![Gerucht: de eerste Tesla Model 3 is vrijdag klaar](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/tesla-model-3-grijs-zon.jpg)
De EV voor de gewone man nadert het productiestadium met rasse schreden.
Elon Musk heeft op Twitter aangegeven dat de Model 3 twee weken eerder is goedgekeurd voor productie dan verwacht. Dat betekent dat het eerste exemplaar mogelijk vrijdag aanstaande al gereed is. Zoals bekend wordt de kleine broer van de Model S aanzienlijk goedkoper dan de S. Op die manier hoopt Tesla dat hun EV’s voor een aanzienlijk breder publiek bereikbaar worden.
De eerste 30 exemplaren worden volgens Musk al op 28 juli aan enkele gelukkige klanten uitgeleverd. Daarna neemt de productie exponentieel toe, wat betekent dat er in augustus 100 auto’s gebouwd moeten worden. In september ligt dat aantal volgens planning boven de 1.500 stuks en in december moeten er 20.000 Model 3’s van de band rollen.
It giet oan!
Met dit soort acties krijg je dus kwaliteitsproblemen.
@robert110: gespleten A stijlen en afbrekende pedalen incomming
@cpp1: precies, en daarom dus hopen dat de betere en echte auto merken straks ook met goede EV’s komen
@robert110:
Inderdaad.
Ik zou niet bij de “gelukkigen” willen zijn die nu als eerste al hun Tesla krijgen…
@dimglor: volgensmij heb ik ergens gelezen dat de eerste exemplaren naar vrienden en familie van werknemers gaan zodat er snel terugkoppeling is over eventuele (kwaliteits)problemen.
@milieumeneertje: http://electrek.co/2016/06/09/tesla-model-3-data-spacex-employees-reservations/
Tesla en spacex werknemers krijgen voorrang en hebben gezamelijk 10000 model 3 autos aangeschaft. Hier mee is de feedback loop erg kort.
@robert110: waarom denk je dat personeel voorrang krijgt? Gevolgd door lokale bevolking en huidige Tesla eigenaren (zijn bekend met de service en risico’s van early adopters).
Als Elon het tweet is het niet echt een gerucht meer toch?
Ander nieuws: Model S en X hebben stijging gekregen in standaard vermogen. Model S gaat nu standaard in 4,6 s naar de 100 las ik :o
@stfu: Ja, als je gaspedaal niet afknapt…
@E34M5Touring: graag in kleine zalen beginnen…
@mlut: Ik kreeg goeie respons op de schaakclub. Dus ik durfde em aan….
Tja, als je verder toch niet gaat kijken of het spul een beetje netjes in elkaar zit kan je net zo goed gaan uitleveren. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen. Ik denk dat dit ding make or break word voor Tesla.
@e34m5touring: Volgens mij weten ze wel aardig goed waar ze mee bezig zijn daar bij Tesla. Als ik kijk naar het aantal Tesla’s op de Nederlandse wegen, kun je al concluderen dat het een “make” is. Verwacht dat dit model een enorm succes gaat worden.
@72bug: Dat zijn relatief kleine aantallen tov de Model 3. Kwaliteitsproblemen bij dit model zullen een veel groter effect hebben. En de doelgroep is allang niet meer early adapters. Nu krijg je Jan met de Pet die gewoon een fatsoenlijk product verwacht voor z’n centen. En als de levertijd door missers in kwaliteit op gaat lopen zullen er mensen zijn die denken, jaaa, daar ga ik allemaal niet op wachten. Die pre orders zijn leuk, maar men heeft 1000,- Usd betaalt voor een productieslot. Dat is geen onoverkomelijk bedrag als het straks niet goed blijkt te gaan.
@e34m5touring: Ach, er kan niet zo bijzonder veel stuk aan. Een EV is in dat opzicht een stuk betrouwbaarder dan een verbrandingsmotor. En als ik kijk naar de kwaliteit van de gevestigde merken, is dat de laatste jaren ook helemaal niet goed.
