Wat is een nieuwe Renault Mégane uit 1995 eigenlijk waard?

Auteur: , 107 Reacties

'WAAR TE BEGINNGEN, UNIEK!!. DEZE (EERSTE SERIE PRODUCTIE MEGANE ONS VERMOEDEN) VOORZIEN VAN DE 150PK F7R MOTOR (WILLIAMS) HEEFT 549 ECHTE KILOMETERS. ALLE LOOPWERK MOTOR BAK OPHANGING UITLAAT ALLES GEWOON NOG NIEUW, EEN TIME WARP HAAST. VOOR DE LIEFHEBBER VAN DE AUTO EEN BUITENKANS, OF LOSSE MOTOR. KOMT NOOIT WEER VOOR. VOOR MEER INFO BEL OF MAIL.'

Aldus deze advertentie op Marktplaats, waarin een twintig jaar oude Renault Mégane luidkeels wordt aangeprezen. Dergelijke Fransozen koop je doorgaans al rond de 500 euro, om daarna ieder jaar bij de APK een soortgelijk bedrag uit te geven aan reparaties. Bij dit exemplaar lijkt dat gevaar mee te vallen. Op de teller staan namelijk slechts 549 kilometers.

Ga er dus maar vanuit dat deze Mégane alleen wat transportkilometers heeft gemaakt. Iets dat ook wel uit de smetteloze staat van de onderkant blijkt. Hier en daar zit wel wat oppervlakkige roest, maar dat is niet heel gek of zorgwekkend. Dat is gewoon Frans.

Wat is een nieuwe Renault Mégane uit 1995 eigenlijk waard?

Bovendien is het ook nog eens de juiste uitvoering en dito motor. Wie dit ziet zitten mag er €7.500 voor neerleggen bij een autobedrijf in Steenwijk. Is ‘ie dat ook waard?

Met dank aan bkw38 voor de tip!



107 reacties

Nee.
@basfiz: ja echt wel
@schellekens006: Helemaal leuk dat jij dat vindt. Ik vind van niet.
@basfiz: helemaal leuk? Iets voor jou: Libelle.nl
@pjeey: Haha, ahw. Meneer wil likes op z’n (bijna) grappig comment.
@basfiz: je hebt (bijna) helemaal gelijk.
Ik bied de helft
@noreplacementfordisplacement: Ik de andere helft..
@martinus: En zo werd het autodelen uitgevonden. Greenwheels eat your heart out.
Als iemand hem koopt is de auto het waard.
@norge: no shit
20 jaar stilstaan lijkt me ook niet al te best.
@ghost: is het ook. ooit de fout gemaakt een motor met te weinig km erop te kopen. (13 jaar oud, 31k gelopen)

ALLES was uitgedroogd aan pakkingen en rubbers.. was in de eerste 2 jaar ongeveer 2500E kwijt aan beurtjes om alles weer te vernieuwen…

dus dit ding… ik vraag me af of je probleemloos het eerste tonnetje rijdt… ik denk van niet.
@rnej: daarom moet je zoiets ook van tevoren doen en incalculeren.
@lekbak: en daarom moet er dus geen 7,5k voor betalen.
@jrcornelisse: nee, daarom moet je niet denken dat je voor 7500 klaar bent als je dit koopt.

Groot verschil.
Ik vind hem waard 3500 euro. Alleen omdat je er nog een lange tijd mee kan rijden.
@clarkson: zie de berichten hierboven over uitgedroogde rubbers en dergelijke. Als ik zie hoeveel roest erop zit, terwijl ie bijna altijd stilgestaan heeft. Mijn 11 jaar oude Fiat met ruim 2 ton op de teller heeft veeeeel minder roest aan de onderkant. Ik hoef ‘m niet!
@roppp: wat je ziet heeft iedere nieuwe auto ook. Dit is alleen oppervlakkig. Zo rollen ze de fabriek uit.
@clarkson: Kopen dan, en houd ons op de hoogte na verschillende kilometers (y)
@gasmonkey: Liever niet! haha
Een nieuwe Renault kopen met techniek van 20 jaar terug voor 7,5k is toch niet zo uniek? Ze hebben er zelfs een merk voor bedacht: Dacia! God zij met de mensen die er een kopen.
@loggy: Hoezo ? Als er Mercedes op die modellen had gestaan had iedereen ze mooi gevonden en was men er vol lof over. Enkel omdat ze Dacia heten en volgens velen een budgetmerk is van Renault, maakt ze nog niet slecht. Oppervlakkige en niet bepaald onderbouwde reactie.

