• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Tesla minder auto’s leverde dan gehoopt

Auteur: Author, gepost 4 juli 2017 om 07:41 – 58 Reacties

Waarom Tesla minder auto


De EV-fabrikant had wat plooien glad te strijken.

In het tweede kwartaal van dit jaar wist Tesla iets meer dan 22.000 auto’s te verkopen. Men had gehoopt dat dat aantal een stukje hoger zou uitvallen, maar productieproblemen met de accu’s zorgden ervoor dat er minder auto’s geleverd konden worden. Analisten hadden verwacht dat Tesla in Q2 zo’n 23.000 auto’s aan de man zou brengen. De productie kwam trouwens uit op 25.708 exemplaren in het tweede kwartaal.

Toch heeft de Teslaliefhebber genoeg om naar uit te kijken. Aanstaande vrijdag zou namelijk het allereerste exemplaar van de Model 3 klaar moeten zijn. De productie van Tesla’s kleinste wordt per maand exponentieel opgeschroefd. Richting het einde van het jaar rollen er dan ook duizenden van die EV’s per maand van de band. Het merk heeft reeds 400.000 orders voor de Model 3 genoteerd.

Model S en Model X weer sneller

Musk heeft heel goed door dat rappe sprinttijden ideaal zijn voor de marketing van je autofabriek en dus zijn diverse Model S‘en en Model X‘en weer een klapje sneller bij 100 km/u. De Model S 75 doet ’t in 4,3 tellen, dat was 5,5 seconden. De S 75D gaat een secondje omlaag naar 4,2 seconden en de S 100D is maar een fractie sneller met een sprinttijd van 4,1 seconden. Verder zijn ook de Model X 75D en 100D aangepakt, die gaan nu in respectievelijk 4,9 en 4,7 seconden naar 100 km/u.

Ook interessant!

  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Video: Tesla Model 3 gaat zwemmen ná crash
  • Video: Tesla Model 3 doet bobslee na
  • Video - Tesla-hater gooit steen naar Model 3

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

acceleratie, autoverkoop, Elektrisch, model-3, model-s, model-x, Tesla

Vorig bericht: « Laatste Aventador SV heeft een vleugje Porsche
Volgend bericht: De oudere diesel sterft uit in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    4 juli 2017 om 08:04

    Begrijp ik nu dat er 3.708 Tesla’s ergens op een parkeerplaats staan te wachten op accu’s en een nieuw baasje?

    Login om te reageren
    • mnmg zegt

      4 juli 2017 om 08:14

      @pomoek: nee want verkoop, productie en levering vinden niet altijd in hetzelfde kwartaal plaats. Een auto kan verkocht zijn, maar nog niet geproduceerd. “Onderhanden werk” heet dat in je boekhouding.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 juli 2017 om 08:41

        @mnmg: ja, maar hier staat dat er 25.708 zijn geproduceerd en 22.000 zijn verkocht. Het onderhande werk zou dan 3.708 auto’s zijn uit K1 of eerder. Er staat dat ze hadden gehoopt op een productie van 23.0000 maar het zijn er dus veel meer geworden. Vanwege accu problemen? Ik begrijp het nog steeds niet.

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          4 juli 2017 om 08:50

          @pomoek: Ik ook niet.

          Login om te reageren
        • vroaaar zegt

          4 juli 2017 om 11:29

          @pomoek: ja, het is een warrig verhaal. Waarom zou de verkoop lager zijn als gevolg van accu problemen? Daar zit geen direct causaal verband. Hooguit dat als dit aanhoudende problemen zijn er dan imagoschade wordt geleden en minder mensen staan te popelen om een Tesla te bestellen. Accuproblemen kunnen mijns inziens hooguit tot stagnatie in de productie en dus langere levertijd leiden. Enige reden die ik kan bedenken, is dat alle Tesla’s uit voorraad worden verkocht en dat die door langere levertijden niet snel genoeg werd aangevuld.

          Login om te reageren
          • fijnkonijn zegt

            4 juli 2017 om 18:09

            @vroaaar: Tesla’s worden altijd B.O.T. “Built To Order” verkocht. Uitzondering zijn de (basis)wagens die ze voor zichzelf als garage-leenauto’s bouwen.

