Een kleine uitleg is misschien wel op zijn plaats. Knipperlichten zijn die oranje lampjes aan de voor-, zij- en achterkant van de auto. Bij sommige Franse auto’s gaan ze allemaal knipperen als je hard remt. Binnenin de auto is dan ook een tikkend geluid te horen.
Officieel heten die lampjes overigens richtingaanwijzers, vernoemd naar de functie die ze vervullen: de richting aanwijzen waarin de bestuurder zich zou willen verplaatsen. Dat is handig voor de medeweggebruikers, die daar dan rekening mee kunnen houden.
Toch gebruiken een hoop mensen de richtingaanwijzers niet en in Amerika (waar anders) hebben ze daar onderzoek naar gedaan. Uit dat onderzoek blijkt dat 42% van de bestuurders zegt niet genoeg tijd te hebben om richting aan te geven. Een kleiner gedeelte (23%) is wat eerlijker, ze zijn te lui om de richtingaanwijzer te gebruiken.
Toch zijn er nog betere excuses: 17% geeft geen richting aan, want de bestuurders zijn bang om te vergeten de richtingaanwijzer weer uit te zetten. Acht procent doet het niet, omdat anderen het ook niet doen. Elf procent vind het niet belangrijk en 12% wisselt te vaak van rijbaan om elke keer richting aan te geven.
De mooiste bewaren tot het laatst: 7% geeft geen richting aan met als reden: “adds excitement to driving” (via MPH Magazine).
miek zegt
Ik vind het te belachelijk voor woorden dat niemand tegenwoordig nog richting aangeeft. Niet alleen de opgeschoten jongeren, ook de refo’s, bejaarden en visjes doen er vrolijk aan mee. Op zich niet erg, als ze maar in de spiegels kijken voordat ze hun auto naar de linkerweghelft gooien…
Kevin zegt
Ik geef altijd richting aan. Rijdt prttiger voor andere automobilisten en ik zie het zelf ook graag dat iemand ze richting aanwijzer aan zet.
Doet iemand dat niet krijgt ie van mij deschrik van ze leven met de 4 luchthorens en 4 x hella spots;-)
w0o0dy zegt
Teveel mensen houden geen rekening met de andere verkeersdeelnemers, maar verwachten wel dat anderen rekening houden met hen… Richting aangeven is een beleefdheid en beleefd zijn daar heeft het grootste deel van de nederlanders geen zin in. Dat zie je ook aan links rijden. “Wij doen lekker waar wij zin in hebben en dat iemand anders daar dan wellicht last vanheeft….. dat is niet boeiend.” Duidelijk zijn over wat je gaat doen voorkomt (bijna) ongevallen en voorkomt stress, zowel bij de andere bestuurders als bij jezelf. Dus a.u.b iets meer rekening houden met het feit dat er ook anderen gebruik maken van de weg, dat is voor iedereen beter.
TimBee zegt
In België zijn het vooral BMW-chauffeurs die de optionele richtingsaanwijzers niet hebben kunnen betalen…of zo lijkt het toch.
arie zegt
heb er ook echt een hekel aan als mensen richting niet aangeven. Al helemaal op de rotonde…
Jan zegt
Of als je staat te wachten aan een kruispunt, er komt een auto aan, je blijft staan want je denkt dat hij rechtdoor moet en uiteindelijk heb je gewacht voor niets want draait af.
TimBee zegt
Of chauffeurs die naar links of rechts moeten afslaan en eerst remmen en dan pas hun knipperlichten gebruiken, of ze natuurlijk helemaal niet gebruiken…
Hoekstra zegt
weet je wat pas irritant is, als je zelf lekker over de linkerbaan aan het scheuren bent, en zo´n eikel op de rechterbaan zet al heel lang van te voren zijn knipperlicht aan, terwijl hij/zij nog rechts blijven rijden. Dat zijn de grootste eikels die krijgen van mij ook een flinke flits groot licht (bi-xenon) in de spiegels….
Tekkie zegt
I love richting aangeven.. Mensen die het niet doen zijn onhandig, maar ze moeten het lekker zelf weten.
Zoef zegt
Ik stak vroeger bij iedere afslag de pinkers aan. Dat doe ik nog steeds. Maar ik gaf vroeger ook ieder inhaalmaneuver aan met pinklichten. sinds de vervloekte verzeventiging van het verkeer doe ik echter bijna niets anders meer dan voorbijsteken ( mijn nichtje van 13 die dat niet leuk vindt omdat ze blootgesteld wordt aan de verplichte hersenspoeling met staatspropaganda die school heet) heeft het eens geteld – ik haal gemiddeld iedere kilometer een zeventiger in) en sindsdien laat ik het pinken achterwege bij inhaalmaneuvers – dat ze de pokken krijgen.