@72bug: een aanzienlijk gedeelte van storingen tegenwoordig zit in software en sensoren. Daar zit een tesla ook gewoon vol mee.
@lekbak: maar de vraag is: werkt het allemaal in de Tesla. Het antwoord zal je verbazen.
@72bug: Van welk merk is de kwaliteit helemaal niet goed dan? En kwaliteit is meer dan stukgaan. Ook materiaalkeuze, afwerking etc is kwaliteit. Zeker als je zulke bedragen stukslaat. Dit is het eerste echte massaproduct wat ze gaan maken, zoals door Elon gezegd zonder qualitycontrol, in een nieuwe fabriek. Ik wacht het allemaal wel ff af.
@e34m5touring: lol, early “adapters”.
@simonmc: In dit geval kon ie wel dacht ik ;)
@72bug: Dat Tesla zo populair is in NL komt met grote mate door de Nederlandse regelgeving. Als die dingen net zo zwaar werden belast als benzine- of dieselauto’s, zag je ze amper rijden.
@berlinetta: zeg maar gerust niet rijden..
@berlinetta: naïeve denkwijze. Tuurlijk dan een minder aandeel, maar er is altijd een groepje die zich dan ‘entrepreneur’ toedient, zo is b.v. Saab of Rover ooit ook gegroeid in Nederland.
Praktisch op je punt terug te komen; als die elektromotor en batterij op gelijk prijsniveau hadden gestaan, dan was de prijs lager geweest, daarmee het prijsverschil concurrerend en daarmee zonder belastingkorting wellicht ook op gelijke hoogte tov diesel en/of benzine auto’s geweest… tco my friend.
Het ziet er zo op de foto’s beter uit dan een Prius, achterkant blijf ik van beide wagens moeilijk vinden… Feit is wel dat de kwaliteit op orde moet zijn, de huidige kopers gaan fouten moeilijker verdragen (early adoptor af).
Ik hoop dat alles goed gaat. Mocht dat zo zijn begint dat hele Tesla toch stevige “reality check” voor de gevestigde merken te worden. Ze verkopen is de US toch al meer model S’en dan de Duitse drie topmodellen samen? Als ze die lijn weten door te zetten naar de lagere segmenten.. ik ben benieuwd!
@mennok: Meer Model S’en dan de Duitse 3 topmodellen samen? Bedoel je dan de 7-serie, A8 en S-klasse bij elkaar? En zo ja, heb je daar een bron van? Dat zou ik namelijk wel knap vinden van Tesla.
@berlinetta: https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-12/tesla-dominates-u-s-luxury-sedan-sales
@mennok: Thanks! Had ik niet verwacht zeg.
@mennok: Overigens ook niet raar aangezien die chauvinistische Amerikanen graag hun eigen economie steunen. Opzich vind ik dat ook niet raar. Als Nederland een eigen automerk had, dan reed ik daar ook in rond. O wacht… dat hebben we ook. Even naar de Spyker-dealer.
@berlinetta: Amerikanen zijn niet Tesla minded. En de business case is met bijna $3 per gallon ook wat dunner. Niets is wat het lijkt.
@berlinetta: Die Duitse drie zijn een hele ander klasse als de Model S. Qua formaat misschien, maar afwerking is meer op het niveau van een instap A3/1 serie/A klasse.
@flutterby: Precies dit dus. Zo kan ik ook wel cijfers maken.
@flutterby: Klopt, maar daar is een performance versie net zo duur als een S550! Inachtneming van de langere reisafstanden en lagere benzineprijzen is dat best knap. De incentives zijn niet enorm hoog voor ev’s. (Credit van 7500) Ik zit in een facebook groep voor eigenaren wereldwijd. Ik was verbaasd uit wat voor auto’s ze kwamen (S550, 911, zelfs lamborghini’s). Wat het ook is, Tesla doet het gewoon goed op haar thuismarkt, mooi toch?
