• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat betaalde de dealer eigenlijk?

Auteur: ricardo, gepost 3 mei 2009 om 21:06 – 56 Reacties

Chevy dealer

In de V.S. is het sinds kort mogelijk om inkoopprijzen van autodealers op te vragen. Aan de hand van verschillende gegevens berekent de site Truecar.com ook wat je zou moeten betalen voor een nieuwe of gebruikte wagen. Kwestie van je zipcode invullen en de gewenste auto selecteren. Ook je favoriete opties kunnen meegenomen worden in de berekening. Handig man!

Truecar.com toont vervolgens alle gegevens in een grafiek (voorbeeld) waarop te zien is wat de advies- en inkoopprijs is. Helaas is er nog geen dergelijk initiatief voor de Nederlandse autokopers. Hopelijk laat dit niet lang op zich wachten, misschien dwing je nog een vette korting af met zo’n grafiek in je handen.

Ps. Mocht er iemand betere tactieken hebben om de verkoopprijzen van auto’s te drukken dan horen we ze graag! (via Idealize.nl)

Ook interessant!

  • Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
    Dealers verdienen schandalig veel geld door tekorten
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • 'Negen van de 10 grootste dealers doen aan btw-misleiding'
  • Haal je nieuwe Polestar op in Beesd (Gelderland)

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, dealers, Marketinggezeik-en-gebakken-pr

Vorig bericht: « Video: De Gumball 3000 is begonnen
Volgend bericht: Gespot: mat-groene Porsche 997 Carrera S »

Lees Interacties

Reacties

  1. super zegt

    3 mei 2009 om 21:12

    het meest pijnlijke hiervan is om te zien hoe weinig amerikanen voor autos betalen, je kan daar een leuke bwm kopen voor het geld waar je hier nog niet eens een golf voor hebt.

    Login om te reageren
  2. creative zegt

    3 mei 2009 om 21:14

    flinterdunne marges!

    Login om te reageren
  3. York zegt

    3 mei 2009 om 21:20

    Amai valt dik tegen.. Zeker als je berekent dat ze gemiddeld 7-10% korting geven:s

    Login om te reageren
  4. Tombnolz zegt

    3 mei 2009 om 21:25

    Inderdaad, erg veel winst maken ze ‘r niet op, die dealers.

    Ik heb ook al vastgesteld dat onze premium bakken ginder zoveel minder kosten. Kan iemand uitleggen hoe dat kan? Elk voertuig moet toch serieus wat km afleggen om er te geraken. Ligt dat dan volledig aan hun goeie belastingsysteem? Want aan de dollar kan het nu zeker niet liggen, auto’s zouden er immers een stuk duurder moeten zijn.

    Login om te reageren
  5. super zegt

    3 mei 2009 om 21:27

    @Tombnolz
    veel europese/japanse producenten hebben fabrieken in de usa, volgens mij is het puur tax.

    Login om te reageren
  6. six-trey zegt

    3 mei 2009 om 21:28

    inplaats van 21% BTW 3% BTW dat scheeld al veel…

    Login om te reageren
  7. lincoln zegt

    3 mei 2009 om 21:29

    yep .. ik heb een goeie ..

    betaal voor een auto voor wat ie je waard is ..
    dan voel je je nooit bekocht ..

    easy peasy ..

    Login om te reageren
  8. Stefan-Venema zegt

    3 mei 2009 om 21:30

    Worden vaste kosten zoals personeel, gas water licht, huur van het gebouw ook meegerekend? Anders wordt de winst in heel veel gevallen verlies…

    Login om te reageren
  9. Wollie zegt

    3 mei 2009 om 21:32

    Als je de marges van de fabrikanten zou zien is het eveneens schrikken. Die zijn óók waanzinnig laag. Wagens die momenteel met 30% korting de deur uit gaan worden de facto met verlies verkocht.
    Er zijn simpelweg teveel autoproducenten om de industrie leefbaar te houden.

    Login om te reageren
  10. InfiniteNissan zegt

    3 mei 2009 om 21:35

    Waar hebben ze 3% dan? Meestal ligt state sales tax tussen de 7 en 10%.

    Het verschepen van een auto kost een appel en een ei. Het ligt belasting en positionering van de fabrikant.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    3 mei 2009 om 21:37

    @Lincoln: goede regel, uiteindelijk is de waarde van een auto vooral wat de meeste mensen er voor WILLEN betalen, niet wat er op een kaartje staat.

    Login om te reageren
  12. Henk zegt

    3 mei 2009 om 21:38

    handig als je in amerika woont

    Login om te reageren
  13. Benjamin1 zegt

    3 mei 2009 om 21:40

    Je mag hier blij zijn als je de auto met de catalogusprijs mee naar huis neemt. Dan ding je een paar gratis opties en de afleverkosten ervanaf.

