• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Roestte een Alfasud écht al in de folder?

Auteur: Dizono, gepost 8 december 2016 om 08:57 – 83 Reacties

Afbeelding Roestte een Alfasud écht al in de folder?
Afbeelding Roestte een Alfasud écht al in de folder?
Afbeelding Roestte een Alfasud écht al in de folder?

Alfasud folder
Tijd voor wat onderzoeksjournalistiek!

De Alfa-Romeo Alfasud heeft de twijfelachtige eer over misschien wel het meest besproken foldertje te beschikken van alle autofolders. De uitspraak “hij roest al in de folder” is dikwijls het eerste wat mensen zich weten te herinneren als de Alfasud ter sprake komt. Zonde, technisch was de auto schitterend en hij was andere voorwielaandrijvers ver vooruit met zijn rijeigenschappen.

Diens twijfelachtige reputatie op het gebied van roest is terug te leiden naar een Italiaanse deal met Rusland. Fiat zou de Russen niet alleen een licentie verschaffen om de 124 te gaan bouwen in Rusland als Lada 1200, Italië helpt ook bij de bouw van een autofabriek in een nieuw te stichten stad. Dat de naam van die stad, Togliatti, nogal Italiaans aandoet is dan ook geen toeval. De kleine nederzetting op die plek werd in 1964 hernoemd naar een vooraanstaand lid van de Italiaanse Communistische Partij en is in al die jaren uitgegroeid tot een stad met het formaat van Amsterdam.

In ruil daarvoor wordt een deal gesloten over de levering van Russisch staal aan Italiaanse industrieën. Daaronder valt ook Alfa Romeo, dat eveneens in samenwerking met de Italiaanse regering een nieuwe fabriek opent in het zuiden van Italië om daar de werkeloosheid te verkleinen. Vandaar ook de naam Alfasud. Overigens is het te makkelijk om de Russen overal de schuld van te geven. Het feit dat alle ongelakte carrosserieën, ongeacht het weer, door de buitenlucht van fabriek de fabriek naar de spuiterij worden vervoerd, heeft er minstens zo veel aan bij gedragen. De Sudjes die vandaag de dag nog rondrijden kunnen ook haast niet anders dan op een droge en zonnige dag zijn geproduceerd.

Alfasud
Het Alfasud-gamma omstreeks 1976, met vooraan de Alfasud Sprint en in het midden achter de bijzondere Alfasud Gardinetta.

Al met al roest de Alfasud nog harder dan de meeste auto’s uit die tijd. Vergeet niet, van roestpreventie heeft vrijwel geen enkele autofabrikant gehoord en veel auto’s zijn na 100.000 km gewoonweg op door roest en mechanische problemen. Roest op een auto van drie jaar oud is in de jaren ’70 eerder regel dan uitzondering. Dat een Alfasud nog sneller roest dan het gemiddelde wagenpark, maakt dat men beweert dat de auto al in de folder begint met roesten.

Nu houden we bij Autoblog wel van mythes, maar soms moeten zaken gewoon gefactcheckt worden. Daarom is ondergetekende met zijn neus heel dicht boven een Alfasud-folder gaan hangen, al speurend naar eerste tekenen van roest. Tevergeefs zo blijkt, want de rode Alfasud in de folder blijkt in smetteloze staat. Of we nu de dorpels, deurranden of regengootjes onder de loep nemen, in de folder staan ze allemaal keurig in de lak. Geen roestblaasje te bekennen.

En zo moet de conclusie zijn dat de Alfasud -hoewel deze flink kon corroderen- niet zodanig slecht was dat hij al in de folder begon met roesten. Laat dat voor eens en voor altijd duidelijk zijn!

Met dank aan Michiel voor het uitlenen van zijn Alfasud-folder!

Ook interessant!

