• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De oudere diesel sterft uit in Nederland

Auteur: Author, gepost 4 juli 2017 om 08:17 – 53 Reacties

De oude diesel sterft uit in Nederland


En het is allemaal de schuld van grote steden.

Sinds de invoering van milieuzones in Utrecht en Rotterdam neemt het aantal diesels die voor het jaar 2001 op kenteken zijn gezet af. In die zones zijn diesels die voor dat jaar op kenteken zijn gezet immers niet meer welkom. Wie alsnog de milieuzone betreedt met een oude diesel kan een prent op de deurmat verwachten. Daarnaast hadden diverse steden enkele jaren een sloopregeling, waarmee eigenaren van oudere auto’s hun wagen tegen vergoeding konden laten slopen.

In totaal waren er begin 2017 nog 155.000 oudere diesels in Nederland. Dat aantal bedroeg in 2010 nog 570.000 stuks. In Rotterdam daalde het aantal oude zelfontbranders het sterkst met een afname van 86% sinds 2010. In Utrecht rijden inmiddels nog 1.500 diesels van voor 2001 rond, daar daalde het aantal auto’s uit die categorie met gemiddeld 32 procent per jaar.

Den Haag en Amsterdam kennen geen milieuzone als in Rotterdam en Utrecht. Toch namen ook daar de aantallen oudere diesels af. Desalniettemin rijden in Amsterdam nog 5.500 van die auto’s rond. Da’s het hoogste aantal van alle grote steden. (via: CBS)

Foto: goeie ouwe Mercedes diesel door @prachtplaatje, via Autojunk

Ook interessant!

  • Dit is de meeste bizarre diesel occasion van Nederland
  • Koop de zeldzaamste Volkswagen van Nederland
  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Ook tweedehands koopt geen hond meer een diesel

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, cbs, den-haag, Diesel, Klassiekers, milieu, milieuzones, onderzoek, rotterdam, utrecht

Vorig bericht: « Waarom Tesla minder auto’s leverde dan gehoopt
Volgend bericht: “Dit wordt de nieuwe motor in de Formule 1” »

Lees Interacties

Reacties

  1. henkp1 zegt

    4 juli 2017 om 08:33

    Nou niet alleen de schuld van de steden, kom op zeg! Ook de veranderde wegenbelastingregels hebben zo hun tol geëist. Denk ik zomaar.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      4 juli 2017 om 08:38

      @henkp1: Ik wilde net zeggen. Sinds 2013 kan je meer belasting betalen op oude diesels. Samen met de milieuzones heeft dat gezorgd voor de grote daling.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 juli 2017 om 09:38

        @viezefreddyw: het heeft ook voor een enorme daling van het aantal benzine auto’s van voor ’87 gezorgd. En voor het bijna uitsterven van auto’s op gas tussen ’87 en 40 jarige leeftijd.

        Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    4 juli 2017 om 08:35

    Dat is een natuurlijk proces, hoeven ambtenaartjes niet op hun conto te schrijven.
    Dingen zijn bijzonder gewild in Afrika waar ze vreemd genoeg plotseling niet meer vervuilen.
    Rete betrouwbaar dit soort Benzen is eigenlijk niets wat beter is, al pis je in de tank doet ie het nog.
    Ooit stond ene Herreman lazarus whiskey in de Diesel te gooien, het rook nog lekker ook uit de uitlaat.
    De wereld is niet maakbaar al doen ze je dat wel geloven.

    Login om te reageren
    • rijnooit zegt

      4 juli 2017 om 09:09

      @desjonnies: Dat dus… wij worden wel “groener” hier in de EU. Rest vd wereld verbranden ze hun afval nog lekker langs de weg…

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 juli 2017 om 09:30

        @rijnooit: Dat wij groener worden is relatief. Wij produceren per persoon nog velen malen meer CO2 dan de gemiddelde Afrikaan.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          4 juli 2017 om 09:42

          @pomoek:
          Is Co2 het probleem
          iedereen loopt er als een dolle achteraan maar volgens mij is methaan vele malen gevaarlijker
          En dat produceert ieder zoogdier.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            4 juli 2017 om 10:02

            @desjonnies: klopt niet: https://www.skepticalscience.com/methane-and-global-warming.htm
            Dat Methaan een bijdrage levert aan de opwarming van de aarde is evident. Maar CO2 levert een grotere bijdrage. Een belangrijke oorzaak van methaanproductie is overigens de verbranding fossiele brandstoffen. Dus hoe je het ook wendt of keert…

            Login om te reageren
            • schreute01 zegt

              4 juli 2017 om 10:15

              @pomoek: de ellende neemt vanzelf toe als de aarde verder opwarmt. De permafrost blijkt niet meer zo perma te zijn en er zal nog meer methaan en CO2 vrij komen.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                4 juli 2017 om 10:24

                @schreute01: klopt als een dieselwalmende bus!

