
Yep, de Jeep Gladiator krijgt een Maserati motor onder de fraaie kap. Sommige dingen zijn logischer dan verwacht.
Sommige combinaties lijken in eerste instantie heel erg vreemd. Peter R. de Vries en bescheidenheid. Johan Derksen en politieke correctheid. @Jaapiyo en een voorliefde voor frontoverhang. Het komt gewoon raar over.
Temperamentvol
Dat kun je ook zeggen van de combinatie van een temperamentvolle Italiaanse zescilinder in het vooronder van een van de meest ouderwetse autotypes: de pick-up. In dit geval gaat het om de Jeep Gladiator, een bedrijfswagen-versie van de Wrangler, als het ware.

Kleine pick-up
De Gladiator past een beetje in de klasse van de Ford Ranger. Waar die auto’s vaak voornamelijk heel erg praktisch en doelmatig zijn, is de Gladiator juist heel erg stoer. De Gladiator is op dit moment leverbaar met een 3.6 Pentastar motor, goed voor 295 pk en 353 Nm. Met name dat laatste is niet bijzonder ondrukwekkend.

VM motori
Gelukkig heeft FCA besloten dat er binnenkort een Jeep Gladiator met Maserati motor leverbaar is. In dit geval gaat het om de ‘EcoDiesel’. Heel erg mooie marketing, maar het is natuurlijk de VM Motori A 630 motor. Een gietijzeren V6 diesel met aluminium kop, vier kleppen per cilinder en common-rail in spuiting. Wij kennen de motor onder andere van de Maserati Ghbili, Levante en Quattroporte.

600 Nm
In de Jeep Gladiator is de motor goed voor een maximum vermogen van 260 pk en een maximaal draaimoment van 600 Nm. QUa vermogen dus ietsje minder, maar het koppel is natuurlijk het belangrijkste bij deze grijs kenteken versie.

Vierwielaandrijving
Deze Jeep Gladiator met Maserati motor krijgt standaard de extra sterke Dana 44 assen aan de voor- en achterzijde mee. Deze waren voorheen voorbehouden aan de Rubicon-modellen. De motor is gekoppeld aan een automatische transmissie, een achttraps automaat van ZF. De Gladiator is standaard voorzien van vierwielaandrijving. Dat laatste is niet gemeengoed in deze bedrijfswagen klasse.

Nederland
De Gladiator is vooralsnog niet in Nederland leverbaar. Mocht de auto conformeren aan de regels betreft het grijs kenteken, zou het een gaaf alternatief zijn op bijvoorbeeld een bus met dubbele cabine. De civiele versie van de Gladiator, de Wrangler, is wél leverbaar in Nederland. Deze kun je zelfs als extra luxe en/of stoere Brute krijgen.