  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Video: het kon dus echt NET
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41
  • collectables alfa romeo gt
    Alfa Romeo GT 3.2 V6

Nieuwste artikelen

  • Opel EV’s krijgen OPC-sausje, maar dan net niet: dit is de eerste
  • Gespot – Moddervette Brabus 911 met 900 pk
  • Oeps: Belastingdienst maakt foutje met miljoenen euro’s aan wegenbelasting
  • Nieuwe slimme flitser hangt er wel, maar deelt nog geen boetes uit
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, alfasud, Klassiekers, roest

Vorig bericht: « Begin je eigen autofabriek in het pand van Vencer [updated]
Volgend bericht: Mercedes E 50 AMG Coupé: ‘410 pk uit zes-in-lijn’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. denniss00 zegt

    8 december 2016 om 08:58

    Hoeveel ze ook roesten, het zijn wel zulke schitterende bakjes!

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      8 december 2016 om 09:01

      @denniss00: het kan je eigenlijk dus wel aan je reet roesten?

      Login om te reageren
  2. Gulli zegt

    8 december 2016 om 09:11

    Rust in peace

    Login om te reageren
    • whoppie zegt

      8 december 2016 om 09:14

      @gulli: bedoel je niet: Roest in peace?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        8 december 2016 om 09:18

        @whoppie: Elk woord was Engels.

        Login om te reageren
      • flos zegt

        8 december 2016 om 10:27

        @whoppie: bedoel je niet: roest in vrede?

        Login om te reageren
        • kliko zegt

          8 december 2016 om 10:44

          @flos: RIP staat ook niet voor “Rest In Peace”… ;) Het is Requiescat in Pace’s. https://nl.wikipedia.org/wiki/Requiescat_in_pace

          Login om te reageren
          • kliko zegt

            8 december 2016 om 10:46

            @kliko: Ookal is “Rest In Peace” er natuurlijk een goede vertaling voor, de afko RIP komt daar niet vandaan. ;)

            Login om te reageren
          • hans33sw zegt

            8 december 2016 om 13:04

            @kliko: of het nederlandse Rust in Potgrond

            Login om te reageren
            • kliko zegt

              8 december 2016 om 13:18

              @hans33sw: haha +1 :)

              Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            8 december 2016 om 13:05

            @kliko: Weer wat bijgeleerd vandaag…

            Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            8 december 2016 om 20:29

            @kliko: “rot in pieces”

            Login om te reageren
    • racerx zegt

      8 december 2016 om 11:12

      @gulli: eveneens een top album van Amerikaanse metalband Megadeth.

      Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      8 december 2016 om 12:47

      @gulli: Rustquiat in pacem.

      Login om te reageren
  3. jager zegt

    8 december 2016 om 09:13

    Mijn vader kocht rond midden jaren 70 een nieuwe Simca 1100. Die kwam met roest aan de ventilatieroosters onder de voorruit van de dealer.

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      8 december 2016 om 09:47

      @jager: maar niet kapot te krijgen.. Ook mijn vader had een simca 1100 met die idioot lange versnellingspoke :) en met een caravan van 1000 kg achter de auto op naar Luxemburg voor de vakanties. in zijn tweede versnelling de bergen op , gillende viercilinder in het vooronder maar stukgaan ho maar. pa heeft hem pas bij 125.000km ingeruild voor een Opel Ascona

      Login om te reageren
  4. riri zegt

    8 december 2016 om 09:15

    Ik had ooit eens gelezen dat de rollen met staal voor de carrosserie gewoon buiten werden opgeslagen in weer e wind dus het staal was al niet goed voordat het de fabriek in ging.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      8 december 2016 om 09:30

      @riri: Was dat ook niet het geval bij de International Scout?

      Login om te reageren
      • riri zegt

        8 december 2016 om 10:07

        @robert110: dat weet ik niet meer

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        8 december 2016 om 11:06

        @robert110: ik ken die verhalen inderdaad van de scout.

        Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    8 december 2016 om 09:18

    “Het feit dat alle ongelakte carrosserieën, ongeacht het weer, door de buitenlucht van fabriek de fabriek naar de spuiterij worden vervoerd, heeft er minstens zo veel aan bij gedragen.”

