
De wachttijd van de gaafste limousine is bekend, helaas.
Toegegeven, de gaafste limousine is niet voor iedereen hetzelfde. Er zijn meerdere gegadigden. Natuurlijk komen er vooral heel erg veel Duitsers naar boven. In mindere mate zijn er ook Japanse en Amerikaanse contenders.
Jaguar XJ
Maar er zijn er twee stijlvolle slagschepen die voornamelijk boven komen drijven: de Maserati Quattroporte en de Jaguar XJ. Voor ondergetekende is de Brit de gaafste limousine in zijn klasse. Een bijzonder geslaagd en afwijkend exterieur design, een fraai en verzorgd interieur plus een paar karakteristieke motoren, waarvan de supercharged 5.0 V8 het hoopgtepunt is, maar het is niet zozeer de motor die ‘m gaaf maakt.

Niet leverbaar
Helaas is het huidige model niet meer leverbaar. Deze werd 10 jaar geleden geintroudceerd en het is nu voorbij. Het zal jullie zijn opgevallen dat er nog geen opvolger is. Komt deze nog, hoor ik u vragen? Maar natuurlijk hebben we het antwoord, dankzij het doorgaans uitstekend ingelichte Britse Autocar. De XJ komt, maar hij wordt heel erg anders én je zult even moeten wachten.

Corona
De reden is vrij simpel: corona. Althans, dat is de hoofdreden. Er speelt nog iets mee en dat is het feit dat de auto simpeklweg te weinig geld in het laatje legt. De XJ is een peperdure auto met enorme marges, maar de verkoopcijfers zijn relatief gezien heel erg laag. Aangezien de economie nu waarschijnlijk een dipje gaat krijgen, heeft Tata (de eigenaar van Jaguar Land Rover) besloten de boel te herstructureren en de komst van de XJ uit te stellen.

Geduld
De auto stond eigenlijk gepland voor 2020, nu dus. Maar je zult dus geduld moeten hebben, want de introductie wordt nu uitgesteld tot het einde van 2021. De wachttijd voor de gaafste limousine is dus anderhalf jaar. De volgende Jaguar XJ gaat wel een enorme breuk worden met de vorige edities. Het wordt gelukkig geen crossover. Jaguar vindt zijn heritage zeer belangrijk en zal daardoor de XJ enkel als grote sedan gaan bouwen, zoals ze al 50 jaar doen (een coupé uitzondering daargelaten). De aandrijflijn is dan weer wel helemaal nieuw. In navolging van de I-Pace zal ook de XJ volledig elektrisch zijn.

Grote stap
Dat is een grote stap, daar het huidige model niet eens leverbaar was als (plug-in) hybride. Jaguar heeft als doel om de XJ wel de typerende rijeigenschappen mee te geven: voornamelijk comfortabel, maar sportief als het moet. Dat wist Jaguar overigens al goed voor elkaar te krijgen bij de I-Pace, dus met de lagere XJ moet dat geen probleem zijn.

