• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom we de knipperlichten niet gebruiken

Auteur: Wouter, gepost 16 maart 2006 om 08:50 – 33 Reacties

" align=

Een kleine uitleg is misschien wel op zijn plaats. Knipperlichten zijn die oranje lampjes aan de voor-, zij- en achterkant van de auto. Bij sommige Franse auto’s gaan ze allemaal knipperen als je hard remt. Binnenin de auto is dan ook een tikkend geluid te horen.

Officieel heten die lampjes overigens richtingaanwijzers, vernoemd naar de functie die ze vervullen: de richting aanwijzen waarin de bestuurder zich zou willen verplaatsen. Dat is handig voor de medeweggebruikers, die daar dan rekening mee kunnen houden.

Toch gebruiken een hoop mensen de richtingaanwijzers niet en in Amerika (waar anders) hebben ze daar onderzoek naar gedaan. Uit dat onderzoek blijkt dat 42% van de bestuurders zegt niet genoeg tijd te hebben om richting aan te geven. Een kleiner gedeelte (23%) is wat eerlijker, ze zijn te lui om de richtingaanwijzer te gebruiken.

Toch zijn er nog betere excuses: 17% geeft geen richting aan, want de bestuurders zijn bang om te vergeten de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Acht procent doet het niet, omdat anderen het ook niet doen. Elf procent vind het niet belangrijk en 12% wisselt te vaak van rijbaan om elke keer richting aan te geven.

De mooiste bewaren tot het laatst: 7% geeft geen richting aan met als reden: “adds excitement to driving” (via MPH Magazine).

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Kinderen naar school brengen met de auto is not done
  • Nederlanders met drugs op achter het stuur neemt toe
    Niet bang voor een ongeluk als je in de auto zit
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Verkeer

Vorig bericht: « Is dit de nieuwe Lotus Esprit?
Volgend bericht: Video Maserati MC12 op Hockenheim »

Lees Interacties

Reacties

  1. miek zegt

    16 maart 2006 om 11:01

    Ik vind het te belachelijk voor woorden dat niemand tegenwoordig nog richting aangeeft. Niet alleen de opgeschoten jongeren, ook de refo’s, bejaarden en visjes doen er vrolijk aan mee. Op zich niet erg, als ze maar in de spiegels kijken voordat ze hun auto naar de linkerweghelft gooien…

    Login om te reageren
  2. Kevin zegt

    16 maart 2006 om 11:15

    Ik geef altijd richting aan. Rijdt prttiger voor andere automobilisten en ik zie het zelf ook graag dat iemand ze richting aanwijzer aan zet.
    Doet iemand dat niet krijgt ie van mij deschrik van ze leven met de 4 luchthorens en 4 x hella spots;-)

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    16 maart 2006 om 11:16

    Teveel mensen houden geen rekening met de andere verkeersdeelnemers, maar verwachten wel dat anderen rekening houden met hen… Richting aangeven is een beleefdheid en beleefd zijn daar heeft het grootste deel van de nederlanders geen zin in. Dat zie je ook aan links rijden. “Wij doen lekker waar wij zin in hebben en dat iemand anders daar dan wellicht last vanheeft….. dat is niet boeiend.” Duidelijk zijn over wat je gaat doen voorkomt (bijna) ongevallen en voorkomt stress, zowel bij de andere bestuurders als bij jezelf. Dus a.u.b iets meer rekening houden met het feit dat er ook anderen gebruik maken van de weg, dat is voor iedereen beter.

    Login om te reageren
  4. TimBee zegt

    16 maart 2006 om 11:18

    In België zijn het vooral BMW-chauffeurs die de optionele richtingsaanwijzers niet hebben kunnen betalen…of zo lijkt het toch.

    Login om te reageren
  5. arie zegt

    16 maart 2006 om 11:26

    heb er ook echt een hekel aan als mensen richting niet aangeven. Al helemaal op de rotonde…

    Login om te reageren
  6. Jan zegt

    16 maart 2006 om 11:43

    Of als je staat te wachten aan een kruispunt, er komt een auto aan, je blijft staan want je denkt dat hij rechtdoor moet en uiteindelijk heb je gewacht voor niets want draait af.