Dacia Sandero’s, erg lekkere scheurbakjes. Gaan lang mee, ook na een paar deukjes meer of minder.

Dacia Logan MCV, fijne auto om in te rijden, ook bij 130km/h, heeft alleen wat last als er harde wind staat (dit merk je overigens nog beter als je in een Opel Zafira rijdt, die twee keer zoveel weegt). Daarnaast zeeën van ruimte en niet duur. Ja, hij ziet er niet zo gelikt uit als een Mercedes C180 Station en heeft geen mahoniehouten dashboard (wat een C180 ook niet heeft, maar wel iedereen denkt).

Dacia Loggy. Enkel omdat de naam verschrikkelijk lelijk is, maakt het de auto nog niet slecht. Deze auto rijdt op hetzelfde onderstel als een laatste generatie Renault Espace, dus was lul je nou ? Ook zitten ze lekker en zelfs bij snelheden van 160km/h liggen ze als een tank op de weg.

Dacia Duster. Ook hier, enkel omdat de naam nog lelijker is dan je kind ‘Damian’ noemen, maakt het de auto niet slecht. Integendeel, erg fijne auto. Net als bij de Logan MCV, zeeën van ruimte, net als bij de Loggy een perfecte wegligging, net als bij de Sandero gaan ze láng mee.

Ik zeg niet dat het superbetrouwbare auto’s zijn. Maar dat is een Mercedes ook niet. Je wilt niet weten hoeveel mensen Mercedes groot houden, terwijl ze zich achter jouw rug om blauw betalen aan minireparaties, apk’s en rariteiten die volgens Mercedes niet onder de garantie vallen (lees: simpele reparaties die bij officiële garages reteduur zijn).

Men moet eens ophouden met die achterlijke en zeer slecht onderbouwde reacties op auto’s. Als je ze niet mooi vindt, reageer dan niet of zeg het gewoon, maar ga geen merk ondersneeuwen met je eigen verkeerd gelopen kutleven ..

Al die boem boem petjes in hun opgefokte buikschuivende pipolootjes bijvoorbeeld, die vereren hun auto alsof het nog betrouwbaarder is dan een toetsenbord van titanium.. Die doen net alsof hun merk, Volkswagen, het aller, aller, állerbeste en degelijke merk is dat er bestaat.. Vind je het gek als je je auto voor 18000 euro verbouwd met onderdelen die alleen after-market verkrijgbaar zijn..

Terugkomende op het artikel:
– Ik bied 2000 euro, want 20 jaar oud.
@JaxDryke: U rijdt met een Dacia?
@fejjie: Nee, een Tesla.
@JaxDryke: net zo zúúnig dus als Dacia rijders ;-)
@fejjie: in ieder geval veel lezers hier ;) Ben trouwens die Lodgy gaan bekijken, best ruim ding en niet zwaar (heel licht eigenlijk), zal daarmee nog eens gaan rijden, autofabrikanten laten je anders veel betalen om nog wat sensatie van snelheid te krijgen in iets licht zonder al te veel isolatie…
@JaxDryke: slecht verhaal, vooral te lang.
@JaxDryke: ok, een like dan voor de moeite van het typen van al deze info.
@JaxDryke: een dacia is alles wat je nodig hebt. Ik ben dan ook best wel fan van het merk.