            Login om te reageren
            • vroaaar zegt

              4 juli 2017 om 19:20

              @fijnkonijn: ik lees toch her en der al berichten dat Tesla grote hallen leaset om straks bij de start van model 3 goedkope voorraadmodelletjes neer te gaan zetten (beginnen met een flinke lading dezelfde uitvoeringen is bij een nieuw model wel handig om het vlotjes te laten verlopen). Het schijnt dat ze dit nu ook al met wat model S-en doen. Puur om de “groei” op papier in een opgaande lijn te houden voor de aandeelhouders…

              Login om te reageren
              • fijnkonijn zegt

                4 juli 2017 om 19:22

                @vroaaar: Voor de Model 3 klopt dat wel. Maar de S en X worden in principe alleen BoT verkocht. Ik had moeten schrijven dat BoT alleen voor de S en X geldt. Excuus voor de verwarring.

                “Puur om de “groei” op papier in een opgaande lijn te houden voor de aandeelhouders…”
                Aluhoedjes time…

            • roppp zegt

              4 juli 2017 om 20:35

              @fijnkonijn: leg mij de afkorting BOT voor Built To Order eens uit?

              Login om te reageren
              • fijnkonijn zegt

                4 juli 2017 om 20:47

                @roppp: Wikipedia legt het je uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Make_to_order

              • vroaaar zegt

                4 juli 2017 om 21:04

                @fijnkonijn: stap even uit je (alu) bubble…. Build To Order… kijk naar de beginletters… kijk nog eens goed… B T O !!!

              • fijnkonijn zegt

                4 juli 2017 om 21:51

                @vroaaar: Built To Order of Make To Order is hetzelfde schlimpie.

                To build = to make

                Niet goed opgelet tijdens Engels…

              • vroaaar zegt

                4 juli 2017 om 21:56

                @fijnkonijn: nee jij hebt zo’n ONGELOOFLIJK bord voor je kop dat je niet ziet dat je steeds BOT schrijft terwijl het BTO is (of MTO zo je wil). PANNENKOEK!!!!

              • fijnkonijn zegt

                4 juli 2017 om 21:59

                @vroaaar: ach gutteguttegut het Konijntje maakt een oepsje, schrijft BOT en BTO en de vroar’s wereld vergaat.

                Ik neem nog een pannekoek. Hmmm met appel en spek.

                Dit is priceless. Hoeveel azijn heb je gedronken vanavond? Mozes kriebels hé.

              • vroaaar zegt

                4 juli 2017 om 22:12

                @fijnkonijn: jij bent hier de azijnzeiker die een volkomen normale dialoog zonodig moet afzeiken met je aluhoedjes opmerking, gevolg door gezeik over beheersing van de Engelse taal etc. En maar doorgaan met afzeiken en dan je eigen geklungel afdoet als oepsje…

              • fijnkonijn zegt

                4 juli 2017 om 22:22

                @vroaaar: Waar jij je allemaal druk over maakt ?

              • vroaaar zegt

                4 juli 2017 om 22:33

                @fijnkonijn: ach gut, de betweter moet toch nog even het laatste woord hebben.

              • lippie zegt

                5 juli 2017 om 00:18

                @vroaaar: je hebt volkomen gelijk

        • fijnkonijn zegt

          4 juli 2017 om 18:05

          @pomoek: die 3708 auto’s zijn “in transit” naar klanten en Tesla doet traditiegetrouw auto’s pas als “verkocht” boeken na daadwerkelijke levering aan de klant. Dit soort “verschil” gebeurt elk kwartaal en bij elke jaarafsluiting.

          Login om te reageren
          • vroaaar zegt

            4 juli 2017 om 19:15

            @fijnkonijn: dan zijn er dus daadwerkelijk nog minder verkocht dan die 22.000, want daar moeten de aantallen nog af van de auto’s die in transit waren van het daaraan voorafgaande kwartaal.

            Login om te reageren
            • fijnkonijn zegt

              4 juli 2017 om 19:25

              @vroaaar: nee je moet het echt per kwartaal zien. Auto’s van voorgaande kwartalen zijn niet in transit. Die zijn geleverd en niet 3 maanden onderweg ;-)

              Er zijn bedrijven die auto’s die onderweg zijn, maar de klant nog niet bereikt hebben, al boeken als verkocht. Tesla niet. Eerst als de klant de showroom uitgereden is, wordt de auto als verkocht geregistreerd in het kwartaal van de aflevering. Dat is open kaart spelen.

