Waarom veel VW-dealers een nieuwe baan kunnen zoeken

Auteur: , 55 Reacties
Waarom veel VW-dealers een nieuwe baan kunnen zoeken

De financiële problemen nopen de Duitse autogigant tot het nemen van drastische maatregelen.

VW Dieselgate heeft een financiële nasleep die z’n gelijke niet kent. Volgens sommige bronnen heeft de hele affaire het bedrijf inmiddels 30 miljard gekost en dat geld moet ergens vandaan komen. Mede om die reden gaat Volkswagen inzetten op de online verkoop van nieuwe auto’s. Inderdaad, net als Tesla!

Als het plan aanslaat kan het Europese dealernetwerk worden verkleind, wat uiteraard de nodige kostenbesparingen met zich meebrengt. Volgens de berekeningen van Volkswagen kunnen de winst en de efficiëntie binnen het Europese dealernetwerk met 10% worden verhoogd. Daarnaast zou de opbrengst per dealer stijgen van 1 naar 2%.

Dealers zijn ongetwijfeld minder blij met het nieuws, al verdienen zij natuurlijk vooral hun geld met het uitvoeren van onderhoudsbeurten. Op dat gebied wil VW echter ook een flinke slag slaan door meer en beter gebruik te maken van IT. Daardoor zouden beurtjes tot 70% sneller kunnen worden uitgevoerd en dat ziet de klant of leasemaatschappij ongetwijfeld terug aan de factuur. (via: Reuters)

Foto: VW Arteon door @robert1994, via Autojunk



55 reacties

Inderdaad gewoon online bestellen. Al die mensen kopen toch blindelings de volgende Golf of Polo, kun je net zo goed online bestellen. Totaal overbodig zo’n dealerpand, of weten hoe die rijdt. Vinden ze toch niet belangrijk.
@fanboy: dat geldt voor 99% van de aankopen van auto’s. Bovendien zijn er tegenwoordig geen slecht rijdende auto’s meer te krijgen. Behalve voor rwd fanboys, maar die crossen liever door in hun E36..
@stuko: Onzin. Er zijn zat mensen die niet weten welke auto ze willen hebben na hun huidige auto. Zijn vaak mensen die niet leasen maar kopen of financieren en zij maken graag een selectie auto’s waarmee ze willen testrijden of andere zaken.

En nee, dat zijn niet alleen RWD-fanboys met een E36.
@viezefreddyw: en hoe de auto zit is ook wel belangrijk, zeker als je langer dan gemiddeld bent. Zittingen kunnen te kort zijn, hoofdsteunen die niet hoog genoeg kunnen waardoor ze in je nek zitten enz enz
@lekkerlinksrijden: Ook dat ja. Zo kan ik me wel storen aan hele kleine dingetjes soms. Bijvoorbeeld dat de achterruiten van de DS5 niet volledig naar beneden kunnen..
@viezefreddyw: lastig, die kinderveiligheidssystemen.
@technofreak: leren die krengen snel genoeg af 😅
@viezefreddyw: eerlijk gezegd ben ik als leaser ook totaal niet van plan om ook maar een millimeter te rijden in een auto die ik niet eerst proefgereden heb, tenzij het een tijdelijk vervoersmiddel is. Ik ga er gemiddeld 180.000 a 200.000 km in doen….
@dunhozzie: maar in vw hoef je niet proef te rijden, want je weet zeker dat je die niet wil hebben.
@viezefreddyw: klopt en de eerste selectie wordt gemaakt op basis van het uiterlijk. En vervolgens kom je tot de conclusie dat alle moderne auto’s prima rijden. En dan neemt het gros een Megane station of Polo bluemotion. Cijfers liegen niet…
@stuko: ik moest even lachen, ja ik haat op fwd, ja ik ben rwd fanboy en ja ik heb sinds kort ook weer een E36 staan 😅 (maar ook genoeg fwd geren van nu, vind het gewoon weg niet fijn rijden, ik ben niet van langzaam optrekken etc en dan blijft een fwd toch trekken vaak etc
@stuko: daarom heb ik ook een e36 :D
@fanboy: Als autoliefhebbers heb ik mijn V50 ook online van de veiling gekocht. Rijtestjes bekeken en mijn pa reed tot voor kort een S80; ik had een redelijk compleet beeld van wat ik zou kopen. Dit ging nu om een tweedehandsje van €10.000,– maar als ik nu een nieuwe S90 zou kopen, had ik evenlief wat YouTube filmpjes bekeken en 80 ruggen afgetikt in de Volvo configurator.
@piebepost: dan ben je naar mijn idee goed gek. Daar wil je toch op z’n minst zelf in hebben gereden dan?
@depsycholoog: Als het nou een “vreemd” merk zou zijn wel. Maar wederom een Volvo, zou ik blind uit een configurator kunnen kopen. Ik weet hoe ‘ie er uit ziet, ik weet van de reviews dat ‘ie minder sportief rijdt dan mijn V50 en dat hij verder op alle fronten een flinke vooruitgang (groter, luxer, vééél nieuwer) zou vormen ten opzicht van mijn V50. Nee, ik geloof niet dat ik me daar nou een buil aan zou vallen.
@piebepost: ik rijd al jaren en vele kilometers Mercedes E-Klasse, de eerste was een W124 daarna 2x een W210 en 2x een W211, de W212 heb ik overgeslagen nadat ik er een proefrit in heb gemaakt. Ik vond het helemaal niets, interieur niet mijn smaak, stoelen niet fijn en ze rijden stug (mijn mening hoor, ieder z’n ding) nu rijd ik wel weer een W213 (voor het eerst een 4 cilinder 220d) wat ik wel weer een super fijne auto vind.