    Login om te reageren
  7. TimBee zegt

    16 maart 2006 om 13:10

    Of chauffeurs die naar links of rechts moeten afslaan en eerst remmen en dan pas hun knipperlichten gebruiken, of ze natuurlijk helemaal niet gebruiken…

    Login om te reageren
  8. Hoekstra zegt

    16 maart 2006 om 13:40

    weet je wat pas irritant is, als je zelf lekker over de linkerbaan aan het scheuren bent, en zo´n eikel op de rechterbaan zet al heel lang van te voren zijn knipperlicht aan, terwijl hij/zij nog rechts blijven rijden. Dat zijn de grootste eikels die krijgen van mij ook een flinke flits groot licht (bi-xenon) in de spiegels….

    Login om te reageren
  9. Tekkie zegt

    16 maart 2006 om 14:12

    I love richting aangeven.. Mensen die het niet doen zijn onhandig, maar ze moeten het lekker zelf weten.

    Login om te reageren
  10. Zoef zegt

    16 maart 2006 om 14:40

    Ik stak vroeger bij iedere afslag de pinkers aan. Dat doe ik nog steeds. Maar ik gaf vroeger ook ieder inhaalmaneuver aan met pinklichten. sinds de vervloekte verzeventiging van het verkeer doe ik echter bijna niets anders meer dan voorbijsteken ( mijn nichtje van 13 die dat niet leuk vindt omdat ze blootgesteld wordt aan de verplichte hersenspoeling met staatspropaganda die school heet) heeft het eens geteld – ik haal gemiddeld iedere kilometer een zeventiger in) en sindsdien laat ik het pinken achterwege bij inhaalmaneuvers – dat ze de pokken krijgen.

    Login om te reageren
  11. Zoef zegt

    16 maart 2006 om 14:47

    O ja, de reden om niet te pinken bij inhaalmaneuvers is dus eigenlijk dat pinken het inhaalmaneuver hindert. Niet als je af en toe inhaalt, en ook niet op de snelweg, maar als je als normaal automobilist verplicht wordt tot een belachelijke slalomrijstijl rond de bijna-stilstaande voertuigen op de weg te ontwijken, ondervind je dat pinken de veelvuldige inhaalmaneuvers danig hindert. Het haalt gewoon vlotter in als je niet pinkt…

    Login om te reageren
  12. lexus zegt

    16 maart 2006 om 15:33

    richting aangeven hoort erbij, of het nu niet stoer is of niet, het gaat om je eigen veiligheid en van die andere

    Login om te reageren
  13. dekster zegt

    16 maart 2006 om 17:04

    ik kan mij soms hekelen aan mensen die hun pinkers niet gebruiken en als ze dan traag rijden an plots voor je voete springen krijg ik het helemaal

    Login om te reageren
  14. Rimmert zegt

    16 maart 2006 om 18:35

    @Hoekstra
    Ben jij dan diegene die met 160 aan komt draven (mij klem wil rijden tussen jou en die vrachtwagen) en die mij op mijn bumper gaat hangen, en gaat flitsen? :) dan hoop ik dat jouw auto op dat moment betere remmen heeft als de mijne ;) want ik heb je ruim in de gelegenheid gesteld ff gas los te laten. Terwijl ik 130 rij en je er toch max 120 mag :) Ik zeg niet dat jij dat doet, maar je maakt het wel vaak mee.

    Login om te reageren
  15. 2 x Ferrari, 1 x Aston zegt

    16 maart 2006 om 18:42

    Alle categoriën opgeteld: 100% eikels!

    Login om te reageren
  16. Sacha zegt

    16 maart 2006 om 19:49

    Ik gebruik nooit mijn knipperlicht om in te halen, ik gebruik mijn groot licht om in te halen :-)

    Login om te reageren
  17. dekster zegt

    16 maart 2006 om 19:52

    ik doe dat ook
    maar je kan beboet worden voor verkeersagresie

    Login om te reageren
  18. Ejay zegt

    16 maart 2006 om 20:34

    Richtingaanwijzers zitten er niet voor niets op. De hierboven genoemde ergernissen sluit ik me helemaal bij aan. Zelf geef ik bijna altijd richting aan. Alleen als er niemand achter me rijd of als ik bij een stoplicht naar links of rechts sta te wachten, dan hoeft dat irritante getik van mij niet.

