• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom westerse fabrikanten weinig te vrezen hebben van Chinese copycats

Auteur: sir_smokalot, gepost 13 april 2015 om 14:39 – 41 Reacties

De Land Wind X7


China heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot verreweg de grootste automarkt ter wereld, en daar plukken westerse fabrikanten gretig de vruchten van. Waar ze minder blij mee zijn is de China’s algehele lak aan intellectueel eigendom.

Er gaat geen Chinese autoshow voorbij of we krijgen een assortiment aan lachwekkende kloonauto’s voor de kiezen. China mag zich dan steeds meer ontwikkelen tot volwaardige grootmacht met een steeds omvangrijker middenklasse, in het land met 1,3 miljard inwoners is er altijd nog ruimte aan de onderkant van de markt, en niets is zo effectief als een geslaagd en begerenswaardig design te copy-pasten op een spotgoedkope doch gammele aggenebisj-auto van pisbakkenstaal op kinderwieltjes.

De kopieerdrift beslaat de gehele markt: niet alleen de premiumfabrikanten als BMW of Range Rover moeten er aan geloven, zelfs onroerend goed en de Koreaanse buren blijven niet buiten schot, zoals onderstaande Kia Picanto-kloon bewijst. Met de Shanghai Auto Expo om de hoek houden wij onze adem in.

Yogomo

De boosheid van de fabrikanten is begrijpelijk: voor een designer is er weinig vervelender dan toezien hoe iemand jouw harde werk komt Inia’en, jouw logo’s er af bikt en er doodleuk zijn eigen naam op plakt. De vraag is echter hoeveel dit schaamteloze jatwerk de fabrikanten onder de streep nou eigenlijk kost. Merken als BMW en Land Rover zijn eredevisiemateriaal, Chinese houtje-touwtje-merken als VIDOEV, Jinma, Lishidedidong, en met hen talloze andere namen waar u ongetwijfeld nog nooit van heeft gehoord, spelen ergens in de achtste klasse zaterdagamateurs, om maar een voetbalanalogie te trekken.

Met andere woorden: wie zich in China een BMW X5 kan permitteren koopt deze ook, en zal er geen nanoseconde over piekeren voor het Chinese imitatie-equivalent te gaan, en degene die de kloon koopt doet dit omdat zijn budget hem (bij lange na) niet toestaat een importauto te kopen. Ook de kans dat dergelijke merken ooit de oversteek naar Europa maken is kleiner dan de kans dat Dacia morgen een Bugatti Veyron-killer op de markt brengt.

Gonow GP 150

Dat fabrikanten zich boos maken over de Chinese kloonindustrie is begrijpelijk, en dat verdienen de imitators ook, maar tegelijkertijd zijn de westerse makers zich er terdege van bewust dat A) dit soort klonen geen effect heeft op hun omzet, B) teveel oproer kraaien negatief kan werken voor je zakenbelangen en joint-ventures in China, en C) het weinig zin heeft hier iets tegen te doen, omdat ze dan geheid tegen een muur van Chinese bureaucratie aanlopen.

Bovendien zullen de kosten van gerechtelijke stappen van een succesvolle rechtzaak hooguit een Pyrrhus-overwinning maken. Een verlies-verlies-situatie dus. Daarom is het beter maar wat te morren in de media, en de imitators verder hun gang te laten gaan.

Op 20 en 21 april zijn de persdagen van de Auto Shanghai 2015 (zonder beursbabes). Het zal ons benieuwen wat we dan zoal voorgeschoteld krijgen.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • handgeschakelde M4 veel sterker
    Handgeschakelde M4 veel sterker dan BMW opgeeft

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

China, Columns, fake

Vorig bericht: « Deze Honda CRX Paul Walker-hommage maakt ons Furious
Volgend bericht: Onverwacht plezier: LaFerrari FXX K op de openbare weg »

Lees Interacties

Reacties

  1. MrSkyline zegt

    13 april 2015 om 14:47

    Zolang ze die troep daar weten te houden vind ik het allemaal prima.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    13 april 2015 om 14:51

    Maar als de eigenaren (of dealers) er na verkoop een nieuwe badge op plakken? De auto gaat om de haverklap stuk. Lekker voor je imago……..

