Waarom Jaguar Land Rover de productie gaat stilleggen

Auteur: , 31 Reacties

Italiaanse toestanden, daar in het Verenigd Koninkrijk.

Waarom Jaguar Land Rover de productie gaat stilleggen

Het slechte nieuws uit de cocon van Jaguar Land Rover gaat nog een stapje verder. Het concern kondigde eerder aan dat er duizenden banen gaan verdwijnen, maar nu komt daar nog eens bij dat werknemers een verplichte vakantie krijgen in april.

In alle drie de fabrieken in Engeland staakt JLR de productie van 8 tot en met 12 april. Ook het bedrijf in Wolverhampton waar de motorblokken van de band rollen zal niet gewerkt worden. Reden zijn de ontwikkelingen rondom de mogelijke Brexit. De fabrieken zijn samen goed voor 39.000 werknemers. Het is de tweede week in april dat de fabrieken op slot gaan. Van 15 tot en met 23 april is er ook al geen productie omdat JLR onderhoud laat uitvoeren.

Eind maart dreigt Engeland met een ‘no deal Brexit’ de Europese Unie te verlaten. Het eerdere akkoord van premier May werd door het parlement niet goedgekeurd. Jaguar Land Rover is absoluut niet blij als er een no deal Brexit gaat gebeuren. Het concern verwacht dat er extra kosten gemaakt gaan worden en extra schade ontstaat mocht de no deal doorzetten, aldus topman Greg Clark van JLR tegenover Skynews. Het Britse autoconcern verkocht afgelopen jaar 4,6 procent minder auto’s in vergelijking met 2017.



31 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Joh .. wat een verhaal ..

Heb net de auto van de buurman in de fik gestoken ..
Want ja .. die Brexit he ..
@lincoln: dude, what?
@okdoei: In tijden van oorlog en Brexit is alles geoorloofd. Gun hem toch zijn vreugdevuurtje.
De argeloosheid en onnozelheid van de Britse MP’s blijft me verbazen.
@desjonnies:

De impotentie van de Britten nog meer ..
Ze hadden bij de eerste dreigementen van de EU al heel bolsjewiek Brussel mogen platbombarderen ..

Britten die zich laten knechten ??
@desjonnies: Maar dat verklaart niet waarom er in 2018 al 4,6% minder auto zijn verkocht dan in 2017.
Ik denk eerder de terugloop van de wereldeconomie, China voorop.
Maar ja, Brexit, Brexit, Brexit (Trump).
@rulefollower: allemaal de schuld van de Rabobank
@lekkerlinksrijden: allemaal de schuld van “de sossen”
Land Rover was volledig gericht op diesel
Die Britten maken wel n soap van die exit, daar gaan ze spijt van krijgen.
@niex:

Autofabrikanten die graag van hun personeel af willen zijn maar wat blij met deze soap ..
@lincoln: correct.
Want bij extra kosten heb je minder omzet nodig?

Ze gaan er niet 1 Range Rover minder door verkopen. In het begin zijn er wat meer handling-kosten voor de EU klanten, maar daar zal spoedig een mouw aangepast gaan worden.

Hoeveel procent van de UK productie gaat er eigenlijk naar de EU?
Inmiddels produceren ze ook al in Brazilië.
@rulefollower: dat is nog maar de vraag, en dat is meteen ook het probleem: onzekerheid. JLR zal de meest auto’s inderdaad buiten de EU verkopen, maar dat gaat tot nu toe dus wel onder de vlag van de EU-handelsafspraken met die landen of regio’s. Na 29 maart kan dat niet meer, en zal het VK zelf handelsakkoorden moeten hebben afgesloten met de landen waar JLR naar wil exporteren. Die akkoorden kunnen beyer of slechter zijn dan de bestaande EU-handelsverdragen, maar als er geen handelsverdrag ligt kan handel drijven met sommige landen wel heel erg onvoordelig worden. Dus, niet 1 Range Rover minder? Ik zou m’n Range Rover er niet om verwedden….
@potver7: Niet helemaal waar. Er wordt teruggevallen op de standaard OESO/OECD verdragen.
@rulefollower: Het gaat niet alleen om klaringskosten, het gaat ook om modelgoedkeuring en eventuele extra import- en exportbelasting. Productiekosten en verkoopprijzen in het buitenland stijgen; komt je concurrentie-positie aardig mee onder druk te staan.
Hebben ze een maand vrije tijd om voor de I Pace eens fatsoenlijke software te schrijven. 240 kilometer actieradius op dit moment is om te janken.
@thomasthomas: software kan veel maar nog net geen wonderen dus waarom verwacht je dat je met software het enorme frontale oppervlak en gewicht van de iPace kunt verkleinen? Ook de accu kunnen we met software niet groter maken. De enige manier om de actieradius te vergroten met software is de snelheid te begrenzen, als we er de topsnelheid van een Spijkstaal SRV wagen in programmeren kun je er wel twee keer zo ver mee.
@thomasthomas: Geniet van je bijtellingsvoordeel!
Kunnen ze niet snel een fabriek overnemen op het vaste land, en daar gaan produceren? Hadden ze sowieso misschien al moeten bedenken. En dan meteen een in Amerika voor de Amerikaanse import regels?
@dutchdriftking:

Heel toevallig is de land rover / Jaguar fabriek in Slowakije bijna klaar ..

Heeeeeeel heeeeeeeel maar dan ook heeeeeeeel toevallig ..

Tja .. Brexit he ..
@lincoln: ben je nou voor of tegen de brexit?
@loserboi932:

Ben tegen krokodillen tranen ..
@lincoln: vlakbij “onze” fabriek/afdeling in Slowakije. Die loopt leeg..
Ik ben benieuwd wat Boris Johnson, Jacob Rees Mogg en consorten hier aan gaan doen. Misschien wat van die 350 miljoen die ze per week aan de EU kwijt waren en nu in NHS wilden steken maar in de autoindustrie steken? Deden ze ook vanaf de jaren ’70 bij BL/BMC/BLMC/Rover. En dat heeft me een partij geholpen! Kijk eens hoe Morris, Austin, Rover en MG er nu voorstaan!
Wie wil er nu vrij in april?
@pa045: ikke !!!
JLR is toch al decennia een probleemkind? Verouderde techniek. Neem nu die nieuwe Ipace, geen eens een snellaadfunctie, haha
@quinn: ja, I-pace is echt verouderde techniek. Zó jaren 70!
@quinn: maar wel eerder dan Audi, Mercedes en VW een volledig elektrische auto op de markt, haha!
@quinn: Decennia! En ik maar denken dat JLR pas sinds 2008 bestaat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).