    Login om te reageren
  19. Hoekstra zegt

    16 maart 2006 om 20:46

    @Rimmert
    Dat ben ik..

    Login om te reageren
  20. Friedrich zegt

    16 maart 2006 om 20:56

    @Hoekstra, Sacha en Dekster
    Stoer hoor, ik vraag me dan alleen even af wat jullie moeten compenseren dat jullie dit weggedrag vertonen.

    Login om te reageren
  21. dekster zegt

    16 maart 2006 om 21:16

    @Friedrich
    wat is er mis met eens met je lichten te flikkeren en zo duidelijk te maken dat je door wilt

    Login om te reageren
  22. Sacha zegt

    16 maart 2006 om 21:31

    Dekster, in Nederland is het een absolute doodzonde om met je groot-licht te communiceren dat je er even voorbij wilt. Je kunt een Nederlander niet erger beledigen. Hoewel, rechts inhalen wil ook nog wel eens kwaad bloed zetten.

    Op zich vreemd, want in alle andere landen om ons heen (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië) is het heel normaal om een slapende links-rijder even wakker te ‘flitsen’.

    Login om te reageren
  23. dekster zegt

    16 maart 2006 om 21:34

    in belgie doen niet veel mensen het maar ik ben van mening dat er niks mis mee is want zo maak je duidelijk dat je voorbij wilt en het valt meet op dan een knipperlicht

    Login om te reageren
  24. Ruben zegt

    16 maart 2006 om 21:56

    @dekster en andere Belgen: ik rij regelmatig in Belgie en vraag me af of jullie je er ook dood aan ergeren dat veel mensen daar a) nog vaker dan in NL zonder reden op de middenste baan blijven rijden en b) bij regen allemaal collectief hun mistachterlicht aanzetten. Vooral dat laatste valt op, als ik in een regenbui Nederland uit rij kan ik Belgie niet meer zien door de rode gloed. (Dit is trouwens niet beledigend bedoeld of zo, mijn familie is zelf Belgisch, ik vraag me gewoon af hoe autoliefhebbers uit Belgie hier tegenaan kijken.)

    Wat het richting aangeven betreft: ik doe het altijd, steevast, in alle situaties. Al wissel ik van rijstrook op een nagenoeg lege snelweg, dat knipperlicht gaat aan. Gewoon omdat ik het zelf ook prettig vind als mensen dat doen.

    Login om te reageren
  25. dekster zegt

    16 maart 2006 om 22:04

    @Ruben
    als ik van gent naar de ardennen rij, rij ik constant op het 3e rijvak want ik geef gas waar ik kan
    en ja ik erger mij aan die “mistlichters” en middebaanrijders

    Login om te reageren
  26. Friedrich zegt

    16 maart 2006 om 22:33

    Dat veel Belgen zo slecht autorijden (en dat dit zo is, is mij verzekerd door veel Belgen) komt volgens mij omdat in Belgie er geen normale rijopleiding is, maar dat je met je pa of moe in de eigen auto dit mag leren. Daarom is het natuurlijk ook geen wonder dat Belgie een ontzettend hoog percentage verkeersslachtoffers kent.

    Login om te reageren
  27. dekster zegt

    17 maart 2006 om 17:01

    @Friedrich
    autorijschool is voor mijn part ook niet wat je denderend kan noemen

    Login om te reageren
  28. JeffreyG zegt

    19 maart 2006 om 20:39

    gister hadden we ook zoiets, we werden bijna door een opa tegen de railing gedrukt toen we hem aan het inhalen waren
    doet hij daarna nog hetzelfde bijna met de auto die achter ons reed :/
    zulk soort mensen moeten van de weg verbannen worden