    Login om te reageren
  14. lincoln zegt

    3 mei 2009 om 21:44

    @wOoOdy ..
    nope .. niet wat je wil betalen ..
    maar voor wat ie je waard is ..

    tevens het enige bestaansrecht voor klassiekers ..
    die rationeel gezien nix waard zijn ..

    Login om te reageren
  15. Esprit_de_Flandre zegt

    3 mei 2009 om 21:46

    Ik vrees dat veel dealers (ook hier) er slecht voor staan. De marges op een auto is niet zo fantastisch groot, en een grote showroom kost veel geld. Niet verwonderlijk dat vele kleintjes van vroeger gewoon hun dealerschap opgaven en tegenwoordig onafhankelijk zijn geworden.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    3 mei 2009 om 21:47

    .. TIP 2 ..
    ga naar een dealer die echt tot aan zijn strot in de voorraad zit ..
    (daar is achter te komen) ..

    en maak een prijs waar beide gelukkig van kunnen worden ..

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    3 mei 2009 om 21:50

    @lincoln: als een auto je meer waard is dan je wil betalen dan krijg je toch waarschijnlijk wel spijt als je het bedrag toch neerlegt…… Als je minder wil betalen dan dat de auto je waard is dan ben je te zuinig en kun je maar beter van de koop af zien. Als je meer wil betalen dan een auto je waard is dan heb je geld teveel of je verkeert in een hele ongezonde mentale staat…..

    Login om te reageren
  18. VivelaFRANCE zegt

    3 mei 2009 om 21:53

    Je betaalt bij de dealer toch gewoon de prijs van het merk (de prijs van de fabriek)? De prijs van één auto zal dus bij de dealers van hetzelfde merk evenveel kosten. Wat heeft zo’n vergelijking dan voor een nut? Sowieso verdienen dealers nu érg weinig vanwege de crisis, dus eigenlijk kunnen we niet zo veel zeuren (o.a. met aanbiedingen van een gratis Twingo bij een nieuwe Espace :) !)

    Login om te reageren
  19. GOD zegt

    3 mei 2009 om 21:53

    .. TIP 3

    kidnap het hondje van de dealer en dreig hem naar de frikadellen fabriek te brengen als hij geen 50% korting wil geven .

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    3 mei 2009 om 21:54

    @wOoOdy .. dan is bij deze “waarde” en “willen” hetzelfde .. deal ??

    Login om te reageren
  21. ng zegt

    3 mei 2009 om 21:54

    Voor je eigen portemonnee is dat natuurlijk erg handig maar ik denk niet dat de dealers om de site staan te springen. Het gaat namelijk al zo goed met ze.

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    3 mei 2009 om 21:56

    @GOD .. slim .. heel slim .. super slim .. super heel slim ..

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    3 mei 2009 om 21:57

    @lincoln: Deal. (hè opeens heb ik een “auto-kopen”-ervaring)

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    3 mei 2009 om 22:19

    Aan de hand van dat voorbeeld lijkt toch wel dat de marges op nieuwe auto’s niet groot zijn. Eigenlijk gaat er standaard al wel wat korting vanaf (er is altijd wel de één of andere actie bezig), dan blijft er echt niets over bij onderhandelen. Het is dus waar dat dealers vooral verdienen aan de aftersales, concludeer ik daaruit.

    Login om te reageren
  25. royboy zegt

    3 mei 2009 om 22:19

    Ik vindt dit geen goede zaak, moet men is doen bij het bedrijf waar jij werkt, daar de marges tot minimaal afknijpen, kun je zelf wachten tot je een keer op straat staat……….. dat is mijn mening.

    Login om te reageren
  26. Adriaan zegt

    3 mei 2009 om 22:28

    ons toyotatje was nog duurder dan wat die audi a5 daar kost !!!

    Login om te reageren
  27. w0o0dy zegt

    3 mei 2009 om 22:32

    In Nederland liggen de marges over het algemeen tussen 3 en 15%…. en ja dat is nogal weinig.

    Login om te reageren
  28. Relief zegt

    3 mei 2009 om 22:37

    Volgens mij zijn de prijzen in de VS altijd exclusief taxes. Vandaar dat het veel goedkoper lijkt. Je moet de dollar prijzen daar 1 op 1 overzetten naar euro’s :)

    Login om te reageren
  29. GOD zegt

    3 mei 2009 om 22:42

    geen BPM

    Login om te reageren
  30. monk zegt

    3 mei 2009 om 22:50

    geen gezeur, zaken zijn zaken.
    Gewoon lekker naar volgens mij momenteel willekeurig welke dealer en lekker onderhandelen.

