• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wartburg wordt het budgetmerk van Opel? (Dacia deja vu)

Auteur: autoblogger, gepost 9 mei 2009 om 13:23 – 28 Reacties

Wartburg 312

Wartburg was een automerk uit het voormalige Oost-Duitsland. De merknaam werd reeds in 1899 gebruikt voor een auto van de Eisenacher Automobilfabrik. Een deel van de fabriek werd door Opel gekocht en is nog steeds in gebruik. Om de fabriek in Eisenach draaiende te kunnen houden wil Opel het merk herlanceren. Volgens Autobild zal men een vereenvoudigde versie van de Corsa onder de naam Wartburg in de markt zetten.

De keuze voor de Corsa is niet vreemd, aangezien dat model in Eisenach wordt geproduceerd. Het plan zou op dit moment onderdeel zijn bij de overname van Opel, waarbij de baas van GM Europa (Carl-Peter Forster) onderhandelingen voert met Fiat en Magna. Het enorme succes van de laaggeprijsde Dacia’s heeft GM geïnspireerd om ook een goedkope badge te introduceren, en zo Wartburg een nieuwe kans te geven.

De auto’s van het merk Wartburg werden van 1956 tot 1991 gebouwd door Automobilwerken Eisenach in Eisenach. Wartburg was samen met de merken Trabant, en Barkas een onderdeel van Industrieverband Fahrzeugbau (IFA). De modellen 311, 312, 313 en 353 werden aangedreven door een driecilinder tweetaktmotor. Vanaf 1988 werd een door Volkswagen ontwikkelde 4-cilinder motor gebruikt in het model 1.3.

Ook interessant!

  • Deze Opel Corsa maakt zijn naam wél waar
  • Opel Corsa-e livery
    Opel Corsa-e livery maakt de blitz, nietwaar?
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

budgetautos, corsa, Klassiekers, Opel

Vorig bericht: « Mosler MT900 GTR XX Twin Turbo Land Shark: 2500 pk!
Volgend bericht: Beleggen in automotive geeft NU het beste rendement! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jesko zegt

    9 mei 2009 om 13:32

    Kunnen ze niet een wat leukere naam bedenken dan Wartburg?

    Login om te reageren
  2. Jorrit zegt

    9 mei 2009 om 13:44

    Maar een Wartburg was toch de onbereikbare droom voor elke Oost-Duitser? Of vergis ik me nu met een ander merk?

    Login om te reageren
  3. floryn zegt

    9 mei 2009 om 13:45

    poeh wat een visie van de opel groep zeg. Een wartburg wie zit daar op te wachten? De ostalgisten?

    Login om te reageren
  4. SJ zegt

    9 mei 2009 om 13:51

    Kunnen ze beter NSU nieuw leven in blazen, hoewel ik niet weet hoe het met de eigendom van die merknaam zit.

    Login om te reageren
  5. SJ zegt

    9 mei 2009 om 13:52

    *het eigendom uiteraard.

    Login om te reageren
  6. HUMMFREAK zegt

    9 mei 2009 om 14:04

    Een auto met VW blok gaat naar Opel >_>

    Login om te reageren
  7. super zegt

    9 mei 2009 om 14:04

    goede zet; kunne ze de inzetbaarheid van hun oudere technologie verlengen en dus de ontwikkelingskosten nog meer spreiden.

    OT; al 4 topics niets over Audi, wordt het niet weer tijd voor een Audi topic? ze hebben vast wel iets te melden, ander lettertype op de mistachterlicht schakelaar ofzo;)

    Login om te reageren
  8. clubbtraxx zegt

    9 mei 2009 om 14:07

    @SJ

    Ik dacht dat Auto Union & NSU samen Audi is geworden een eeuwigheid geleden dus het lijkt me niet dat Opel ineens de naam NSU zou kunnen gaan gebruiken voor hun budget merk.

    Bovendien, zoek eens op NSU RO80, niet bepaald een budgetauto.
    Als je die gevonden hebt, kijk dan nog eens naar plaatjes van de Audi 80…

    Login om te reageren
  9. hippopotamus zegt

    9 mei 2009 om 14:19

    @ Jorrit: Ik gok dat je een Deusenberg bedoelt, ook al is dat Amerikaans.

    Login om te reageren
  10. Mean Green zegt

    9 mei 2009 om 14:48

    In Eisenach is in (een deel van) de voormalige Wartburgfabrieken een aardig museumpje over de geschiedenis van de automobielbouw te Eisenach. Als je in de buurt bent leuk om te bekijken: http://www.ame.eisenachonline.de/

    Hier nog een linkje waar je de modellen van Wartburg kunt zien: http://members.home.nl/frankstoffer/wartburg.htm

    Login om te reageren
  11. gogogomagazine.com zegt

    9 mei 2009 om 14:54

    Vreemde zet, alleen maar weer meer marketingkosten om dat merk te lanceren. En dan willen ze ook Dacia weer na-apen, zucht..

