NL tankstations verplicht aan de groene benzine

Auteur: , 49 Reacties

Lekker meer bio-ethanol voor je waggie.

NLse tankstations verplicht aan de groene benzine

De ‘grotere’ Nederlandse tankstations moeten verplicht schonere benzine gaan leveren. Met grotere spreekt men over tankstations met twee of meer pompen. Vrijwel iedere tankstation in je omgeving dus. De maatregel is in het leven geroepen door staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. De ministerraad is nu akkoord gegaan met dat voorstel.

De maatregel is vanaf oktober actief. Dit betekent dat tankstations meer dan een halfjaar de tijd krijgen om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Het gaat hier om E10-benzine, met 7,5 tot 10 procent bio-ethanol. Bij E5-benzine is er maximaal 5 procent bio-ethanol in het spel. Laatstgenoemde is de meest voorkomende beschikbare benzine bij de pomp, maar wat van Veldhoven betreft komt daar nu dus verandering in.

Het kabinet hoopt zo bij te dragen tegen klimaatverandering. Tankstations met maar één benzinepomp mogen kiezen of ze E5 of E10 gaan leveren. Vermoedelijk zal dat bij E5 blijven. Vooral oudere benzineauto’s zijn niet geschikt om E10 te tanken. België is sinds 2017 al overgestapt op E10.

Foto: Senna bij het tankstation. Via @shelldewetering op Autojunk



49 reacties

Mooi man, iedereen aan de bio benzine . Ondertussen gaat je verbruik wel omhoog waardoor je aan het einde van de rit meer betaald voor je brandstof.

Toch fijn dat ze het steeds onder ”klimaat” dit soort geldklopperij uitvinden.
@pielemuis: om nog maar te zwijgen over de vraag waar de bio-ethanol vandaan komt (hint: er moet tropisch regenwoud voor worden gekapt)
@pielemuis: amen. Ik kan met mijn wagen geen E10 tanken. Verplicht overgestapt naar E5 (98 dus), scheelt me €5/tankbeurt. Verdoken belasting ja
@dromedaris: E5 is ook gewoon 95 hoor…
@davelepeef: in Belgie/Frankrijk heb je keuze uit 95 E10 of anders 98 E5
@dromedaris: vermogen verlies heb je ook of niry
@pielemuis: tsja met goedkope benzine gaat je imago niet omhoog. Dus doen ze maar wat de meeste Nederlanders niet willen (op een paar doorgeslagen boomknuffelaars na dan) want daar geilt Europa op.
@pielemuis: waar zijn de gele hesjes
@pielemuis: bijkomend voordeel is een nieuwe stok om mee te slaan, in de vorm van uitstootcijfers van benzine motoren die niet kloppen agv een hoger verbruik = goed argument om de belastingen nog wat verder op te schroeven op deze apocalyptische voertuigen, alles natuurlijk ten behoeve van het milieu.
Stem op Stientje ..

Rutte heeft een hoop kneusjes om zichzelf neergezet ..
@lincoln: dan hoopt ie dat men hem briljant vindt…
@hotze:

