Waarom is jouw auto eigenlijk gevoelig voor zijwind?

Auteur: , 67 Reacties

Een klein beetje hulp voor op deze grauwe dag.

Waarom is jouw auto eigenlijk zijwindgevoelig?

Daken waaien weg, mensen vliegen pleinen over en vrachtwagens kiepen om: Nederland is weer eens in de ban van het weer. Na het drama van enkele weken geleden is het ditmaal echter geen sneeuw, maar wind die ons gehele land de das omdoet. Het treinverkeer ligt overal op zijn gat en er staat inmiddels honderden kilometers aan file. Rijkswaterstaat ziet de capriolen van Moeder Natuur dermate ernstig in dat het de bevolking afraadt om de weg op te gaan.

Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar een groot deel zal wel moeten. Omdat zijwind nogal een issue is, zullen we dit fenomeen eens bespreken.

Oppervlakte
In de basis heeft het hele probleem te maken met de mate waarin je auto wind vangt. Oftewel, auto’s met een groot zijoppervlakte zullen meer wind vangen dan auto’s met een kleinere oppervlakte, waardoor ze makkelijker uit hun spoor worden geduwd, wat de kans op ongelukken enorm vergroot. Is het voertuig ook nog eens hoog, dan moet je helemaal oppassen, getuige de vrachtwagens die vandaag omkiepen als dominostenen. Dit aspect kun je alleen maar accepteren, wat betekent dat je vooral je gezond verstand moet gebruiken wanneer je de weg besluit op te gaan.

Banden
Je zou het misschien niet direct zeggen, maar het juiste setje banden kan op een dag als vandaag het verschil maken. Nu we ons in de winter bevinden, zal een groot deel van de bevolking op winterbanden rijden. Daar is op zich niets mis mee, maar daardoor zul je je harder moeten verzetten tegen de toorn van de wind. Meer rubber betekent immers meer oppervlakte, waardoor de impact van de wind je rijgedrag zal aantasten. Daarbij is het rubber regelmatig smaller dan bij zijn zomerse equivalent, waardoor de band gevoeliger is voor zijwaartse belasting.

Een ander punt is het verschil in structuur. Omdat winterbanden beduidend zachter en flexibeler zijn dan zomerbanden, zijn ze kneedbaarder voor harde wind. Ofwel, als het goed waait, zul je terecht ondervinden dat je auto meer glijdt.

Gewicht
Hierbij gaat het niet zozeer om het aantal kilo’s dat je auto weegt, maar om de manier waarop deze over de auto zijn verdeeld. Anders zou een vrachtwagen immers niet omwaaien, of een Boeing niet op kunnen stijgen. Hoewel een zware auto handig kan zijn in dergelijk weer, is het gewicht alleen niet het belangrijkste. Je komt het beste uit de bus wanneer je auto een laag zwaartepunt heeft.

Daarnaast kan een zware motor voorin ook enig verschil maken, al is dat praktisch de standaard. Het belangrijkste hier is dat het gewicht zo eerlijk mogelijk over de auto is verdeeld, zodat deze het beste om kan gaan met abrupte windstoten.

Overigens heeft ook de aandrijfvorm impact op de manier hoe de auto met wind omgaat. Als we voorwielaandrijvers vergelijken met achterwielaandrijvers, hebben laatstgenoemden vaker en vooral meer last van de wind dan auto’s met voorwielaandrijving. Dit is eveneens voor een deel te wijten aan de gewichtsverdeling.

Snelheid
Ons laatste punt is niet per se gerelateerd aan het soort auto je hebt, maar wel zo belangrijk dat we hem niet kunnen overslaan. Wanneer je harder rijdt, zul je de effecten van de wind sterker voelen. Het is dus van groot belang dat je met windkrachten die oplopen tot de 10 zorgt dat je je snelheid matigt. Een hogere snelheid kan je auto onderwerpen aan meer lift, waardoor je gemakkelijker grip kwijtraakt en een ongeluk kunt veroorzaken.

Dit is helemaal van belang wanneer het wegdek ook maar enigszins glad is. Regen, sneeuw of hagel in combinatie met harde windstoten zijn een recept voor haast onvermijdelijke ongelukken. Hierdoor kan de wind je namelijk nog makkelijker over het wegdek duwen, waardoor je zonder moeite aan de andere kant terecht komt.