    Login om te reageren
  12. super zegt

    9 mei 2009 om 15:02

    @gogogomagazine.com
    helemaal geen vreemde zet; hiermee kunnen ze nog wat geld halen uit technologie die niet modern genoeg meer is voor in opels maar op zich nog wel acceptabel is voor een budget merk. Wat dacht je dat er in dacia’s zat? geen zelf ontwikkelde techniek maar oud renault spul.

    Login om te reageren
  13. blokker5 zegt

    9 mei 2009 om 15:05

    ik krijg hier meer een zastava idee bij dan een dacia idee. Ik denk niet dat je hier nog veel over te horen krijgt…

    Login om te reageren
  14. M-lover zegt

    9 mei 2009 om 18:02

    fock budgetmerken, koop dan een goede occasie!

    Login om te reageren
  15. florisw zegt

    9 mei 2009 om 18:07

    Jeetje! Nog meer budget dan Opel? Dat is best knap..

    Login om te reageren
  16. AMG Powerrr zegt

    9 mei 2009 om 18:26

    een budgetmerk van een budgetmerk :O

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    9 mei 2009 om 20:18

    In een tijd dat auto’s niet goed verkopen een tweede merk lanceren. Zelfs al is het een budgetmerk, het lijkt me een gevaarlijke strategie.

    Login om te reageren
  18. Tommy zegt

    9 mei 2009 om 20:33

    @super: Donder op man met je Audi topics, zeker een verdwaalde bezoeker van autoweek ofniet?? :P

    Maarr… is Opel niet al bedget genoeg dan??

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    9 mei 2009 om 21:50

    Een vereenvoudigde versie van de Corsa moet budget gaan worden. Volgens mij halen ze daarmee de status van de Corsa keihard omlaag… Alsof je een Dacia opeens als Renault gaat aanbieden, de Renault verkoopt dan echt nauwelijks. Ik denk dat het alleen werkt als je echt een eigen model hebt.

    Login om te reageren
  20. super zegt

    9 mei 2009 om 21:52

    @Tommy
    humor is moeilijk he?

    Login om te reageren
  21. salipander zegt

    10 mei 2009 om 10:57

    Ik vraag me af of Wartburg (of Trabant) geschikte namen voor hergebruik zijn. Ze staan toch voor communistisch geleide, achtergestelde techniek, de vindingrijke Duitse ingenieurs ten spijt. Ik heb een Trabant en heb bewondering voor wat ze met de beperkte middelen ervan wisten te maken: dat ding is boven alles heel betrouwbaar, al zou je dat niet zeggen als je zo’n Trabi voor het eerst ‘meemaakt’. Onder het DDR regime heb de ingenieurs van o.m. Sachsenring heel veel modellen ontwikkeld waarbij betaalbaarheid hoog op de prioriteitenlijst stond. Helaas hebben ze nooit toestemming gekregen om een opvolger voor de pruttelende Trabant te lanceren. Als het aan hen had gelegen, was er zo rond 1970 al een auto a la Golf gebouwd! Die eenvoud en betrouwbaarheid zou wel als inspiratie kunnen dienen om een supersimpele goedkope maar wel betrouwbare auto te ontwikkelen – geen Corsa rebadging dus!

    Bovendien is de naam Wartburg in west Europa tegenwoordig nogal onbekend geraakt. Dan zou ik eerder voor Trabant kiezen :-)

    Login om te reageren
  22. BananaFlip zegt

    10 mei 2009 om 11:51

    Misschien moet Opel dan wel eventjes de naam veranderen, Wartburg klinkt op een of andere manier een beetje suf.

    @ Jorrit

    Ik denk het wel, een tweetaktige driepitter klinkt nou niet echt onbereikbaar ;) .

    Login om te reageren
  23. Bob zegt

    10 mei 2009 om 12:15

    Als Fiat zeggenschap krijgt bij Opel is einde Eisenach.

    Login om te reageren
  24. Hanico zegt

    10 mei 2009 om 17:02

    @ salipander: Ik zou dan juist voor de naam Wartburg gaan vanwege de onbekendheid. Trabant is nog wel redelijk bekend en heeft toch geen goed imago onder de geacht doelgroep. Hoeveel geld je dan ook besteed aan imagoverbetering, mensen willen het toch niet kopen. Net als bij Lada.

    OT: Wel slimme zet om je bezetting van je fabriek op te vullen als het gaat werken. Alleen het moment waarop Opel het merk wil introduceren is niet echt handig. De naam Wartburg lijkt nietszeggend, maar dat is Dacia ook en zie hun succes.

