobilisten in 2050 in een elektrische auto te krijgen. Uit het onderzoek komt naar voren dat men vooral kijkt naar de huidige brandstofprijzen en de aanschafkosten van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. Kortom, het gaat -zoals altijd natuurlijk- om de centen. Als een benzine of diesel aantrekkelijker is dan een EV gaat die omschakeling niet komen.
Voor het onderzoek ondervroeg TNO 1512 respondenten. Uit deze analyse kwamen ook deze zaken naar boven:
- Steeds meer mensen hebben wel eens in een elektrische auto gereden
- De meeste respondenten (59%) zien een elektrische auto als haalbaar
- Aankoopprijs, actieradius en kilometerstand zijn belangrijke factoren in de aanschaf van een EV
De markt z’n gang laten gaan en de komende 26 jaar achterover leunen is geen optie voor dit kabinet en de volgende kabinetten. Om al die inwoners van Nederland in een elektrische auto te stampen is er meer nodig. De transitie is in gang gezet, dat is zeker waar, het gaat echter veel te langzaam om een volledig emissieloze vloot aan personenauto’s in 2050 te hebben.
O plaat zegt
Nederland lijkt mij nog eenvoudig gezien de hoeveelheid EVs die er reeds rond rijden. Hier in België zie je ze amper, het zelfde in Duitsland en Frankrijk. Als je er één ziet is het een rijke zelfstandige of wat we noemen een salaris wagen. Als een EV goedkoper, eenvoudiger en beter zou zijn verliep de overgang van zelf, er zijn geen wetten of subsidies moeten komen om mensen van een GSM naar en smartphone te doen overstappen. Dan had je enkel hier en daar een koppige petrolhead die zou weigeren (en één van hen ben ik) terwijl dat slechts een heel kleine minderheid is.
3246cm252kw zegt
Er zijn inderdaad nog Nederlanders met smaak. Ik hoef natuurlijk niemand uit te leggen dat er vele mooiere auto’s te koop zijn voor dat geld. Dan hoeven ze misschien niet direct nieuw te zijn maar ik heb een droomauto gevonden afgelopen jaar (Biturbo V8) en zou er voor tekenen om die minimaal 20 jaar te rijden. Hiernaast heb ik 2 hobby auto’s met supercharged V8 (custom builds) en hiervan wil ik er 1 zeker nooit meer weg doen en heb ik al 12 jaar in bezit. Om hier nog een elektrische auto naast te zetten vind ik onzin, mede omdat ik weinig in NL ben en er nog een chique wagen met ongeblazen V8 heb staan. Deze auto’s zijn allemaal mooier chiquer en verfijnder, misschien de auto’s met custom supercharged v8 minder maar die zijn hobby en daar zijn de liefhebbers gek van.
gekketurbo zegt
Het gros van de Nederlanders hebben alleen maar smaak voor geld. Zet de lelijkste auto op 10% bijtelling en je ziet ze overal rijden.
Als de overheid EV’s weer wilt stimuleren moet er een grotere delta zijn tussen bijtelling EV’s en ICE’s. Dus EV’s naar 12% tot €40k en ICE’s naar 26%. Zie de vraag naar EV’s exploderen…
Lambrusco zegt
Dat komt mede doordat auto’s gewoon verschrikkelijk duur zijn in Nederland. Ik werk in de automotive en schrik nog steeds dagelijks van A de netto prijzen van auto’s maat daarnaast ook nog eens de belasting (óp belasting).
Tuurlijk, auto’s zijn luxer en veiliger geworden maar het staat niet in verhouding tot de prijzen.
Dus ik snap de prijsgevoelige consument wel..
ttr6 zegt
Je kunt ook gewoon comfortabel electrisch rijden en er een (paar) klassieker(s) of moderne brandstof hobbyauto’s er naast hebben. Kan allemaal….met smaak!
Voor de modale autokoper is het natuurlijk wel een dingetje: EV’s zijn gewoon duur.
okdoei zegt
Vanaf €12.000-13.000 heb je een 2e generatie Leaf of Ioniq EV met uitstekende km-stand (onder de 100.000 km). Prima, relatief ruime auto’s met heel veel opties (o.a. adaptive cruise control, apple/android carplay/auto).
Voor hetzelfde geld, km-stand en opties heb je een Ford Fiesta of een Volkswagen Polo. Vaak handgeschakeld. Beduidend kleiner dan de EVs die ik noem. Dus dat EVs “duur” zijn, is in mijn optiek niet echt waar.