            • spylegion zegt

              4 juli 2017 om 12:26

              @pomoek: Hoe je het ook wendt of keert, wij mens zijn Carbon..

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                4 juli 2017 om 12:30

                @spylegion: exactly…

            • spylegion zegt

              4 juli 2017 om 16:50

              @pomoek: klopt niet;
              Sterker nog; met het vrijkomen van Methaan worden er phytoplanktons meegevoerd naar de oppervlakte die juist dol zijn op CO2 en daarmee zorgen voor een koelend effect ipv het warmend effect (door methaan)
              ‘The negative radiative forcing (koeling) expected from this CO2 uptake is up to 231 times greater than the positive radiative forcing (verwarmen) from the methane emissions.’

              Bron; http://m.pnas.org/content/114/21/5355.abstract

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                4 juli 2017 om 16:56

                @spylegion: Wow! Dat wist ik niet, erg innteressant! Dank je voor de link!

          • 406_v6 zegt

            4 juli 2017 om 15:42

            @desjonnies: het grootse probleem is de homo-sapiëns zelf; is het niet vanwege z’n omgang met de aarde, dan toch zeker wel vanwege de aantallen die deze aardkloot bevolken. Met dank aan alle roomse gekkies die sinds de
            Middeleeuwen ‘onze’ beschaving ‘opleggen/overbrengen’ aan volken die tot dan in harmonie leefden met hun omgeving.

            Login om te reageren
            • pomoek zegt

              4 juli 2017 om 17:00

              @406_v6: De overbevolking is een probleem. De hoeveelheden CO2 die vrijkomt in ontwikkelingslanden is echter verwaarloosbaar vergeleken met de CO2 die wij hier in het westen produceren.

              Login om te reageren
              • 406_v6 zegt

                4 juli 2017 om 19:08

                @pomoek: al die mensen willen -uiteindelijk- net zo leven zoals wij in het ‘westen’. Dus vlees eten, auto rijden enz. Kijk naar China, India enz.

      • 1audi1 zegt

        4 juli 2017 om 10:23

        @rijnooit: Klopt, maar vind je dat we onszelf moeten vergelijken met landen zoals Nigeria?

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        4 juli 2017 om 11:05

        @rijnooit: Dan hoeven wij in ieder geval niet meer die rotzooi in te ademen.

        Login om te reageren
    • leandro zegt

      4 juli 2017 om 09:15

      @desjonnies: klopt. Wij hebben een galaxy diesel uit 2004 en in de deur bewaren wij de kaartjes die onder de ruitenwisser worden gestopt. Het zijn er al een stuk of 10. Allemaal export bedrijven; “geen apk, geen probleem”.

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      4 juli 2017 om 11:07

      @desjonnies: Een collega had zo’n oude Benz. Hilarisch was het. Meeste defecten van iedereen. Gelukkig had zo’n oude diesel geen stroom nodig om te lopen want daar mankeerde vaak wat aan. Soms wilde de motor niet uit. Mocht niet overal meer parkeren vanwege olievlekken. En was niet zo zuinig als gehoopt.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 juli 2017 om 11:20

        @fanboy: een oude benz van een leeftijd waarop al de moderne auto’s allang uitgestorven zijn. Met een hoeveelheid km’s achter de rug waar moderne auto’s alleen maar van kunnen dromen (zo’n beetje alle tellers zijn terug gedraaid).

        Dat die oude benzen van uitzonderlijke en daarna nooit meer gehaalde kwaliteit waren is gewoon een feit.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          4 juli 2017 om 12:02

          @lekbak: Mwah, neem gewoon zo’n oud Toyota dieseltje (ook van de oude stempel, mechanische pomp, alleen elektra voor het starten) en die zijn in die vorm nog vrij lang (tot zo’n beetje de eeuwwisseling) gebouwd.
          Doen niet onder voor de Mercedessen, in ieder geval de motor niet. Ik heb er zelf eentje staan (camper) en die loopt gewoon goed, en hij is nooit aan het roeten. Nog steeds niet fris voor de luchtkwaliteit maar hij loopt mooi en goed.

