• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Jaguar Land Rover de productie gaat stilleggen

Auteur: RubenPriest, gepost 25 januari 2019 om 17:03 – 31 Reacties

Waarom Jaguar Land Rover de productie gaat stilleggen


Italiaanse toestanden, daar in het Verenigd Koninkrijk.

Het slechte nieuws uit de cocon van Jaguar Land Rover gaat nog een stapje verder. Het concern kondigde eerder aan dat er duizenden banen gaan verdwijnen, maar nu komt daar nog eens bij dat werknemers een verplichte vakantie krijgen in april.

In alle drie de fabrieken in Engeland staakt JLR de productie van 8 tot en met 12 april. Ook het bedrijf in Wolverhampton waar de motorblokken van de band rollen zal niet gewerkt worden. Reden zijn de ontwikkelingen rondom de mogelijke Brexit. De fabrieken zijn samen goed voor 39.000 werknemers. Het is de tweede week in april dat de fabrieken op slot gaan. Van 15 tot en met 23 april is er ook al geen productie omdat JLR onderhoud laat uitvoeren.

Eind maart dreigt Engeland met een ‘no deal Brexit’ de Europese Unie te verlaten. Het eerdere akkoord van premier May werd door het parlement niet goedgekeurd. Jaguar Land Rover is absoluut niet blij als er een no deal Brexit gaat gebeuren. Het concern verwacht dat er extra kosten gemaakt gaan worden en extra schade ontstaat mocht de no deal doorzetten, aldus topman Greg Clark van JLR tegenover Skynews. Het Britse autoconcern verkocht afgelopen jaar 4,6 procent minder auto’s in vergelijking met 2017.

Ook interessant!

  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden
    Land Rover Defender SVR gaat echt knotsgek worden

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

brexit, engeland, fabriek, Jaguar, Land Rover

Vorig bericht: « Audi in 2019: RS 5 Sportback, RS 6 en meer
Volgend bericht: NL tankstations verplicht aan de groene benzine »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    25 januari 2019 om 17:13

    Joh .. wat een verhaal ..

    Heb net de auto van de buurman in de fik gestoken ..
    Want ja .. die Brexit he ..

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      25 januari 2019 om 17:19

      @lincoln: dude, what?

      Login om te reageren
      • gandini zegt

        25 januari 2019 om 18:07

        @okdoei: In tijden van oorlog en Brexit is alles geoorloofd. Gun hem toch zijn vreugdevuurtje.

        Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    25 januari 2019 om 17:15

    De argeloosheid en onnozelheid van de Britse MP’s blijft me verbazen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 januari 2019 om 17:23

      @desjonnies:

      De impotentie van de Britten nog meer ..
      Ze hadden bij de eerste dreigementen van de EU al heel bolsjewiek Brussel mogen platbombarderen ..

      Britten die zich laten knechten ??

      Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      25 januari 2019 om 17:30

      @desjonnies: Maar dat verklaart niet waarom er in 2018 al 4,6% minder auto zijn verkocht dan in 2017.
      Ik denk eerder de terugloop van de wereldeconomie, China voorop.
      Maar ja, Brexit, Brexit, Brexit (Trump).

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        25 januari 2019 om 19:11

        @rulefollower: allemaal de schuld van de Rabobank

        Login om te reageren
        • trobken zegt

          25 januari 2019 om 20:28

          @lekkerlinksrijden: allemaal de schuld van “de sossen”

          Login om te reageren
  3. amsterdam zegt

    25 januari 2019 om 17:16

    Land Rover was volledig gericht op diesel

    Login om te reageren
  4. niex zegt

    25 januari 2019 om 17:21

    Die Britten maken wel n soap van die exit, daar gaan ze spijt van krijgen.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 januari 2019 om 17:25

      @niex:

      Autofabrikanten die graag van hun personeel af willen zijn maar wat blij met deze soap ..

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        25 januari 2019 om 17:27

        @lincoln: correct.

        Login om te reageren
  5. rulefollower zegt

    25 januari 2019 om 17:27

    Want bij extra kosten heb je minder omzet nodig?

    Ze gaan er niet 1 Range Rover minder door verkopen. In het begin zijn er wat meer handling-kosten voor de EU klanten, maar daar zal spoedig een mouw aangepast gaan worden.

