Wat gaat Mercedes eigenlijk doen met de SL?

Auteur: , 36 Reacties

Mercedes heeft nu zoveel SL alternatieven in eigen huis. Dus wat moet je dan doen met het origineel?

Mercedes-Benz 300 SL - SL500

Onlangs konden wij al mededelen dat naast BMW ook Mercedes-Benz aan het kijken is hoe ze hun aantallen qua niche-modellen naar beneden konden krijgen. Kleine recapitulatie: met name de cabrio’s lagen onder vuur alsmede coupé uitvoeringen. Over de Mercedes SL werd geen woord gerept, terwijl dit toch het oudste nichemodel is van Mercedes. De SL is (gelukkig) al weer onder ons sinds 1954. Van origine staat de naam voor ‘Sport’ en ‘Leicht’. Dat is nu een beetje ironisch, want dat is net zoiets als Jan Boskamp in zijn latere jaren ‘Sportief’ en ‘Lichtgewicht’ noemen.

Mercedes SL63 AMG - 300 SL

Dus hoe moet het nu verder met de SL? De nieuwe Mercedes AMG GT Roadster is eigenlijk meer een ‘SL’ in gedachte en uitvoering dan de huidige. Het Britse AutoCar was in gesprek met Tobias Moers, eindbaas bij AMG. “De volgende SL zal een stuk praktischer worden dan de huidige dankzij een 2+2 configuratie. Dat is veel logischer, vanwege de extra ruimte.”

De Hoofd Research & Development bij Mercedes-Benz, Ola Källenius, weet ons nog meer heugelijk nieuws te brengen: “De opdracht van het project SL is overgedragen aan AMG, niet Mercedes. Met AMG aan het roer van de ontwikkeling van de nieuwe SL kan de SL een sportiever karakter krijgen.”

Andere nieuwtje voor de SL is de fabriekscode, uiteraard. Deze loopt in de pas met de vorige SL’s: R232 (de huidige is de R231). Wat ons blijer maakt is het materiaal waarvan het dak gemaakt gaat worden: een meerlaags stoffen kap, niet geheel afwijkend van het dak wat Mercedes al gebruikt voor de S-klasse Cabriolet. Dat klinkt aannemelijk. Bij een tweezitter is een stalen dak wel te pruimen, maar bij een 2+2 of vierzitter wordt het originele lijnenspel aangetast.

Mercedes-Benz SL evolutie

Qua motor-opties is het nog even afwachten. Er wordt nu gerept over alle min-of-meer al bestaande krachtbronnen. Dan zou de line-up er ongeveer zo uit kunnen zien:

  • SL300 (3.0 turbo, 365 pk)
  • SL400 (3.0 twin turbo, 435 pk)
  • SL500 (AMG 4.0, 455 pk)
  • SL63 AMG (575 pk)
  • SL63 AMG S (610 pk)
  • SL65 AMG (630 pk)

Aangezien Mercedes-Benz de zes-in-lijn weer gaat leveren, is de kans aanzienlijk dat de SL300 en SL400 zo’n motor krijgen. De rest lijkt vrij logisch, alhoewel de SL65 misschien heroverwogen moet worden. Dit stokoude blok (min of meer ongewijzigd sinds 2003…) heeft ten opzichte van de SL63 eigenlijk niets toe te voegen.