Juist de W210 en de pre-facelift W211 worden vaak negatief beoordeeld door pers en veel ervaringsdeskundigen, terwijl dat voor mij hele fijne, goede auto’s waren.

Ik zou dus nooit afgaan op wat anderen van een auto vinden en altijd zelf een proefrit maken, kleine moeite groot plezier. Zonder proefrit zou ik het ook niet hebben aangedurfd een 220d te kopen en had ik waarschijnlijk een 350d gekocht, uit gewoonte. Terwijl ik uiterst tevreden ben over de 220d.
@piebepost: ik begrijp er nog steeds niets van. Een nieuwe auto is nieuwer dus per definitie beter voor jou? Als je een bovenmodaal jaarsalaris uitgeeft aan een auto wil je toch zelf uitmaken wat je ervan vindt. Kan mij ’t boeien wat ze bij autoweek ervan vinden dan…
@depsycholoog: Ja, allemaal valide argumenten. Op dit moment heb ik wellicht gemakkelijk praten, ik ben net afgestudeerd en nog helemaal niet in de gelegenheid om 80K aan een auto te spenderen. Maar als ik in die klasse zou moeten kopen: Ja, dan zou het voor mij sowieso een S90 worden omdat ik niks heb met Duitsers en een Jaguar al snel wat patserig over kan komen, wat bij mijn beroep niet per sé altijd handig is.

Wat Autoweek er van vindt maakt mij ook niet zoveel uit. Wat Autoweek, Autoblog, Topgear en nog 5 recesenten er van vinden, geeft al een veel betere indruk van de auto. Misschien dat ik nog eens een buurman vraag maar ik denk niet dat ik naar een dealer zou rijden nee, voor mij is dat genoeg.
Net zo gevoelloze auto’s als Tesla’s dus al die verkooppraatjes zijn inderdaad niet nodig. Strak plan van VW.
@misterdrogba: Haha die schop in je rug van een Tesla in ludicrous mode kan geven is meer gevoel dan welke VW dan ook :P
@fanboy: Ja maar voor de rest vallen ze best wel tegen, beetje zoals Audi’s (non S, RS) dat ook doen.
Mijn dealer (geen volkswagen) vertelde laatst dat hij steeds meer auto’s ongezien verkoopt. Ook is er al een website waar je gebruikte auto’s blind koopt (wel uitgebreide foto’s, eerlijke omschrijving en een virtuele proefrit). Dus ja, hier gaat het wel naar toe.
@yupyup: Er zijn veel meer van dat soort websites. Als je de auto goed omschrijft is er ook niks aan de hand. Heb zo ook wel eens een auto verkocht, die ging dan naar autobedrijven. Waar de particulier op marktplaats nauwlijks bood.
@yupyup: Zo heb ik het ook gedaan. Stonden deukjes op vermeld waar ik bij ontvangst nog flink voor heb moeten zoeken.
Mijn dealer zit in het Zuiden van het land, ik koop altijd blind zijn spul omdat ik weet dat het goede kwaliteit is
@raoufff: wit of bruin?
@sportevo: Groen;)
@raoufff: geloof je gelijk

