• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom het slim is om slim te laden

Auteur: advertorial, gepost 18 november 2022 om 16:56 – 6 Reacties

Waarom ‘dom’ laden als het ook slim kan?

Als je elektrisch rijdt is het ideaal om een eigen laadpaal te hebben. Je komt thuis, je hangt je auto aan de laadpaal en je vertrekt de volgende ochtend met een volle accu. Ideaal. Wat wel goed is om te beseffen: standaard wordt een auto direct met maximaal vermogen geladen, terwijl dat vaak helemaal niet nodig is. Dat kan slimmer.

Wat is slim laden?

Gelukkig bestaat er zoiets als slim laden. Slim laden betekent dat er bij het laden rekening wordt gehouden met zaken als de tarieven, de beschikbaarheid van duurzame stroom en de belasting van het stroomnet. Op die manier wordt de auto op de meest gunstige momenten opgeladen.

Hoe kan ik slim laden?

Om slim laden mogelijk te maken heb je een slimme laadpaal nodig en/of een slimme auto. Ook is het mogelijk om via een app het laden te sturen. Er zijn dus meerdere manieren om slim te laden, maar het resultaat is hetzelfde.

Waarom slim laden?

Waarom is het slim om slim te laden? Er zijn drie grote voordelen: het is goedkoper, het is duurzamer en het is minder belastend voor het stroomnet. We zullen deze voordelen alle drie even nader toelichten.

Slim laden is goedkoper

Laden kan op het ene moment goedkoper zijn dan op het andere moment. Bijvoorbeeld omdat er ’s nachts een daltarief geldt. Of omdat je een contract hebt met dynamische energietarieven. Bij slim laden houdt de laadpaal of laadapp daar rekening mee en kun je op het meest voordelige moment laden. Als je zonnepanelen op je dak hebt, wordt ook daar rekening mee gehouden, wat eveneens voordeel oplevert.

Slim laden is duurzamer

Slim laden is niet alleen gunstig voor je portemonnee, het is tevens duurzamer. Er kan namelijk geladen worden op momenten dat er veel groene stroom beschikbaar is. Ook door zoveel mogelijk te laden met zonne-energie ben je duurzaam bezig.

Slim laden ontlast het stroomnet

Nog een belangrijk voordeel van slim laden: hiermee ontlast je het stroomnet. Dit is wel zo belangrijk, aangezien het aantal elektrische auto’s in rap tempo toeneemt. Het is niet handig als iedereen op hetzelfde moment gaat laden. Met slim laden kan dit veel beter verdeeld worden.

Wil je meer weten over slim laden? Check de website van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal voor meer informatie en laadpaaladvies.

Ook interessant!

  • KIA EV6 laden kou
    Kia EV6 kán sneller laden bij lagere temperaturen
  • Deze 10 elektrische auto's laden het snelste op
  • 5 beste motorjassen voor 2022
    5 beste motorjassen voor 2022
  • F40 heeft aftermarket wielen
    F40 met aftermarket wielen: slim of niet?

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial

Vorig bericht: « Met rekeningrijden driehonderdduizend auto’s erbij
Volgend bericht: Zo kun je legaal naar Formule 1 streams kijken »

Lees Interacties

Reacties

  1. arta zegt

    18 november 2022 om 18:43

    Ik wil graag een elektrische motorfiets die direct DC geladen kan worden vanuit de PV-panelen. Lader moet ook DC-AC kunnen fungeren voor de PV installatie.

    Die motorfiets gaat dienst doen als stationaire batterijd als de auto op pad is en andersom. Bij opwek op dak of lage stroomprijzen moet er geladen worden en bij hoge prijzen, maar vraag uit huis V2home.

    Heb nog geen systeem gevonden die dat kan bieden.

    Dynamische contracten worden de standaard

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      18 november 2022 om 22:27

      Schaf gewoon een lekkere Ducati aan.

      Login om te reageren
    • macchina zegt

      19 november 2022 om 11:22

      AC oplossing, maar kijk eens naar de range van MyEnergi. Ik heb de laadpaal in combinatie met hun Harvi. Dan monitort het systeem ook de rest van de verbruikers in het huis en kun je de echte “rest stroom” in de accu laten laden. 1 Fase is meestal genoeg, deze kan eventueel ook 3 fasen. Wanneer voertuigen straks 2 richtingen kunnen heb je alleen conversie verlies, maar is denk ik de fraaiste oplossing

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      19 november 2022 om 17:42

      @arta: Er is al zoiets, echter nog niet voor een motorfiets. Zoek maar op V2G liberty, kan al met een Nissan Leaf op Chademo.
      CSS gaat nu ook die kant op.

      De motoren zal die ontwikkeling nog veel langer duren. Dan kun je beter zelf wat maken, dus een DC stekker die je op veilige manier kan verbinden met de omvormer(lader) of een ingebouwde lader veranderen naar 1 die bidirectioneel kan. Maar dat zijn wijzigingen die je niet op een nieuwe elektrische motor gaat.
      Daarnaast is het al gauw goedkoper om wat LFP accu’s bij je huis te zetten. Capaciteit van een motor is niet zo groot, bij een auto heeft het meer zin.

      Login om te reageren
  2. Flutterbear zegt

    19 november 2022 om 12:53

    Hier maakte ik gebruik van Slimladen van VandeBron en hoewel het een mooi initiatief is komt laden tussen 0:00 en 6:00 op exact hetzelfde neer. De vraag naar energie is dan zo laag dat het meestal het goedkoopste laden is.

    Dat is net zo slim als een agenda..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 november 2022 om 12:10

      Je hebt het verschil tussen theorie en praktijk ontdekt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North