Waarom Ferrari meer winst maakt dan ooit

Auteur: , 25 Reacties

Niet alleen in de F1 gaat de rode brigade hard.

GT

Bloomberg rapporteert dat Ferrari’s Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization (EBITDA) als een percentage van de omzet in het eerste kwartaal van 2017 gestegen is van 26,3 procent naar 29,5 procent. Een dergelijke verkoopmarge is exceptioneel in de autowereld, waar de meeste bedrijven niet eens dubbele cijfers halen.

De waarde van Ferrari-aandelen op de New York Stock Exchange (waar Ferrari overigens de code ‘RACE’ heeft) steeg dit jaar al met 39 procent, waardoor het bedrijf nu een waarde heeft van ruim 15 miljard Dollar. Dit is koren op de molen van Ome Serge, die een aantal jaar geleden al aangaf dat Ferrari volgens hem 12 miljard Euro waard was. Door de meeste analisten werd die notie destijds weggehoond. Volgens hen was Ferrari zo’n zes tot maximaal acht miljard Euro waard.

De coltrui zei echter dat Ferrari niet gezien moest worden als een autofabrikant, maar als een producent van luxe goederen. De laatste jaren zijn deze bedrijven geëxplodeerd in waarde dankzij het groeiend aantal mensen dat extra geld kan en wil uitgeven voor mooi spul. Ter vergelijking: Apple rolt met een EBITDA van 31,6 procent en luxemerk Hermès International doet 36,5 procent.

De verkoop van auto’s is zoals bekend maar verantwoordelijk voor een deel van Ferrari’s winst, maar ook dit aspect gaat crescendo. Vooral de V12-Ferrari’s deden het erg goed in het eerste kwartaal. Er werden er liefst vijftig procent meer van afgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. De achtpitters (rijtest) kenden een klein minnetje van drie procent.

Marchionne is nog steeds van plan om per jaar meer Ferrari’s te gaan verkopen dan voorheen. Onder de leiding van Luca di Montezemelo werd de jaarlijkse productie beperkt tot 7.000 stuks. Sergio wil echter zijn geluk beproeven en is van mening dat bij een hoger productieaantal de exclusiviteit van het merk nog steeds gewaarborgd kan worden. In 2016 werden er al 8.014 Fezza’s gebouwd. Dit jaar is Sergio’s ‘minimale’ doel 8.400 auto’s. In 2019 moeten het er al 9.000 zijn en daarna wil de coltrui liefst door naar de 10.000.

De truc is om de hoge marges overeind te houden terwijl de exclusiviteit minder wordt. Denk jij dat Sergio daar in kan slagen, of vliegt hij te dicht bij de zon en implodeert de zaak binnenkort? Geef je beleggingsadvies, in de comments.



25 reacties

Het wordt een ordinair massaprodukt he
@Alfarobert: de verkoopantallen stijgen wereldwijd omdat de verkopen in ‘nieuwe’ markten stijgen. Moet zeggen dat ik in NL geen groot verschil zie met het aantal Ferrari’s (of Lambo etc.) dat je op de weg tegenkomt in vergelijking met jaren terug.
@alfarobert:
Ja, want op een wereldwijd productieaantal van 72.135.435 auto’s maken die 1000 extra Ferrari’s HET verschil qua exclusiviteit………..
Hoe meer letters achter EDIT hoe minder het zegt over het resultaat. Zelfs EBIT zegt al minder dan “nettowinst”. Ik denk dat Sergio zich veel beter op de situatie bij Fiat kan concentreren (dat merk lijkt weg te kwijnen zoals Lancia dat deed) dan tijd in Ferrari steken. Of Ferrari nou 8000 of 10000 wagens bouwt, dat maakt helemaal niet uit.
@mashell: mispak u niet ivm Fiat, op sommige werelddelen/land het meest verkochte merk!
@mashell:
Ik denk dat Sergio iets slimmer is dan jij.
@mashell: eens, dus doe er dan maar 10k of meer. Aandeelhouders geven niks om exclusiv. Geef ze eens ongelijk…Zie bijv Porsche…
Als autoliefhebber natuurlijk hartstikke fijn dat er steeds meer Ferrari’s op de weg komen, maar eigenlijk is dit natuurlijk een zorgwekkende ontwikkeling: een klein deel van de wereldbevolking wordt als maar rijker terwijl de middenklasse verdwijnt en er steeds meer armen mensen zijn die alleen maar kunnen dromen ooit een 1-, 2- of 3-cilinder te bezitten.
@gash: Dat klinkt nou weer een beetje links. Volgens mij is de gemiddelde mens welvarender dan ooit. Moet je zien wat een bezit mensen tegenwoordig hebben! Dit was 30jaar geleden wel anders! Natuurlijk is er heel veel armoede in de wereld, en dit zullen qua aantal alleen maar meer worden, maar dat is een globaal gevolg omdat de wereldbevolking uit zijn voegen gaat barsten.
@retsok: 30 jaar geleden kom je als man geld verdienen en je vrouw zat thuis. En er kon een koophuis en een auto vanaf. Moet je nu eens proberen als 20 er.
@retsok: het maakt niet uit hoe het klinkt, het klopt wel. De zogenaamde gini coëfficiënt stijgt wereldwijd.
@pomoek: Doe er is wat aan dan..
@retsok: als jij net een dikke belasting aanslag hebt betaald en jouw overbuurman heeft de jackpot gewonnen in de Staat, dan is de Gemiddelde bewoner in jouw straat rijker geworden, maar heb jij dan ook meer te besteden?
Het wordt een massaproduct, zoals Porsche dat ook inmiddels is. En hoezeer mensen daarover huiveren, bij Porsche kan het eigenlijk prima. Het bedrijf maakt een gezonde winst (lees: VAG maakt een gezonde winst) en het heeft een waanzinnige status als het gaat om luxeartikelen. Ik denk dat het voor het merk Ferrari precies zo kan werken, alleen dan moeten ze zichzelf niet meer zo de hemel in prijzen als huzarenstukje van de autoindustrie. Het draait tenslotte dan gewoon om de aantallen, dus dat maakt het bedrijf niet anders dan andere spelers op de markt.
Komt nog bij dat geen idiote overnames gedaan hebben, dus van die ebitda blijft waarschijnlijk ook nog vrij veel over.
Beleggen doe ik wel op mijn broodje, heb meteen wat lekkers en ze pakken het niet meer af..
Dus ergo heeft Sergio weer eens gelijk gekregen.
Zoals hij gelijk zal krijgen dat er in Europa 3 – 4 spelers zullen overbljven.
En dat auto’s eigenlijk geen hi-tech meer zijn.
Ik heb ook dit jaar de aankoop weer over geslagen. Ga geen 30%gebakken lucht betalen.
@pomoek: zit jij bij business class zondag?
@lekkaah: haha, tja ik denk dat ik als ik daar had gezeten nog steeds liever ga voor een auto dan voor een lifestyle product.
Ben ik de enige die op de foto een Koningsei CCX eerste model herkent, alleen dan met spoiler en paard?
Bizar dat Apple 60 keer zoveel waard is als Ferrari..
Tsja zo heeft mijn bedrijf ook eigenlijk veel winst gemaakt voor belasting, afschrijving, herinvesteringen etc. Dus geen geld in de zak…
Hmmmm Ferrari F50 GT ( die is pas uniek)
Waar blijft die nieuwe Dino? 2018?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).