Over smaak valt niet te twisten, maar zijn er mensen die dit mooi vinden?
@gregorius: ja. Ik als BMW/Audi RS rijder vind dit mooi en gaaf. Zou graag zo’n ding grijs kenteken op mijn zaak rijden. En dan een liftkit, 38” banden, stalen bumpers, lier monteren etc.
@gregorius: Ik! En ik vind ‘m fantastisch (althans de Rubicon). Staat iedere avond voor het raam geparkeerd zodat ik er naar kan kijken. Bulten karakter. Passend in mijn leven, m’n leukste auto ooit …
Kinderen jonger dan 5 misschien?
Maar ik zat ook de foto’s te kijken en dacht “ze hebben geen Maserati motor nodig maar een Maserati designer”. Dit ding is zo lelijk, heeft zo’n enorme wielbasis, is zo onhandig lang, deze kies je alleen maar om anders dan anders te zijn.
@gregorius: ja! Ik! Mijn angst is alleen dat de Amarok V6 die ik nu rijd, een vele betere auto is. Gewoon in alle opzichten. Maar de Gladiator wint het qua stoere-looks! Dikke banden, iets verhogen, dikke lier erop en een ledbalk. Ik vind hem vet!
@gregorius: ja heel gaaf ding. Hopelijk is betrouwbaarheid super want dat hoort bij zo’n auto
Dit gaat een grijze import knaller worden. Mooie schone krachtige diesel erin, maar toch de aaibaarheid van een klassieke Jeep. Voor wie een RAM iets te lomp is.
Goh, voor mensen die graag zware dingen slepen valt een Gladiator toch af. Zelf met towing pack kom je niet aan 3500 kg sleepvermogen. Een Ram oid trekt die 3500 kg alsof het niks is.
Tja, ik ben er niet voor in de markt, maar voor Dusa is het een mooie aanvulling van het assortiment.
Past de Gladiator in de klasse van de Ford Ranger? Gevoelsmatig is de Ranger toch een heel stuk kleiner. De Gladiator oogt meer als een auto die in het niemandsland tussen de F-150 en Ranger in valt.
Nee de Ford Ranger past in het handschoenenvakje van de Gladiator denk ik. Mein himmel wat een landboot!
@Edge: Ja, qua laadvermogen etc. valt de Gladiator in de zelfde klasse als de Ranger. In de US dan, de Europese Ranger steekt er met kop en schouders bovenuit, maar die komt qua capaciteit dan ook aardig in de buurt van de F-150.
Ik kijk graag TFL op jijbuis, en zij zijn kritisch, maar toch ook enthousiast over het laatste model Wrangler en ook de Gladiator.
In Nederland is het een vrij zinloze auto, maar als je off road als hobby hebt, 4×4 pickups zijn best capabel op onverhard, maar echt offroad is de Gladiator ze allemaal de baas. Wel is hij in verhouding erg duur.
FCA / Jeep heeft de nieuwe Wrangler de looks weten te geven van de oude Wrangler, maar de auto is veel moderner, rijdt veel beter ook op de weg, en het interieur en infotainment systeem is van Europese kwaliteit, vooral daarop scoort hij veel beter dan andere Amerikaanse pickup aanbieders. Nu is het nog even wachten op de V8. In USA lijkt het wel of iedereen een V8 swapt in zijn oude Jeep.
“en het interieur en infotainment systeem is van Europese kwaliteit”
Maar als dat infotainment van Peugeot kwaliteit is dan is het nog steeds een paar lichtjaren verwijderd van BMW kwaliteit.
Alsof je een peperduur BMW-esque infotainment wil hebben in je Gladiator.
Een Peugeotschermpje zou voor mij prima zijn.
En trouwens, ook al zou het bagger zijn, het is een Gladiator, so who cares?
Daar heb je een punt. Een Gladiator rijden doe je uit masochistische motieven en daar past geen goed infotainment bij.
Dat blok is ook logischer in een Jeep dan in een Maser imho.
Voorkant: oké. Motor: top…. maar wat een lelijke overgang van cabine naar bak. Gruwel! Lijkt wel of het er aangeplakt is.
@scalvaro: joh… If it sounds like a duck, looks like a duck, walks like a duck, then maybe it’s a… Duck! Zo hoort een bak van een pickup truck eruit te zien namelijk: er aangeplakt. Lekker stoer en utilitaire, niks mooier maken dan het is.
Is dit niet het diesel blok uit de jeep grand cherokee?
Leuk om te hebben als grijs kenteken wagen! Benieuwd wat de ex ex prijs gaat zijn, als hij omgekeurd kan worden.
Tja, hopelijk heeft de Gladiator met deze motor eindelijk eens een mooi sleepvermogen.
Ik was aan het kijken naar deze om mijn 2014 GMC Sierra te vervangen maar ga toch mooi voor een F-150 gaan denk ik. Buiten het feit dat een Gladiator minder comfortabel is, valt het sleepvermogen enorm tegen! Zelf met towing pack kom je niet aan 3500 kg, terwijl mijn huidige GMC in feite 4350 kg mag trekken.
Een VM blok dus, net als in zoveel Chrysler producten.
Gaat niet op grijs kenteken leverbaar zijn, een vriend van me heeft de enige. Hoop gezeur met onenigheid tussen rdw en belastingdienst.
Grijs kenteken was hem door rdw toegezegd, belastingdienst heeft dit teruggedraaid nadat hij al op kenteken stond.
Nee. Doe mij maar een Toyota Tundra.