• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom F1-auto’s dit jaar harder remmen dan ooit

Auteur: Author, gepost 22 maart 2017 om 15:08 – 21 Reacties

Waarom F1-auto


Met de bredere en aanzienlijk snellere auto’s die dit jaar in de Formule 1 worden gebruikt, moet ook de remmerij worden aangepast. Brembo legt uit wat daar zoal bij komt kijken.

We besteedden eerder al de nodige aandacht aan remmen op Formule 1-auto’s en toon bleek dat de schijven en klauwen die op het hoogste niveau worden gebruikt nogal verschillen van het materiaal op je eigen auto. Zo worden carbon schijven gebruikt die extreem hoge temperaturen tot over 1.000 °C aankunnen zonder te breken of ontploffen, maar hebben diezelfde schijven een nogal hoge bedrijfstemperatuur. Als ze koud zijn doen ze niks en voor ze een temperatuur bereikt hebben waarop er wél iets gebeurt, zul je ze aardig op hun falie moeten geven. Da’s helaas niet voor iedereen weggelegd.

Brembo

Zoals bekend gaan met ingang van seizoen 2017 een hoop zaken op de schop. De bochtensnelheden worden hoger, de auto’s worden breder en de tijden gaan naar verwachting tot 5 tellen per rondje omlaag. Door de bredere banden kan in theorie harder worden geremd en juist daar speelt Brembo handig op in. De overall remprestaties gaan namelijk met zo’n 25% omhoog!

Dat zit zo. De schijven die dit Italiaanse bedrijf aan de topteams levert waren voorheen 28 mm breed, maar worden met ingang van dit seizoen 32 mm breed. Daarmee komt meer ruimte voor koelgaatjes, dat aantal groeit van 1.200 naar 1.400 stuks. De achterremmen in de F1 worden vanwege systemen als KERS aangestuurd middels drive-by-wire en ook voor dat systeem heeft Brembo nieuwe onderdelen in de aanbieding.

Brembo

Met behulp van al deze verbeteringen verwacht Brembo dat de nieuwe F1-auto’s bij het remmen meer dan 6 g aan vertraging mogelijk maken. Voor de beeldvorming: een ongetraind mens zou bewusteloos raken als zoveel krachten op het lichaam inwerken. Geen wonder dus dat ook Max zich de afgelopen winter suf heeft getraind in de sportschool om zich fysiek voor te bereiden op het nieuwe seizoen.

Dan nog een paar leuke feitjes voor in de kroeg. Het kost 14 uur om één enkele remklauw te produceren en Brembo adviseert om deze dingen na elke 2.500 kilometer te reviseren. Verder gaan de nieuwe schijven door de betere koeling tot 800 kilometer mee. Per team van twee auto’s worden in een seizoen 10 klauwen versleten, 140 tot 240 schijven en 280 tot 480 remblokken. Dure hobby!

Ook interessant!

  • Raadplaat: waar hoort dit auto-onderdeel?
  • FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
    FIA hint naar Formule 1 auto's op waterstof
  • Koop deze F1-auto als aandenken aan Kimi Raikkonen
  • F1 2022
    BREEK: De Formule 1 auto voor 2022 is officieel

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

brembo, Formule 1, Racing, remmen, Techniek

Vorig bericht: « Patsa: het eerste beeld van de nieuw hyper-McLaren
Volgend bericht: In deze Jeep schuilt een bazige oplossing voor files »

Lees Interacties

Reacties

  1. whoppie zegt

    22 maart 2017 om 15:12

    Als ze nou de remmen afschaffen weten we 2 dingen zeker:
    1. Veel meer spektakel.
    2. Mclaren gaat weer races winnen

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      22 maart 2017 om 17:34

      @whoppie: En dan is Haas ook meteen verlost van hun remprobleem.

      Login om te reageren
  2. Joerek zegt

    22 maart 2017 om 15:25

    Schijven liggen zeker 13 uur in de oven te bakken. Is 14 uur veel of weinig voor en keramische schijf?

    Login om te reageren
    • marvin1608 zegt

      22 maart 2017 om 15:28

      @Joerek: 14 uur gaat over de remklauw.

      Login om te reageren
    • trust zegt

      22 maart 2017 om 15:33

      @Joerek: ik zou het niet weten maar de 14 uur slaat op de klauw, niet de schijf

      Login om te reageren
  3. bassx zegt

    22 maart 2017 om 15:27

    Niet heel erg verbaasd wetende dat de aerodynamische remkracht gelijk is (2+G) en vorig jaar al 5,5G werd gehaald.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    22 maart 2017 om 15:29

    6G amaai dan heb je wel.hoofdpijn als je vol op rem gaat of met je linker voet remt

    Login om te reageren
    • easygoingmartin zegt

      22 maart 2017 om 16:23

      @rob5nismo: nooit getraint met links te remmen? Doe het altijd, remt heerlijk

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        22 maart 2017 om 17:49

        @easygoingmartin: ja maar vooral in het begin is het ff flink uitkijken

        Login om te reageren
    • gjvp zegt

      22 maart 2017 om 18:28

      @rob5nismo: de meeste remmen ook daadwerkelijk met hun linkervoet

      Login om te reageren
      • rolov zegt

        22 maart 2017 om 21:59

        @gjvp: alle F1 rijders doen het.

        Login om te reageren
        • noachristoffel zegt

          23 maart 2017 om 09:08

          @rolov: serieus?

          Login om te reageren
  5. kroelkip zegt

    22 maart 2017 om 15:32

    Wat kost een beetje F1 schijf deze dagen?

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      22 maart 2017 om 15:39

      @kroelkip: 2x de helft

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      22 maart 2017 om 16:01

      @kroelkip:
      Even WhatsAppen met VER, die kan dat ongetwijfeld voor je uitvissen. Of-ie dat wil is een tweede.

      Login om te reageren
    • tampie zegt

      22 maart 2017 om 21:32

      @kroelkip: ongeveer 3000 per schijf. Komen nog wel remblokken en klauwen bij.

      Login om te reageren
      • kniesoor zegt

        22 maart 2017 om 22:57

        @tampie:
        Gast, hebbie z’n vraag goed gelezen ? Hij vraagt niet naar de prijs van een keramische schijf van een Porsche 997, maar van een F1. Daarvan ligt de prijs vermoedelijk wat hoger dan die voor een huis, tuin en keukenauto als een 997.

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          22 maart 2017 om 23:17

          @amghans: 12000 eur voor een setje is zat toch? Is maar keramiek.

          Login om te reageren
  6. PeugeotGTI zegt

    22 maart 2017 om 22:17

    Als je een Honda motor hebt is het inderdaad een hobby.

    Login om te reageren
  7. mrrallycross zegt

    23 maart 2017 om 09:12

    6g op je nekkie als je remt, zo de rammen

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      23 maart 2017 om 13:21

      @mrrallycross: Het kan nog veel extremer. John Stapp overleeft 46,2 G in een rocket slede.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North