    Holy shit.

    @dizono: bedankt voor het speurwerk, nice job!

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      8 december 2016 om 09:25

      @jochempie:

      Dan vind ik het engelse verhaal nog wel mooier.
      Tijdens de samensmelting van British leyland. Mooie luchtbrug van de carrosseriefabriek naar de spuiterij zodat alle ongelakte auto’s beschermt binnen blijven. Maar het nieuwe model was te breed voor de brug. Dus gingen ze alsnog ongelakt op de vrachtwagen naar buiten om aan de andere kant van de straat de spuiterij in de gaan na een gezonde zomerse Engelse douche.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        8 december 2016 om 09:50

        @timberleek: Haha, daar had ik een filmpje van gezien, dacht ik! Wat een gigantische fuck up!

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          8 december 2016 om 10:04

          @jochempie: is voorbij gekomen bij een stukje van Jeremy Clarkson over de britse auto industrie.

          Login om te reageren
  6. E34M5Touring zegt

    8 december 2016 om 09:25

    Zo’n Sprint is toch wel erg cool! Stond een hele fraaie op Alfa dag afgelopen keer. Vind ik leuker dan de Sud.

    Login om te reageren
  7. riri zegt

    8 december 2016 om 09:25

    Ik wil niet vervelend doen maar Mercedes Benz Vito en Sprinter zijn pas echte roestbakken op de vreemdste plekken echt gewoon doorgeroest.

    Behalve roest is de elektronica pas vervelend vooral bij Franse (Renault) auto’s die door een goedkope stekkertje gewoon aan de kant van de weg staan hadden ze een euro uitgeven voor een redelijke stekkertje dan was het in orde geweest en hun trouwe klanten heel veel ergernis en geld bespaard.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      8 december 2016 om 10:11

      @riri: klopt, ik zie ook vaal van die opel corsa transport autotjes met zo’n spoiler op de cabine. Eigenlijk altijd met een laag roest.

      Login om te reageren
  8. eelco74 zegt

    8 december 2016 om 09:32

    Er is nog een reden waarom de Sud zo roestte en het is al deels aangehaald in het artikel. De meeste arbeiders van de fabriek waren boeren of landarbeiders. De fabriek lag nog wel eens stil omdat werknemers niet kwamen opdagen vanwege de olijvenoogst of gewoonweg omdat er gestaakt werd. Carrosserieën en staal beleven dan gewoon buiten staan.

    Overigens was roest een gewone vijand in die tijd, waar Simca en Peugeot ook veel last van hadden. Mijn ouders hebben een paar 1000’s, 1100’s en horizons gehad en die dingen konden ook al roesten bij aflevering. En begin 2000 had notabene Mercedes enorme problemen toen ze overstapte op watergedragen verf. o.a. veroorzaakt door problemen met het bad, een bacterie besmetting meen ik.

    Login om te reageren
    • postzegel zegt

      8 december 2016 om 09:40

      @eelco74: Inderdaad. De (vele) stakingen deden de productie sowieso de das om.. En dat daarbij de ongelakte koetsjes soms buiten bleven staan, of gewoon ongelakt, maar vers gelast, binnen; rust roest.

      Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 december 2016 om 11:09

      @eelco74: de ellende bij Mercedes is al begonnen begin jaren ’90. Zelfs de latere van de legendarische w124 serie roesten harder dan de eerdere.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        8 december 2016 om 19:59

        @lekbak: klopt, en niet alleen de W124 worstelde daarmee, óók z’n opvolger W201 heeft/had de reputatie van een technisch degelijke, maar erg roestgevoelige auto te zijn.

        +1
        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          8 december 2016 om 22:07

          @RRRobert: ik hoop dat je net een typfoutje hebt gemaakt. De w201 is natuurlijk de voorganger van de c-klasse. Na de 124 kwam de 210 en ja, dat was een roestbak, maar dan eentje die technisch ook lang niet aan zijn voorganger kon tippen.