    Login om te reageren
  29. Jan Stender zegt

    30 oktober 2008 om 10:59

    Automobilisten die geen richting aangeven,zijn soms van die snurkers,die bellen zonder carkit belangrijker vinden,dan autorijden
    Een dikke BMW,Audi of Mercedes mogen dan wel auto,s zijn met allerlei toeters en bellen,een richtingaanwijzer hebben ze allemaal
    Vaak hebben deze auto,s ook standaard een bluetooth carkit,maar nee,de gsm in de hand,vinden die gasten intressanter
    Vooral als je zo,n sukkel in een open Rolls Royce aantreft,die beweert dat de Nokia 3310 een van de recentste gsm is
    Gisteren nog zo,n lulletje in een Golf tegengekomen
    Die staat voor me te wachten,bij een weg,zonder richtingaanwijzer aan
    Ik rij hem rechts voorbij,om rechtsaf te slaan
    Rijd die sukkel ineens links naast me,beetje toeteren,en mij dom aankijken
    Vervolgens rijd de nerd door,en slaat links af,wederom zonder richting aan te geven
    Zelf fouten maken,en de schuld op een ander afschuiven,de sukkel
    Trouwens geen richting aangeven kost tegenwoordig 70 euro boete
    Politie en CJIB liggen krom van het lachen

    Login om te reageren
  30. VT1100 zegt

    18 juli 2009 om 20:42

    Het lijkt er inderdaad op dat richtingaanwijzers op een motorvoertuig een zeer dure accesore is. De richtingaanwijzers zijn bedoelt om het overige verkeer te attenderen dat de bestuurder van plan is een bijzondere verrichting te gaan uitvoeren (afslaan, van rijbaan veranderen).
    Als motorrijder ben je tamelijk kwetsbaar en bij rijlessen en vervolgopleidingen wordt er opgehamerd dat je tamelijk defensief moet rijden. Met andere woorden: kijken, kijken en nog eens kijken. Door in de linkerachteruitkijkspiegel van een auto te kijken kun je het gezicht van de bestuurder zien. Dat houdt in dat je niet in de dode hoek van die auto zit en de bestuurder jou ook kan zien. Als de auto ineens naar links gaat heeft de bestuurder NIET in zijn spiegel gekeken. Bij de zegeltjes van de Bona wordt je ook uitgelegd dat als je van plan ben om een bijzondere verrichting te verrichten, je eerst moet kijken (spiegelen), richting aangeven en dan weer kijken en dan pas gaan. Dit is een complete handeling. Door zowiezo geen richting aan te geven kan men er van uitgaan dat het kijken ook zozo is gegaan en dus een motorvoertuig over het hooft kan zien, die dan in de ankers moet of moet uitwijken met alle gevolgen van dien. (Sorry, ik heb je niet gezien).
    In Nederland zijn de mobilisten zo gedrild op de maximale snelheid dat het schatten van de snelheid van het achteropkomend verkeer soms verkeerd ingeschat word en het achteropkomend voertuig moet afremmen. De bestuurder van dat voertuig wordt dan kwaad (weer zo’n sukkel, ze zien me toch aankomen!) Die bestuurder neemt willens en wetends dat risico om (ver) boven de toegestane snelheid te rijden, en moet het overige verkeer daarmee niet lastig vallen. Had ie maar eerder moeten vertrekken. Met seinen kom je er bij mij niet zo maar langs. Kost je alleen maar meer tijd.

    Login om te reageren
  31. Jan Stender zegt

    19 juli 2009 om 11:45

    Je zou eigenlijk alle automobilisten die het verdommen richting aan te geven,een rijontzegging moeten geven
    Zo sla je 2 vliegen in 1 klap
    Minder gevaarlijke snurkers op de weg,en zo wordt er ook iets gedaan aan het fileleed

    Login om te reageren
  32. VT1100 zegt

    19 juli 2009 om 14:46

    Goede optie :idea: . Dat zal mij op het woon/werkverkeer een dikke 20 minuten schelen, gezien nu half Nederland op vakantie is. :mrgreen:

    Login om te reageren
  33. hijmen zegt

    19 juli 2010 om 08:19

    Ze zijn bang dat het lampje breekt en als je dan knippert met je lichten zijn ze nog boos ook.Allen zij kunnen rijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North