• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom F1 coureurs beter zicht op de zaken krijgen

Auteur: jaapiyo, gepost 26 april 2018 om 14:05 – 10 Reacties

Z3-spiegel


Mirror mirror…

Net als in het normale verkeer, zijn spiegels op een Formule 1 auto best belangrijk. Je weet immers maar nooit wanneer Max Verstappen in je flank opduikt. Het mag eigenlijk niet gebeuren, maar soms gebruiken de coureurs ‘gebrek aan zicht in de spiegels’ nog weleens als een excuus als dingen kablabber gaan.

Er is nog een overeenkomst tussen de spiegels op je eigen auto en de units op F1-auto’s. Voor optimaal zicht (naar achteren althans) zou je ze natuurlijk enorm groot kunnen maken, maar dat brengt nadelen met zich mee. Bij personenauto’s levert zo’n ‘vrachtwagenspiegel’ misschien net een wat hoger verbruik op en veel windgeruis, bij F1 auto’s zorgen (suboptimaal gevormde) spiegels voor extra weerstand waar de auto trager van wordt. Dat wil je allemaal niet.

Om te voorkomen dat de teams een paar kekke spoilers op hun auto’s schroeven die door moeten gaan voor spiegels, zijn er stricte regels voor de reflecterende kleinodiën. De FIA heeft een aantal tests bedacht waardoor het daadwerkelijke zicht naar achteren getest wordt. Zo moeten de coureurs letters en cijfers herkennen die achter de auto worden geplaatst. Tevens mogen de units maximale afmetingen hebben van 150 millimeter bij 50 millimeter, opdat de teams de spiegels niet als een excuus gebruiken om T-wing-achtige constructies te bouwen.

Desalniettemin wordt er natuurlijk altijd naar manieren gezocht om die spiegels optimaal vorm te geven. Zo heeft Ferrari dit jaar een luchtschacht in de bovenkant van de spiegel geïmplementeerd om lucht vanaf de spiegels naar de sidepods te leiden. Het merk achter de Testarossa Monospecchio is sowieso fan van aparte oplossingen voor spiegels op haar F1-bolides. In het verleden monteerden de Italianen de achteruitkijkers bijvoorbeeld ook aan de buitenkant van de sidepods op de F2008.

F2008

Van de FIA krijgen de teams nu groen licht om de spiegels opnieuw ergens anders te bevestigen dan aan de zijkant van de cockpit: ze mogen ze namelijk ook op de HALO vastmaken! Hoog gemonteerde spiegels, we houden ervan.

Zonda

Er zitten wel wat caveats aan de optie. Zo mogen de spiegels niet tegelijkertijd aan de cockpit én aan de HALO vastgemaakt worden, daar dat in het geval van een ongeval waarbij de wichelroede verwijderd moet worden problematisch zou kunnen zijn. Tevens mogen er geen camera’s aan de spiegels bevestigd worden wanneer deze aan de HALO bevestigd zijn.

Of een van de teams daadwerkelijk gaat kiezen voor hoog gemonteerde spiegels valt nog te bezien. Daar de FIA deze nieuwe richtlijn officieel naar buiten heeft gebracht zal er op zijn minst wel één team zijn die er naar geïnformeerd heeft, niet?

Ook interessant!

  • Ferrari doet uitstekende zaken ondanks pandemie
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Ferrari doet uitstekende zaken, ook in Nederland
  • Video - waan je in een videogame met oude Ferrari F1 auto

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Racing, spiegel

Vorig bericht: « Muskageddon: Tesla’s Autopilot-baas poetst de plaat
Volgend bericht: HEET! Configureer vanaf heden je eigen nieuwe Touareg »

Lees Interacties

Reacties

  1. rijnounsdoor zegt

    26 april 2018 om 14:18

    Lewis heeft al aangegeven een spiegel te willen op het midden van de Halo.
    Zo kan hij lekker naar zichzelf kijken…

    Login om te reageren
    • duckmefaddy zegt

      26 april 2018 om 14:23

      @rijnounsdoor: Die spiegel had verstappen afgelopen race al. Hij heeft er toen even goed in gekeken naderhand. Ik stem in!

      Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      26 april 2018 om 14:38

      @rijnounsdoor: https://goo.gl/images/SfQ7qo

      Login om te reageren
  2. rinkstroet zegt

    26 april 2018 om 15:14

    Zou wel mooi zijn als ze toch een camera weten te implementeren in die halo. Wheel to wheel action is dit jaar echt niet te zien.

    Login om te reageren
  3. str8six zegt

    26 april 2018 om 15:38

    Mirror, mirror on the wall, who is the topdog of them all?

    Login om te reageren
  4. donvliet zegt

    26 april 2018 om 18:18

    Het probleem met zicht in de spiegels van formule auto’s komt vaak ook door trillingen. Ik ben benieuwd of ze de tests rijdend uitvoeren…

    Login om te reageren
  5. rikus zegt

    26 april 2018 om 21:04

    Bij de foto van het artikel vraag ik me één ding af: waarom zou je dat briefje eronder plakken? Of denk je dat de dader(s) terugkomen om te kijken hoe het zich verder ontwikkelt rondom de kapotte spiegel?

    Login om te reageren
    • Dreke zegt

      27 april 2018 om 07:35

      @rikus: precies, gevalletje “dat zal ze leren!” ?

      Login om te reageren
  6. simon91166 zegt

    27 april 2018 om 10:36

    Kleine aanvulling, van 2006 t/m 2010 reed Ferrari met spiegels aan de zijkant van de sidepods https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Michael_Schumacher_-_Ferrari_248_F1_-_Monaco_Grand_Prix.jpg

    Login om te reageren
  7. niwi zegt

    27 april 2018 om 18:12

    Zoiets? https://cdn.racingnews365.nl/overige/_960x540_crop_center-center_70/eifelland-type-21.jpeg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North