Verstappen wint rechtszaak om look-a-like

Auteur: , 38 Reacties
Max Verstappen look-a-like

Jazeker, de bezorgdienst 'Picnic' mag de knip gaan trekken.

Het begon als een ludieke actie van Picnic. De levensmiddelen-bezorgdienst dacht leuk in te kunnen haken op de historie rond Neerlands racetalent Max Verstappen. Zeker omdat Verstappen gesponsord wordt door een grote supermarktketen, was de link snel gelegd voor Picnic. Het filmpje deed nogal de wenkbrauwen fronsen, met name dankzij het gebruik van een Verstappen look-a-like.

Vandaag heeft de rechtbank bepaald dat de reclame van Picnic over de grens van het toelaatbare is gegaan. Ook is er een schadevergoeding vastgesteld voor heet filmpje, namelijk 150.000 euro, ongeveer het bedrag dat je kwijt bent voor een splinternieuwe BMW M4 CS.

Picnic zelf is het er absoluut niet mee eens. Naar eigen zeggen is het filmpje alleen bedoeld voor het personeel om ze gemotiveerd te houden, het was meer als grap bedoeld dan een reclamefilmpje. Het moment dat (het management van) Verstappen had aangegeven niet van het filmpje gediend was, heeft Picnic het filmpje direct offline gehaald. Ook vindt Picnic het bedrag veel te hoog. Ze kunnen zich absoluut niet voorstellen dat Verstappen een schade van een dergelijk bedrag heeft geleden.

Aangezien Autoblog een blog is, is er ruimte voor een persoonlijke noot: Yeah, right. Het bedrag valt eigenlijk best mee. Willens en wetens heeft Picnic dit filmpje laten maken en online gezet in de hoop dat het viral ging. Nu moet eerlijk gezegd worden, dat ging het ook. Maar het moment dat ze in de kraag gevat worden is ineens ‘een filmpje bedoeld voor het personeel…’. Vergeet ook niet dat het filmpje een dag later online kwam na het de commercial van Jumbo en Verstappen. Daarbij mag Picnic blij zijn dat het ‘slechts’ 150.000 euro is. Aanvankelijk werd 350.000 euro geeist.

Het filmpje dat verwijderd is kun je hier bekijken op AutoJunk!



