• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bevestigd: duizenden banen weg bij Jaguar Land Rover

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 10 januari 2019 om 15:23 – 35 Reacties

Bevestigd: duizenden banen weg bij Jaguar Land Rover


Akelig nieuws uit Engeland.

Jaguar Land Rover (JLR) meldde vorig jaar al dat het flink in het werknemersbestand ging snijden, dit als onderdeel van een nieuw besparingsplan. Destijds verdwenen er 1.500 banen. Echter, daarmee was het drama nog niet voorbij. Integendeel, er gingen geruchten dat het nog veel erger zou worden. Inmiddels heeft JLR deze geruchten bevestigd door te zeggen dat er nog eens 4.500 werknemers extra de deur uitgezet zullen worden.

Door de nieuwe ontslagronde zal JLR maar liefst 10 procent van zijn totale personeel verliezen. In de komende anderhalf jaar zal het bedrijf hierdoor bijna 3 miljard euro besparen. Het is nog niet bekend welke locaties en fabrieken precies de dupe worden van het besluit. Net als Ford, dat vandaag eveneens een ontslagronde aankondigde, dienen de ingrijpende aanpassingen het hogere doel om het bedrijf op de lange termijn weer winstgevend te maken.

Ondanks het feit dat JLR vorig jaar nog bijna 600.000 auto’s verkocht, noteerden de Britten wederom een verlies. De daling is toe te dichten aan het getergde Land Rover, dat 6,9 procent minder auto’s verkocht. Jaguar verkocht afgelopen jaar wel meer auto’s.

Ook interessant!

  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur
  • Land Rover Range Rover D350 rijtest
  • Jaguars worden eindelijk betrouwbaar
    Jaguars nog betrouwbaarder, aldus Jaguar
  • Land Rover bewaart de foutste Range Rover voor het laatst

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, engeland, Jaguar, Land Rover

Vorig bericht: « “VW en Ford kondigen volgende week samenwerking aan”
Volgend bericht: F12berlinetta van actieheld Jason Statham is een koopje »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    10 januari 2019 om 15:29

    Brexit zal ook geen positief steentje bijdragen hieraan, vermoed dat dat uiteindelijk wederom tot nog een ontslagronde zal volgen, als JLR besluit buiten de UK te gaan Produceren.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 januari 2019 om 19:46

      @ghost: Doen ze al.

      Pune, India
      Jaguar XF, Jaguar XJ, Range Rover Evoque – assembly of complete knock-down kits only

      Chery Jaguar Land Rover, Changsu, China
      Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport, Jaguar XE, Jaguar XF

      JLR Brazil, Itatiaia, Brazil
      Range Rover Evoque

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      10 januari 2019 om 19:49

      @ghost: Daarnaast wordt de I-pace door Magna Steyr gemaakt.

      Login om te reageren
  2. stfu zegt

    10 januari 2019 om 15:38

    iPace veel verkocht in NL maar staan al meer dan 100 alweer te koop. Range belabberd, laden sloom, veel storingen en dan ook nog eens niet moeders mooiste..

    Login om te reageren
    • gasskaas zegt

      10 januari 2019 om 16:33

      @stfu: vooral storingen etc. Product is gewoon nog niet af. Alsof het de laatste 1% niet uitontwikkeld is maar nog in prototype.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        10 januari 2019 om 19:33

        @gasskaas: zelfde voor de Audi eigenlijk. Ik stap voorlopig nog niet over.

        Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    10 januari 2019 om 15:42

    Heel Europa zal door de Brexit dreiging en handelsangst met oom Donald in 2019 en 2020 een economische dip gaan ervaren. Geen zware crisis, maar wel een dip. Men is zich hier al op aan het voorbereiden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 januari 2019 om 15:48

      @dutchdriftking: waarom denk je dat het geen zware crisis wordt? Ik ben bang van wel omdat de dempingsmaatregelen van olieprijs en rentestand niet ingezet kunnen worden.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 januari 2019 om 15:50

        @mashell: De vorige crisis is begonnen daar de banken wereldwijd op springen stonden. Deze doen het nu juist uitstekend. Ik denk dus dat het wel enigszins mee zal vallen.

        Login om te reageren
        • basv zegt

          10 januari 2019 om 16:09

          @dutchdriftking: De volgende crisis komt nooit uit de hoek waaruit je het verwacht. Daarnaast wist niemand toentertijd hoe zwaar de banken onder druk stonden, dat wisten ze zelf niet eens.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            10 januari 2019 om 16:34

            @basv: Als je alles van te voren weet kan je inderdaad een hool ellende voorkomen.