@mennok: Amerikanen zijn nog altijd gek van made-in-the-usa. Ook al is de kwaliteit lager dan buitenlandse producten. Als je kijkt naar de fit & finish van een model S tov een bmw 5 of audi A6 dan zijn er wel serieuze verschillen. Niet alleen qua afwerking maar ook materiaalkeuze. Zoals zoveel dingen amerikaans : het ziet er goed uit, maar onderhuids is het piepschuim en mdf.
http://imgur.com/gallery/PnNV1
@Bartholomeo: haha fake luxe!
@Bartholomeo: laatst twee weken in las Vegas en omgeving vertoefd, niet een tesla gespot. Het grote aantal Koreanen/Japanners viel wel op…
Mooi! Maar ik zou toch niet graag een van de eerste productie serie willen hebben, met zo’n gehaast process en die test shortcuts moet er eigenlijk wel vanalles stuk gaan.
Jongens, als de baas van de tent het zegt, is het natuurlijk geen gerucht. Een uitgesproken verwachting, dat wel. Zou het woord ‘gerucht’ in een kop soms meer clicks opleveren? :|
Lekker wachten op de facelift modellen !! Kijk maar naar Volvo met hun T-8 modellen , een en al gezeik.. blijkt nu wel opgelost te zijn maar dan nog zou ik niet een van de 1e modellen willen hebben.
@abdoelklapstoel555: daarom krijgt personeel nu ook de eerste auto’s en niet klanten.
Je kunt maar 346 km ver komen. Dus niemand wil zo’n overpriced frikandel hebben. Behalve enkele wannabe S-ers.
@snorrewietskie: 346 is verder dan ik op vroeger op LPG kon komen. Er reden hele volksstammen op LPG )want goedkoop). Als je niet te vaak ver hoeft en je thuis kunt laden is 346km voldoende.
De vraag is alleen, hoever kan de wagen echt en wat kost de wagen echt.
@mashell: Ding moet 35000 gaan kosten. Koop een astra of een i30. Voor t geld wat je bespaart op de aanschaf kun je aardig wat wegenbelasting en benzine kopen.
@snorrewietskie: de wagen is aangekondigd voor $35000. Of die echt dit bedrag gaat kosten en wat deze in Europa kost (zal wel in de buurt van de 50k gaan komen, BTW en andere belastingen) moeten we nog zien.
@mashell: dat denk ik (lees: hoop ik) niet, dan is het effect weg van een modale, betaalbare auto en kunnen ze deze marketing niet toepassen op onze bodem => resultaat is dat het zal falen.
35.000€ kan ik eraan geven, 50k alvast niet.
350km bereik is voor mij voldoende, dit doe ik nl. per week. Elke vrijdagavond aan de laadpaal is ideaal.
@mashell: … maar een LPG-tank had je in een paar minuten weer volgetankt, met een accu lukt dat zelfs bij een snellader niet. Plus dat de werkelijke range van nog veel meer dingen afhankelijk is dan alleen de zwaarte van je rechtervoet.
@snorrewietskie: Ja want iedereen rijdt meer dan 400km per dag.
Als je veel rijd, snap ik dat het wat beperkt, maar het gemiddelde aantal km dat in Nederland gereden wordt is 13.000. Dus iets meer dan 1.000 per maand. Dan moet je dus 3-4 keer per maand aan de laadpaal. Terwijl je zelf thuis wat voor je zelf kan doen. Hoef je niet meer 1 keer per maand langs de benzine pomp.
@leefvrij: ach ja. Iedereen heeft geld voor een auto die ze tijdens vakanties niet kunnen gebruiken. Toch?
Iedereen geeft 35k uit (al dan niet het maandelijkse equivalent) aan een product wat bijna, maar niet helemaal altijd voldoet. Toch?
Zie je het probleem van ev’s? En kom nou niet aanzetten met het kul argument dat niemand 350km in één keer rijdt. Want dat gaat de auto nooit halen volgeladen voor vakantie natuurlijk. En 200/250km is opeens een heel ander verhaal. Dat rij je makkelijk van stop naar stop, en dan wil je liever niet 45 minuten moeten stilstaan.