              Login om te reageren
              • vroaaar zegt

                4 juli 2017 om 21:01

                @fijnkonijn: volgens mij snap jij je eigen verhaal niet. Als het verschil tussen verkocht en geproduceerd in Q2 wordt veroorzaak doordat 3708 stuks die in Q2 zijn geproduceerd pas in Q3 als verkocht worden geboekt, dan zijn er toch ook auto’s die in Q1 zijn geproduceerd en die pas in Q2 als verkocht zijn geboekt? Stel dat het aantal “in transit” vanuit Q1 3000 stuks is, dan zijn er in Q2 dus 22.000-3000+3708= 22.708 orders bijgekomen. Nog steeds overproductie dus, hetgeen dus weer wijst op voorraad opbouw… (zonder aluminium hoedjes). Speciaal voor jou nog even een quote met bronvermelding:
                “What I was told is that Tesla will be moving to more of an inventory sales approach with Model 3. This process has already started with Model S where Tesla is getting more and more incentivised for the owner advisors each quarter to hit their goals and to push more inventory cars that are prebuilt by Tesla.” (http://insideevs.com/rumor-tesla-model-3-prebuilt-configurations-get-delivery-priority-custom-configurations-come/)

              • fijnkonijn zegt

                4 juli 2017 om 21:54

                @vroaaar: Ik snap mijn eigen verhaal prima. Je zit vreselijk moeilijk te doen.
                Moet ik je werkelijk nog serieus nemen als je niet snapt dat Built To Order en Make To Order het zelfde zijn en gaat zitten mierencopuleren over “Make” en “Built”.

                Maar weet je wat. Je hebt gelijk.

              • vroaaar zegt

                4 juli 2017 om 22:05

                @fijnkonijn: begrijpend lezen is ook al moeilijk voor je. Ik heb het op geen enkel moment een punt gemaakt over “build” of “make”. Maar jij weet het allemaal zo goed dat je maar over BOT blijft lullen terwijl je BTO bedoelt. En als ik een opmerking maak die hout snijdt omdat het niet iets is dat ik zelf heb verzonnen, dan (dis)kwalificeer jij dat meteen volslagen ongegrond als een “aluhoedjes” uitspraak. Wie is hier nou de kortzichtige wijsneus?

  2. stamp zegt

    4 juli 2017 om 08:05

    Niet alleen de geschiedenis herhaalt zich, maar het nieuws óók,..

    Hoe vaak gaan we deze week nog lezen dat vrijdag de eerste Model 3 van de band zal rollen? Hoe vaak gaan jullie volgende week herhalen dat het de afgelopen week was dat de eerste Model 3 van de band liep?

    Ja, Tesla is cool, gaaf en alles wat sommige petrolheads niet willen, maar zo wordt het wel erg gáááp qua nieuws..

    Oh,.. is de Model 3 de bereikbaardere Tesla, na de succesvolle Model S, en de dure SUV X? (etc etc etc)

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      4 juli 2017 om 08:54

      @stamp: Ja, hetzelfde als het wederkerende nieuws waarin word vermeld dat Mercedes de snelste motor heeft, maar Ferrari toch echt wel aan ze gewaagd is, en Red Bull het beste chassis heeft, en dat Renaultmotoren te langzaam zijn maar ze zeggen dat ze hun motoren gaan updaten en dan toch weer niet om vervolgens met een update te komen die niemand zag aankomen. En Alonso is zielig.

      Login om te reageren
    • coffeecup zegt

      4 juli 2017 om 09:01

      @stamp: neem eens een lekker koekje bij je volgende kop koffie. Het zal je vast goed doen.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 juli 2017 om 09:10

      @stamp: Er worden wel degelijk nieuwe informatie gedeeld en is opgevuld met oude info om het compleet te maken. Het is hier geen twitter.

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    4 juli 2017 om 08:15

    Wederom een bericht waarop conservatieven kunnen zeggen dat Tesla z’n zaakjes niet op orde heeft.

    Terwijl andere merken ergere productieproblemen kennen omdat er effe geen stoelen worden geleverd ofzo iets.

    Belangrijker is of er invloed zou zijn op de Model 3, maar dat lijkt niet zo.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 juli 2017 om 09:53

      @fanboy: Ja want als je ergens kritisch naar kijkt ben je direct conservatief….