Zo heb ik laatst heuse Lamborghini (tjes) besteld. Topspul maken ze daar in Brabant.
Blijft oppassen: VAG en software…
@jeroenwz: Sjoemelsoftware om op basis van Cookies een hogere prijs te bepalen? In de reisbranche gebeurt het al… Dus waarom zou VW hier niet mee wegkomen?
@jeroenwz: de gemiddelde olie verbruik/100km wil je ook nameten :-)

Ot: ik wil een testrit alvorens ik een auto koop omdat ik met een misvormde rug zit. Hierdoor wil ik ook weten hoe straf de ophanging is op lange ritten omdat ik dan het meeste last krijg. Online heb ik niet altijd zicht op de beschikbare kortingen en verdwaal rap door de verschillende optie lijsten. Bij de dealer krijg je vaak een extra korting op stock wagens of bestelling die weer niet zichtbaar/duidelijk zijn online. Hierdoor kijk ik ze wel online na en maak ik reeds een configuratie. Maar een testrit en bestelling gebeurt altijd bij een dealer.
Maar mensen zoals ik zijn maar een kleine percentage, en de dealer netwerk word niet volledig gesloten. Dus moet je iets meer moeite doen om tot bij een dealer te geraken. Vervelend, ja! Maar te begrijpen, tijden veranderen en alles evolueert.
Ok ’t is een dooddoener maar toch :
Martin Winterkorn krijgt € 3500 pensioengeld.
Per DAG !
En dat zijn zaken waar ik met mijn verstand niet bij kan, nooit meer een VAG product voor mij.
Ze fêteren gewoon een dood ordinaire oplichter .
@desjonnies: djuh, tis nu nog maar 3499,95€/dag
@desjonnies: Daar zullen ze bij Vag wel wakker van liggen dat jij nooit geen Vag meer koopt?
@dijan: denk het wel, want ze wilden tot eind 2015 nog heel graag de grootste worden!
En, ik sponsor dat oplichtersbedrijf ook niet, VAG is gebakken lucht. Doen alsof je de beste bent en heel veel domme mensen er in laten geloven.
Ergens vraag ik mij af of het niet gewoon een list is van de VS. Oke, nu niet meteen gaan roepen dat ik naïef, tuurlijk. Maar imo hebben zij hier wel enorme baat bij om de grootste autoproducent in Europa op een wankelen te zetten. Think about it!
@ghost: zo’n vermoeden heb ik ook. En (zeker in de VS) wordt als het over emissie fraude gaat nog steeds voornamelijm VAG aangewezem als de kwaaie peer terwijl het is aangetoond dat er bij bijvoorbeeld GM en de Amerikaanse tak van FCA net zo hard gesjoemeld is
In ons bedrijf, geen VW, begint de klantenbinding al bij de verkoop. Je praat met mensen, leert ze kennen, kijkt naar hun wensen en wanneer de verkoper de auto verkocht heeft, stelt hij de klant voor aan de after sales. Die leert de klant ook steeds beter kennen en zoekt naar oplossingen wanneer iets zich voordoet.
En wanneer alles gaat zoals het zou moeten gaan, koopt die klant uiteindelijk weer een nieuwe auto bij ons. Omdat hij weet dat hij bij ons herkent wordt, gerespecteerd wordt en naar hem geluisterd wordt.
Dat heet ouderwetse service!
Heerlijk toch?
@pa045: Zeker, maar hoe oud zijn je klanten? Millenials willen bedient worden op internet, generatie Z nog veel meer. Wees de eerste om diezelfde service online te bieden en je bent spekkoper.
Ik ben pas 30 maar ik wil uberhaupt bijna geen enkel product online kopen. Ik wil gewoon naar een winkel waar ik het personeel ken en een praatje mee maak, het product kan vasthouden en dan meteen mee neem. Dat gekut met verzenden, dan is t weer niet op voorraad duurt t langer dan beloofd. Of als er iets mis mee is moet je het weer terugsturen en wachten. Helemaal kut!
@vondick: Ja, weliswaar tegen de ontwikkelingen in maar ik geloof best dat er een trouwe schare fans zal blijven. Zelf ben ik 5 jaar jonger en enkele jaren geleden deed ik ook niks online. Prettig, dat de electronicawinkel op de hoek je zo goed bij naam kent. Maar sinds ik mijn eerste Coolblue aankoop gedaan heb, nooit meer. Coolblue houdt je tenminste op de hoogte van de status van de reparatie en weet ook altijd je apparaat te repareren en anders te vervangen. Dat heb ik bij die aardige electromeneer van de hoek vooral heel vaak anders meegemaakt. Ik kies wel bijna altijd voor bedrijven met omnichannels, voor als er wel wat is.