    Login om te reageren
    • escort77 zegt

      13 april 2015 om 16:26

      @dutchdriftking: Zelfs Stevie Wonder ziet dan nog dat het geen originele is.

      Login om te reageren
    • ghost zegt

      13 april 2015 om 18:40

      @dutchdriftking: haha is wel een goede winstmarge voor de dealers. Dan kan er ook nog wel een jaartje gratis onderhoud vanaf.

      Login om te reageren
  3. Mika_Hakkinen zegt

    13 april 2015 om 14:53

    Dacia morgen een Bugatti Veyron-killer op de markt brengt. Dat wil ik zien haha!

    Login om te reageren
    • norge zegt

      13 april 2015 om 15:41

      @Mika_Hakkinen: Waarom niet? Vind de Naam Dacia wel bij de Veyron passen…

      Login om te reageren
  4. gijsso zegt

    13 april 2015 om 14:54

    Bedankt @sir_smokalot voor deze geweldige analyse van de Chinezen!

    Iedereen zegt dat wij als westerlingen moeten oppassen voor de Chinezen. Dat kan wel ergens kloppen, als je kijkt naar de aantallen en als je dingen als milieu en verbruik van grondstoffen meeneemt. Maar als er een ding is dat Chinezen absoluut niet kunnen, is het origineel zijn en zelf iets bedenken.

    Ik zie dit op de TU Delft, waar er ongelooflijk veel zijn die hun hier master halen en terug gaan. Sommige zeggen profiteren en informatie stelen. Dit is gedeeltelijk waar, echter moet ik nog een thesis onderwerp vinden hier dat baanbrekend is. Het enige wat die mensen kunnen zijn de regeltjes en formules gebruiken die ze zijn aangeleerd, absoluut niet out of the box denken. Het is ze onder het communistische regime nooit aangeleerd om voor zichzelf te denken, en zo lang dat nog geldt hoeven we in het innovatieve Nederland ons niet echt zorgen te maken.

    De maak economie van Nederland is ook allang omgegooid, alle goedkope, prut producten zijn naar China verhuisd, Nederland maakt alleen nog maar hogere kwaliteitsproducten door vaklieden, iets dat in China niet mogelijk is doordat er te veel mensen zijn om op te leiden.

    Zo, nu weer aan de studie.

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      13 april 2015 om 14:56

      @gijsso: Inderdaad, volledig mee eens. Zelfde verhaal in Eindhoven. Het wordt pas ‘gevaarlijk’ als ze net zoals wij leren en mogen denken.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 april 2015 om 15:17

      @gijsso:
      Hoogmoed komt voor de val jongen, Japan was in den beginne ook allerbelabberst met hun producten, nu is er niets beter dan een Japanse auto, een Japanse bulk-carrier en Japanse electronica.
      Wij gaan aan onze eigen arrogantie ten onder en aan onze financiële wereld die nooit genoeg heeft.

      Login om te reageren
      • gijsso zegt

        13 april 2015 om 15:32

        @desjonnies: Het verschil tussen Japen en China is als dag en nacht. Voor ons lijken die mensen, taal en cultuur hetzelfde, echter zijn ze zo anders. En hoewel de Japanse auto’s echt goed zijn, onze automarkt is daarvan nou iet zo naar de klote gegaan,de Amerikanen hebben er veel meer last van gehad.

        Hoe ik het zie heeft Japan vooral meer toegevoegd dan weggenomen.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          13 april 2015 om 15:44

          @gijsso:
          Daar ben ik van op de hoogte, ik heb dingen meegemaakt op in China gebouwde zeeschepen waar de honden geen brood van lusten, producten die totaal niet aan onze normen voldoen, echter, ze leren snel, ze leren razendsnel en waar Japan decennia over heeft gedaan, hebben de Koreanen in kortere tijd weten te bereiken en kan China het misschien nog sneller gaan doen.

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            13 april 2015 om 18:34

            @desjonnies:
            Ja en nee. Niet heel China kan dat snel doen.
            Dat communistisch regime heeft heel de civil society doen instorten. In zaken is vertrouwen het meest belangrijke. Of je nu zeker wil zijn dat je brood niet giftig is, ofdat die 10000ton meststoffen waarmee je graan voor een brood maakt niet giftig zijn…
            Dus totdat er die burger zin is of enige vorm van rechtzekerheid, gaat dat land niet verder vooruit gaan. En zoiets gebeurt niet op enkele jaren.