      Login om te reageren
      • fanboy zegt

        4 juli 2017 om 10:15

        @e34m5touring: Nee ik bedoel die stronteigenwijze mensen die al 3 jaar bij ieder foutje van Tesla (dat onder een vergrootglas ligt) roepen dat het een zeepbel is, of dat ze het allemaal niet voor elkaar gaan krijgen.
        Die durf ik wel conservatief te noemen.

        Maar te lezen aan de reacties valt het mee, ik denk dat ze het beginnen te leren.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          4 juli 2017 om 10:32

          @fanboy: Misschien moet je mensen en hun mening wat meer in hun waarde laten ipv ze af te schilderen als conservatief of stronteigenwijs. Enkel omdat ze jouw mening niet delen.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            4 juli 2017 om 10:40

            @e34m5touring: Ja dat is waar. Maar, ik vind het heerlijk om te zien dat al deze mensen nu ongelijk krijgen. Ik heb het ze wel vaker proberen te vertellen, maar nee het zou allemaal niks worden.
            Mooi om te zien hoe Tesla nu lekker aan de weg timmert. Ook al weet ik dat Tesla niet perfect is.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              4 juli 2017 om 10:44

              @fanboy: Pffffff, nou gelukkig heeft Tesla jou om ‘het woord’ te verkondigen aan de onwetenden………

              Login om te reageren
              • fanboy zegt

                4 juli 2017 om 11:35

                @e34m5touring: Je hoeft niet te doen alsof het een geloof is.

                Tesla is echt niet perfect. Maar ze zijn er gewoon nog, ze verkopen lekker auto’s, en hebben veel pre-orders staan voor de Model 3. Daarmee bewijzen ze het ongelijk van iedereen die heeft geroepen dat het een zeepbel is. Hebben ze geen fanboys voor nodig :)

              • E34M5Touring zegt

                4 juli 2017 om 11:56

                @fanboy: Whahahaha IK moet niet doen alsof het een geloof is? Doe dan niet net of jij het heilige woord verkondigd.

              • fanboy zegt

                4 juli 2017 om 12:42

                @e34m5touring: Doe ik toch niet? Jij begint toch over “het woord”

                Ik heb alleen gezegd dat ik vaak heb gereageerd dat Tesla er wel is om te blijven, ook 3 jaar terug.
                Want er waren altijd van dit soort nieuwsberichten over iedere minimale tegenslag van Tesla, waarop mensen dan helemaal los gingen. Fijn om te zien dat ze geen gelijk hebben gekregen.

  4. schreute01 zegt

    4 juli 2017 om 08:21

    Dat is nog steeds een kleine productie. Je mag hopen dat de model 3 zoden aan de dijk gaat zetten. Anders zie ik het echt somber in voor Tesla. Of hebben Musk en consorten oneindig diepe zakken?

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      4 juli 2017 om 08:35

      @schreute01: Mr Musk is persoonlijk goed voor zo’n 15 miljard dollar. En da’s best veel geld ja.

      Login om te reageren
    • stfu zegt

      4 juli 2017 om 08:46

      @schreute01: het is de man die Paypal heeft groot gemaakt en met SpaceX goede zaken doet. Die man weet wel wat ie moet doen.

      Login om te reageren
      • v60germany zegt

        4 juli 2017 om 20:14

        @stfu: je vergeet solarcity, ook een bepaalde disruptie in een bestaand landschap.
        Ik vind die zonnepaneelpannen en top idee, beter als zulke 32 inch plasmaschermen op je bestaande dak… (ondanks dat ze nuttig zijn) :-))

        Login om te reageren
  5. PeugeotGTI zegt

    4 juli 2017 om 08:27

    Elon Musk heeft ons precies waar hij ons hebben wil. Steeds maar weer discussiërend over kleine nieuws berichtjes. Zolang we over hem en Tesla praten blijft hij hot. Doet ie goed.

    Login om te reageren
  6. henkp1 zegt

    4 juli 2017 om 08:36

    Ik ben erg benieuwd naar de specs van de Model 3. En naar de prijzen ervan.

    Login om te reageren
    • stfu zegt

      4 juli 2017 om 08:46

      @henkp1: http://www.tesla.com/compare

      Login om te reageren
  7. stfu zegt

    4 juli 2017 om 08:45

    Maurits, dat zijn 0-96 km/u tijden. Ze hebben gewoon een NLse website hoor.

    Login om te reageren
  8. flutterby zegt

    4 juli 2017 om 09:12

    4,3s 0-100 is serieus snel voor niet sportief model en zonder 4wd.