          Die oude Mercedessen kunnen hartstikke goed zijn, maar het was een typisch voorbeeld van zo goedkoop mogelijk willen rijden, en hoe dat jammerlijk faalde. Zoveel defecten en niet zo zuinig als verwacht.
          Daar bovenop kwam nog eens het vervallen van de vrijstelling en de waarde daling van de auto, die voor een te hoge prijs was gekocht uiteraard.

          Voor hetzelfde bedrag had hij een veel moderner hatchbackje kunnen kopen, eventueel zelfs ook diesel, en van het begin af aan veel goedkoper (en schoner) bezig kunnen zijn.

          Maar goed, dankzij dit soort gevallen is de vrijstelling vervallen.

          Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      4 juli 2017 om 11:36

      @desjonnies: het hele autogebruik draaf

      Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      4 juli 2017 om 11:39

      @desjonnies: het hele autogebruik draagt sowieso zo weinig bij aan het geheel. Als er op industrie, scheep- en luchtvaart een halve % verbetering zou zijn, is dat al veel meer dan dat ze nu met de auto’s proberen te bereiken. En laat me al helemaal niet beginnen over hoe vervuilend elektrische auto’s zijn ;)

      Login om te reageren
  3. henkp1 zegt

    4 juli 2017 om 08:44

    Toffe bak trouwens zo met die kroonkurkwielen. Alleen die USA-bumpers vind ik niet mooi.

    Login om te reageren
  4. rvvm zegt

    4 juli 2017 om 08:45

    Een klassieker en diesel gaat sowieso niet samen, prima nieuws toch

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      4 juli 2017 om 08:47

      @rvvm: Excuseer, maar dat vind ik een tamelijk bekrompen opvatting.

      Login om te reageren
      • rvvm zegt

        4 juli 2017 om 09:06

        @henkp1: excuus, ik ben inderdaad iets te stellig geweest. Ik gun het de liefhebber van harte

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          4 juli 2017 om 09:25

          @rvvm: dank u.

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 juli 2017 om 08:54

      @rvvm:
      Dit is een site voor LIEFHEBBERS.
      Van allerlei soorten voertuigen
      Die zich niet zo bekrompen uitdrukken

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        4 juli 2017 om 09:34

        @desjonnies: Een liefhebber mag toch een mening hebben? Overigens: All caps: gillen op internet. Mag niet op deze liefhebbers site.

        Login om te reageren
  5. madmarky zegt

    4 juli 2017 om 09:03

    In zeven jaar tijd is het aantal auto’s op de weg van voor 2001 sterk afgenomen… NO REALLY?!

    Die auto’s zijn ondertussen ook minstens 16 jaar oud, zoiets heet natuurlijk verloop.

    Login om te reageren
  6. siebren zegt

    4 juli 2017 om 09:04

    Wat natuurlijk ook meespeelt is dat die Mercedes 190d niet meer onder de oldtimer regeling valt. Misschien dat de impact hiervan nog het zwaarst meeweegt

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    4 juli 2017 om 09:09

    GroenLinks, gefeliciteerd! Ooit wel eens van duurzaamheid gehoord? Kort termijn visie……

    Login om te reageren
    • trickyz zegt

      4 juli 2017 om 09:35

      @dutchdriftking: Idd, want een compleet nieuwe auto produceren is niet vervuilend…

      Login om te reageren
  8. stfu zegt

    4 juli 2017 om 09:12

    Goed teken. Hier kan niemand tegen zijn denk ik.

    Login om te reageren
  9. 72bug zegt

    4 juli 2017 om 09:21

    De diesel is sowieso aan het uitsterven. Ik verwacht dat over 10 jaar verschillende OEM’s de stekker eruit hebben getrokken. Toyota en Volvo hebben deze keuze al gemaakt, en de rest zal volgen.

    Nou zijn die oude diesels ook vaak flink vervuilend, echter vind ik het wel enigszins krom dat de benzine volledig buiten schot blijft..

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      4 juli 2017 om 09:27

      @72bug: Ik wil wel zo’n vijfpersoons Kangoo EV van dat artikel van gisteren dat bijna niet meer is te vinden.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 juli 2017 om 09:32

      @72bug: ik weet niet of ze veel meer vervuilen maar ik krijg altijd een nostalgisch gevoel als ik de benzine walmen ruik zodra ik achter en klassiek Engels roadstertje rijd.