            Login om te reageren
            • Frankypanky zegt

              13 april 2015 om 19:33

              @Hupke:

              Of neem die shit met giftige melkpoeder…hoe haal je het in je kop om duizenden Chinese baby’s te vergiftigen?

              Nee, kwaliteitsbewustzijn heeft de gemiddelde Chinese ondernemer nog niet. En ik denk dat dat nog best een tijd zal duren voordat men überhaupt op een aanvaarbaar minimumniveau geraakt.

              Login om te reageren
              • Hupke zegt

                14 april 2015 om 10:19

                @FrankypankyV8:

                Je kan het ze niet kwalijk nemen, zoiets is opvoeding en dat heeft dat systeem daar volledig naar de kloten geholpen.

      • mazdarx zegt

        13 april 2015 om 15:52

        @desjonnies: Juist, de Japanners hebben destijds voor de nodige verandering gezorgd in de auto wereld door kwaliteit te leveren voor een goeie prijs. Hierdoor werden Europese- (en uiteindelijk ook Amerikaanse-) autofabrikanten wakkergeschud waardoor zij ook beter spul gingen produceren.

        Momenteel is de situatie natuurlijk totaal anders en hebben we niet zo’n groot gat in de markt. Ook zijn de Chinezen van nu niet de Japanners van toen. Als de Chinezen slim zijn beginnen ze met lichtgewicht sportautootjes te produceren (iets waar momenteel een gebrek aan is) waarna ze uit kunnen breiden naar andere, meer gangbare modellen. Ik voorspel echter dat ze voorlopig nog aan het xeroxen blijven.

        Login om te reageren
      • mopar zegt

        13 april 2015 om 19:06

        @desjonnies: ik werk als verkeersvlieger in China en kan je vertellen dat @gijsso inderdaad gelijk heeft.

        De chinezen kunnen alleen wat hun is aangeleerd, zodra er zich een situatie voordoet waar geen protocollen/voorschriften voor zijn, zitten ze met het handen in hun haar. Het is hier een micromanagement van jewelste. Bureaucratie waarbij Den Haag in vergelijking op hetzelfde niveau van een bananenrepubliek zit.

        Daarom krijg je mij ook met geen mogelijkheid in een vliegtuig met volledig Chinese bemanning. Die gasten hier kennen alle checklists uit hun kop maar zodra er een systeem uitvalt wat niet aangeleerd is in de simulator…

        Login om te reageren
        • Frankypanky zegt

          13 april 2015 om 19:35

          @mopar:

          Ik dacht dat zulke checklists nooit, maar dan ook nooit uit het hoofd mochten worden gedaan? Altijd afvinken dus?

          Login om te reageren
          • mopar zegt

            14 april 2015 om 01:37

            @FrankypankyV8: precies, vandaar ook dat ik geen voet aan boord zet wanneer zij vliegen…

            Login om te reageren
    • niex zegt

      13 april 2015 om 15:53

      @gijsso: hoewel je gelijk heb betreft de denkcultuur, onderschat je nogal onze aziatische vrienden denk ik. kwa inzet en mentaliteit is de Europeaanse arbeider een verwend klein kind vergeleken met de Chinees, die er niet voor schroomt 12-urige dagen te maken om succesvol te zijn, daar waar een Europeaan meteen een CAO-boekje gaat wapperen. die inzet, daar gaan ze ons harstikke mee voorbij. en dat kopieren is m.i. vergaren van kennis. let maar op dat over 20 jaar ze een echte BMW na kunnen maken zelfde kwaliteit voor fractie prijs. en wat dan? pas als ze op hetzelfde niveau zitten gaan ze zelf ontwerpen. noem het inspiratieloos, efficient is het helaas wel…

      Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        13 april 2015 om 18:43