    Login om te reageren
  9. ruud1954 zegt

    4 juli 2017 om 09:29

    Prima dat het merk Tesla bestaat. Het trekt alle andere merken mee in hun ontwikkeling.
    Maar de ontwerper van de X, in tegenstelling tot die van de S, heeft echt geen smaak of had een slechte bui. Dat ziet er toch niet uit? En wat kan mij het schelen dat je er in 5 seconden of 4,9 of 5,1 op de 100 zit.
    Ik hoop echt dat ze voor de 3 een ontwerp hebben getekend waar meer mensen in zich kunnen vinden en een minder oovallende verschijning gaat worden.

    Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      4 juli 2017 om 09:42

      @ruud1954: Franz von Holzhausen is Chief Designer voor zowel de S, de X als de 3. En zeg je nu dat je hoopt dat de 3 er anders gaat uitzien, terwijl er al onnoemelijk veel beelden van zijn?

      Login om te reageren
      • ruud1954 zegt

        4 juli 2017 om 10:24

        @winkeb: OK, je hebt gelijk. Dank hiervoor. Jij bent blijkbaar een Tesla-fan. Dat mag.
        Ik had me er nog niet zo in verdiept en zie nu pas na wat gegoogled te hebben dat die Model 3 inderdaad dezelfde vorm heeft als de X, alleen ietsje meer afgezwakt (en dus gelukkig iets fraaier en een iets minder hoge ‘rug’). Als ik wel eens foto’s zag dacht ik altijd dat het om de X ging en de Model 3 een zwaar bewaard geheim zou blijven.
        Nee dus. Tja, dan maar wachten tot de andere merken met dergelijke auto’s komen ……………..

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          4 juli 2017 om 11:29

          @ruud1954: Doordat de accu groot en zwaar is moet hij tussen de assen liggen. Hierdoor wordt de auto snel hoog. Daarnaast is er niet zoveel ruimte meer nodig onder de motorkap (of voorklep) en tot slot is de achterkant het beste voor aërodynamica.

          De 3 eisen van een EV komen uit op een vergelijkbaar ontwerp en zie je bij alle EV’s terug (behalve de e-Golf).

          Login om te reageren
          • ruud1954 zegt

            4 juli 2017 om 12:10

            @flutterby: Tja weet je. Dat kan allemaal wel maar daarom hoef ik het nog niet mooi te vinden. Een bus moet ook hoog en breed en vierkant zijn maar daarom hoef ik hem nog jiet mooi te vinden. En zoals je zegt: het kan blijkbaar ook anders, zoals bij de Golf en de S. Maar smaken verschillen, no problem. Ik rij in een nieuwe Sorento. Dat is een SUV. Als hij geen hoge instap had was het (onder meer daardoor) geen SUV. En dat vindt ook niet iedereen mooi.

            Login om te reageren
  10. lekkaah zegt

    4 juli 2017 om 09:31

    Tesla; de iPhone onder de auto’s

    Login om te reageren
    • WinkeB zegt

      4 juli 2017 om 09:43

      @lekkaah: want je kan ze in verschillende kleurtjes krijgen?

      Login om te reageren
    • ruud1954 zegt

      4 juli 2017 om 10:23

      @lekkaah: OK, je hebt gelijk. Dank hiervoor. Jij bent blijkbaar een Tesla-fan. Dat mag.
      Ik had me er nog niet zo in verdiept en zie nu pas na wat gegoogled te hebben dat die Model 3 inderdaad dezelfde vorm heeft als de X, alleen ietsje meer afgezwakt (en dus gelukkig iets fraaier en een iets minder hoge ‘rug’). Als ik wel eens foto’s zag dacht ik altijd dat het om de X ging en de Model 3 een zwaar bewaard geheim zou blijven.
      Nee dus. Tja, dan maar wachten tot de andere merken met dergelijke auto’s komen ……………..

      Login om te reageren
    • ruud1954 zegt

      4 juli 2017 om 10:25

      @lekkaah: Was een reactie op winkeb

      Login om te reageren
  11. terminator zegt

    4 juli 2017 om 11:53

    Die tesla model S 100D zit toch binnen 2,5 seconden op de 100 en niet 4,1?

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      4 juli 2017 om 12:32

      @terminator: De upgrade is alleen voor de ‘basis’ modellen. Dus de 75 etc.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      4 juli 2017 om 16:24

      @terminator: dat is de p100d met ludicrous.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North