Maar zeggen dat een dacia net zo goed is als een auto van twee keer zoveel is gewoon onzin. Een dacia is minder comfortabel, minder stil, heeft minder vermogen, is slechter afgewerkt, heeft minder luxe, en ligt minder goed op de weg dan een hoop auto’s in een aanzienlijk hogere prijsklasse.
@lekbak: Dat is niet wat ik zei. Ik zei dat mensen eens moeten stoppen met het afranselen van een merk als Dacia. En daar heb ik een aantal voorbeelden bij gesteld. Da’s niet wat jij voorhoudt.
@JaxDryke: U bent een held! Wat een geweldige uiteenzetting. Als aanvulling: weten we nog hoe we Skoda belachelijk maakten? En zie ons nu stoer doen als we een Octavia hebben… ;)
Ik ben geen Daciarijder, noch een fan. Het enige waar ik ze erkentelijk voor ben is dat ze degelijke auto’s bouwen. Nee, ze worden niet ontworpen door Zagato, nee het is geen premiummerk, maar verdomd wat zien ze er goed uit voor die luttele euro’s.
@vonklausenburg: behalve dat de Octavia ook een moderne, relatief, comfortabele en luxe auto is of kan worden afhankelijk van de uitvoering kan je dat van de dikste Dacia’s nog steeds niet echt zeggen.
@knapzuur: Dan snap je de parallel niet. Skoda werd ook verguist als goedkope auto. Oostblokmeuk, rotzooi. En zie mensen nu ineens trots zijn met een Skoda. Sinds de eerste Dacia Solenza (eerste directe Renault invloeden) zijn ze met enorme stappen vooruit gegaan. Dacia komt er wel, geef ze alleen de tijd.
@vonklausenburg: wat ik zeg de Skoda is qua gevoel misschien nog Oostblok maar bied gewoon een behoorlijke luxe auto aan, dat kan overigens nog niet gezegd worden van Dacia wat nog gewoon een eenvoudige auto blijft.
@knapzuur: Dat kon je destijds van Skoda Felicia ook niet zeggen. Budget als het maar kan. Pas vanaf de Octavia begonnen ze luxere auto’s te bouwen.
@vonklausenburg: skoda koop je niet meer voor een paar euro’s. Die krengen zijn ook al duur. Hopelijk blijft dacia wel goedkoop, simpel en matig afgewerkt. Dure luxe auto’s hebben we al genoeg.
@JaxDryke: nou das.een heel verhaal
Maar ondanks dat is en blijft een dacia een onvoostelbaar lelijke auto …een slap aftreksel van oude modellen , die toen ze van renault waren ook slecht waren
Na mij mening zal iemand met een echt autohart nooooit zn schip kopen
Dan nog liever een ouwe alfa of zoiets met een karakter
Een dacia is voor mij een tupperware tank zonder loop
Maar meningen verschillen en dat mag
@JaxDryke:
Fijn, meen ik
Iemand die een auto om een auto waardeert en niet om de badge……..
U is ongetwijfeld het type om grijnzend met een Lelijke Eend door het slaperige Franse platte land te cruisen !
@desjonnies: iemand met een autohart kan geen Dacia kopen? Raar. Volgens mij kan dat best. Ik rijd ook geen klassieker, of een zwaar begeerlijke auto. Ik rijd wat verantwoord is, financieel en qua veiligheid. Wat als iemand een petrolhead is en een nieuwe Dacia voor hem verantwoord is? Maakt hem dat een eikel? Neen.
@desjonnies: Ik ben het 2mtr lange type dat met een 1992’er Suzuki Swift 1.3GL Automaat naar Zuid Spanje rijdt om daar vakantie te vieren op een camping en lachend terug te rijden :)
@JaxDryke: je hebt werkelijk waar geen idee waar je het over hebt hè?

