• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom is dit type remsysteem uitgestorven?

Auteur: Author, gepost 30 januari 2017 om 20:01 – 38 Reacties

Waarom is dit type remsysteem uitgestorven?

Een moppie techniek op de maandagavond. Zijn we gek geworden?

De voordelen

Vroeger zag je het regelmatig en ook echt niet alleen in de racerij: remschijven of -trommels die niet bij de wielen werden ondergebracht, maar bij het chassis. Dat heeft meerdere voordelen waarvan er eentje absoluut het belangrijkst is. Als je de remmen namelijk tegen het chassis plakt en niet bij de wielen onderbrengt, scheelt dat een hele bult onafgeveerd gewicht. Da’s een belangrijke factor bij het verbeteren van het weggedrag van een auto, of dat nou een racer is of de Citroën 2CV van je hippiebuurman.

Inderdaad, ook de lelijke eend was voorzien van dergelijke binnenboordremmen. Daarmee komen we meteen op een ander belangrijk voordeel van de binnenboordrem: de grootte van de schijf of trommel wordt niet langer gelimiteerd door de diameter van de velg. Patsa! Te kleine schijfjes achter een flinke velg zien er niet uit, te grote schijven achter te kleine velgjes zijn simpelweg onmogelijk. Door de remmen tegen het chassis te plakken wordt het tweede probleem in één klap opgelost, terwijl het probleem van te kleine schijven achter te grote velgen plots nog groter wordt. Het is ook altijd wat. Verder worden de remkrachten rechtstreeks opgevangen door het chassis en niet langer door de wielophanging en zijn er nog wat voordelen met betrekking tot massatraagheid. Saai, dus slaan we over.

Waarom is dit type remsysteem uitgestorven?

De nadelen

Tot zover de belangrijkste voordelen, het feit dat je dit systeem nauwelijks nog ziet veronderstelt ook een lijstje met nadelen. Nou, die zijn er! Voor het eerste nadeel loont het om goed naar de foto boven dit artikel te kijken. De Ferrari heeft wel binnenboordschijven op de achteras, maar niet op de vooras. Daar zitten ze gewoon bij de wielen. Dat heeft ermee te maken dat het een RWD-auto betreft. De achterwielen hebben dus al een aangedreven as die ook de remkrachten voor z’n rekening kan nemen. De voorwielen hebben zo’n as niet. Dat maakt het niet onmogelijk om binnenboordremmen te monteren, maar je hebt wel een extra as nodig die de hierboven genoemde voordelen deels tenietdoet. Er komt immers weer onafgeveerde massa bij en de hele boel wordt een stuk complexer.

Dan door naar een probleempje dat inherent is aan de werking van remmen: koeling. Remmen zetten kinetische energie om in hitte. Daarom zie je de carbon schijven van F1-auto’s weleens opgloeien, die dingen worden gewoon belachelijk heet. Die hitte moet ergens heen want anders neemt de remwerking af of gaat het gruwelijk mis met de schijf in kwestie. Met conventionele remmen is het eenvoudig om daarvoor de rijwind te gebruiken. Bij remmen die tegen het chassis aan zitten gemonteerd wordt het een stuk lastiger om de boel adequaat te koelen. Tot slot -suf argument maar toch- is het gewoon lastiger om aan binnenboord remmen te werken. Bij reguliere remmen hoeft alleen het wiel eraf om erbij te kunnen en dat ligt bijvoorbeeld bij de Ferrari hierboven een stuk ingewikkelder.

Auto’s met binnenboordremmen

Voor de beeldvorming (en met hulp van Wikipedia) een paar auto’s die met dergelijke remmen zijn uitgerust. Er zijn uiteraard nog veel, véél meer voorbeelden te vinden.

  • Alfasud
  • Audi 100
  • Hummer H1
  • Jaguar E-Type
  • Mercedes 300 SLR

Lotus F1 remmen

Ook interessant!

  • Tesla Model S Plaid komt met carbonkeramische remmen
  • Video: waarom remmen mensen voor een vrachtwagen?
  • Laat Mercedes straks je banden leeglopen?
  • Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u
    Video: BMW M2 remmen staken bij 200 km/u

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

remmen, Specials, Techniek

Vorig bericht: « Deze Opel vergeet je vanaf nu nooit meer
Volgend bericht: Ricciardo: “overstapje naar Mercedes was verleidelijk” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    30 januari 2017 om 20:05

    Nogal complex en daarom duur dus.

    Login om te reageren
  2. rufctr01 zegt

    30 januari 2017 om 20:07

    En ik denk dat het ook om het optisch af te maken heeft. Je ziet het al aan de peppie remklauwen die sommige auto’s hebben.

