Was dit de eerste incognito reclameauto ooit evah?

Auteur: , 23 Reacties

Het zou zomaar kunnen...

dub

Je kent het wel. Je zit in de wachtkamer bij de fysiotherapeut omdat je je been weer eens overstrekt hebt bij het gasgeven. Je hebt je mails al een paar keer gechecked op je telefoon. Het nieuwste artikel van autoblog laat nog even op zich wachten. Alle oude berichten heb je al gelezen. Er is kortom, letterlijk niks meer te doen.

Uit pure ellende pak je een van de magazines op die de wachtruimte decoreren. Je laat kitesurfmagazine IKSURFMAG voor wat het is en pakt de Arts & Auto. Immers zijn fysio’s geen artsen, maar hadden ze dat wel willen zijn. Er staat een review van een Volvo in het blad. Daar heb je echter al alles over gelezen. Gelukkig is er nog een ander tijdverdrijf waar je het oude medium voor kan gebruiken: het identificeren van de ‘merkloze’ auto’s in alle reclames voor autoverzekeringen en vakanties.

Je kent het fenomeen: om sluikreclame te voorkomen en/of om te vermijden dat het beeldmerk van een ander merk gebruikt wordt in een reclame, zitten er in reclames vaak ‘merkloze’ auto’s. Soms is alleen de badge weggehaald, maar soms is er meer moeite gedaan en is de incognito auto een amalgamatie van verschillende bestaande automodellen. In dat laatste geval is het super tof om alle ‘onderdelen’ te herkennen.

Ook vroegah bestond dit fenomeen al, maar met een twist. Er was toen nog geen photoshop, dus moesten reclamemakers extra moeite stoppen in het creëren van onherkenbare auto’s. De voor de hand liggende optie was om dit soort auto’s daadwerkelijk te maken. Onze vrinden van Jalopnik zijn in de geschiedenisboeken gedoken en denken dat bovenstaande auto degene is waarmee het fenomeen begonnen is. De auto is gebruikt voor een reclame uit 1968 waarin Volkswagen claimt dat hun dealers okkazies goed nakijken.

vee

De auto in kwestie heeft de styling cues van een ‘Muricaan als de Ford Fairlane of Chevy Bel Air, maar het is geen bestaand model. Gezien de insteek van de reclame verwachtte Volkswagen wellicht problemen als ze wél een bestaande auto van een van de bekende merken hadden afgebeeld.

Een ander voorbeeld is deze reclame van Volvo, dat keihard de Renault Le Car te kakken zet om hun eigen veiligheidsimago te pushen. Dit is typisch zo’n geval waarbij het Amerikaanse Renault-5je weliswaar ‘onherkenbaar’ is gemaakt, maar de autoliefhebber het ding nog makkelijk kan herkennen. Geinig is dus om te bedenken dat de reclamemakers de auto zelf dus waarschijnlijk hebben omgebouwd in plaats van met After Effects aan de slag te gaan na de opnames.

Ren-0

Blijft de vraag over: wat is jouw favoriete generieke/incognito auto? Inb4: de Volkswagen Golf.



23 reacties

Verstappen in een Jumbo reclame – in een Golf die halverwege is veranderd in een A3 (of was het andersom?). Niet zo zeer als zodanig bedoeld, maar wel grappig qua uitkomst.
Het leuke hieraan vind ik dat het vandaag de dag helemaal niet meer hoeft. Audi, BMW en Mercedes zitten elkaar constant te bashen met elkaars merknamen en waarden.