Bij introductie vond ik voorzijde en interieur geniaal, achterzijde wat minder. Inmiddels is de achterzijde en van mijn favoriete sedan achterwerken. Wat een droombak.
@dutchdriftking: ’t design was z’n tijd een beetje vooruit. Ik vind de achterkant ook steeds mooie worden naarmate de tijd verstrijkt. Zal er ooit nog wel komen hopelijk.
@dutchdriftking: helemaal mee eens, bij introductie werd ik er hebberig van!! Heb ook een proefrit geboekt maar dan toch maar voor een bmw 535d Touring gekozen. Ik voelde me nog te jong om in die pracht limo te rijden.
Het is een fraaie auto, maar ik kan me niet voorstellen dat ie ooit beter is geweest dan een even dure S-klasse, 7-serie of A8. De Maserati klinkt alleen lekker maar verder vind ik die helemaal maar mwah ?
Superieur zelfs! Heerlijke comfort met een meer dan potente motor en een bak klasse. Duitse meuk kan deze grandeur niet eens benaderen.
Onzin. Mijn huidige S500e is in alle opzichten minimaal 100x beter dan de XJ Supersport V8 die ik ervoor reed. Waardeloos infotainment systeem in de Jag, rijcomfort zoals de vorige generatie S-klasse en allerhande detailfouten die je bij een S-klasse nooit zou tegenkomen.
Als dat jouw auto 100x beter maakt ?. Nee, de Mercedes mag niet eens in de schaduw staan van de Jaguar. Wat een klasse en geweldig design. De Mercedes is leuk als je hem als Über boekt, met de Jaguar rijdt pas auto.!
@Ilquadrifoglio: heb jij net zoals ik beide auto’s gehad en dagelijks gereden?
@m007: Ik heb ze beide gereden, maar om eerlijk te zijn zin ze beide erg verschillend. Natuurlijk is de Mercedes mooier afgewerkt en heeft deze meer en betere gimmicks. Maar ik kreeg toch de grotere lach in de XJ. Maar als ik zelf zoveel geld op een auto moest kapot slaan… Zou het verstand nog wel eens vd emotie kunnen winnen ben ik bang.
@punicaoase: Bij Hoovie kwam een E38 voorbij. Het viel mij toch tegen wat daar allemaal aan kan mankeren. Dan zijn de X300 en X308 zo slecht nog niet.
De Alfa Romeo tactiek: je maakt een model dat een kleine maar trouwe schare fans heeft, dan stel je de opvolger uit, de fans gaan noodgedwongen een ander merk rijden want ze moeten toch wat nieuws en die trouwe fans zie je daarna nooit meer terug.
Je ziet deze XJ amper rijden. Die trouwe schare houdt meer van conservatieve styling.
De nieuw elektrische zal wel een Prius Plus vormgeving krijgen, weet je zeker dat er niemand meer terug komt.
Oei als ze m maar niet hoog op de poten zetten als de I-Pace. Een Jaaag hoort laag te zijn.
Doe me maar zo’n XJ6 uit 2004 ofzo. Die laatste ‘vierkante’ die grotendeels uit aluminium bestaat. Stijl en klasse met hopen en ziet er nog steeds niet echt gedateerd uit (vind ik).
Je zal er wel iets vaker mee in de garage staan dan met een Duitser, maar ja…
@cossiekiller: Valt wel mee, en de 3.0 6cylinder weegt ong. gelijk aan een e60 530i
Kan de nieuwe XJ vast rijpen voor ze hem in de showroom zetten…
Jaguars worden, net als bij een goede wijn, er alleen maar mooier van als de tijd er over heen gegaan is.
@moveyourmind: daarom zou ik nu zo graag een xjr van rond ’96 willen. Brg met van die fraaie putdeksels en beige lederen interieur.
Dat zijn nog de echte. Erg fraai ook in de uitvoering die je noemt. Een soort trainingspak vermomt als smoking.
Ja door de SUV craze zie je auto’s als S-Klasse, 7-Series Audi A8 en dus de Jaguar XJ steeds meer achter de toneelstuk verdwijnen. In de jaren 80,90 en begin jaren 2000 kon Jaguar alleen al in de VS 15.000-20.000 stuks per jaar slijten en in Nederland 400-500. Aantallen die we waarschijnlijk nooit meer gaan terug jammer genoeg.
Leuk, maar mensen die 150K uit kunnen geven voor een limo gaan 8 van de 10 keer voor een duitser. Lekker 13 in het dozijn….. Er zijn maar een paar mensen met lef die eennMaserati of Jaguar aan durven…en als laatste nl rest nog de mensen die echt weten hoe het zit en de Lexus LS kopen :-)
Een stel fraaie koplampen met een knap hekwerk er tussen, poetsen dit halfzacht-ei-design wat op. Zeker als je aan z’n voorganger, vol karakter en meer iconisch kon haast niet, dan was dit een teleurstelling.
Lekker klontje heeft die Jag ook. Zelfs nu anno 2020, dus tien jaar later, krijg ik nog steeds geen genoeg van.