    Login om te reageren
  25. Esprit_de_Flandre zegt

    10 mei 2009 om 22:20

    @Citrofiel: Misschien gaan ze gewoon het vorig model Corsa nemen? Renault en Peugeot doen dat ook (onder eigen naam dan) met de Clio Campus en de 206+. Waarschijnlijk wordt het zoiets. Want anders gaan ze idd problemen krijgen om nog Opel Corsa’s kwijt te geraken.

    Login om te reageren
  26. JanC zegt

    11 mei 2009 om 11:45

    Wartburg bestond al veel eerder. Daarna werd het Dixi. Dat werd BMW. BMW is dus dankzij Wartburg begonnen auto’s te maken.

    Na WOII kwamen die BMW autofabrieken in de “Oostelijke zone” te liggen en werden onteigend, net zoals de fabriek van Horch, waar later de trabant werd gemaakt. Horch was deel van Auto Union, dat later deel van de VAG-groep werd.

    De merknaam Trabant is van Herpa, een fabrikant van modelauto’s, dus de naam Trabant kan niet eens gebruikt worden. NSU’s merknaam is eigendom van de VAG-groep, na diens overname.

    Login om te reageren
  27. JanC zegt

    11 mei 2009 om 11:48

    De Wartburg was voor zijn tijd aanvankelijk niet eens zo ouderwets:
    Wartburg 311
    vergelijk met de West-Duitse 2-takter:
    DKW 3=6

    Login om te reageren
  28. XM Break 3.0 V6 automaat zegt

    4 augustus 2009 om 12:50

    Alle commentaar ten spijt vind ik het een briljant idee!
    Helmut Kohl heeft met zijn snelle hereniging van beide Duitslanden op een afschuwelijke manier de DDR burgers belazerd, de oostduitsers zijn armer dan ooit en óf werkeloos óf ze zitten uren in de auto om te werken in westduitsland of nog verder.

    De oostduitsers zijn helemaal niet blij dat Opel en VW hun autofabrieken hebben overgenomen, 10.000den arbeiders raakten hun baan kwijt, toen de nieuwe bazen geautomatiseerde montagelijnen plaatsen voor de nieuwe modellen!

    Veel was handwerk en ondanks dat de produktie tergend traag verliep was er altijd werk, want de ouderwetse Trabant, Wartburg, Barkas en de vrachtwagens Robur en Ifa werden altijd nog goed verkocht in de oostbloklanden zoals Hongarije, Roemenië, de balkan en zelfs in Azië en Afrika, vlak Cuba ook niet uit!

    Ik ga hier geen communistische planeconomie goedpraten, maar wat ze in 91 gedaan hebben is onvergeeflijk, de oostduitsers hadden gewoon geleidelijk aan modernere auto’s moeten gaan bouwen, maar nee, Opel ging zaken doen met Daewoo, en zo ontstond de Nexia, de opgewarmde kadett uit Seoul.

    Die auto had prima als Wartburg gebouwd kunnen worden, had voldaan aan europese regelgeving en ze hadden ook meteen de oude vectra of ascona moeten gaan bouwen als Wartburg, immers als occasion vonden die wagens gretig aftrek in het toen “vrije” oostduitsland.

    Ook de sterk verouderde dun gezaaide garages wisten absoluut niet wat ze met de moderne auto’s aanmoesten, de meesten waren veredelde smederijen. de meeste oostduitsers deden alle reparaties en onderhoud aan de oersimpele auto’s zelf.

    Maar een corsa als Wartburg? beetje lulig autootje lijkt me, een Wartburg was een middenklasser met veel ruimte, een Dacia is ook geen veredelde twingo! al ben ik absoluut geen Opelfan, ik vind Duitse auto’s gebouwd onder GM of Ford vlag eigenlijk eigenlijk maar niks, Amerika beslist en dat zie je altijd terug in het eindprodukt, ietwat gedateerd en niet echt degelijk.

    Bouw dan een auto in Eisenach gebaseerd op het mechaniek van bijvoorbeeld de VW Vento, de golf met koffer van begin jaren 90, geef het ding een eigen smoel en help die arme mensen daar weer aan het werk.

    De halve stad staat leeg, veel huizen verkrotten, het is geen gezicht, na 20 jaar zijn de rijken nog rijker en de armen echt straatarm!
    Met Skoda kon het toch ook? geleidelijk aan van de 130L met motor achterin via Favorit en Felicia naar de huidige fraaie auto’s, en de Tsjechen varen er wel bij, want ze verkopen meer Skoda’s dan ooit!

    Voor Trabant is het te laat, die naam is gekocht door Herpa en die wil er iets exclusiefs mee gaan bouwen, de zoveelste veel te dure retro-auto zoals de mini.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North