Heb persoonlijk nou niet echt een voorbeeld paraat liggen van een “incognitauto”, zoveel impact heeft dat op mij niet gemaakt, maar zoals in dit artikel beschreven, “den oude jaren” maakt dat ook meer impact want nu doet iedereen het overal met fotoshop.
Wel zie ik vaak duidelijk *kuch* Hyundai *kuch* dat ze gewoon een 13-in-een-dozijn reclame uit andere landen importeren en dan een fake Nederlands kenteken erover gooien, maar die correspondeert dan weer wel met een echte Hyundai van dat model.
@720s: waar jij op doelt, is vergelijkende reclame. Dat zie je sowieso veel meer in Amerika, omdat de regels daar (en in de UK en vast wat andere landen) minder streng zijn. In Nederland zijn de regels heel streng, en zie je daarom zelden dat merken zich eraan wagen. Doen ze het wel, dan beroepen ze zich meestal op een claim gemaakt door een onafhankelijke partij (“beste koop” o.i.d.).
In de US zie je het nog vrij vaak. Vooral bij autoverzekering reclames. The General (met Shaq) gebruikt een Corvette C5 zonder logo’s. Er is er nog een die een badgeloze 2016 Mustang cabrio gebruikt. CoolBlue gebruikt in NL een badgeloze Sprinter. Zo heb je er vast nog wel wat. Zo gebruikten Peug en Renault wat badgeloze ouwe Talbot’s etc in sommige reclames. Die zag je dan op de achtergrond door beeld schuiven.
@e34m5touring: die badgeloze sprinter van CoolBlue is niet alleen voor de reclame, die rijden allemaal rond met een smiley ipv ster…
@ricks: Echt? Pffff… Dat maakt het nog erger.
@ricks: Grappig, ik ken de reclame niet eens. Maar er rijden hier wel van die busjes rond
Eigenlijk alles van vw en audi wat momenteel rondrijdt is behoorlijk incognito. Soms twijfel ik of ik achter een vw of audi rij en dan is het type toch ook een maatje groter of kleiner. Ja een golf 5! Of nee een 7? Toch een 8, kak een polo…
@jpo26: precies dat heb ik met alle recente modellen van BMW en Mercedes.
Ook in het tijdperk van voor Photoshop werd er al gephotoshopt. Een leuk voorbeeld daarvan is deze foto van de Ferrari 312 “T8”. Ferrari heeft eind jaren 70 getest met een 312T6, een F1-wagen met achter dubbele achterwielen zoals heavy duty pick up trucks en bestelbusjes dat ook vaak hebben. Die vermeende T8 met vier wielen voren en vier wielen achter was echter bestaand prototype, maar een “photoshop” die Ferrari vermoedelijk zelf de media in heeft geslingerd https://i.pinimg.com/736x/45/ee/76/45ee76ea08b5fb9b174498b04c2f4f2f–season–ferrari-f.jpg
@Edge: kan t plaatje niet openen
De trucks in reclames kan ik ook altijd wel om lachen. Of de Opol Astrol uit A2 racer. Blijft geinig.
@dutchdriftking: Vergeet niet de Parche 913 en de Lambdaghini of de Brabant, haha
@tuutertuuter: haha ja inderdaad. Goede herinneringen aan de game.
@dutchdriftking: Rock & Rolls ipv Rolls Royce! Good times. Ik heb alle CD-ROM’s nog!
Niet helemaal hetzelfde, maar de Maybach Exelero voor Fulda had wat mij betreft in productie mogen gaan.
@danmar: Maar dat was geen fake of incognito model, maar een conceptmodel.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Maybach_Exelero?wprov=sfla1
@rrrobert: weet ik, daarom schrijf ik ook: niet helemaal hetzelfde 😏
Maar misschien had ik moeten zeggen, helemaal niet hetzelfde 🤔
Deze schiet mij gelijk te binnen:

https://youtu.be/oMJbUsDZOzI
@rufctr01: waar wat voor hok is dat joh, naast die Xantia? Wat is de basis?
@tenaci:
Aan de middensectie te zien in de basis een Renault 21. Het feit, dat Renault de grootste Franse concurrent is kan ik me voorstellen, dat Citroën zo’n kans gegrepen heeft om die concurrent ff als archaïsch/inferieur weg te zetten.
Mij schieten alle reclames van VAG te binnen.
Veel anoniemer gaat het niet worden, toch?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).