          Login om te reageren
          • Robert zegt

            8 december 2016 om 23:34

            @lekbak: W201 → W210, klopt andermaal. Ik wil een edit-knopje!

            Login om te reageren
    • bofkont zegt

      8 december 2016 om 14:24

      @eelco74: Bij mercedes ws het idd een combinatie van de eerste generatie watergedragen lak/ te snel door de zinkbaden en dubieus plaatstaal. Bacteriële besmetting heb ik nooit van gehoord.

      Login om te reageren
  9. jipino zegt

    8 december 2016 om 09:34

    “It’s better to burn out / than it is to rust” – Ferrari

    Login om te reageren
    • riri zegt

      8 december 2016 om 09:41

      @jipino: http://roa.h-cdn.co/assets/cm/14/47/546b3c6d58cc1_-_dinobarn1-lg.jpg

      Login om te reageren
  10. riri zegt

    8 december 2016 om 09:36

    Ach er zijn geen slechte automerken alleen maar slechte managers die de boel flessen voor een habbekrats en uiteindelijk een gerenommeerd merk de nek omdraaien omdat ze willen besparen voor meer winst.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 december 2016 om 11:10

      @riri: met als resultaat een slecht automerk…

      Login om te reageren
  11. mout zegt

    8 december 2016 om 09:42

    Hmmm. Ik ben niet overtuigd. Wat dit artikel laat zien is dat er tenminste 1 folder in tenminste 1 taalgebied is geweest waarvan de roest niet zichtbaar was op de foto’s – van een roestrode Alfasud.
    Dit is toch een beetje zoiets als: een 2 jaar oude foto van je stilstaande auto op vakantie in Frankrijk insturen als bewijs voor een beroepszaak tegen een boete van de trajectcontrole.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 december 2016 om 09:51

      @mout: Misschien ben ik inderdaad wat te voorbarig geweest in het publiceren van deze voorlopige onderzoeksresultaten en moet de studie worden uitgebreid om tot een écht sluitende conclusie te komen.

      Login om te reageren
    • riri zegt

      8 december 2016 om 09:52

      @mout: Wat dacht je van de Japanse auto’s uit de 70’s die konden ook goed roesten :)

      wie kent deze nog

      https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/5b/c9/39/5bc93996360ea73630f339bfb5ea6839.jpg

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        8 december 2016 om 10:25

        @riri: Zelfs tot in de jaren 80 waren het roestbakken (ik heb er een).
        Maar vanaf 1990 werden bij Toyota alle carosseriën gegalvaniseerd en waren de roestproblemen ineens verdwenen. Hier waren ze samen met Porsche vrij vroeg mee. Dat in combi met goeie motoren, en de auto’s gaan super lang mee.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          8 december 2016 om 11:12

          @fanboy: mazda bijvoorbeeld roeste nog tot na 2000. Pas toen de 323 vervangen is door de 3 begon het wat beter te worden. De mx5 is ook al zo’n gewillig slachtoffer.

          Login om te reageren
          • pjotr zegt

            8 december 2016 om 11:57

            @lekbak: De nieuwe 626 van mijn ouders werd afgeleverd met roest op de motorkap. Die kon gelijk terug.

            Login om te reageren
        • StijnB zegt

          8 december 2016 om 12:30

          @fanboy:
          Lak is de laatste jaren inderdaad echt goed geworden bij Toyota. De oude Avensis MKI (facelift) die mijn pa had zag er na 300.000km nog superstrak uit. Zelfs amper steenslag…

          Login om te reageren
      • teijgher zegt

        8 december 2016 om 10:35

        @riri: inderdaad! Mijn vader had in de jaren ’70 een Toyota (best een fraai ding). Maar als ik op de achterbank zat en het vloermatje optilde, kon ik door een roestgat in de bodem de snelweg onder mij door zien schieten. En hij had de auto nieuw gekocht…

        Login om te reageren
      • dell zegt

        8 december 2016 om 10:35

        @riri: Kende die nog niet, wat een prachtige auto <3

        Login om te reageren
        • riri zegt

          8 december 2016 om 10:40

          @dell: Inderdaad een nekkendraaier ziet er snel uit ook al staat ie stil :)

          Login om te reageren
      • Freewarefreak zegt

        8 december 2016 om 16:36

        @riri: oooodamn… geweldig! In mijn jeugd was ik zo gek op deze Toyo.