38 reacties

yay
Lijkt me een terechte uitspraak van de rechtbank, er is doelbewust gebruik gemaakt van kenmerkende eigenschappen van Verstappen en het is – zoals Picnic op z’n minst redelijkerwijs had kunnen vermoeden – in het publieke domein terecht gekomen. Dokken dus.
@amghans: Juist, studenten moeten tegenwoordig al vaak viral campagnes uitdenken als onderdeel van de studie (‘soft skills’); dus in ‘onschuldig gelekt’ geloof ik echt niet meer …
@amghans: kenmerkende eigenschappen van Verstappen? Hij heeft zelf een winkel waarin hij die petjes en jasjes verkoopt, die kunnen dus onmogelijk kenmerkend voor Max Verstappen zijn. En de puberachtige uitstraling van Verstappen zie je eigenlijk ook bij het grootste deel van de Red Bull drinkers.
@amghans: Wat een onzin. Erg kinderachtige reactie van Max en z’n team. Geen humor.
Volkomen terecht. Als je doelbewust inbreuk maakt op andermans eigendommen of rechten is een boete niet meer dan op z’n plaats. Ik vind een boete van 150.000 euro een zeer schappelijk bedrag gezien de commerciële waarde die Verstappen vertegenwoordigt. Sterker nog, bij Picnic mag men blij zijn dat niet ook Jumbo, Red Bull en andere op “Verstappen’s” kleding afgebeelde geen aanklacht hebben ingediend.
@Edge: het doel is bereikt, heel veel reclame voor vrij weinig geld
@lekkerlinksrijden: dus moeten ze nu daarvoor de terechte “rekening” betalen.
@edge:
Blijkbaar zijn de JUMBO en de Red Bull niet zo kinderachtig om met de botte bijl te gaan hakken.
Zou de JUMBO er stiekem niet van balen dat het clubje saaie juristen die de merknaam Max vertegenwoordigen er zo’n circus van maken? Want zoveel makkelijke aandacht krijgt Picnic niet 1-2-3 weer.
150 K voor zoveel exposure… Redbull zou er jaloers op zijn. Geheel terecht van Max en Picnic heeft waar men op hoopte. Beide winnaars.
Op deze manier wint Verstappen ten minste nog iets.
350 euro geeist? lekker naar boven uitgevallen wel!
@dappers: Voor drie uur aanwezigheid bij JUMBO kreeg verstappen €100.000.
@fritzel: ik moest laatst na een half uur aanwezigheid bij Jumbo bijna 40 euro betalen. Doe ik toch wat verkeerd.
Nu nog even in hoger beroep, bezwaar maken, reageren in de media hoe erg dit wel niet is. Dan wordt de naam Picnic nog vaker herhaald inclusief een linkje naar het filmpje. Well played.
Maar hij leek wel sprekend! Moest er zelfs een beetje om lachen.
Zou Verstappen als hij in Nederland had gewoond nu ook nog inkomstenbelasting hierover moeten betalen?
Helaas pindakaas beste Picnic Marketeers! Ze dachten zeker dat het Verstappen Management het wel goed zouden keuren zonder een terechte penalty te willen incasseren. Iedereen in Marketing land, weet dat deze manier van reklame maken zonder instemming van de geportreteerde (MV) in dit geval , een vorm van harakiri (Japanse zelfdoding) plegen is. Valt de hoogte van 150 K euro nog erg mee. Wat een stelletje lutsers bij Picnic, haha die kunnen voor hun baantje vrezen hoor. Picnic heeft hierdoor alleen maar negatieve aandacht gekregen en daar zal de direktie niet echt blij mee zijn.
@barry355gtb:
Negatieve aandacht?
Dit is de tweede keer dat ik van Picnic hoor. Nu en door een eerder bericht op autoblog. Ik heb zelfs eens hun website bekeken.
Denk niet dat de directie van Picnic dat als negatief ervaart.
@Rob: ben je inmiddels klant geworden? Dus als jij bent gaan kijken op de website ervaren ze niet echt negatief misschien, wel degelijk als velen Picnic als soort van scheve schaats rijdende organisatie ervaren. Geloof mij, dat willen ze echt niet.
@barry355gtb: Uber zet anders helemaal in op dat dwars schaatsen imago. Picnic kan zich hiermee als humorvolle underdog tegen het grote Jumbo concern profileren. De grootste verliezer is Max Verstappen, die staat er nu kleinzerig en geldbelust bij op.
@mashell: De grootste verliezer is Max niet echt , dat was hij wel degelijk geworden als hij het niet aan had gepakt. Zijn huidige Sponsoren zouden dan ook dezelfde behandeling eisen. Dat is uiteraard niet in het voordeel van Max zijn inkomen.
@barry355gtb: en dan leg je sponsoren uit dat Max een publiek figuur is waarbij elke keer dat hij geparodieërd wordt de sponsoren gratis exposure krijgen, en dat het voor de waarde van Max als Marketing uithangbord niet zo goed is om voor lullige bedragen naar de rechter te gaan. Maar Max en zijn management zijn zich er niet van bewust dat een positief imago alles is. Kijk naar Jenson Button, presteerde al jaren amper meer wat maar had nog altijd de beste sponsor deals.
@barry355gtb: geloof me… jij hebt de ballen verstand van marketing… jij bent zeker zo iemand die niet in reclame gelooft omdat hij toch alleen maar bekende merkartikelen koopt
@hans75: Beste Hans, geloof mij maar dat ik er veel vanaf weet, echter ben je het niet eens met mijn visie en dat is jouw probleem. Ikzelf bedrijf al vele jaren succesvol marketing en durf te beweren, dat jij een gefrustrerd mens bent, met een derdehands fordje. Dat dan weer wel.
@barry355gtb:
Ik zou het welhaast overwegen… (ik zou alleen niet weten waarom ik online mijn pak melk moet kopen)

Ik gun ondernemers die ondernemen namelijk wel wat. Ondernemers die juridisch gaan vingerwijzen gun ik veel minder in ieder geval.

Maar goed, ik snap best dat de marketeers van Maxje hun functie héél erg belangrijk vinden en uiterst serieus nemen. Is alleen werkelijk nergens voor nodig.
@barry355gtb: picnic is de snelst groeiende startup van NL…..ze liggen hier niet wakker in tegenstelling deze exposure is veel meer waard dan die 150k…..die tent draait ale een malle
Volkomen gelijk…. verstappen zou nog blijkbaar geld schenken aan goed doel
@elemento: ja, dat is de ijssalon van zn opa!
De hele godganse dag met reclamestickers op je voorhoofd lopen en dan moeilijk doen over een reclame filmpje van een volstrekt onbekende startende (?) ondernemer. Ja, juridisch heeft Ons Maxje vast gelijk, maar het hoeft natuurlijk niet. Tis nergens voor nodig om over alles zo ingewikkeld te doen.

Ondertussen krijg ik bij Ons Maxje steeds meer het beeld van een humorloos ventje die zich zelf veel te serieus neemt, in plaats van de sympathieke / fanatieke coureur…
@Rob: Dus als ze jou vele miljoenen per jaar willen betalen , dan doe jij dat niet? Dus de bedrijven die wel bereidt zijn al die miljoenente betalen voor exposure, gaan daar echt wel een probleem van maken bij jou en dat is niet echt leuk gozer.
@Rob: ehhh, Picnic is een startend bedrijfje, maar met Michiel Muller kan je hier niet spreken over een onbekende kleine startende ondernemer
Heeft Max toch al iets gewonnen dit jaar.
Verstapje doe nie zo mieren neukend
Begrijpelijk dat hij niet wil dat iemand zomaar met zijn koppie aan de haal gaat, om daar nou vervolgens €150.000 uit te persen van een startende onderneming is simpelweg zielig en totaal misplaatst.
@josxkrs: dus iedere startende onderneming mag gratis meeliften waar een bedrijf dat al jaren bestaat miljoenen voor betaald? Beetje krom of niet ?
@josxkrs: die startende onderneming heeft nu veel meer reclame gehad voor heel veel minder geld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).