
Een wetsvoorstel betekent wellicht het einde voor deurgrepen die nu het nieuwe normaal zijn.
Bij de efficiëntie van moderne auto’s valt vaak veel te winnen als je op de kleintjes let. Zaken die verplicht dan wel handig zijn, zoals buitenspiegels, kunnen die efficiëntie flink in de weg zitten als je het niet goed doet. Een ander exterieuritem neemt op vele auto’s ook opvallende nieuwe vormen aan. We hebben het dan over de deurgrepen.
Aerodynamische deurgrepen
De deurgreep was op de meeste auto’s (uitzonderingen daar gelaten) vrij simpel. Vroeger was het vaak een chromen greep op de deur en drukte je het slot in om de deur te ontgrendelen. Dat ontwikkelde zich tot twee gangbare vormen die nog steeds gebruikt worden: een soort flap die je naar boven tilt om de deur te openen, of een echte greep waar de greep zelf scharniert om de deur te openen.

Sinds de jacht op extra efficiëntie wordt er tegenwoordig vaak wat anders gedaan met deurgrepen. We hebben het dan over ‘verzonken’ deurgrepen, waar de hendel geen uitstulping is van het koetswerk maar uitklapt. Vaak met de hand, maar ook vaak door erop te drukken (of de auto te ontgrendelen) en een elektronisch mechanisme het werk te laten doen. Dat laatste begint in China nu een doorn in het oog te worden.

Gevaar
In China wordt namelijk door de overheid overwogen om verzonken deurgrepen in de ban te doen. De reden daarvoor is vrij simpel: het vertrouwt te veel op elektronica. Er zijn al meerdere incidenten geweest waar iemand ‘opgesloten’ zit in een auto die bijvoorbeeld in brand staat, omdat de beschadigde elektronica van de auto het niet toelaat om de deurgreep te gebruiken. Van binnen zit er verplicht een handmatige hendel, maar van buiten naar binnen meestal niet.
Weinig voordelen
Maar goed, een land als China zou moeten begrijpen waarom deze deurgrepen zo ideaal zijn. Het kan voor vele auto’s een aalglad koetswerk verzorgen, waardoor deze (vooral elektrische) modellen zeer efficiënt worden. Volgens de Chinezen valt dat tegen. Het effect dat verzonken deurgrepen hebben op de aerodynamica is verwaarloosbaar in het grote plaatje. Autobouwers claimen dat het de Cw-waarde kan verlagen met 0,03 punten, maar in de realiteit is het 0,01 met geluk en vaak zelfs 0,005. Het weegt niet op tegen de veiligheidsrisico’s.

Officieel gaat het nog om een voorstel, maar volgens ingewijden kan dit al in 2027 zorgen voor een ban op auto’s met verzonken deurgrepen. Het zou volgens het rapport gaan om elke auto die een deurgreep heeft die de deur elektronisch opent, dus bijvoorbeeld ook de semi-verzonken grepen van de Volkswagen ID-reeks. Of dit autofabrikanten als een bezetene richting de tekentafel dwingt om nieuwe deurgrepen voor China te ontwikkelen, is niet bekend. Overigens wist de ADAC eerder al eens te melden dat ze ook afraden om voor dit soort deurgrepen te kiezen.