        Login om te reageren
  12. eaudi zegt

    8 december 2016 om 10:00

    Bij Fiat was dat niet anders, heb ik van horen zeggen. De staalrollen (met daarin ook gerecycelde koelkasten en zo) werden buiten bewaard. Had je een carrosserie van, zeg maar, de buitenkant van de rol, dan had je roest. Had je staal van de binnenkant, dan had je geen roest. Mijn fiat uit plm. 1984 roestte geheel niet, ik had dus geluk.

    Login om te reageren
    • justy zegt

      8 december 2016 om 10:14

      Een oud collega van mij was verkoper bij Fiat ergens begin jaren 70. Als de auto’s bij de dealer werden geleverd werden ze meteen nagelopen op roest. Veelal moesten ze onderaan de portieren enz meteen al worden bijgewerkt. Daarom hadden ze ook alle kleuren lak ook op voorraad. Ze liepen ook wekelijks met een pot verf buiten over de plas om alle auto’s bij te kwasten.

      Login om te reageren
    • 367pk zegt

      8 december 2016 om 13:45

      @eaudi: de Panda die ik in 1983 nieuw kocht, had na 4 maanden z’n eerste roestplekje. Werd overgespoten, na 3 maanden op andere plek roest. Weer overgespoten, ik heb dealer gezegd: “nog één keer…..” toen na 10 maanden de 3e plek verscheen, heb ik hem weggedaan

      Login om te reageren
  13. robert110 zegt

    8 december 2016 om 10:03

    Wat ik mij dan toch begin af te vragen is hoe men er vroeger mee om ging (ik bestond in de tijd van de Alfasud nog lang niet)? Tegenwoordig verspreid het als een malle met het internet. Zelfs als het niet eens een groot probleem is, dan wordt er gewoon een groot probleem van gemaakt. Maar hoe ging dat in die tijd?
    Werd dat gewoon netjes door de dealer onder garantie opgelost?
    Was dat een hoop gezeik en boze brieven naar de importeur?
    Kwam dat groot in de krant, weken achter elkaar met grote koppen op de voorpagina?
    Werd door de eigenaar zelf het las apparaat ter handen genomen?
    Trok iedereen gewoon zijn schouders op met het idee we kijken wel wanneer die door midden breekt?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      8 december 2016 om 10:20

      @robert110: nee joh, dat is ’temperamente’, dat maakt de auto ‘levend’, dat wekt ‘emotie’ op, daarvoor koop je Italiaanse knoei :’)

      en nu komt het zelfs door de Russen..

      Serieus, alfablog . nl

      +1
      Login om te reageren
      • 367pk zegt

        8 december 2016 om 13:53

        @lekkaah: hing een beetje af van het merk: toen ik roest ontdekte op de las van het deurscharnier van mijn nieuw gekochte, 1 jaar oude, Mercedes 124, werden er (na dat de dealer een poging tot herstel had gedaan; mislukt, de roest was na 2 maanden terug) experts vanuit Duitsland ingevlogen, die mij 4 weken lang een E180 te leen gaven en mijn eigen auto mee terug naar de fabriek namen voor onderzoek/probleemoplossing.
        Daarna in 12 jaar nooit meer roest aan die auto gehad. Franse, Engelse en Italiaanse merken gingen daar toch wat anders mee om. (Bij mijn Fiat Panda, die ik 3 jaar eerder had, werd er wat schouderophalend over gedaan dat er na 4 maanden roest op zat: “Wat wilt u nou voor negenduizend gulden?”)

        Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      8 december 2016 om 10:24

      @robert110: handige Harry haalde eenstuk roewt weg en lastte er een stuk plaat in. Kwast met lood menie erover en een beetje lak in de kleur en klaar…

      Login om te reageren
      • riri zegt

        8 december 2016 om 10:35

        @w0o0dy: Vergeet de plamuur niet ! ik ken een Mercedes slc waar geen magneet aan blijft plakken :)

        http://www.muilwijktransport.nl/images/mercedes_450_slc/mercedes_450_slc01.jpg

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          8 december 2016 om 10:39

          @riri: ja voor een Mercedes misschien ook plamuur hahaha, voor de Kadett of iets anders populairs niet hoor!

          Login om te reageren
  14. sjaterantekomen zegt

    8 december 2016 om 10:03

    Vond het echt briljant en onderscheidend dat de remmen op de bak zaten….

    Login om te reageren
    • maxidyne zegt

      8 december 2016 om 10:24

      @sjaterantekomen: de 2CV had dat al voor de Alfasud kwam…

      Alle auto’s roesten toen. En vele doen het nog steeds. Alleen in mindere mate.

      Login om te reageren
      • sjaterantekomen zegt

        8 december 2016 om 10:32

        @maxidyne: akkoord, maar of je nu een 8-30pk auto neemt of een rijders auto, dat bedoel ik.

        Login om te reageren
        • riri zegt

          8 december 2016 om 10:39

          @sjaterantekomen: Een 2 cv is fun en rijdt geweldig, ik denk dat zo’n auto nog steeds bestaansrecht heeft .

          Ja het is geen macho auto maar ik kies voor de 2 cv

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            8 december 2016 om 11:18

            @riri: een 2cv is het automobiele equivalent van een paardenstal uitmesten.

            Sommige denken dat ze het leuk vinden omdat het een workout is, of doen het uit liefde voor het paard. Maar eigenlijk is het gewoon stront scheppen, stinkt het, is een rondje sportschool (of vergelijkbaar) veel prettiger en als je het kan laten doen dan laat je het doen. De 2cv is ook pure armoe. Geen power, geen luxe, geen prettige bediening en eigenlijk is het een luxeprobleem dat sommige het leuk vinden.

            Login om te reageren
    • riri zegt

      8 december 2016 om 10:31

      @sjaterantekomen: weet je ook waarom ?

      Onafgeveerd gewicht (definitie) bestaat uit de onderdelen van een auto die het oppervlak van de weg volgen en zodoende bij elke hobbel en bobbel van de weg mee op- en neer bewegen (afgezien van de flexibiliteit van de banden). Anders gezegd; het is dat deel van de auto dat niet wordt “gedragen” door de vering. Dit is een van de meest kritieke factoren die de wegligging van een voertuig beïnvloeden.

      In het algemeen bestaat het onafgeveerd gewicht bij een auto uit: assen, differentieel, velgen, banden, remschijven en –klauwen en fusees. Bij de constructie van de wielophanging bij voertuigen is het zaak het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden omdat als gevolg van de massa-traagheid de wielen/assen de neiging hebben te gaan stuiteren ( het z.g. dribbelen) bij snel op elkaar volgende bewegingen.

      bron wiki

      Login om te reageren
      • sjaterantekomen zegt

        8 december 2016 om 11:38

        @riri: nee, dit had ik niet zelf kunnen bedenken. Tof!

        Login om te reageren
  15. citroenvisa zegt

    8 december 2016 om 11:31

    Ik koop altijd budgerbakjes. Dure auto’s kosten meer en gaan ook stuk. En als je dan onder de duizend euro zoekt ontdek je; auto’s roesten nog steeds.