    Login om te reageren
  31. cardesigner@USA zegt

    3 mei 2009 om 23:05

    Simpel, eerst aardig vragen, de tweede keer schreeuwen, en de derde keer een pistool trekken.

    Login om te reageren
  32. Timmy zegt

    3 mei 2009 om 23:06

    Daaruit blijkt dat dealers toch vooral moeten hebben van hun onderhoud. Vanaf je uit de garantie periode bent gelijk naar een bevriende zelfstandige garagist rijden. Ga ik ook doen.
    Heb zelfs al gehoord dat mijn dealer wel nette prijzen geeft op verkoop maar daarna alles terugpakt op onderhoud in vergelijking met andere.
    Is trouwens ook door te trekken naar de bouw. Bouwbedrijven verdienen niks op ruwbouw. Komen ze net uit de kosten. Het is vooral de afwerking en de extratjes waar de centjes zitten.

    Login om te reageren
  33. cardesigner@USA zegt

    3 mei 2009 om 23:10

    Lol, een CLK kost meer dan een R-klasse.

    Login om te reageren
  34. RobertJ zegt

    3 mei 2009 om 23:38

    cardesigner@USA: is dat zo gek? dat is hier ongeveer ook zo. Neem maar een R350 tegen een CLK350.

    Login om te reageren
  35. Jurjen zegt

    3 mei 2009 om 23:52

    Super topic dit!

    “Ps. Mocht er iemand betere tactieken hebben om de verkoopprijzen van auto’s te drukken dan horen we ze graag! (via Idealize.nl)”

    Iemand nog een beter idee om nog meer dealers in Nederland de nek om te draaien?

    Login om te reageren
  36. ultimora zegt

    4 mei 2009 om 00:11

    In de VS kan je altijd al de MSRP en de Invoice zien, dat is de Manufacturers suggested retail price en inkoop. dat is altijd al zo geweest. Maar denk er goed aan dat amerikaanse dealers donders goed weten hoe het met vraag en aanbod werkt. en daarom ook vaak dikke marges vragen. Klanten betalen dat daar gewoon.

    Verder is het daar niet zo dat er auto’s worden verkocht (in normale situaties) door bieden en loven. de klant betaalt gewoon het bedrag wat er voor de auto gevraagd wordt, er wordt dus niet of nouwelijks afgedongen. als er kortingen worden gegeven gaat dat meestal op initiatief van de verkoper om de klant een gevoel te geven een betere deal te maken. Verder wordt er eigenlijk bijna geen auto rechtuit verkocht, maar gaat vrijwel alles (ook supercars) in de financial lease. De dealers aldaar halen daar hun marges uit.

    Login om te reageren
  37. BmwMPower zegt

    4 mei 2009 om 00:47

    Of gewoon een auto jatten… Daar zie ik meer Amerikanen voor aan dan dat ze een mooie prijsje maken.

    Login om te reageren
  38. Rinus zegt

    4 mei 2009 om 01:03

    @ BmwMPower
    Jij hebt te veel GTA gespeeld :P

    Login om te reageren
  39. BmwMPower zegt

    4 mei 2009 om 01:19

    @ Rinus

    Nee….Neheeee, dat is niet waaaaaaar! ;)
    Gewoon netjes antwoord geven op de laatste vraag van het artikel.
    Ik? Jatten?
    Nooit.

    Psst, schoenen kopen? ;)

    Login om te reageren
  40. ray zegt

    4 mei 2009 om 04:49

    bpm eraf halen

    Login om te reageren
  41. Bob zegt

    4 mei 2009 om 06:43

    Bob is aan het shoppen voor een nieuwe auto. In de VS is een auto een gebruiksvoorwerp een geen luxe object. Je hebt hier een auto nodig en nou niet blijven zeuren dat het hier zo goedkoop is .. alles is om het even .. in Nederland heb je een sociaal vangnet als je je baan kwijtraakt (ff je handje ophouden) .. in de VS is dat niet het geval .. dat soort dingen moeten ergens betaald voor worden.

    Ook hoef je in Nederland een maand per jaar niet te werken vanwege de 30+ vakantie dagen .. in de VS is dat 10.

    Login om te reageren
  42. Incognito zegt

    4 mei 2009 om 07:23

    Dat jullie zo verbaast zijn van de lage dealerrendementen verbaast mij. Leek mij gesneden koek, 1,5% gemiddeld is al jaren de norm.

    Login om te reageren
  43. SjoerdV zegt

    4 mei 2009 om 08:50

    Gods, waar slaat dit op? Help de autobranche nog verder de put in?! En Autoblog, jullie werken hier aan mee? En hopen dat dit systeem ook in Nederland komt? Fijne gasten…

    Login om te reageren
  44. Rob USA zegt

    4 mei 2009 om 09:12

    @Bob: pssstt …. New Camaro!