Zoef zegt
O ja, de reden om niet te pinken bij inhaalmaneuvers is dus eigenlijk dat pinken het inhaalmaneuver hindert. Niet als je af en toe inhaalt, en ook niet op de snelweg, maar als je als normaal automobilist verplicht wordt tot een belachelijke slalomrijstijl rond de bijna-stilstaande voertuigen op de weg te ontwijken, ondervind je dat pinken de veelvuldige inhaalmaneuvers danig hindert. Het haalt gewoon vlotter in als je niet pinkt…
lexus zegt
richting aangeven hoort erbij, of het nu niet stoer is of niet, het gaat om je eigen veiligheid en van die andere
dekster zegt
ik kan mij soms hekelen aan mensen die hun pinkers niet gebruiken en als ze dan traag rijden an plots voor je voete springen krijg ik het helemaal
Rimmert zegt
@Hoekstra
Ben jij dan diegene die met 160 aan komt draven (mij klem wil rijden tussen jou en die vrachtwagen) en die mij op mijn bumper gaat hangen, en gaat flitsen? :) dan hoop ik dat jouw auto op dat moment betere remmen heeft als de mijne ;) want ik heb je ruim in de gelegenheid gesteld ff gas los te laten. Terwijl ik 130 rij en je er toch max 120 mag :) Ik zeg niet dat jij dat doet, maar je maakt het wel vaak mee.
2 x Ferrari, 1 x Aston zegt
Alle categoriën opgeteld: 100% eikels!
Sacha zegt
Ik gebruik nooit mijn knipperlicht om in te halen, ik gebruik mijn groot licht om in te halen :-)
dekster zegt
ik doe dat ook
maar je kan beboet worden voor verkeersagresie
Ejay zegt
Richtingaanwijzers zitten er niet voor niets op. De hierboven genoemde ergernissen sluit ik me helemaal bij aan. Zelf geef ik bijna altijd richting aan. Alleen als er niemand achter me rijd of als ik bij een stoplicht naar links of rechts sta te wachten, dan hoeft dat irritante getik van mij niet.
Hoekstra zegt
@Rimmert
Dat ben ik..
Friedrich zegt
@Hoekstra, Sacha en Dekster
Stoer hoor, ik vraag me dan alleen even af wat jullie moeten compenseren dat jullie dit weggedrag vertonen.
dekster zegt
@Friedrich
wat is er mis met eens met je lichten te flikkeren en zo duidelijk te maken dat je door wilt
Sacha zegt
Dekster, in Nederland is het een absolute doodzonde om met je groot-licht te communiceren dat je er even voorbij wilt. Je kunt een Nederlander niet erger beledigen. Hoewel, rechts inhalen wil ook nog wel eens kwaad bloed zetten.
Op zich vreemd, want in alle andere landen om ons heen (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië) is het heel normaal om een slapende links-rijder even wakker te ‘flitsen’.
dekster zegt
in belgie doen niet veel mensen het maar ik ben van mening dat er niks mis mee is want zo maak je duidelijk dat je voorbij wilt en het valt meet op dan een knipperlicht
Ruben zegt
@dekster en andere Belgen: ik rij regelmatig in Belgie en vraag me af of jullie je er ook dood aan ergeren dat veel mensen daar a) nog vaker dan in NL zonder reden op de middenste baan blijven rijden en b) bij regen allemaal collectief hun mistachterlicht aanzetten. Vooral dat laatste valt op, als ik in een regenbui Nederland uit rij kan ik Belgie niet meer zien door de rode gloed. (Dit is trouwens niet beledigend bedoeld of zo, mijn familie is zelf Belgisch, ik vraag me gewoon af hoe autoliefhebbers uit Belgie hier tegenaan kijken.)