            Login om te reageren
          • maarteno zegt

            10 januari 2019 om 18:17

            @basv: bij de banken crisis was er een groot verschil tussen niet willen luisteren en niet weten….de gewone man wist het niet, maar genoeg mensen met verstand van zaken wilden het gewoon niet horen tot het echt niet anders kon

            Login om te reageren
        • stewie zegt

          10 januari 2019 om 16:18

          @dutchdriftking: de mondiale schulden last is groter dan ooit, één van de redenen waarom centrale banken voorzichtig zijn met het verhogen van de rentes. Daarnaast is de reëele schuldenlast ook veel sneller gegroeid dan de economie zelf de afgelopen jaren… Ik denk dat deze enorme schulden berg een zeer grote crisis gaat veroorzaken, wellicht niet in 1 klap, maar het zal zeker merkbaar zijn door de jaren heen.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            10 januari 2019 om 16:36

            @stewie: Klinkt schokkend, ik dacht dat het juist wel mee viel daar er veel risico’s uit leningen zijn gehaald door het hypotheek stelsel simpeler te maken. En dat de oude hypotheken inmiddels zoveel lager in waarde zijn dan de panden waarvoor deze zijn afgesloten dat ook hier veel minder risico aanwezig is.

            Login om te reageren
            • davelepeef zegt

              11 januari 2019 om 00:42

              @dutchdriftking: hmhmm en de nieuwe hypotheken in Nederland zijn over 5 jaar meer waard dan het huis waarvoor ze afgesloten zijn :)

              Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            10 januari 2019 om 16:51

            @stewie:
            m.a.w. de maatregelen die genomen hadden moeten worden zijn nooit genomen de bankwereld heft geen donder van de crisis geleerd behalve dat ze gered zijn door de belastingbetaler, Frankrijk is gewoon naar de Kleauten economisch en Italie zit in hetzelfde schuitje, de Euro werkt niet behalve dat de noordelijke landen de zuidelijke overeind houden en dat Duitsland baas is van de EU.
            En de rente wordt door Draghi’s knalhard draaiende geldpersen kunstmatig laaggehouden.
            Maar ow ow ow wat gaat het toch goed.

            Login om te reageren
            • harrie zegt

              10 januari 2019 om 18:50

              @desjonnies:
              Dit dus, een kredietcrisis die ‘opgelost’ is met nog meer en goedkoper krediet. Wat kan er fout gaan.
              Maar dat hoor je niet bij DWDD, daar is alle ellende gewoon de schuld van Trump, Brexit en de Russen. Lekker overzichtelijk en wat zijn we toch een gaaf land.

              Login om te reageren
    • lincoln zegt

      10 januari 2019 om 16:25

      @dutchdriftking:

      Is Trump nu ook al de baas van Jaguar Land Rover ??

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 januari 2019 om 16:39

        @lincoln: haha, niet dat ik weet, maar acteert wel op basis van verwachtingen voor de toekomst.

        Het is niet voor niets dat de export uit China de laatste maanden van 2018 de capaciteit van vervoer zo goed als volledig heeft ingezet op Amerika. In Europa is vele malen minder vracht binnen gekomen daar alles voor Amerika bestemd was. Puur op basis van angst voor wijzigingen in wetten en regels voor 2019. Productie voor Europa komt nu pas weer een beetje op gang.

        Login om te reageren
    • Joost zegt

      10 januari 2019 om 20:12

      @dutchdriftking: ik heb geen glazen bol, maar denk dat het best weer heftig gaat worden.
      Want in feite is er niet meer gedaan dan de drukpers aanzetten.

      Alle rommelhypotheken lijken opgeruimd, maar dat zijn ze niet. Die zweven nog ergens. Misschien zijn er wel ondertussen weer veel van verkocht (want lage rente). Lekker weer NINJA-hypotheken in de markt zetten. Totdat de rente stijgt.

      Daarnaast is China een zeepbubbel. Anbang nam REAAL over in NL, maar ondertussen zit de CEO van Anbang vast en ligt het bedrijf aan het infuus bij de Chinese overheid. Om over de leegstaande nieuw gebouwde steden in China maar niet te beginnen….Alles gebaseerd op door de overheid ondersteunde groei.