En de mensen die zijn mensenhandeltje niet wensen te financieren wegzetten als fascist of populist om vervolgens te deporteren ..
Mijn oude waggies lusten alleen maar benzine zonder al die milieuvriendelijke meuk. En de bomen vinden het heerlijk!
pompuhhh maar
Ik dacht eigenlijk dat dit per 1 januari al het geval zou zijn? Lekker duidelijk allemaal. M’n wagentje slikt ook geen E10, ben benieuwd of ik hier in het dorp nog ergens E5 zal kunnen tanken of dat het straks verplicht 98 wordt..
@timmmehhhh: met m’n Daf tank ik alleen V-power van Shell. In principe is dat ook E5, maar volgens mij nog de enige brandstof zonder ethanol. Dat wil ik liever niet in m’n oude brandstofleidinkjes, carburateur en tank (tijdens winterstalling). Dat die peut duurder is boeit me niet zo voor die paar duizend km per jaar.
@tenaci: Let er tevens op dat e10 na een maand of 10 al gaat “rotten” ,dus probeer je Daffie tijdens de winterslaap of en toe uit te laten, BP Ultimate is overigens ook een prima alternatief.
@toniominestrone: tank voor de stalling vrijwel leeg gereden en beetje ethanol-killer erin gegooid. Dan gaat het goed.
@tenaci: Waarom upgrade je je brandstof systeem niet gewoon naar een hedendaags systeem? Even investeren maar het scheelt je uiteindelijk zoveel gelul.
Heb ik ook gedaan met mijn wagen, helemaal top.
@sr20det: wat rij je en wat kostte je dat dan?
@tenaci: Volgens mij zit er in V-Power 98 en BP 98 ook (een beetje) ethanol. Naar mijn weten is de enige zonder ethanol Competition 102 octaan.
@theblazerunner: bij de Dafclub hebben we iemand die een beetje in dat wereldje zit en van tijd tot tijd een rondje belt. Volgens mij was z’n laatste info dat V-power het ook niet heeft.
… en wat is dan precies de maatregel?
Nou ja, voor €5 per tank extra heb ik ‘m gevuld met 98. Aangezien E10 een wat hoger verbruik heeft, maakt voor het aantal kilometers per euro niet zo gek veel uit volgens mij.
Ok, dus diesel wordt langzaam verbannen en E95 is straks niet meer te krijgen… Wanneer zal 98 aan de beurt zijn?

Het wordt je wel erg lastig gemaakt om straks überhaupt nog te kunnen rijden met een leuke oldtimer…
Staatssecretaris Stientje wil gewoon wraak nemen op haar ouders omdat ze haar Sientje hebben genoemd.
@erik64:

Zolang ze geld brengt wil Rutte wel loverboy zijn ..
Goed voor de restwaarde van alle niet-E10 auto’s…
Ze worden met de dag gekker.
Dat spul uit suikerbieten daar draait normaal je sfeer haard op.
Hoe zit dat met 98 of 102 dan?
Het woord “verplicht” is al genoeg.
Tja, ik tank sowieso alleen 98, maar het is natuurlijk wel surrogaat milieu vriendelijk.
Mijn Honda rijdt soepeler en zuiniger op e10, dus voor mezelf is het praktisch gezien wel prima. Hoef ik niet meer speciaal meer voor naar de lokale Texaco. Het verschil qua verbruik is me duidelijk geworden doordat mijn kilometrage vrij constant is en sinds ik e10 tank, kan ik een hele week op een tank rijden. Op euro 95 redde ik dat gewoon niet. Zo ’n Honda rijdt op alles joh. Olie, bio-ethanol, het maakt allemaal niet uit! Het milieu zal er door die bio brandstof echter niet op vooruit gaan, ben ik bang. Ik lees op internet over onderzoeken waaruit zou blijken dat auto ’s normaal gesproken meer dan 5 procent onzuiniger gaan rijden. En dat is precies de hoeveelheid bio ethanol die extra wordt toegevoegd aan de samenstelling van de brandstof. Als die onderzoeken kloppen, dan gaan we dus wel 2 keer meer bio brandstof consumeren en ongeveer 0,0 minder benzine!
@thomassnelweg: maar dat soort details worden helemaal niet meegenomen in zo’n besluit joh.
0,0 procent minder benzine, is dus ook mooi 0,0 procent minder aan accijnzen. en we betalen wel voor die 5% bio-brandstof. tel uit uw winst.
het zal wat meer genuanceerd zijn, maar de autohobbyist is wel elke keer het bokje in de milieu kwestie.

Ik benoem bewust de hobbyist. Als de automobilist eens gestimuleerd zou kunnen worden tot minder snel de auto pakken, carpoolen, fietsen, lopen, dan vind ik dat prima. maar door de maatregelen van de afgelopen 10 jaar is het vooral de liefhebber die hem zijn hobby ontzegd ziet worden.
Voor de A naar B wordt het maximaal een paar tientjes per maand duurder, of moet er gekozen worden voor een nog saaiere automobiel.