Neem vooral dit laatste punt ter harte. Hoe goed of slecht je auto ook mag zijn, het rijgedrag van de bestuurder zelf heeft aan het eind van de dag de meeste impact.

Beeld: gecrashte BMW M3 uit dit artikel



67 reacties

Het valt me nog mee dat het internet het nog doet, voor de rest ligt iig het hele landje (met ogenschijnlijk de beste infrastructuur) compleet plat.
@lekkaah: er zijn 3 doden gevallen. Vreemd dat de infrastructuur even plat ligt?
@lekkaah: Overal ter wereld ligt infrastructuur plat bij voor daar extreme omstandigheden. Waar het uiteindelijk om gaat is hoe snel het allemaal weer draait. En ik denk dat Nederland daar heel goed scoort. Het zou me verbazen als er morgen nog grote problemen zijn.
@lekbak: vorige x met dat zwikkie sneeuw lag de NS 2 dagen plat..
@lekkaah: ja, en in welk land niet? Ons spoornet is heel dichtgezet en vervoert door de hoge bevolkingsdichtheid veel meer mensen per kilometer spoort dan andere landen en het is eigenlijk een wonder dat er tijdens die sneeuwomstandigheden überhaupt treinen reden. Het uitvalpercentage van onze treinen behoort tot een van de laagste ter wereld.
@joost1234: spoort=spoor
@joost1234: en toch kan het veel beter. Kijk eens naar Japan. Oké, ik zou niet graag zo in een trein gepropt willen worden maar zelfs met aardbevingen rijden ze daar maar met vaak slechts enkele minuten vertraging.
@lekkaah: Er is meer infrastructuur dan het spoor. Maar ook het spoor werkt tegenwoordig best aardig.

Maar dom zeuren is natuurlijk erg makkelijk. Begrip hebben voor de omstandigheden vraagt inschattingsvermogen en dat is lastig voor sommigen.
@lekbak: Ik heb geen begrip voor de NS (lol..) als de Thalys, Arriva en GVB wel gewoon rijdt ja..

Maar goed, jij hebt een gesubsidieerde Tesla en hoeft dus niet elke dag met de NS te reizen.
@lekkaah: Ik een Tesla? Ik ben best milieubewust maar een ev komt er nooit zolang er nog betaalbare brandstof is!
@lekkaah: Lololol? Die paar trams of die ene route van de Thalys… En ook Arriva die wat boemeltreintjes laat rijden… Het kan zijn hoor, maar ik denk dat de logistiek bij de NS iets gecompliceerder in elkaar steekt dan de voorbeelden die je nu aandraagt.
@phaeton: tsja, wat kan ik zeggen.. ik zou zeggen, ik spreek je wel na 10 jaar spitsrijden in omgeving amsterdam dmv de NS onzer institutionele monopolist
@lekkaah: Ik kachel twee keer per dag over de A10, maar dat is irrelevant wanneer Arriva op weinig en relatief korte trajecten wordt aangehaald.
@lekkaah: het verschil is dat de arriva nog met diesellocomotieven rijdt en de NS met elektrische.
“Een hogere snelheid stelt je auto open voor meer lift”

Als je een auto rijd die downforce genereert (bijv. een F1) dan lijkt het me dat hoe harder je rijd, hoe minder last je hebt van zijwind.
@hanso: al betwijfel ik of er veel mensen vandaag hun f1 auto naar het werk pakken
@peterpann3nkoek: het is droog dus de ultra’s liggen er onder
@peterpann3nkoek: Het is ook maar een (extreem) voorbeeld natuurlijk, er zijn genoeg andere (sportieve) auto’s met downforce. Hoewel het in Lelystad opletten is! https://www.youtube.com/watch?v=fwiihbetA-c
@peterpann3nkoek: als we de “verslaggeving” mogen geloven rijdt zelfs Max Verstappen tegenwoordig een mini kart naar zijn werk.
@hanso: Het punt van snelheid klopt nou ook niet 100%.