    Hoeveel procent van de UK productie gaat er eigenlijk naar de EU?
    Inmiddels produceren ze ook al in Brazilië.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 januari 2019 om 18:13

      @rulefollower: dat is nog maar de vraag, en dat is meteen ook het probleem: onzekerheid. JLR zal de meest auto’s inderdaad buiten de EU verkopen, maar dat gaat tot nu toe dus wel onder de vlag van de EU-handelsafspraken met die landen of regio’s. Na 29 maart kan dat niet meer, en zal het VK zelf handelsakkoorden moeten hebben afgesloten met de landen waar JLR naar wil exporteren. Die akkoorden kunnen beyer of slechter zijn dan de bestaande EU-handelsverdragen, maar als er geen handelsverdrag ligt kan handel drijven met sommige landen wel heel erg onvoordelig worden. Dus, niet 1 Range Rover minder? Ik zou m’n Range Rover er niet om verwedden….

      Login om te reageren
      • rulefollower zegt

        26 januari 2019 om 10:42

        @potver7: Niet helemaal waar. Er wordt teruggevallen op de standaard OESO/OECD verdragen.

        Login om te reageren
    • dawwg zegt

      25 januari 2019 om 22:15

      @rulefollower: Het gaat niet alleen om klaringskosten, het gaat ook om modelgoedkeuring en eventuele extra import- en exportbelasting. Productiekosten en verkoopprijzen in het buitenland stijgen; komt je concurrentie-positie aardig mee onder druk te staan.

      Login om te reageren
  6. thomasthomas zegt

    25 januari 2019 om 17:47

    Hebben ze een maand vrije tijd om voor de I Pace eens fatsoenlijke software te schrijven. 240 kilometer actieradius op dit moment is om te janken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 januari 2019 om 06:56

      @thomasthomas: software kan veel maar nog net geen wonderen dus waarom verwacht je dat je met software het enorme frontale oppervlak en gewicht van de iPace kunt verkleinen? Ook de accu kunnen we met software niet groter maken. De enige manier om de actieradius te vergroten met software is de snelheid te begrenzen, als we er de topsnelheid van een Spijkstaal SRV wagen in programmeren kun je er wel twee keer zo ver mee.

      Login om te reageren
    • autodidact zegt

      26 januari 2019 om 23:49

      @thomasthomas: Geniet van je bijtellingsvoordeel!

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    25 januari 2019 om 17:53

    Kunnen ze niet snel een fabriek overnemen op het vaste land, en daar gaan produceren? Hadden ze sowieso misschien al moeten bedenken. En dan meteen een in Amerika voor de Amerikaanse import regels?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 januari 2019 om 18:00

      @dutchdriftking:

      Heel toevallig is de land rover / Jaguar fabriek in Slowakije bijna klaar ..

      Heeeeeeel heeeeeeeel maar dan ook heeeeeeeel toevallig ..

      Tja .. Brexit he ..

      Login om te reageren
      • loserboi932 zegt

        25 januari 2019 om 18:08

        @lincoln: ben je nou voor of tegen de brexit?

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          25 januari 2019 om 18:18

          @loserboi932:

          Ben tegen krokodillen tranen ..

          Login om te reageren
      • enricoleerdam zegt

        27 januari 2019 om 06:53

        @lincoln: vlakbij “onze” fabriek/afdeling in Slowakije. Die loopt leeg..

        Login om te reageren
  8. jeroenwz zegt

    25 januari 2019 om 19:20

    Ik ben benieuwd wat Boris Johnson, Jacob Rees Mogg en consorten hier aan gaan doen. Misschien wat van die 350 miljoen die ze per week aan de EU kwijt waren en nu in NHS wilden steken maar in de autoindustrie steken? Deden ze ook vanaf de jaren ’70 bij BL/BMC/BLMC/Rover. En dat heeft me een partij geholpen! Kijk eens hoe Morris, Austin, Rover en MG er nu voorstaan!

    Login om te reageren
  9. pa045 zegt

    25 januari 2019 om 19:20

    Wie wil er nu vrij in april?

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      25 januari 2019 om 20:41

      @pa045: ikke !!!

      Login om te reageren
  10. quinn zegt

    25 januari 2019 om 22:45

    JLR is toch al decennia een probleemkind? Verouderde techniek. Neem nu die nieuwe Ipace, geen eens een snellaadfunctie, haha

    Login om te reageren
    • futse zegt

      26 januari 2019 om 07:55

      @quinn: ja, I-pace is echt verouderde techniek. Zó jaren 70!

      Login om te reageren
    • jeroenwz zegt

      26 januari 2019 om 12:32

      @quinn: maar wel eerder dan Audi, Mercedes en VW een volledig elektrische auto op de markt, haha!

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      26 januari 2019 om 13:02

      @quinn: Decennia! En ik maar denken dat JLR pas sinds 2008 bestaat.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North