#waarismijngelehesje
@shogun: Die ‘details’ nemen ze idd niet mee in hun besluit. Maar veel mensen hebben niet meteen door hoe zinloos zo een besluit wellicht is, dus reken ik het toch maar voor.
@thomassnelweg: klopt, en dat vind ik mooi, mensen die verder denken dan een mooi rapportje.
helaas lijken dat soort mensen maar zelden in de politiek te zitten.
Ik voel een nieuwe term aankomen “sjoemelbrandstof”.

Als je maar lang genoeg gekkies als Stientje (wat een gekke naam ook) dingen laat verplichten gaan de “gedupeerden” vanzelf vals spelen. Mooiste van alles; Na het aan het licht brengen kan men dan nog harder roepen dat er iets moet veranderen. Nu is dat de diesel, tegen die tijd is de laadpaal de nieuwe held en moeten de tankstations verdwijnen.
Het e10tje van stientje
Zo grappig hoe iedereen hier reageert. Afgaande op de reacties draait iedereen hier een apparaat dat de nurburgring onder de 7 min doet, de 1/4 mile onder de 10 sec of anders iig minstens 600pk heeft. Dat we allemaal gewoon een simpel vervoershok hebben met misschien een leuk setje velgen vergeten we maar even omdat we altijd mogen reaguren op stukjes over echte auto’s en anti-overheid berichtjes van @jaapiyo
Autoblog leven, love it!
@koen23: zo zijn er veel, maar er zitten ook mensen tussen met echt oldtimers, racemonsters etc. En die vind je hier nu eenmaal meer dan op nu.nl dus is het logisch dat je daar meer van leest. De rest denkt boeiend laat ze maar wat tropisch hout kappen voor wat meer E10 aan de pomp, het zal me aan mn reet roesten.
@koen23: het mooie is dat al die racemonsters beter rijden op ethanol, ethanol heeft een betere verbranding, en je auto zal minder snel last hebben van pingelen, meeste zit gewoon tussen de oren, net als dat hun auto beter rijd op ron102, meeste auto’s hebben niks aan 102 je hebt er pas wat aan als je auto pingelt op 95 waardoor je ontsteking vervroegd moet worden
@mikespek: Racemonsters rijden het best op daar waar de parameters van de ecu zijn afgesteld. Als dit RON98 is, dan hoef ik je niet uit te leggen dat rijden op RON95 (of erger: E10) op zijn minst nadelig is voor de prestaties. Dat gezegd hebbende, denk ik dat de racemonsters van de meesten hier op dit forum toch al op 98 of 102 rijden, dus de overstap van RON95 naar E10 zal voor hen ook niet echt een probleem zijn.
@gandini: kijk naar alles wat ze bouwen in de states of in Australië, veel snelle turbo auto’s daar rijden op e85
In Duitsland een aantal keer E10 getankt: werkt voor geen meter. Van 1200 actieradius naar 1050 gegaan en bij hoge snelheden ging het richting 700. Daarnaast ook van mij dealer het advies om bij gebrek aan standaard 95 gewoon 98 of 100 te tanken. Merkbaar verschil overigens.

Nu moet ik dus 98/100 tanken om een beetje zelf actieradius te behouden. Kortom: ik ben fors duurder uit omwille van het milieu. Terwijl ik met de huidige brandstof verder kom.
@vonklausenburg: ik denk inderdaad dat dat je die diesel actieradius getallen niet haalt op E10.
Oke, “groene benzine” dus zuiniger aldus de roverheid. Dan moet de prijs ervoor toch ook rond €1,- per liter liggen? neem ik aan. Maar zal allemaal wel niet, het gaat de overheid immers om meer en meer uit te melken…
Ben ik mooi klaar mee. Verplicht 98 of hoger tanken vanaf oktober..
Achterliggende reden is de richtlijn van Europa die de lidstaten aangegaan zijn om een bepaald percentage van hun energie uit hernieuwbare bronnen te halen. België haalde die cijfers niet, dus heeft men verplicht dat 95 E10 wordt (de duurdere 98 blijft E5). Veel simpeler dan echt werk maken van het gebruik van hernieuwbare energie (bij bvb de indistrie). Wellicht is dat in Nederland ook de achteliggende reden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).