Hogere snelheid zorgt er vooral voor dat je voertuig meer “beweegt” binnen een bepaalde tijd, omdat je meer afstand aflegt binnen dezelfde reactietijd. In geen enkele wijze zal je meer “lift” ondervinden als je snelheid hoger is.
@pimsieb: Het gaat om de richting van de energie-vector. Sta je stil, dan is die loodrecht naar beneden en zodanig vrij ongevoelig voor een zijwaartse vector. Hoe harder je rijdt, hoe meer die vector door de luchtweerstand beïnvloedt wordt en zodanig komt die steeds horizontaler te staan, waardoor de auto weldegelijk gevoeliger wordt voor een plotselinge zijwaartse vector met als resultaat ‘meer lift’ t.o.v. de eerst genoemde situatie.
@pimsieb: zorg dat je weet waar je het over hebt a.u.b..
Een auto heeft vrijwel altijd lift bij (extreem) hoge snelheden. Spoilers verminderen die lift (negatieve downforce). Ligt simpelweg aan de vorm van een auto (bol van boven en plat/recht van onderen.. net als een vliegtuig vleugel)
Mijn Alfa Romeo 159 voelt gevoeliger aan in de wind dan mijn Discovery II. Zal met het gewicht te maken hebben en de directheid van de besturing (of gebrek daaraan)
@sketcher:
hmm, vreemd ik heb van zijwind in mijn 159 nooit echt last..
@bakkerst: Ohh ik voel mijne wel trekken hoor (Sportwagon). T’is niet rijbaanopschuivend maar je merkt wel dat ie trekt.
@e34m5touring:

Zelf heb ik ook een Sportwagon, maar ik heb eigenlijk nooit gemerkt dat hij aan het stuur trekt door zijwind. Wat ik wel goed merk zijn ongelijke ribbels in het wegdek. Als bijvoorbeeld het linker voorwiel een ribbel eerst raakt omdat die niet haaks op het wegdek ligt, dan voel je dat goed. Niet hinderlijk, wel merkbaar..
@bakkerst: komt vast omdat ie altijd in de garage staat voor onderhoud of reparaties.
@escort77:
Ik heb even getwijfeld of ik hier nou nog serieus op in moet gaan, maar je vraagt er wel een beetje om;

Ja hij staat eigenlijk altijd in de garage, niet omdat het moet, maar omdat het kan, verwarmd en droog braaf te wachten tot er gereden mag worden. Nog nooit gedonder met het ding gehad in 2,5 jaar tijd..
@bakkerst: serieuze reactie was niet nodig geweest, dacht dat wel duidelijk was dat ik dit met een knipoog bedoelde.
Fiat Panda!, met zijwind moet je beide handen aan het stuur houden, anders…….
@toniominestrone:

Met zijwind, bij vrachtwagens uit tegenovergestelde richting, als je wordt ingehaald met een groot snelheidsverschil. Niet alleen bij zijwind kan ik je vertellen.. :)
@bakkerst: Agila B ook. Ik heb dat ding van mijn oma wel eens geleend. Met een beetje wind is het totaal niet relaxt rijden.
Beetje teleurstellend dit artikel,

Had gehoopt op een artikel met wat meer wetenschappelijke onderbouwing, bv de stijfheid en lengte van de veren wat wel degelijk belangrijk is met windvlagen, het gevaar van het passeren van vrachtwagens met een beetje uitleg, etc. etc. .

Zat meer potentie in.
@pimsieb: Zit zeker potentie in voor een diepergaand vervolg verhaal, maar ik vind dit al vrij aardig uitgebreid hoor :)
Ik zet m’n Lexus GS ook in de sport+ modus; dempers worden straffer en de besturing directer, rijdt een stuk prettiger (met aangepaste snelheid); in de ecomode of de normale sport mode is het met harde wind continue corrigeren
Zal nooit mijn lesauto vergeten wanneer het aankomt op zijwindgevoeligheid; de Sierra. Berucht waren die krengen voor zijwind. Stuur een kwartslag naar links of rechts met harde wind!