36 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Maarre, de echte originele 300 SL is als wedstrijdwagen cq sportwagen ooit ontwikkeld, ikzelf beschouw de 300SL als de moeder aller na-oorlogse Supercars, edoch is de 300SL tijdens zijn leven geëvolueerd van een keiharde racewagen met een Stirling Moss achter het stuur tot de zachtere Playboy Roadster 300SL van Hugh Hefner.
@desjonnies: Was het niet zo dat de 300SL waar Stirling Moss de Mille Miglia mee won totaal afweek van de reguliere 300 SL? Volgens mij was alleen de naam hetzelfde.
@viezefreddyw: was dat idd niet meer een W154 F1? Als dat de juiste benaming was, correct me if I’m wrong ;-)
@viezefreddyw:
Dat was de 300 SLR
Alleen zijn de C, E én S classe cabrio al 2+2’s, nog een lijkt me juist volledig overbodig. Daarentegen is een echte 2 zits roadster er ook al in de vorm van de AMG GTC. Moeten ze de SL dan positioneren onder de AMG GT? Of juist erboven? Want de huidige SL AMG’s concureren eigenlijk met een Ferrari California bijvoorbeeld.
@trustmeiamanengineer: ik vermoed eronder omdat de gat tussen de kleinere sportieve cabrios groter is. Maar dan zit je weer met de 2+2 opstelling die deze stelling weer afbreekt. Beetje rare situatie.
@trustmeiamanengineer:
De SL is opgezet als een grote tweepersoons “cruizer”. Dat was al zo bij de eerste (“W198”), en ook bij de huidige, waar de AMG GT als opvolger van de SLS eerder een volle GT/sportauto is. De laatste is weer een relatief betaalbaar, minder high-tech opgezet, klein broertje van de SLR (hoewel die destijds al niet meer te koop was). In de praktijk zal een potentiële koper niet zo letten op dit soort nogal zwartwitte etiketten, maar een verschil is het wel. Er zijn nog best mensen te vinden die een AMG GT Roadster over the top vinden, en tevreden zijn met “slechts” 365 pk.
Een jonge Sophia Loren met haar 300, beter dan die ouwe mannetjes dacht ik zo
http://3.bp.blogspot.com/-wtPpKDPOCAQ/UQR9ky0t8CI/AAAAAAAAVLg/UW7PpJWmBJQ/s800/Sophia-Loren-Posing-On-The-Hood-of-her-300SL.jpg
@desjonnies: Ik was het vergeten, maar dankzij deze foto weet ik het weer. Ik moet nu shag kopen.
Maak er vooral weer een mooie auto van. Deze generatie vind ik echt de allerminste SL. Zie ze ook nauwelijks rijden. Terwijl je z’n voorganger toch vrij regelmatig tegenkomt. De facelift versie daarvan vind ik erg fraai. Oogt ook nog bijdetijds.
Alternatieven? Welke dan? Buiten de SL lijn om maken ze geen mooie cabrios bij mercedes in mijn optiek…
@spykerboy: die e klasse cabrio is ook heerlijk
Tja, de SL. Ik heb het concept zelf nooit wat gevonden. Een onpraktische cabrio die zogenaamd sportief moet ogen en zijn maar volledig volgehangen met luxe en op comfort afgestemd die daardoor veel te zwaar is. Koop dan een S-klasse cabrio, of coupé. Maar die hebben ze sinds de jaren ’70 niet meer geleverd. Nu die er wel weer is lijkt die hele sl me overbodig.

Ook kan ik me bijna niet voorstellen dat ze die inmiddels bijna antieke v12 van AMG weer ongewijzigd in zo’n auto leggen. Er is totaal geen meerwaarde meer voor deze motor. Wel denk ik dat er misschien nog potentie in zit wat vermogensstijging betreft.
Als ze bij Mercedes de “normale” SL blijven bouwen kan dat idiote AMG gedoe eraf. AMG hoort toch niet op een mooie cabrio?, de auto wordt er volledig door verkracht. De SL was ooit een mooie elegante auto, dat mag best weer terug. Geen beschaafd mens rijdt in een AMG. Dat doe je alleen voor het verspugen, zoals Duitsers dat altijd blijven doen want het zijn slechte verliezers dus doen alles om te winnen, zelfs de wereld vernietigen, maakt niks uit.
@sracert: verder alles goed?…
@p993: haha, ja hoor prima, bedankt.
Ik ben de weg nog steeds helemaal kwijt met alle modellen en benamingen van Mercedes-Benz..