      Login om te reageren
      • 72bug zegt

        4 juli 2017 om 10:43

        @pomoek:

        Ik heb wat cijfers:

        CO: Benzine ruim 2x zoveel gr/km in vergelijking met diesel
        NOx: Benzine 3x zoveel gr/km in vergelijking met diesel
        HC: Benzine 20x zoveel in gr/km in vergelijking met diesel

        Roet, in combinatie met andere stoffen die zich hier aan hechten, is vooral de bottleneck van diesels.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          4 juli 2017 om 11:16

          @72bug: Waar heb je die cijfers dan vandaan, en gaan ze dan over de oude bouwjaren?

          Want in de tijd van Euro 4 en 5 was het juist altijd de diesel die moeite had met de NOx norm en zelfs meer uit mocht stoten dan een benzine wagen, echt krom.

          Login om te reageren
          • 72bug zegt

            4 juli 2017 om 11:40

            @fanboy: Dit gaat wel over de Euro 6 norm. Met betrekking tot NOx moet ik mezelf inderdaad even corrigeren. Daar zijn de regels strenger voor benzine dan voor diesel. 60 gr/km t.o.v. 80 gr/km. Euro 4 was het 80/250.

            Login om te reageren
  10. lekbak zegt

    4 juli 2017 om 09:42

    Het ergste vind ik nog dat de media deze onzin klakkeloos overneemt. Het komt echt door de milieuzones hoor! Aldus alle waardeloze “journalisten” die zelf geen seconde onderzoek doen en geen moment kritisch naar een persbericht kijken. Stelletje kopieermachines zijn het.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      4 juli 2017 om 10:00

      @lekbak:

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      4 juli 2017 om 10:05

      @lekbak: Speciaal voor jou: Het persbericht van het CBS. Staat ook in het oorspronkelijke bericht: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/27/helft-oude-diesels-in-rotterdam-in-2016-van-de-straat

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 juli 2017 om 11:17

        @pomoek: moet je nou eens kijken wat een ontzettend manipulatieve fout er in staat. Om dit soort dingen word ik dus kwaad. Want het is echt niet per ongeluk gedaan.

        Komt ‘ie hoor:

        VANAF 2010 is het aantal diesels van voor 2001 in Rotterdam met 86% gedaald. TER VERGELIJKING is het percentage in overige sterk stedelijke gebieden het AFGELOPEN JAAR met 21% gedaald.

        Dat is dus helemaal geen vergelijk. Dit is keihard politiek gekleurde berichtgeving. En dat van een op subsidie draaiende instelling die neutraal zou moeten blijven.

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          4 juli 2017 om 11:38

          @lekbak: Je hebt gelijk. Je kan die 86% niet vergelijken met die 21%. Ik weet niet het waarom van deze vergelijking. Misschien heb je gelijk en is het politiek gekleurd. Misschien is het dommigheid.

          Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          4 juli 2017 om 13:11

          @lekbak:

          http://s2.quickmeme.com/img/49/493b3b31e703be94eace17763afd160124407f1450556e7c20c9105c258fd675.jpg

          Login om te reageren
  11. snorrewietskie zegt

    4 juli 2017 om 11:52

    Gelukkig. Weg met die gore stinkende pluimers. Iedereen aan de LPG!

    Login om te reageren
  12. taxman zegt

    4 juli 2017 om 12:49

    Nou, let maar eens op: het wordt mooi weer de komende dagen! Jaja, ik heb gisteren maar eens een flink stuk gereden in mijn oude stink diesel, want zo’n verregend weekend dat willen we niet nog een keer. Geniet er allemaal maar lekker van!

    Login om te reageren
    • spylegion zegt

      4 juli 2017 om 16:57

      @taxman: Daar hoef je je Diesel niet voor aan te zetten;
      De kortere termijn trend is dat het hier warmer en droger wordt met natuurlijk extremen
      (Regenval, hagel, grotere temperatuurdelta’s).
      Op de wat langere termijn is kou niet te vermijden.
      Ain’t Natural Cycles (of the Sun) a Bitch…

      Login om te reageren
  13. tstile zegt

    5 april 2018 om 16:03

    Als benzine nu eens betaalbaar was dan zouden er weinig mensen in een diesel rijden.

    Maargoed, de oldtimer diesels zullen wel terugkomen want de Golf 1 diesel begint al mondjesmaat vrij te komen en op termijn krijgen we weer de compacte Mercedes 190D en natuurlijk de verzinkte Audi 80!

    Tegen die tijd staan de nieuw verkochte ‘milieuvriendelijke’ auto’s die nu uit de fabriek rollen alweer op de sloop. Want opgefokte kleine turbomotoren met een hele rits elektronica erachter is niet gemaakt om lang mee te gaan. Maargoed, de milieubelasting van fabricage is de blindspot van de boomknuffelaars.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North