Hier zijn feiten over terwijl het gebrek aan fysieke knoppen ook tot gevaarlijke situaties leidt maar niet feitelijk aangetoond kan worden als oorzaak?
Ik heb mij altijd prima gered met touchscreens, vooral als deze duidelijk en groot zijn..
Ja, jij misschien.Wel eens de voorstelling gemaakt dat anderen daar minder bedreven in zijn?
Sommige mensen denken dat iedereen zo is als zij zijn.
Bij de nieuwe Audi Concept C is het zelfs een touch lokatie op de B-zuil om de deur te openen, dus dat zal never nooit de productie halen.
Hulpdiensten zij er niet blij mee dat je de auto deuren slecht open kan trekken om gewonden uit een auto te krijgen.
En dan heb je ook nog “Autolock” die op slot gaat als je gaat rijden, en ook dat is niet altijd een garantie dat dit open gaat na een aanrijding, omdat dit ook electronisch geregeld wordt.
En als er dan nog verzoeken deurgrepen zijn, wordt het helemaal een uitdaging, om iemand uit een auto te krijgen.
Auto lock is gedaan omdat het fenomeen carjacking een probleem werd. De kans (in de USA) dat je voor een verkeerslicht staat te wachten en er ineens iemand naast je zit die een wapen onder je neus drukt is groter dan die om een ongeluk te krijgen waarbij je niet meer zelfstandig uit de auto kan komen.
“Opnieuw moeten uitvinden”
“Officieel gaat het nog om een voorstel”
Kom op.
Dan kun je dus nog steeds verzonken deurgrepen hebben,maar dan mechanisch. Zie Fiat Barchetta.
Goed artikel. Verzonken deurgrepen zien er strak uit, maar kunnen levensgevaarlijk zijn in noodsituaties. Autofabrikanten zouden iets moeten ontwikkelen zoals airbags: sensoren detecteren brand of botsing en maken de deur automatisch los. Klein risico op letsel? Ja, net als bij airbags, maar het voordeel voor de inzittenden is veel groter. Met dergelijke mechanische noodoplossingen zou het theoretisch mogelijk moeten zijn om dit soort moderne deurgrepen veilig te blijven gebruiken. Veiligheid moet altijd voor design komen.
Deuren worden al automatisch ontgrendeld. Probleem is dat je klemmende portieren bijna niet kunt openen bij verzonken portiergrepen. Daar kun je niet hard aan trekken.
Ik bedoel niet de klassieke automatische ontgrendeling, maar een systeem waarbij de scharnieren losgeschoten worden, vergelijkbaar met pyrotechnische airbags. Zo kan een deur bij brand of als de auto te water raakt automatisch van de auto verwijderd worden, zodat inzittenden of hulpdiensten altijd snel toegang hebben, ook als de greep klemt of de elektronica faalt. Of het praktisch haalbaar is en wat de kosten zijn, weet ik niet, maar het zou moderne verzonken deurgrepen veilig kunnen maken.
Uw idee werkt alleen bij onbeschadigde deuren en stijlen… Verder zal er en aardig prijskaartje aan komen te hangen waarschijnlijk.
Je hebt het over explosieven in portieren en praat dan over veilig?
Er zit in je stuur ook een explosief, gericht op je hoofd. En in je stoel, in je gordel, in je dakstijl, onder het dashboard. Dat is allemaal bedt veilig.
Een deel is al eenvoudig op te lossen door de hulpdiensten uit te rusten met zo’n noodhamer. Daarmee tik je de ruit makkelijk in. Vervolgens kan je (in het geval van Tesla) bij de hendel die de deur mechanisch opent.
Probeer dat eens met dubbel glas.
Dus dan moet je ook nog extra uitkijken voor inzittenden bedekt met glas
Wat is er mis met normale mechanische handgrepen?
Ik begrijp dit wel en mag van mij ingevoerd worden.
Verban dan ook gelijk de elektrische achterklep maar, meest onzinnige optie samen met camera buitenspiegels.
Hoe kun je nou wat tegen hebben op een elektrische achterklep? De zijn heel handig! Je loopt naar de auto toe druk op de knop en de klep is open als jij bij de auto aankomt. Of je hebt een kratje bier in de kofferbak, zet dat op de drempel, drukt de knop om de klep te sluiten, pakt het kratje en loopt weg. Kratje uit de auto gehaald en de klep gesloten zonder het kratje ergens neer te moeten zetten! Eenmaal een elektrische achterklep, altijd een elektrische achterklep!
Los van de veiligheid, weet ik uit eigen ervaring met de nieuwe generatie DS4 dat de aansturing van de verzonken deurgrepen, dat ze heel gevoelig zijn voor storingen defecten met weer extra kosten van reparatie.
0,000036 graden.
Niet geheel toevallig dat Tesla deze deurgrepen het meest/eerst gebruikt?