En wie is Jan Boskamp?
@ijoost: Idd, ik herken ook joet alle modellen, net zoals bij BMW ook trouwens. Maar bij Audi nou weer wel. :p
@dutchoutlaw: Geen idee waarom ik joet zei lol. Ik blind typ veel dus daar ligt het wel aan. Joet moet niet zijn. 😂
Ja eigenlijk is de SL niet meer nodig met al de nieuwe cabrio’s bij Mercedes. Best jammer want het is wel een icoon.
via Android app
Blijven bouwen, enige hardtop cabrio van Merc!
@fabiotol: en wat is het voordeel daarvan?
via Android app
@lekbak: isolatiewaarde.
@fabiotol: 20 jaar geleden misschien. Tegenwoordig scoort een softtop minstens zo goed.
@lekbak: kon afgelopen jaar toch echt m’n softtop BMW 1 serie na 5 1/2 jaar wegdoen omdat de kap scheuren begon te vertonen. Ben nu zielsgelukkig met m’n klapdak 4 serie. Imho: softtop mooier om te zien, klapdak (veel) praktischer
@560pk: je moet die kap dan ook niet in de droger stoppen na het wassen. Daar slijt het veels te hard van.
Als er toch al 100 modellen zijn kan de SL toch blijven? Vind het een model wat duidelijk zijn plek heeft.
SL43?
De SLS was eigenlijk veel dichter bij de originele SL, en de AMG GT(R) volgt die redelijk goed op.
Dus gewoon geen SL opvolger maken. De laatste zal nauwelijks gemist worden en de originele blijft bestaan. En de naam mag dan op zijn eind komen, voor een sportieve roadster keuze genoeg bij Mercedes/AMG
Ik moet zeggen dat ik dat toch wel enigszins opmerkelijk nieuws vind. Onder het artikel waar stond dat Mercedes (en BMW) gaat snijden in het modellenaanbod schreef ik al dat ik vreesde voor het einde van de SL, vooral omdat je de clientele ook kunt bedienen met een wat zachter afgestelde AMG GT (eventueel met V6 uit de 43 modellen of die nieuwe zes-in-lijn om de kopers van de SL300/400 te binden).

Nu ik lees dat men er een 2+2 met stoffen kap van wil maken, vind ik het wel weer logisch dat de SL een opvolger krijgt. Welke andere fabrikant uit Stuttgart heeft al jaren een succesnummer (get it?) in handen met een 2+2, in cabriovorm uitgevoerd met stoffen kap? Juist, Porsche. Als je gaat kijken naar de 911 zie je dat Mercedes eigenlijk geen concurrent voor de gewone 911’jes heeft. Een C-AMG niet sportwagen genoeg, de SLC 43 is niet alleen bijna 40k goedkoper maar ook te onpraktisch, de AMG GT is te sportier, ruim 35k duurder en eveneens zo onpraktisch en de S-klasse cabrio is liefst 55k duurder dan een basis 911.
Met de volgende SL zou je daar een meer dan prima concurrent voor kunnen maken. Mercedes heeft genoeg zes- en achtcilinders om de hele 911-range mee te tackelen. Je zou dan hooguit de opvolger van de AMG GT iets hoger in de markt moeten zetten zodat de basis AMG GT en de snellere versies van de SL (911 Turbo) elkaar niet teveel in het vaarwater zitten.
@edge: Volgens mij past deze ontwikkeling prima bij de plannen AMG een min of meer zelfstandig merk te maken (dat meer met Porsche concureert). Je hebt dan straks de tweezits GT zoals de Cayman/Boxter een 2+2 zoals de 911 en een vierdeurs zoals de Panamera. Als AMG zich afscheidt “bijt” het ook minder met de rest van de Mercedes gamma.
Gewoon sl 2 persoons maken. Die lelijke amg gt snel vergeten. Sl 65 amg. Gewoon omdat het kan. Waarom 65. V12 daarom.
Mercedes zonder SL kan gewoon niet vind ik. Al sinds ’54 hebben ze er een. De SL is dus een icoon voor Mercedes-Benz. Mijn favorieten zijn de R107 (1971-1989) en de R129 (1989-2001) beide met stoffen kap en een hardtop bijgeleverd. Ik vind het dus gaaf dat er weer een stoffen kap op de SL komt.

Als we het dan over de nichemodellen van Mercedes hebben mogen van mij qua cabriolets de C of E Cabriolet en de SLC verdwijnen. De S Cabriolet vind ik ongelooflijk mooi en de AMG GT Roadster is van een andere soort dan de SL. Dat vind ik echt een sportwagen.

Laat de nieuwe SL wat mij betreft maar komen!
De 65 heeft niks toe te voegen ??????
Kijk eens in de blackseries …
En vergelijk ze maar eens, alleen dat koppel al vergeleken met de V8 is al 3 werelden verschil
gewoon de opvolger van de gt …sl gaan noemen en het hele probleem is op gelost
Klinkt allemaal goed

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).