    Login om te reageren
  3. volvo480gtt zegt

    30 januari 2017 om 20:09

    Lijkt me ook onhandig om de schijven en de blokken te vervangen…

    Login om te reageren
  4. frederik zegt

    30 januari 2017 om 20:09

    De Citroën DS heeft het ook, inclusief koelsleuven onder de bumper om lucht er naar toe te geleiden. Als nadeel kan ik me ook voorstellen dat het extra krachten op de aandrijfas geeft waardoor die zwaarder uitgevoerd moet zijn en eerder slijt. Bij de DS is het grote voordeel dat er ruimte is voor “centerpoint steering” oftewel de verticale draaias loopt precies door het midden van de voorwielen. Daardoor geven oneffenheden, spoorvorming of obstakels geen krachten in het stuur en krijg je een heel rustig stuurkarakter.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      30 januari 2017 om 20:16

      @frederik: Dit plaatje laat dat mooi zien. http://www.citroen-ds-id.com/ds/images/Pivoting_Wheel.jpg

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        30 januari 2017 om 21:25

        @frederik: Citroën DS 1955, de remmen was maar 1 van alle technische hoogstandjes.
        Wat ze toen niet hebben geweten is dat het uurloon in 2017 een groot veelvoud zou zijn dan in 1955.
        Wat kost die schoonheid geld om haar te laten blijven schitteren.
        Maar ja,
        Exclusieve vrouwen kosten… .

        Login om te reageren
      • wimof zegt

        30 januari 2017 om 21:25

        @frederik: Citroën DS 1955, de remmen was maar 1 van alle technische hoogstandjes.
        Wat ze toen niet hebben geweten is dat het uurloon in 2017 een groot veelvoud zou zijn dan in 1955.
        Wat kost die schoonheid geld om haar te laten blijven schitteren.
        Maar ja,
        Exclusieve vrouwen kosten… .

        Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      30 januari 2017 om 23:01

      @frederik: nou, die aandrijfas wordt toch ook al belast door….de aandrijving! Dus zwaarder uitvoeren lijkt me niet nodig.

      Login om te reageren
      • frederik zegt

        31 januari 2017 om 13:25

        @vroaaar: Auto’s remmen veel harder dan ze kunnen optrekken hè. Zeker de DS :-)

        Login om te reageren
  5. transaxleman zegt

    30 januari 2017 om 20:11

    Een van de bekendste voorbeelden zijn de Alfa Romeo transaxles (Alfetta, giulietta, 75)

    Iedereen die daar ooit eens aan de achterremmen heeft moeten sleutelen kan je vertellen dat bij de wielen toch fijner is. En in de racerij is dat het eerste wat verdwijnt op de transaxles, omdat als je elke maand je blokken vervangt en klauwen ontlucht je goed tabak krijgt van inboard remmen

    Login om te reageren
    • koeckenbacker zegt

      30 januari 2017 om 21:13

      @transaxleman: amen, wat een ellende. Zelfs zo’n simpel klusje als achterremmen werd het bij de alfa 75 extra Italiaanse woordjes leren..

      Login om te reageren
  6. Svensson zegt

    30 januari 2017 om 20:22

    Mijn oude Alfa 75 had dit ook back in the day, evenals een transaxle versnellingsbak. Jammer dat je deze techniek tegenwoordig steeds minder ziet.

    Login om te reageren
  7. hetzwartesaabvandefamilie zegt

    30 januari 2017 om 20:22

    Leuk artikel.

    Login om te reageren
  8. fanboy zegt

    30 januari 2017 om 20:34

    Wat betreft de Hummer (en terreinwagens in het algemeen) kan het wel een groot extra voordeel opleveren, namelijk bij het terrein rijden geen meuk in je remmen. Trommelremmen kunnen zich vullen met water en schijfremmen blijft wel eens een steentje of andere viezigheid tussen hangen. Dat verminder je dan wel, al gaat het niet helemaal weg.
    En bij terreinwagens zijn alle wielen aangedreven dus heb je de aandrijfassen sowieso wel.

    Login om te reageren
  9. 850t5r zegt

    30 januari 2017 om 20:39

    Dit gebruikte de Nederlandse Spoorwegen bij haar eerste gestroomlijnde treinen (1935) die voor die tijd de astrinomische snelheid van 180 km/h haalde. Het was alleen heel onderhoudsgevoelig en de remschoenen sleten als een malle…

    Login om te reageren
  10. 12trs zegt

    30 januari 2017 om 20:42

    M’n Axel heeft ze ook. En double wishbones voorop!

    Login om te reageren
  11. nicolasr zegt

    30 januari 2017 om 21:00

    Waar blijft de lezersvraag? ;-)

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    30 januari 2017 om 21:00

    In 2008 heb ik een keer een artikel over onafgeveerd gewicht geschreven. Het leuke is dat het onderwerp weer heel actueel wordt met de elektrische auto’s die toch al gebruik maken van regeneratie via de aandrijfassen naar de motor.
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht

    Login om te reageren
  13. Arnoud zegt

    30 januari 2017 om 21:05

    De 300 SLR had ook nog eens een door de wielen aangedreven rempomp. Dus hoe harder je rijdt, hoe meer remdruk. Op langzame circuits best een probleem!