        @niex: Efficient? Op het gebied van auto’s lappen sommige fabrikanten allerlei regels aan hun laars van de rest van de wereld. Dat helpt niet om succesvol te zijn ben ik bang, want hoe wil je dan buiten je land gaan treden? Door eerst zo’n slechte/discutabele reputatie op te bouwen? Zou jij nog een keer een auto van hetzelfde merk kopen als de kwalitatief gewoon slecht is, of technische mankementen had? Misschien dat er daarom in China zo’n vraag is voor Westerse merken…
        Dat is ook meteen het grote verschil met landen als Korea, Japan maar ook andere autofabricerende landen zoals Frankrijk, Romenie, Italie, Duitsland, VS. Daar is men juist WEL geinteresseerd in eigen producten. Daarnaast is de wereld ook anders dan 40 jaar! terug. In Japan waren er amper andere merken, want die waren niet geinteresseerd in de markt van Japan.
        En op dit moment ziet het er niet naar uit dat het snel zal omdraaien: de Chinese fabrikanten verliezen jaar op jaar al terrein op hun eigen markt: -http://www.forbes.com/sites/gordonchang/2013/12/29/gm-loses-china-car-crown-but-thats-not-the-big-story/
        -http://www.ft.com/intl/cms/s/0/91d1bd62-9a2e-11e4-8426-00144feabdc0.html
        -http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-06-10/china-auto-sales-climb-13-led-by-foreign-carmakers
        Misschien gaan ze het wel redden hoor, maar ik zou niet zeggen dat ze efficient zijn gestart.

        Login om te reageren
      • Frankypanky zegt

        13 april 2015 om 19:39

        @niex:

        Jij weet niets, maar je kletst maar wat?

        Volgens mij is er een groot verschil tussen uitbuiting van de Aziatische werknemer en het willen onderbetalen van de Europese werknemer.

        12-urige werkdagen? Wat dacht je van 14 of 15 en dan een minimumproductie halen anders krijgen ze niet betaald voor die dag! Moet je 250 elektromotoren maken voor stofzuigers, maar je komt tot 248?

        Pech! Geen loon, maar die 248 motoren worden wel verkocht!

        Je spoort niet met je achterlijk gelul!

        Login om te reageren
        • niex zegt

          14 april 2015 om 14:58

          @FrankypankyV8: jij hebt vast een doctoraat in communicatie wetenschappen? of denk je dat schelden je verhaal beter over doet komen? beetje jammer….

          dus jij zegt hiermee dat de productiviteit van een Europeaan en Chinees op hetzelfde niveau liggen? niet alleen de lonen zijn hoog bij jullie, de handen vuil maken en echt aan de bak kan bijna niemand meer. het is eindeloos koffie zuipen in NL….

          Login om te reageren
    • meridian zegt

      13 april 2015 om 17:09

      @gijsso: Dat klinkt allemaal goed beste man maar zoals jij nu praat en er in het artikel werd gesproken, zo werd er ook ooit eens over de Japanners gesproken.

      Login om te reageren
  5. lekkaah zegt

    13 april 2015 om 14:55

    “A) dit soort klonen geen effect heeft op hun omzet”.. Hoezo niet??

    Login om te reageren
    • gijsso zegt

      13 april 2015 om 15:00

      @lekkaah: Sommige Chinezen willen ook kwaliteit, en die kopen dat als ze het kunnen. Zij zien ook het verschil tussen echt en een slap aftreksel van. Fabrikanten weten ook goed dat er volksgroepen zijn waar zij hun voiture niet aan kunnen slijten, die hoeven daar dan niet eens rekening mee te houden met mogelijke omzet.

      Login om te reageren
    • subaru4ever zegt

      13 april 2015 om 15:02

      @lekkaah: de klonen bevinden zich altijd in een lagere prijsklasse. Ze zijn geen concurenten van elkaar, wat wel invloed heeft op de omzet is het imago wat klonen achterlaten. Mensen zullen eerder een Mercedes kopen waar geen klonen van zijn, dan een Audi die zo vaak gekloont is dat mensen het eerder een “Willekeurig chinees automerk” dan “Audi” noemen.

      Login om te reageren
  6. subaru4ever zegt

    13 april 2015 om 14:59

    Al die chineese klonen doen me denken aan elke willekeurige GTA auto. Al moet ik toegeven dat ik de digitale auto’s wel kan apreciëren, en deze gedrochten niet.

    Login om te reageren
  7. ettie zegt

    13 april 2015 om 15:05

    Een chinese muur van bureaucratie was leuker geweest smoke

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      13 april 2015 om 15:12

      Gemiste kans!