Maarja, er zijn een hele hoop mensen die geen €12.000-15.000 hebben voor een auto.
Ja, je range is “maar” 220-270 km maar veel mensen hebben ook een vaak onrealistische angst en rijden dagelijks niet meer dan 100 km.
Ter info: Voor iederen die een caravan heeft of wel veel rijdt, of geen goede laadmogelijkheden heeft, jahaaa klopt, geen optie voor jou, maar dat is een Volkswagen Polo ook niet. Rustig, voor veel mensen is een dergelijke EV gewoon een goeie optie.
zjos zegt
“Ja, je range is “maar” 220-270 km maar veel mensen hebben ook een vaak onrealistische angst en rijden dagelijks niet meer dan 100 km”‘
Rare redenatie. Ik rij een station. Nee ik heb al die ruimte niet iedere dag nodig. Maar als ik hem nodig heb kan ik hem wel zonder problemen vol proppen. Dus nee ik rij niet iedere dag 100 km maar als ik in het weekend wel even verder wil gaan en zeker als het wat harder moet gaan op de autoweg sta je al vlug ergens een uur lang te laden.
ferrari94tr zegt
Ik vind het wel meevallen hoe duur elektrische auto’s zijn. Een model 3 heb je al voor 20k. Een BMW o.i.d. met vergelijkbaar vermogen en bouwjaar heb je niet voor dat geld.
cookies zegt
Tja… zwalkend beleid van de overheid helpt natuurlijk niet. Maar ik merk ook dat er veel word nagepraat en dat er veel vooroordelen zijn.
De X3 van mijn moeder begint na 10 jaar en bijna 200k km nu de eerste hoge rekeningen te veroorzaken. Mijn suggestie aan mijn ouders: koop iets elektrisch. Mijn moeder ziet het wel zitten en vindt de iX1 een leuke auto, mijn vader stak gelijk van wal met: ja maar actieradius, ja maar opladen duurt lang, ja maar Tesla’s zijn de enige goede elektrische auto’s en een Tesla komt er bij ons niet in. Ze zijn allebei al lang en breed gepensioneerd, lange autoreizen van meer dan 300km komen zo goed als niet meer voor en ze zouden in hun eigen garage kunnen opladen. Maar oh wee je moet onderweg een keer een stoppen om (maximaal 30 minuten) op te laden. Ik vermoed dat het vooral het idee van iets nieuws ongemak veroorzaakt bij mijn vader. En ik hoor dit wel vaker, ook bij jongere mensen. En in veel gevallen is het prijsverschil trouwens ook geen echt argument meer. Als je de prestaties en uitrusting van een elektrische variant vergelijkt met een (qua vermogen) equivalente benzine of diesel kun je op de lange termijn beter voor elektrisch gaan.
waterisnat zegt
Misschien is je vader niet per se tegen een EV, waar in uitzonderlijke situaties nu als consument best wat van te maken valt, maar tegen het feit dat het onrijpe technologie is die door collectivisten wordt gepushed? En wellicht is hij wijs genoeg en heeft hij genoeg gezien in zijn leven om te weten dat dit uiteindelijk slecht is voor de samenleving, mens en planeet?
cookies zegt
Dit is inderdaad precies het soort vooroordeel dat ik bedoelde. De ontwikkelingen gaan inderdaad razendsnel op EV-gebied (en gelukkig maar), maar onrijpe technologie is het geenszins meer.
Ah en ik was nog vergeten om in het rijtje te noemen: de “ze willen ons alles afpakken” mentaliteit is ook nog een factor. Mijn boomervader is niets bij ;)
THSD zegt
“Onrijpe technologie is het geenszins meer” klinkt alsof het een feit is maar het is jouw mening erover.
Ik vind het wel onrijp in de zin dat solid state accu’s veiliger, niet brandgevaarlijk, sneller op te laden en veel lichter zijn bij dezelfde capaciteit dan de huidige ev accu’s.