Wat het richting aangeven betreft: ik doe het altijd, steevast, in alle situaties. Al wissel ik van rijstrook op een nagenoeg lege snelweg, dat knipperlicht gaat aan. Gewoon omdat ik het zelf ook prettig vind als mensen dat doen.
dekster zegt
@Ruben
als ik van gent naar de ardennen rij, rij ik constant op het 3e rijvak want ik geef gas waar ik kan
en ja ik erger mij aan die “mistlichters” en middebaanrijders
Friedrich zegt
Dat veel Belgen zo slecht autorijden (en dat dit zo is, is mij verzekerd door veel Belgen) komt volgens mij omdat in Belgie er geen normale rijopleiding is, maar dat je met je pa of moe in de eigen auto dit mag leren. Daarom is het natuurlijk ook geen wonder dat Belgie een ontzettend hoog percentage verkeersslachtoffers kent.
dekster zegt
@Friedrich
autorijschool is voor mijn part ook niet wat je denderend kan noemen
JeffreyG zegt
gister hadden we ook zoiets, we werden bijna door een opa tegen de railing gedrukt toen we hem aan het inhalen waren
doet hij daarna nog hetzelfde bijna met de auto die achter ons reed :/
zulk soort mensen moeten van de weg verbannen worden
Jan Stender zegt
Automobilisten die geen richting aangeven,zijn soms van die snurkers,die bellen zonder carkit belangrijker vinden,dan autorijden
Een dikke BMW,Audi of Mercedes mogen dan wel auto,s zijn met allerlei toeters en bellen,een richtingaanwijzer hebben ze allemaal
Vaak hebben deze auto,s ook standaard een bluetooth carkit,maar nee,de gsm in de hand,vinden die gasten intressanter
Vooral als je zo,n sukkel in een open Rolls Royce aantreft,die beweert dat de Nokia 3310 een van de recentste gsm is
Gisteren nog zo,n lulletje in een Golf tegengekomen
Die staat voor me te wachten,bij een weg,zonder richtingaanwijzer aan
Ik rij hem rechts voorbij,om rechtsaf te slaan
Rijd die sukkel ineens links naast me,beetje toeteren,en mij dom aankijken
Vervolgens rijd de nerd door,en slaat links af,wederom zonder richting aan te geven
Zelf fouten maken,en de schuld op een ander afschuiven,de sukkel
Trouwens geen richting aangeven kost tegenwoordig 70 euro boete
Politie en CJIB liggen krom van het lachen
VT1100 zegt
Het lijkt er inderdaad op dat richtingaanwijzers op een motorvoertuig een zeer dure accesore is. De richtingaanwijzers zijn bedoelt om het overige verkeer te attenderen dat de bestuurder van plan is een bijzondere verrichting te gaan uitvoeren (afslaan, van rijbaan veranderen).
Als motorrijder ben je tamelijk kwetsbaar en bij rijlessen en vervolgopleidingen wordt er opgehamerd dat je tamelijk defensief moet rijden. Met andere woorden: kijken, kijken en nog eens kijken. Door in de linkerachteruitkijkspiegel van een auto te kijken kun je het gezicht van de bestuurder zien. Dat houdt in dat je niet in de dode hoek van die auto zit en de bestuurder jou ook kan zien. Als de auto ineens naar links gaat heeft de bestuurder NIET in zijn spiegel gekeken. Bij de zegeltjes van de Bona wordt je ook uitgelegd dat als je van plan ben om een bijzondere verrichting te verrichten, je eerst moet kijken (spiegelen), richting aangeven en dan weer kijken en dan pas gaan. Dit is een complete handeling. Door zowiezo geen richting aan te geven kan men er van uitgaan dat het kijken ook zozo is gegaan en dus een motorvoertuig over het hooft kan zien, die dan in de ankers moet of moet uitwijken met alle gevolgen van dien. (Sorry, ik heb je niet gezien).
In Nederland zijn de mobilisten zo gedrild op de maximale snelheid dat het schatten van de snelheid van het achteropkomend verkeer soms verkeerd ingeschat word en het achteropkomend voertuig moet afremmen. De bestuurder van dat voertuig wordt dan kwaad (weer zo’n sukkel, ze zien me toch aankomen!) Die bestuurder neemt willens en wetends dat risico om (ver) boven de toegestane snelheid te rijden, en moet het overige verkeer daarmee niet lastig vallen. Had ie maar eerder moeten vertrekken. Met seinen kom je er bij mij niet zo maar langs. Kost je alleen maar meer tijd.
Jan Stender zegt
Je zou eigenlijk alle automobilisten die het verdommen richting aan te geven,een rijontzegging moeten geven
Zo sla je 2 vliegen in 1 klap
Minder gevaarlijke snurkers op de weg,en zo wordt er ook iets gedaan aan het fileleed
VT1100 zegt
Goede optie :idea: . Dat zal mij op het woon/werkverkeer een dikke 20 minuten schelen, gezien nu half Nederland op vakantie is. :mrgreen:
hijmen zegt
Ze zijn bang dat het lampje breekt en als je dan knippert met je lichten zijn ze nog boos ook.Allen zij kunnen rijden.