    Ontopic: Waar ik nieuwsgierig naar ben is waar en hoe ik die KIA’s van de failliete Kroymans te koop zijn, voor een leuk prijsje natuurlijk.
    Een Soul bv als boodschappen ding.

    Login om te reageren
  45. ultimora zegt

    4 mei 2009 om 09:28

    @ Rob USA die zijn direct door Kia Europe overgenomen. maar je kan altijd ff met de curator bellen.

    Login om te reageren
  46. Jeroen zegt

    4 mei 2009 om 10:22

    Jammer dat ze sommige auto’s exclusief in Amerika houden. De VW GLI bijv. Lijkt me toch een leuk wagentje.

    Login om te reageren
  47. cardesigner@USA zegt

    4 mei 2009 om 10:43

    Saabs zijn lekker duur daar!

    Login om te reageren
  48. Kor zegt

    4 mei 2009 om 11:30

    Zoveel wordt er niet verdiend aan auto’s hoor, dus deze ontwikkeling om de inkoopprijzen te kunnen zien vind ik een slechte zaak. Op deze manier vallen er nog meer autodealers om en daar worden we met z’n allen als consument op lange termijn alleen maar minder van. De consument schijnt nog steeds te denken dat op alle luxe-artikelen enorm verdiend wordt, maar niks is minder waar. Het is juist meer een kwestie van overleven voor deze branches.

    Login om te reageren
  49. Jesper zegt

    4 mei 2009 om 11:48

    Hoe je een auto het goedkoopst kan kopen? Doodsimpel.
    Loop de dealer van uwe keuze binnen, ga rechtstreeks naar de verkoopleider (de rest zou toch met hem in overleg moeten) en vertel dat als hij de maximaal toelaatbare korting geeft jij à la minute de krabbel zet.
    Dan draait hij quite (dus geen verlies) en is hij weer één auto dichter bij zijn maandelijkse doelstelling, plus dat ie je voor het onderhoud heeft. Lukt altijd.

    Het zou je trouwens verbazen hoe weinig korting je bij een beetje dealer kan bedingen. Op een Toyota Aygo kan ik rond de 3% korting geven, 5% als ik het heel gek maak voor een goede klant. Dan heb je het over €500 korting ofzo, de meeste mensen zijn dan zwaar beledigd, terwijl ik al geen winst meer maak.

    Login om te reageren
  50. BananaFlip zegt

    4 mei 2009 om 13:36

    @ SjoerdV

    Autoblog brengt slechts het dagelijkse nieuws…
    Met een subjectief tintje…

    Login om te reageren
  51. Scooperdepoep zegt

    4 mei 2009 om 14:28

    Redactie: Hou alsjeblieft op met die WALGELIJKE en enorm STORENDE reclames die overal over je scherm verschijnen!

    Login om te reageren
  52. RenJie zegt

    4 mei 2009 om 14:35

    @Scooperdepoep

    vast een IE gebruiker..

    Login om te reageren
  53. autoblogger zegt

    4 mei 2009 om 15:25

    @Scooperdepoep: over welke reclames heb je het? Het zou niet overal op je scherm moeten verschijnen, hooguit in de header of aan de rechterkant…?

    Login om te reageren
  54. Bob zegt

    4 mei 2009 om 18:22

    @RobUSA .. ik vind de nieuwe Challenger veel mooier dan de Camaro moet ik zeggen. Echter ik moet een 4WD die een redelijk grote sleurhut de berg op kan trekken.

    Login om te reageren
  55. Rob USA zegt

    4 mei 2009 om 18:30

    @Bob: Maar de Maro is 3x beter en mooier en met betere materialen vervaardigd (o.a.brembo remmen)en mooier van binnen en ik vind hem ook wel mooier van buiten maar dat is persoonlijk. :)
    4WD: GMC Denali XL ? Ford Excursion?

    Login om te reageren
  56. Bob zegt

    5 mei 2009 om 01:17

    @Rob .. waarschijnlijk een Expedition .. de Excursion wordt niet meer gemaakt. Ik hou de Range Rover wel .. maar heb gewoon iets nodig met wat meer umph. Ik baalde de laatste keer dat ik maar met 70 de berg op ging.

    De Denali is best leuk om te zien, maar ik vond hem niet prettig rijden. Die was namelijk wel heel erg gevoelloos .. iets dat de Excursion / Navigator minder heeft. Morgenochtend maar eens gaan kijken hoeveel bomen er weer zijn omgewaaid op mijn land aangezien we weer een lekkere storm krijgen. Kan ik misschien de lier weer gebruiken :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North