De Sandero rijd best fijn maar zeker geen scheurijzer. De Lodge staat in een verre basis op het platform van de Twingo niet van de Espace. De Logan MCV is een herrie bak, bij 130 moet je serieus gehoorbescherming dragen. En verder zijn alleen de diesel motoren fijn, de benzine uitvoeringen op de 0.9/1.2 TCE na zijn het allemaal net niet en voor zulke kleine lichte auto’s best stevige drinkers.
@JaxDryke: 35k km gereden in een Dokker voor de baas. 8km op de teller toen ik hem kreeg. Direct door naar de dealer de plastic behuizing achter stoer zo scheef zat dat m’n richtingaanwijzer niet omhoog kon.
Later nog 2x een nieuwe boordcomputer en een nieuw contactslot omdat er opeens geen sleutel meer inkon.
Blij dat ik nu een Caddy Maxi heb uit februari dit jaar. Alleen maar ellende met die Dacia! Scheelt dat ik als leenauto oa een Clio RS en Megane GT Line heb kunnen rijden.
@JaxDryke: Beste,
Bedankt voor je motivatiebrief om bij Dacia te komen werken. Wij verheugen ons om u in onze vestiging te zien werken. Wij zijn zeer verbaasd over uw fanatieke capaciteiten en dat u met zoveel liefde en passie Dacia’s wilt verkopen. Het enige minpuntje die wij konden vinden is dat hoe u de auto’s omschrijft helaas niet de werkelijkheid is, maar dat ter zijde. Wij zien u graag spoedig in onze showroom.

Vriendelijke groet,
De medewerker
@les3vents: Waar kan ik solliciteren ?
@JaxDryke: Bij Volkswagen staat volgens geruchten ook nog een vacature open. U kunt het altijd proberen…..
@loggy:

Rijd zelf een Dacia Logan MCV Prestige met alles erop en eraan, een zee van ruimte voor nog geen € 16.000,00, 5 jaar garantie en een autoverzekering van Renault met 5 jaar nieuwwaarde dekking (€ 48,00 p/m). Wat kan me gebeuren, spekkoper heet dat. En afschrijving in 10 jaar? € 1.600,- per jaar!
Ideale youngtimer, jammer dat ik nu niet op zoek ben.
Zo eentje in het blauw was m’n eerste auto. Veel plezier van gehad.
@moondustfocus: ik heb 2 zwarte gehad. Vond het fijne auto’s die goed reden.
Hoe zou het zijn met de verkoper die 20 jaar geleden dacht: “Ja, dit gaat een regelrechte klassieker worden, laten we er eentje bewaren om over 20 jaar als nieuw te verkopen? “
549 euro.
Stiekem is dit toch wel heel erg vet! Als hij <5000 euro had gekost dan was ik er vandaag nog naartoe gegaan. Jammer dat je er dan niet al teveel mee moet rijden eigenlijk….
staat al sinds februari te koop, zal met zo’n prijs ook wel een tijd blijven staan.
2000 lijkt me zat.
Misschien is die motor nog wat voor Max Verstappen?
Die fijne hoofdletters ook. Dan haak ik al direct af. En wat is de achtergrond van het ding?
Stilstand is meestal niet zo goed voor een auto, dus het maakt nogal uit of er wel gewoon onderhoud aan is gepleegd. Anders zit je met een uitgedroogde distributieriem en olie zo dik als modder in de carterpan.
Dan zoek je beter door naar een auto met een ton op de teller en fatsoenlijk onderhoud.
@lexaudi:
Lachen, een Audi fanboy die zich druk maakt om de distributie en de olie van een Renault. Volgens mij kan jij je beter ergens anders druk om maken.

Dat Renaultje blijft wel lopen.
@carnutz: O en dat bepaal jij renault-fanboy? Waar moet ik me volgens jou druk om maken dan?