      Het kan ook uit een hele andere hoek komen. Waarschijnlijker zelfs. Maar de niet opgeloste problemen zullen de boel alleen maar erger maken.

      Login om te reageren
  4. gertjan2012 zegt

    10 januari 2019 om 15:44

    Jammer, net nu je ineens veel meer Jaguars op de weg ziet ( althans hier in NL ) , t.o.v pak’m beet 3 jaar geleden.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    10 januari 2019 om 15:53

    Dat Land Rover slecht gaat is niet zo vreemd. Ze hebben maar één type auto maar daarin te veel keus. De Velar en Range Rover Sport zijn directe concurrenten van elkaar ook tussen Discovery en Discovery Sport zitten te weinig verschillen. De Range Rover heeft nu concurrentie van de Bentayga en Cullinan die precies hetzelfde bieden, een grote Britse luxe SUV. Wat minder van die uitwisselbare SUVs en een electrische crossover op iPace basis is wat ze nodig hebben.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 januari 2019 om 16:07

      @mashell: Ik denk dat dieselgate LR vooral parten speelt. Volgens mij verkochten zij voornamelijk diesels en die worden steeds minder aantrekkelijk.

      Login om te reageren
    • loserboi932 zegt

      10 januari 2019 om 16:27

      @mashell: het ouden gheld blijft toch wel in die hokken rijden hoor. Want zo heurdt het. De cunnilingus is 2x zo duur
      en zoveel vinden ze een auto niet waard en de Bentayga is voor rappers.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      10 januari 2019 om 16:43

      @mashell: @berlinetta, ik denk dat jullie beiden een punt hebben. Premium SUV’s gaan als warme broodjes. Echter moeten die kopers van de Urus, Bentayga en Cullinan ergens vandaan komen. En dat zullen mogelijk ook veel ex Range Rovers zijn. Jammer maar helaas. Zelf vind ik een goed samengestelde Range Rover nog altijd een bovengemiddeld chique verschijning waar weinig concurrenten aan kunnen tippen. De klasse van het ‘oude geld’ of zo.

      Login om te reageren
  6. gove zegt

    10 januari 2019 om 16:00

    Dat zou jammer zijn als het misgaat bij jlr, vond dit altijd een van de meest sympathieke merken

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    10 januari 2019 om 16:20

    Thanks Nigel!

    Login om te reageren
  8. lacker zegt

    10 januari 2019 om 16:43

    Kom op. Laten we met z’n allen een Land Rover gaan kopen!!

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 januari 2019 om 16:50

      @lacker: Is goed, sponsor jij mij en de rest van de AB-lezers?

      Login om te reageren
  9. dees zegt

    10 januari 2019 om 16:45

    Misschien eens autos maken die de mensen willen hebben? Autos die niet bij release al achterliggen op de concurrentie, of niet bieden wat de markt wil.
    Ja een lekker stugge f-Type, waar de markt een sportwagen met comfort wil.

    Login om te reageren
  10. thomasthomas zegt

    10 januari 2019 om 17:02

    Waar worden die Jaguars eigenlijk veel verkocht. Lijkt me echt zo’n Engelse auto voor Engeland alleen. Ja die iPace zijn gewoon verkocht in Nederland vanwege die bijtelling die tellen niet mee.

    Login om te reageren
  11. crepito zegt

    10 januari 2019 om 17:23

    Hoe veel verlies?

    Login om te reageren
  12. dracae zegt

    10 januari 2019 om 19:15

    Jaguar maakt echt mooie, technisch aantrekkelijke auto’s… maar ja, dat is niet altijd genoeg om goed te verkopen.

    Login om te reageren
  13. Design_Driven zegt

    10 januari 2019 om 19:42

    Ik woon in de buurt en er was al een tijdje een stop op het aannemen van nieuwe mensen. JLR is hard gegroeid en dit is ook deels gewoon een logisch stapje terug. Vind het alleen vervelend voor al die mensen die al lang in onzekerheid zitten en nu wellicht ontslagen worden.
    Voor mijn vrienden daar dus zuur maar de huizen prijzen reizenden al jaren de pan uit mede door de enorme groei van JLR dus een kleine correctie zou mij wel goed uit komen. Er werken hier heel veel Europeanen die zo ergen anders aan de slag kunnen en velen dachten al aan verhuizen met Brexit.

    Login om te reageren
  14. quinn zegt

    10 januari 2019 om 19:48

    Jaguar is altijd al een problematisch merk geweest. Kansloos

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North