    Login om te reageren
  16. suheyl zegt

    8 december 2016 om 11:53

    Denk dat de folder goed bewaard is in een geconditioneerde ruimte

    Login om te reageren
  17. clarkson zegt

    8 december 2016 om 12:25

    Ja 100%. Vaak waren auto’s die al wat langer op voorraad stonden (buiten) er erg slecht aan toe. Toen waren de auto’s ook nog niet getectyleerd en van pisbakkenstaal.

    Login om te reageren
  18. zesinline zegt

    8 december 2016 om 12:27

    wat een hok brrrrr

    Login om te reageren
  19. den10tonner zegt

    8 december 2016 om 12:38

    Wat was nu het verschil tssn de AlfaSud & de AlfaSud 5m? Wordt niet wijzer van die folder…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      8 december 2016 om 13:14

      @den10tonner: Als ik me niet vergis de toevoeging van een 5e versnelling.

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        8 december 2016 om 23:08

        @e34m5touring: correct. Later kreeg je ook nog de Super, die was een pietsie luxer, had oa langse de kofferbakrand was chroom. Ook werden de rvs (no rust!) bumpers wat dikker. In de buurt van de bumpers des temeer roest: onedelste staal moest het onderspit delven, dus de bumpersteunen rotten als een malle!

        Login om te reageren
  20. Dutchdriftking zegt

    8 december 2016 om 12:56

    Maar wat zijn ze leuk he!

    Login om te reageren
  21. robertus zegt

    8 december 2016 om 13:18

    De auto’s op de plaatjes misschien niet maar de nietjes van de folders deden zeker wel roesten.

    Login om te reageren
  22. bofkont zegt

    8 december 2016 om 14:26

    Mijn vader heeft deze nog als nieuw gehad, binnen het half jaar kon je de schroevendraaier door de roestplekken heen drukken zo dramatisch, Deze Alfa heeft wel de liefde voor het merk gezorgd, als klein jochie op de achterbank volgas over de TT baan waar je vroeger nog gewoon over kon als openbare weg als er niets te doen was.

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      8 december 2016 om 23:06

      @bofkont: jaaaa! die TT baan was geweldig toen. ergens in ’91 ook flink rondjes gestampt. Wel opletten voor trekkers van rechts!

      Login om te reageren
  23. E550 zegt

    8 december 2016 om 14:42

    Het was blijkbaar zo’n fiasco, dat er in Rusland daarna nooit meer officieel alfa’s verder verkocht.

    Login om te reageren
  24. Sportspotter13 zegt

    8 december 2016 om 14:45

    Hier eentje in een nette staat, helaas al verkocht. http://www.montagna.nl/nl/modules/catalog/products/alfa-romeo-alfasud-1e-serie/

    Login om te reageren
  25. n54coupe zegt

    8 december 2016 om 15:23

    Dit artikel is gebaseerd op een folder die blijkbaar op een zonnige dag is gedrukt…

    Login om te reageren
  26. Freewarefreak zegt

    8 december 2016 om 16:39

    Die dingen roesten echt wel in de folder.. ik heb mijn folder er net bij gepakt.. ja hoor.. de nietjes zijn helemaal bruin…

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 december 2016 om 17:20

      @freewarefreak: Dit is zo’n vouwfolder, zonder nietjes dus. Lekker veilig ;)

      Login om te reageren
  27. Calimero zegt

    8 december 2016 om 20:29

    Je zou denken dat auto’s beter worden qua roestpreventie en het achterwege blijven van roest. Maar niet altijd. Hierboven haalde iemand al de Fiat Panda aan, model 141 oftewel de oerPanda. de facelift in 1986 bracht de Classic voort en zo is de auto in min of meer ongewijzigde vorm te koop geweest t/m september 2003. De laatste serie van die Panda, vanaf ca. 1999, is de slechtste die ooit gemaakt is. deze serie roest veel harder en fanatieker dan de series hiervoor. Ik heb er daarom een tijdje geleden één gekocht uit 1992. De betere jaren qua afwerking. Dat zie je nu ook terug aangezien de auto zo goed als roestvrij is. Enkel plekje is een roestplek ter grootte van een 2 euro muntstuk op de passagiersdeur. verder geen roest.