Zodra solid state productierijp is en massaal door meerdere fabrikanten verkocht wordt dan ben ik in voor een ev.
audirs3 zegt
@THSD ik kan je hier wel in volgen. Als lease auto vind ik de EV een no-brainer, maar als particulier zou ik toch niet zo snel een nieuwe EV kopen. De innovatie gaat zo hard, ik zou gewoon even wachten. Nio verkoopt in China al modellen met een 150kwh solid state accu die het gewicht hebben van hun standaard 75kwh accu. Range van meer dan 1000km en super snel laden. Als dit over een paar jaar mainstream en beter betaalbaar is dan kan je eigenlijk niet meer om de EV heen.
mrbakerfield83 zegt
Haha, ik ken het. Een financiële stimulans om elektrisch te rijden te bevorderen, zou bijvoorbeeld kunnen zijn door de wegenbelasting van brandstofauto’s stapsgewijs te verhogen. Volgend jaar loopt mijn EV leasecontract af. Voor pak m beet 10k a 15k euro wil ik een ruime gezinsauto kopen. Het is nu behelpen in de Kona. Een EV vind ik risicovol, als het accupakket kapot gaat, dan is dat een hele dure. En ik vermoed dat er velen zijn die net zo denken als ik.
THSD zegt
Wegenbelasting voor brandstofauto’s verhogen gaat niet helpen aangezien het bedrag voor een ev ook hieraan gekoppeld is en dus mee verhoogd wordt.
O plaat zegt
Ik denk dat wat geld pompen in die X3 uit 2014 financieel slimmer is dan een volledig nieuwe EV kopen. Een BMW haalt de 300k km ook hoor zonder extreem dure kosten. En tenzij dat die garage los staat van de woning zou ik het niet aanraden om op te laden in een garage, dat durft wel eens fout lopen.
alcantara zegt
Waarom zou je je ouders iets elektrisch aan willen praten? Ik zou ze eerder een M140i of M340i adviseren. Misschien een Z4 M40i als het toch een 2de auto is? Heb jij er ook nog plezier van. Daarnaast wat moet je gepensioneerde moeder met een joekel van een SUV?
petroldrinker zegt
een IX1 een joekel van een SUV? wut? die zijn echt niet groot…. maar mee eens snap ook niet dat je je ouders op leeftijd zo een ding aanraad
cookies zegt
Ze heeft in het verleden in aanmerkelijk grotere auto’s gereden. Waarom? Om dezelfde reden dat iemand in een 3-serie met bijna 400pk zou willen rijden: ze vindt het gewoon fijne auto’s.
Jurgen zegt
En gelijk heeft ze, er rijden al genoeg Capturs in NL rond
mashell zegt
De Nederlander is helemaal niet moeilijk te overtuigen, die stapt voor 14% bijtelling ook in een Renault Clio. Conclusie: wil je als overheid dat mensen elektrisch gaan rijden maakt het dan goedkoper dan benzine rijden. Als je eerst de nieuwe markt stimuleert en daarna de occasion markt (MRB 0 is een fantastische eenvoudige manier) gaan de mensen vanzelf over. Maar ben je een guur rechts populistisch kabinet dat zich 100% bezighoudt met een zelfverzonnen asielcrisis en voor wie het klimaat naar de hel mag, dan moet je er aan wennen dat je af en toe zulke TNO rapporten in de al propvolle onderste bureaulade moet proppen.
harrie zegt
Guur rechts, guur links, guur midden. Alsof het allemaal wat uitmaakt.
De auto, welke aandrijving dan ook, is voor allen een prachtige melkkoe. En verder, get over it.
Allison Burgers zegt
Wat een gekke kop. Alsof TNO het kabinet adviseert om een Nederlander moeilijk in een EV te krijgen.
Oopelkadet zegt
Uiteindelijk gaat ook het kwartje letterlijk vallen dat transitie naar EV A. erg veel geld kost,en B. onder de streep niet veel uitmaakt voor co2 uitstoot te verminderen. Dat zal met hele andere, rigoreuze en nog veel, VEEL minder populaire ingrepen als dikke beperking vliegreizen en andere luxebeperkende maatregels. En dan is er nog de synthetische brandstof waardoor die hele transitie ineens niet of lang niet zoveel meer nodig is. Het is uiteindelijk veel duurzaamer om gewoon geen nieuwe autos te kopen/produceren of aankoopmoment flink uit te stellen..
verdebosco zegt
Met Barry Madlener aan het ministeriële stuur zal deze PVV-er voor geen meter iets extra’s doen voor de EV’s of het OV. Een pion van ICE-knuffelaars en de olielobby. Het wordt een donkere periode voor Nederland, waarin laagopgeleide ministers (zie de CV’s van de PVV’ers en BBB’ers) met hun onderbuik reageren in plaats van hun verstand. De wraak van de lage sociale klassen is hier.
Het is net zo’n zooitje als 22 jaar geleden met de LPF.
harrie zegt
Stel je niet zo aan man, omdat jouw favoriete praatclubje een pak slaag heeft gekregen.