Vandaag zijn mijn vrachtwagens de weg niet op, beladen is niet echt een probleem maar leeg wel…
@maxidyne: ik had begin ‘90 een Sierra 2.3 diesel bestel als serviceauto; wat een grafhok…niet op de weg te houden met zijwind en met harde wind voorop kwam je niet boven de 100 (zat kilootje of 300 gereedschap in).
@406_v6: ik had een Clio, hetzelfde verhaal. Niet op de weg te houden dat ding
Zijn er ook tips voor windgevoeligheid aan de binnenzijde?
@e34m5touring: Stoelverwarming uit laten.
@Vreddy_B: warme lucht stijgt, dakraam open en foetsie 😀
Mijn BMW E61 is redelijk zwaar met een zwaar motorblok. En ondanks dat deze verlaagd is merk je het alsnog wel. Ik hoef niet aan het stuur te hangen maar op dagen als vandaag is elke auto toch gewoon windgevoelig?
Stond vanochtend op een brug over de Maas stil voor een verkeerslicht. Ondanks het feit, dat de wind nog enigszins gebroken werd door de vangrail aan loefzijde, werd m’n 4-serie aardig heen en weer geschud. Dan kan je je goed voorstellen, dat vrachtwagens e.d. omver gaan.
Fijn artikel. Had je gister moeten plaatsen!
Wat een wind! met 135 vlieg je alle kanten op
Maar een crossover kan dit makkelijk aan natuurlijk!
@banaan7: juist niet. Al die hoog op de potenwagens
@rutger97: dat had ik nou niet verwacht..
@rutger97: Kerel is sarcastisch
Vering doet ook nog wat, dat mis ik in dit stuk
Weinig last van de wind. Een fijn stug onderstel en platte bandjes helpen prima.
Met de i3 was het echt afzien vanmorgen. Waaide alle kanten op.
@nicolasr: Had dan ook een echte auto gekocht joh ;-)
@nicolasr: had je nu maar een windmolentje op je elektro gebakje !!1!!1!! Muesli!!1
Dempers & stuur op ‘dynamic’, achterspoiler omhoog en rijden maar. Dankzij quattro goede verdeling van de krachten, samen met adaptive air suspension prima tegen zijwind (en in de sneeuw, regen, droge weg etc.).
@eaudi: Jeetje joh wat heeft audi daar een hoop hulp bij nodig.

Mijn oude mercedes heeft genoeg aan een goed onderstel.
@lekbak: vroeger was alles beter en lekker mechanisch. Nu hebben we electronica.
@eaudi: Bij welk model?
@phaeton: volgens mij is er maar één model audi met adaptive air en uitklapspoiler.
@eaudi: Geen idee? Als je het zo zegt zou ik zeggen A7. Maar als de (nieuwe/huidige) A8 het ook heeft, een R8, een TT-RS… Geen benul eigenlijk.
@eaudi: poehee wat mysterieus :’) alsof iedereen op de hoogte dient te zijn van de Audi line-up en de daarbij horende features
Spreekt voor zich lijkt me toch? Massa, Cw (van de zijkant), contactoppervlak met de weg, en oppervlak. Denk dat iedereen dat wel kan bedenken. Overigens, verdeling van massa (voor-achter) versus oppervlak (voor-achter) doet ook wat, in ieder geval hoe de auto op zijwind reageert. En hogere snelheid zorgt natuurlijk voor grotere uitwijking bij koerswijziging…
Vergeet niet de andere belangrijke aspecten;

Uitlijning
Versleten schokbrekers
Speling op onderstel
Bandenspanning

Allemaal heel leuk, oppervlakte en gewicht, maar bovenstaande valt niet te onderschatten.
ik denk dat het ontwerp ook van invloed is. Auto’s worden ontworpen mede in een windtunnel, en ze zullen ook testen hoe de auto reageert op schuine wind en zijwind, misschien zelfs windvlagen. Ik merkte dat een H type Astra Hatchback weinig last heeft van de wind, een 1998 Megane hatchback heeft er meer last van. Mijn huidige focus voel je het wat meer als de astra, maar misschien omdat dit een station is en geen hatchback.
Qua afmetingen en gewicht + concept vergelijkbare auto’s
Ik had eigenlijk geen last van zijwind tussen Den Haag en Amsterdam. Pas toen ik op werk m’n deur open probeerde te doen merkte ik hoe hard het waaide. Die elektronische correctie meuk is dus toch niet alleen maar marketing.
Afgelopen 3 januari toen er ook al een beste wind stond ben ik in Limburg m’n nieuwe auto gaan halen , een ’89 Nissan Micra L 4sp. Dat was nog behoorlijk spannend in zo’n licht autotje op smalle bandjes 😁
Heb de Michelin Pilot Super Sport er nog gewoon onder zitten had er niet zoveel last van

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).