    Login om te reageren
  14. rob5nismo zegt

    30 januari 2017 om 21:07

    Bij de alfasud zitten de remmen toch aan de versnellingsbak?

    Login om te reageren
    • jaccovdzaag zegt

      30 januari 2017 om 21:20

      @rob5nismo: Ik denk dat het algemeen genomen wordt als ‘binnenboord’, denk dat de bak daar ook onder valt.

      Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    30 januari 2017 om 21:19

    Praktisch alle Jaguar Saloons hadden het ook, de Mk II, de 420 Serie en de befaamde XJ serie.

    Login om te reageren
  16. sudsprint zegt

    30 januari 2017 om 21:19

    Mijn sprint had ze ook aan de bak zitten. Heb ze naar buiten gebracht vanwege grotere remmen. Mijn sudje heeft ze wel aan de bak.

    Login om te reageren
  17. kniesoor zegt

    30 januari 2017 om 21:55

    Omdat het verder een auto is, die weinig genoemd wordt : de VW (of zo u wil : NSU) K70 heeft ze aan de voorzijde ook tegen de bak aanzitten.

    Login om te reageren
  18. tjorque zegt

    30 januari 2017 om 22:08

    Nog een belangrijk nadeel: tussen aangrijpen remklauw en vertragen heb je assen die torderen en eventuele speling in de homokineten te verwerken, wat zeker bij sportief rijden of noodsituaties niet wenselijk is.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      30 januari 2017 om 23:34

      @tjorque: dat heb je toch zowel bij deceleratie als acceleratie? Als het bij het optrekken geen probleem geeft, waarom zou het dan bij het remmen een probleem opleveren…

      Login om te reageren
      • marvin1608 zegt

        30 januari 2017 om 23:39

        @BaRa: omdat de meeste autos een stuk harder kunnen remmen dan optrekken.

        Login om te reageren
      • tjorque zegt

        31 januari 2017 om 22:25

        @bara: tussen gas geven en niet gas geven heb je rek, en bij het remmen heb je nóg eens rek, dus twee maal rek in het systeem. Vooral bij het remmen lijkt me dat vervelend omdat dat een hoop precisie weg neemt…

        Login om te reageren
  19. ferrarif40fan zegt

    30 januari 2017 om 22:10

    Leuk artikel! De lotus esprit s1 had achter ook invoerde brakes

    Login om te reageren
  20. RutgerK zegt

    30 januari 2017 om 22:30

    Nadelen zijn misschien ook dat technische systemen als ABS, ASR, ESP, allemaal onmogelijk zijn

    Login om te reageren
    • transaxleman zegt

      30 januari 2017 om 22:46

      @rutgerk: Nee hoor. ABS is niks meer dan een computer die op basis van de wielsnelheid de remdruk verandert zodat er niet geblokkeerd word. Simpelste manier is een tandwiel op de wielnaaf met een sensor. Maakt niet uit of er nu wel of niet een remschijf tegen aan zit. En anti slip systemen zijn ook maar een computer programma voor het abs systeem, om zo wielen onafhankelijk te remmen om slip te voorkomen. Ook daar maakt het niet uit waar de remmen nu precies zitten.

      Login om te reageren
      • fietsenmaker zegt

        31 januari 2017 om 00:00

        @transaxleman: De plaatsing van de remschijf heeft wel degelijk invloed op de werking van de ABS. Door tussenkomst van een as is er een minder direct respons tussen de binnenboordrem en het wiel. Hierdoor vergroot tevens de kans op ongewenste trillingen tijdens het remmen in het ABS regime.

        Login om te reageren
        • C220AMG zegt

          31 januari 2017 om 09:21

          @fietsenmaker: dit dus!

          Login om te reageren
  21. mrrallycross zegt

    30 januari 2017 om 22:37

    Leuk om te lezen

    Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      30 januari 2017 om 23:26

      @mrrallycross: Sorry niet goed gekeken. Ik dacht dat het één remsysteem was op twee wielen ipv gewoon per wiel.

      Login om te reageren
  22. pinut187 zegt

    31 januari 2017 om 03:50

    Weer wat geleerd!

    Login om te reageren
  23. mashell zegt

    31 januari 2017 om 06:59

    Zou de vervanging van het klassieke chassis door een zelfdragende carrosserie er ook niet iets mee te maken hebben?

    Login om te reageren
  24. mrwheely zegt

    1 februari 2017 om 06:12

    Koeling is slecht, brandgevaar, en niet te repareren in de race.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North