En opleiding zegt ook niks over competenties, dat hebben we de afgelopen decennia wel gezien waarin we echt niet verder kwamen dan een beetje reactief op de waan van de dag regeren.
petroldrinker zegt
Liever dat dan afhankelijk worden van boomknuffelaars die koste wat kost die ondingen door te drukken bij iedereen, hoe inferieur het product als een EV ook is…
Daarbij, zijn er vele zeer goed betaalde mensen (en durf haast te zeggen de meesten) die dat salaris hebben bemachtigd zonder een goede opleiding of uberhaupt een opleiding hebben….
petroldrinker zegt
Tja, ik zie echt letterlijk niet 1 reden nog steeds om zo een onding te kopen… ben opzoek naar iets nieuws als daily, maar een EV is toch echt het laatste wat ik zou kopen, saai, veelal lelijke styling, actieradius van lik me vestje, had ik al gezegd saai?
audirs3 zegt
In Noorwegen koopt meer dan 90% een EV, terwijl de afstanden en condities er op papier onaantrekkelijker zijn dan bij ons. Gewoon EV aanmoedigen en ICE ontmoedigen, simpel als wat.
Jurgen zegt
Komt er weer een aan met Noorwegen, die hebben zo ongeveer de grootste olievoorraad van de wereld en van de opbrengst daarvan subsidiëren ze de overgang naar EV’s om zo het braafste jongetje van de klas te worden, erg hypocriet
marcomanta zegt
En heb je die ingevoerde jonge Volvo’s van onderen gezien omdat men massaal EV koopt, dikke roestbakken!
R zegt
Je zou je wat meer moeten inlezen alvorens rare dingen te roepen. Noorwegen heeft een staatsfonds met 1.5 biljard erin, ze kunnen iedereen in t land een nieuwe Tesla geven uitgaande van 3.500.000 mensen op de 5.500.000 die een rijbewijs hebben, en dan hebben ze nog steeds 1.325 biljard over……..uitgaande van een prijs van 50k – wat geen probleem moet zijn als je bij Ome Elon 3.5 miljoen Tesla’s besteld
audirs3 zegt
@R de staat hoeft het niet te betalen, gewoond de burgers. Je kan nieuwe ICE modellen gewoon extreem onaantrekkelijk te maken door nog hogere BPM. Ook kan parkeertarieven voor ICE verhogen. Er zijn heel veel mogelijkheden die de overheid nauwelijks geld zouden kosten.
THSD zegt
Jammer joh de wereld denkt er anders over.Leuk om te zeggen dat de ev markt groeit maar in absolute aantallen is het nog steeds klein.
1% van een miljoen of 10% van duizend…dan kies ik wel voor die 1%
audirs3 zegt
@THSD wereldwijd dit jaar 14% EV groei ten opzichte van dezelfde periode 2023. En jaarlijkse procentuele groei is logaritmisch in absolute aantallen. Maar nu zeg ik misschien iets dat jouw opleidingsniveau te boven gaat…
THSD zegt
@audirs3
Inhoudelijk reageren doe je nu niet.
Het is makkelijker om in percentage meer te verkopen als je aantallen al klein zijn…leer je bij wiskunde maar wellicht te hoog gegrepen voor je 😉
audirs3 zegt
@enginethsd
Nou die aantallen zijn inmiddels vrij fors. 1 op de 7 auto’s is een EV. Meer dan 10 miljoen over de eerste 7 maanden van 2024, wat een 16% groei is vergeleken dezelfde periode van 2023. En we zien jaar op jaar dezelfde groei percentages, die in absolute waardes daarmee steeds groter worden. De totale automarkt groeit maar 2% dit jaar, een groei die volledig is toe te wijzen aan EV’s. Sterker nog, in veel hele grote markten zoals Azië nemen de ICE verkopen fors af.
Europa is slechts goed voor minder dan 20% van de hele wereldwijde automarkt. We horen steeds dezelfde berichten hier op autoblog en de Telegraaf van dalende EV verkopen, maar dat is vooral een Duits probleem. Als de huidige wereldwijde groei van EV’s zo doorzet, dan is de helft tot driekwart van de verkochte auto’s in 2030 waarschijnlijk een EV.
HZW zegt
Het grootste probleem van een EV is het accupakket, als die het leven laat, kan je net zo goed de auto total loss verklaren, want er is geen mens die de kosten voor een nieuw accupakket gaat uitgeven.