@lekbak: je hebt van die mensen die zich heel het jaar een zuipende Subaru Forrester aandoen omdat ze toch ek jaar de caravan helemaal naar Frankrijk slepen en die in 1995 volgens de kampeer en caravankampioen de beste trekauto was.
Maar je heb ook mensen met een Suzuki Alto, die denken, neh met het gezin met de auto op vakantie is niet wat, Die gaan op vliegvakantie, trein vakantie of bootvakantie. Of gewoon lekker naar Terschelling. Of huren een grote MPV.
Wat ik bedoel te zeggen is, om electrisch te rijden moet je een beetje flexibel zijn. Ik denk eigenlijk dat de mensen die wat flexiberer in het leven staan ook wat gelukkiger zijn.
@mashell: aan de andere kant ben je weer minder flexibel met een EV, er komt gewoon veel forward planning en oplaad-discipline kijken bij zo’n ding, niet iedereen zit daarop te wachten. Je moet toegeven dat om echt door te breken er nog steeds teveel praktische nadelen zijn. Wat dat betreft heeft de zuip Subaru bezitter juist een stuk meer flexibiliteit ingebouwd, wat vast ook erg gelukkig maakt.
Je punt snijdt daarnaast ook zeker hout, zo’n model 3 zou mij ook prima passen (woon/werk van 11km en geen fan van autovakanties) en zo zijn er meer. Het is dat ik mijn geliefde V8 geen vaarwel wil zeggen voor een zoem mobiel, maar da’s weer een ander verhaal.
De neus van de auto klopt op 1 of andere manier niet. Als of het originele ontwerp een gril had en iemand in ms paint de gril heeft weg gegumd.
@martingtv: nummerplaat?
@imaginenl: Zelfs met nummerplaat ziet het er raar uit. Kijk maar naar eerste model S met gril en het facelift model zonder gril. Het ziet er kaal en goedkoop uit.
@martingtv: of modern en aerodynamisch. Je ziet verbrander wagens steeds grotere grille’s hebben. De de wagens helemaal niet nodig hebben en ook bepaald niet mooi zijn. Audi is een beetje een sjoemelmerk maar met die single frame grille proberen ze zelfs de indruk te wekken dat de wagen wordt aangedreven door een zwart gat wat volkomen absurd is.
@mashell: Het is puur persoonlijk, maar zoals de eerste model S was vindt ik mooier dan de huidige.
Modern, de ford sierra en volkswagen passat uit de jaren 80 hadden ook (haast) geen gril. Die grote grillen zijn gewoon een mode gril.
@martingtv: Met een zeer geringe aanpassing zou het al onderstaande kunnen worden:
https://electrek.files.wordpress.com/2016/07/model-3-fascia-header.png?w=800&h=600#038;h=344
@falcon: dat ziet er inderdaad al stuk beter uit
Volgend jaar ieder woonhuis zijn eigen oplaadpaal, cool.
De enige reden dat mensen die willen is omdat je enorm veel belastingvoordeel en subsidies mee opstrijkt. Niets meer en niet minder.
Meest zure is nog dat het uiteindelijk allemaal dubbel en dwars betaald moet worden door de niet elektrisch rijdende automobilist.
Misselijke, slechte politiek in Den Haag.
@ghost: De electrisch rijdende automobilist betaalt er ook gewoon aan mee hoor, net als de fietser, de taxi-klant, de OV-reiziger en de thuisblijver. Want zo werkt dat met belastingen en collectieve uitgaven.
De belastingvoordelen voor EV’s zullen vast ook wel weer een keer worden afgebouwd, net als die voor hybride auto’s.
Ik krijg steeds meer plezier in het lezen van de commentaren hier. Het moet wel pijn doen dat het allemaal wel toch lukt en dat er verder niets van de grond komt bij de aanbeden fabrikanten. Dan lucht het natuurlijk op en het kost niets. En vooral niet teveel huiswerk maken want dan is de lol voor de lezer er zo af.