    En omdat ik dit graag zo wil houden ( die plek die er is wordt aangepakt) staat de Panda sinds eind oktober in de winterstalling. Ik heb hem gekocht van de dealer die hem oorspronkelijk geleverd heeft en hem voor aflevering een soort van tectylbehandeling heeft gegeven. daarom bestaat deze auto nog terwijl vele anderen er niet meer zijn.
    Voor de dagelijkse kilometers rij ik met een andere Italiaanse auto.

    Login om te reageren
  28. geelbarrel zegt

    8 december 2016 om 23:03

    Hier schrijft een sentimentele achterbankzitter van een Alfasud Super 1.3.
    Trots nam mijn vader ergens in 1978 zijn eerste nieuw gekochte in ontvangst bij dealer AGAM in Emmen. Ja, een Mercedes dealer die ook Alfa Romeo deed.
    Bij aflevering zat er een kras in de lak door het uitschieten met boren van gaatjes voor de nummerplaat. Bovendien was er een vierkante plaat opgezet, terwijl Geelbarrel Sr zo graag een lange wilde, die netjes tussen de ribbels van de achterklep paste. Maar helaas dat werd het niet. De Verde Matese 93-UV-98 moest zijn toen net nieuw geintroduceerde gele kentekenplaat in vierkante vorm dulden.
    De kras op het plaatwerk is natuurlijk door de dealer opgelost, maar het was een minder fijne start. Verder nog geen roest. Sterker nog: de Sud meurde ongelovelijk naar Tectyl. Aan alle kanten kwam die blubber tussen de plaatdelen uit. Een geur die ik nog steeds associeer met deze auto. Mn ouders waren eigenlijk niet de ideale eigenaar voor een Alfa in die tijd: peut erin en rijden! En verder weinig aandacht voor de techniek. Ik herinner mij nog een koude winterochtend met een vloekende moeder achter het stuur nadat de Sud voor de zoveelste keer afsloeg. Woest werd dan de choke weer uitgetrokken en ging de rechtervoet tijdens het starten veelvuldig op en neer. Wist zij veel dat het starten dan misschien nog veel langer op zich zou laten wachten… Och arm..
    Het wassen was er ook niet vaak bij met als resultaat een eerste perforatie bij de paravan bij de overgang naar het rechter spatbord. en ja, de Italia-Russia deal voor staal is bekend. Echter speelde de kwaliteit van staalplaat parten voor ongeveer alle europese auto’s uit die tijd. Er was een grote staalcrisis in de tweede helft van de seventies. Dus staal dat werd geproduceerd had een aanmerkelijk hoger aandeel schroot in zich. Op zich is het normaal dat er schroot wordt gerecycled, maar nu zorgde dat voor lagere kwaliteit. Helaas dus.
    De 93-UV-98 heeft ons desondanks naar prachtge vakantieplekjes in Frankrijk gebracht. Na een jaar of 7 was echter de lol wel van de auto af. Misschien net een tonnetje gedraaid en al een versnellingsbak en twee blokrevisies verder (de distributieriemen vlogen om je oren) was het voor mijn ouders als van de hel in de hemel toen ze een Suzuki SA310 kochten (Ja, de kaalste Swift voorloper). Sindsdien krijg ik ze niet meer uit Japanners. “Nooit meer zo’n rot-alfa!” hoor ik mn moeder nog zeggen. Wat een obstinaat mannetje vond ze haar zoon, die een paar jaar later een ’80 Alfetta 2.0 koopt als studentenbak. 3 jaar zonder problemen mee gereden. En nu alweer 7 jaar rijdend in de 159SW zonder noemenswaardige problemen. Ja, ze erkent inmiddels wel dat het ook een beetje aan hun zelf lag. De Alfasud, als die het deed, was ook voor hun puur rijgenot. En dat ie wel eens stuk ging….ach laten we er maar over ophouden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North