Overigens maak je anno 2017 zelden meer mee dat er iets online niet op voorraad is. In ieder geval is die kans veel kleiner dan bij fysieke winkels.
@piebepost: nou dan koop ik duidelijk andere dingen dan jou, bij mij is bijna alles altijd op backorder als ik online wat wil kopen! En dan moet je ook maar net thuis zijn voor de bezorger etc, KORTOM helemaal KUT dat internet shoppen met bezorgen 😅
@piebepost: ik ben een millenial (24jr) maar ik koop bijna niks op internet, ik ben van mening namelijk dat het internet bedrijven sloopt. Ik ben gewoon van ouderwets de winkel in gaan. Ik heb liever service dan dat ik bij de goedkoopste koop, en als er wat mee mis is dat je er mee terug kan ipv via de telefoon of mail en dan opsturen naar een centraal punt in de eu waar je dan 9 maanden later te horen krijgt dat ze niks kunnen doen of dat het buiten de garantie valt etc.

Nee voor mij absoluut geen internet aankopen, tenzij het niet in nl te krijgen is (zoals ik vaak had met auto onderdelen)
@spykerboy:
Laatst voor het eerst sinds tijden weer wat gekocht in de elektronica zaak waar ze wel service en vakkennis zouden hebben. (Dus geen MediaMarkt). De verkoper in kwestie kon mij niks inhoudelijks van het product vertellen terwijl het zijn afdeling is. Dan heb ik liever Coolblue waar ze zelfs videotjes hebben over het product. Gratis thuisbezorgt wanneer ik het wil (‘s avonds of op zondag). En wil ik het toch niet of is er iets mee dan komen ze het halen en wordt het direct verwerkt inplaats van dat ik in een wachtrij voor een “service” balie moet staan om vervolgens te horen dat het naar een centraal verzamelpunt wordt gebracht en daar dan 2x per maand naar een louche reparateur wordt gezonden. En ik het product 9weken later en niet gerepareerd terugkrijg omdat ze het defect niet konden vinden. Voor de prijs hoef je het niet te doen want dat ligt vaak gelijk aan de winkel maar voor makkelijkheid.

Maar dit artikel gaat over auto’s en in mijn optiek moet het goed kunnen online je auto samen te stellen en te bestellen. Als je maar proefritten kan maken doormiddel van een paar centrale punten waar ze de proefrit auto naartoe brengen, of naar je huis.
@spykerboy: Wow, Spykerboy neemt ons mee naar de jaren ’90.. Alles wat je zegt is achterhaald.

Maar bovenal is het natuurlijk een enorme luxe dat we in Nederland allemaal zo bediend kunnen worden als we zelf willen!
@piebepost: nou met alles wat ik online koop wat iets mis is, duurt allemaal echt duizend keer langer dan gewoon naar de winkel gaan, nee ik ben alles behalve een fan van internet shoppen. Je krijgt mij ook niet om, tenzij het echt niet meer anders kan, maar zelfs dan met dikke tegenzin. Mij boeid het immers geen reet of ik het ergens goedkoper kan krijgen of niet, ik koop iets niet op prijs maar omdat ik het wil, en dan ga ik liever naar een winkel waar de service toch echt 99/100x beter is dan een website die goedkoop is, er is immers een reden dat ze goedkoop zijn ze geven geen service.