Verder is er geen pijl op te trekken wat de stroom kosten gaan doen, naar mate dat er meer van nodig is, en dit verhaal is totaal verschillend, voor mensen die niet thuis kunnen laden, dan mensen die dat wel kunnen.
Daarnaast wil ik nog wel eens zien, hoe heel auto bezittend Nederland allemaal aan de stekker zou moeten.
In de garages van veel appartement complexen mag er niet een EV geladen worden onder het gebouw.
Op straat is de ruimte en de infrastructuur er niet om heel auto bezittend Nederland aan de stekker te hangen.
Ik zeg dat het nog zeker 10-15 jaar gaat duren voordat een EV gebruiksvriendelijk genoeg is voor de gewone man/vrouw, als lease bak misschien eerder, maar dan moet de oplaad infrastructuur toch 7-miles stappen gaan zetten de komende 5-10 jaar, om het enigszins aantrekkelijk te maken voor de gewone man/vrouw, zonder thuis oplaad mogelijkheid.
cookies zegt
En als de motor of versnellingsbak van een auto met verbrandingsmotor van een paar jaar oud het begeeft, kun je ‘m in veel gevallen ook gewoon weggooien.
Wat de benzineprijs doet weten we ook al jaren: die blijft maar stijgen.
Rare argumenten…
marcomanta zegt
Beste overheid, kijk eens in de gemiddelde straat in Nederland, juist, oudere wagens. Hoe dat komt, juist, nieuwe auto’s zijn te duur en wil je een EV kopen, dan is de subsidie weg en mag je BPM betalen plus MRB. Nee, zo lukt het nooit en gaat ook Nederland ons buurland Duitsland achterna.
Joost zegt
Die e-tron van de headerfoto mogen ze hier wel voor de deur zetten hoor! Krijgen ze de sleutels van mijn 5 serie.
Alleen gaat de bank een beetje sputteren…
Griffin zegt
Het is heel simpel. Echt.
1. Aanschafprijs: EV’s zijn onbetaalbaar in aanschaf, nog meer dan ICE’s. Een heel netto modaal jaarsalaris voor bijvoorbeeld een Peugeot e-208… dat is van de pot gerukt natuurlijk.
2. Range: EV’s hebben gevoelsmatig een te kleine range of zijn nog meer onbetaalbaar. Dat hoeft geen probleem te zijn als je overal heel snel kan laden tegen een normale prijs. Maar ja… de praktijk is weerbarstig.
3. TCO: onze onbetrouwbare overheid schrikt mensen af om lange termijn investeringen te doen waarvan de ROI deels afhankelijk is van overheidsbeleid
4. En dan zijn er natuurlijk de vooroordelen. “Caravan!”, “Slijtage van de batterij!”, “Dure reparaties!”.
Spidersonny zegt
Natuurlijk koopt bijna niemand meer zo,n electro kist eerst geen wegenbelasting en als straks iedereen er een heeft dan komt de blauwe hamer , het zelfde met de stroom die prijzen schieten dan ook door het dak , ik zeg alleen mensen laat je niet naaien door de nederlandse staat !!!!!
Diesel Rocks zegt
Oplossing is heel eenvoudig. Een wet maken dat producenten verplicht om een elektrische auto te maken met 800 km werkelijk actieradius, binnen drie minuten vol te laden bij elk tankstation, licht van gewicht en niet duurder dan 20.000 euro. Moet je eens kijken hoe snel het meerendeel elektrisch gaat rijden.
Diesel Rocks zegt
O ja, en een caravan kunnen trekken van 1800 kilo, en een batterij die niet slijt. En een censor in de auto die ziet of de geladen stroom van groene origine is, anders niet starten. Voor het milieu hè. En overal verplicht de prijzen op de laadpalen en alle laadpalen met één pasje of app, of gewoon zonder.
zjos zegt
Als een EV succesvol moet zijn moet gewoon zonder kunstmatige subsidie kunnen concurreren met een brandstof auto.
Nu kan ie dat niet i.v.m. te beperkt vanwege te duur, te brandgevaarlijk, te lange laadtijd, te zwaar, beperkte actie radius, te grote belasting van elektrisch netwerk etc.
Zolang dat allemaal niet op orde is en zeker de prijs en belasting infrastructuur niet veranderd , wordt het niets.
Michel-GR zegt
2050…dan ben ik 77… dus toppie kan ik die bs elektro troep lekker laten voor wat het is en gewoon mijn benzine auto’s blijven rijden!