      Login om te reageren
  8. mashell zegt

    13 april 2015 om 15:10

    D) wanneer de Chinezen deze kopieën proberen te exporteren naar landen waar de rechter wel het auterusrecht kent de Chinezen gewoon een verkoopverbod krijgen opgelegd.

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    13 april 2015 om 15:43

    Ik wil een Land Wind…alleen maar om mijn buurman te pesten…

    Login om te reageren
  10. berlinetta zegt

    13 april 2015 om 16:23

    Zie het als een compliment. Als de Chinezen jouw design niet kopiëren, weet je als designer dat je gewoon zuigt.

    Login om te reageren
  11. skoapie zegt

    13 april 2015 om 16:54

    Hou die rommel daar maar. Ik wil die troep niet in europa zien

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      13 april 2015 om 19:42

      @skoapie:
      Ik hoop dat je geen computer hebt, het merk doet er niet toe, allemaal made in China …

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 april 2015 om 21:41

        @desjonnies: Of gsm, of microgolf, of kruimeldief, of elk stuk speelgoed…

        Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    13 april 2015 om 17:37

    Je zou maar graag een x5 willen hebben maar niet kunnen betalen, dan is het een uitkomst. Jammer dat je dan toch ieder jaar een nieuwe moet kopen

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      13 april 2015 om 18:57

      @mrrallycross: die Chinese X5 werd zelfs in Duitsland verkocht. De lijst van mankementen was eindeloos. Een keer op de Aurobahn gezien *lelijk*.

      Login om te reageren
  13. luxaeterna zegt

    13 april 2015 om 20:08

    Jammer dat Qoros niet echt van de grond komt.

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    13 april 2015 om 22:08

    Bedrijven als Jinma en smart-fakers zijn een rookgordijn. Ondertussen timmeren FAW, SAIC, BAiC, Geely, BYD, Foton en Dongfeng lustig aan de weg. Ze richten zich daarbij niet op bastion Europa, want verzadigd en civiel-protectionisme, maar op markten waar wel nog groei in zit, en waar de traditionele fabrikanten zelf niet almachtig zijn: Zuid-Oost Azië, Zuid-Amerika, Afrika, Midden-Oosten.

    Vaak doen ze dat ook via een lokale JV, zoals Innoson in Nigeria, Speranza in Egypte of Morattab in Iran (die overigens ook een leuke versie van de Defender maakt), die Chinese voertuigen bouwen met hun eigen naam en logo op. Voor de inwoners van die landen zijn dat gewoonweg hun eigen, nationale merken, dus wees maar zeker dat er grote groeimogelijkheden zijn…

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      13 april 2015 om 23:55

      @Esprit_de_Flandre: toen ik je verhaal las, moest ik gelijk denken aan de zomer van ’12. Ik zag een wagen van Chinese makelij (iets dat leek op een Matiz) in Indonesië. Ik moest toen toch wel een aantal keren in mijn ogen wrijven. ‘De gemiddelde inwoner daar zweert toch bij Toyota en andere Japanse merken????’, dacht ik. Blijkbaar dus niet. Eigenlijk best logisch: vele Indo’s zijn deels Chinees…

      Login om te reageren
  15. mout zegt

    13 april 2015 om 22:08

    Goede analyse – maar ik mis er een paar puntjes in.
    1) Ze bouwen zo wel volume, ervaring en een klantenkring op. Als het salaris van die klanten net zo snel groeit als het aantal auto’s dat deze merken bouwen, vragen ze om 15 jaar naar westerse standaarden.
    2) Deze auto’s nemen de plaats op de markt in die vroeger werd ingenomen door verouderde licentie-modellen. Wat Lada in Rusland deed met Fiat, en Hindustan Ambassador nog altijd in India doet met de Morris Oxford (!!!), of Maruti met de Alto.
    3) ‘Zo ging het eerst ook met de Koreanen / Japanners’. Inmiddels zet Japan de standaard voor kwaliteit en efficiënte productie. Heeft Japan een slordig decennium voorsprong met hybride (Ford C-Max: licentie van Toyota). Om maar niet te spreken van multikleppen op volumemodellen, ECVT, of variabele kleplifthoogte. En de laatste Hyundais leggen stuk voor stuk de lat hoger in hun segment. Dat had je niet gedacht toen het met de Pony begon.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North