Dit is overigens in de autobranche het zelfde, ik kreeg vaak te horen ja bij anderen is het goedkoper om dezelfde auto te kopen, uiteindelijk kopen ze hem daar, en dan komen ze bij mij voor de uitleg van hun nieuwe auto, die mensen stuur ik gewoon weg, jij gunt ons geen omzet door de auto elders te kopen, ga ik jou de auto niet uitleggen, of je mag er gewoon een compleet uur tarief voor rekenen (dit hebben mijn managers overigens altijd goed gevonden). Mensen zijn echt gewoon gek tegenwoordig, denken dat ze alles kunnen maken.
70% sneller, dat is wel een forse tijdsvermindering. Ben benieuwd in hoeverre ze dat gaan halen in de praktijk.
Over een paar jaar hebben ze gewoon een stuk of wat kollosale Experimentcenters door het land…


En daarnaast een brandstoten op een hippe locatie in de grote steden, waar je naast het bezichtigen van auto’s ook ook kan genieten van één van de vele koffiespecialiteiten of een hippe lunch…

Op het menu geen sushi, want dat is dan allang weer passé, of beter gezegd retro-hip, maar een uitgebreide variatie aan lunches die bereid zijn met de meest exotische insecten, overgoten met een dure marketingsaus…

Hopelijk bestaat mijn Jaguar specialist dan nog… Waar het bordje RDW erkend al jaren op de kop hangt voor een gebouw met stoffige ramen dat door moet gaan voor showroom. En waar je alleen koffie krijgt als je toevallig in één van hun schaarse pauzes komt. Én als te woord gestaan te worden moet je gewoon wachten tot één van de medewerkers of de eigenaar met vette handen onder een auto vandaan komt…

Maar eigenlijk hoef ik niet te hopen dat die specialist tegen die tijd nog bestaat. Want die bestaat tegen die tijd vast nog wel. Gewoon omdat ze hard werken en geen onzin verkopren…
@moveyourmind: *brandstore
@moveyourmind: als millenial kan ik het niet meer met je eens zijn!
Binnen nu en 20 jaar:

Worden er geen auto’s meer gekocht, maar worden ze beschikbaar gesteld vanuit de fabrikanten en staan ze voor je klaar ergens in de wijk. Openen met vingerafdruk, creditcard erin en afrekenen per kilometer. Bij aankomst auto laten staan totdat de volgende ‘m pakt. Je wil vervolgens naar huis trekt wederom een willekeurige wagen uit een vak en de rest is zojuist uitgelegd.

Mark my words, alles wordt op den duur “on demand”.
Wees gerust, het is niet leuk meer, en dat is het al een tijdje om dealer te zijn.
Je (moet een contract tekenen) waar zoveel uitzonderingen instaan dat je wel stapel moet zijn om daar je poot onder te zetten.
En dan blijkt dat je in 1992 reeds ondertekend hebt dat de constucteur/ invoerder de poten vanonder je stoel mag komen zagen.
Reken maar, het is waar.
Ja, weliswaar tegen de ontwikkelingen in maar ik geloof best dat er een trouwe schare fans zal blijven. Zelf ben ik 5 jaar jonger en enkele jaren geleden deed ik ook niks online. Prettig, dat de electronicawinkel op de hoek je zo goed bij naam kent. Maar sinds ik mijn eerste Coolblue aankoop gedaan heb, nooit meer. Coolblue houdt je tenminste op de hoogte van de status van de reparatie en weet ook altijd je apparaat te repareren en anders te vervangen. Dat heb ik bij die aardige electromeneer van de hoek vooral heel vaak anders meegemaakt. Ik kies wel bijna altijd voor bedrijven met omnichannels, voor als er wel wat is.

Overigens maak je anno 2017 zelden meer mee dat er iets online niet op voorraad is. In ieder geval is die kans veel kleiner dan bij fysieke winkels.
@piebepost: Fuck, was bedoeld als reactie. Waar is de delete knop?
Kun je straks ook on line laten repareren? Volkswagen garages verdienen grof geld aan die rampenbak van mij die zo’n beetje elke 4000 km een garage bezoek nodig heeft

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).