Zal echt fantastisch lopen joh als dat motortje olie probeert rond te pompen die dikker is dan dikke stront. Dan heb je nog meer kan dat je heel snel een keer een nogal harde pang hoort. Dan ben je lekker, heb je een renault met 1000 km op de klok en een motor die in elkaar zit. Gefeliciteerd!
Niet zo piepen @lexaudi: olie is na 20 jaar echt nog wel vloeibaar hoor!
@mars: ik heb al eens met dat bijltje gehakt. Ik ben ontzettend blij dat ik toen het carter er onder vandaan heb gepakt voordat ik de eerste keer starte. Het merendeel was vloeibaar maar er zat echt pasta tussen. Start je de auto eerst dan raakt alles verstopt en gaat je motor na 5000 km er echt aan.
@lekbak: Helemaal waar. Niks aan toe te voegen!
We hebben ’t hier over olie wat misschien 2 a 3 keer op temperatuur is geweest @lekbak: Buiten dat, weet hopelijk iedereen dat een auto die lang stil heeft gestaan even een beurtje nodig heeft..
@mars: een beurt die je uitvoert voordat je de auto start!

Overigens is het ook belangrijk dat je bijvoorbeeld de nokkenas en cilinders wat olie geeft voordat je de motor rond draait. Zelfs bij een nieuwe motor en zelfs bij olie die bijna ongebruikt is.

De motor zelf kan bij goed onderhoud nog wel een paar ton draaien. Maar echt niet als je er te makkelijk mee omgaat.
Sorry @lekbak: dat ik na 30 jaar aan auto’s sleutelen nog niet weet hoe ’t werkt..
@mars: er zijn mensen die na een volledige carrière nog steeds slecht werk leveren en er zijn mensen die vanaf het prille begin kwaliteit leveren, en alles er tussenin.

Je mag zelf uitmaken bij welke groep jij hoort, ik wil je nergens van beschuldigen. Maar als jij echt denkt dat deze auto slechts een beurtje nodig heeft heb ik wel zo mijn vermoedens.
@MARS: als ie onderhouden is volgens het boekje is de olie toch ieder jaar netjes vervangen? ?? Heel dure kilometers zijn dat geweest…
Ach ja, het is wel uniek, maar het is wel een typisch gevalletje “wat de gek er voor geeft” lekker te koop laten staan. De liefhebber/verzamelaar komt van zelf kijken. Je hebt er tenslotte maar eentje nodig.
Het is in ieder geval niet het blok met directe inspuiting. Dat is hoe je het ook uitlegt positief.
@baasbas: die IDE blokken waren fijn inderdaad.
Met zo’n versnellingspook die je ziet stuiteren elke keer als je de koppeling intrapt.
Hahaha die gene die 7.500 euro er voor overheeft is een dief van zijn eigen portemonnee.
voor de liefhebber , kopen voor 3k en nog eens 20 jaar laten staan.
Gaat hem niet worden. Bij auto´s van dit jaar maakt het echt geen ene fuck uit hoe veel of weinig ze gereden hebben en in wat voor staat ze verkeren. Heb niet al te lang geleden mijn Opel Corsa Type B weggedaan, full option top model, altijd netjes mee omgegaan, bijzonder weinig kilometers, amper zichtbare schade en altijd dealer onderhouden geweest. Dealer wilde er max 250 euro voor geven…
@stephano: Dan ga je naar de verkeerde dealer…
@Svenska_Aeroplan_AB: Was gewoon de lokale volkswagendealer. Die geeft dan binnen zijn netwerk aan wat hij in de aanbieding heeft. Deze mensen kopen de auto blind en zijn nog niet eens geïnteresseerd naar kilometerstanden en opties, Enige dat ze wilde weten was of er nog APK op zit. Uiteindelijk heb ik de auto voor 500 euro verkocht aan een nichtje.
@stephano: Dan nog ben je genaaid
@stephano: moet je mij de volgende keer maar bellen.
Om te beginnen schrikken de hoofdletters in de advertentie mij af.
De auto is in januari geïmporteerd, en er kan onmogelijk een NAP goedgekeurde kilometerstand uitkomen.
Ik weet dus totaal niet wat de historie van deze auto is.
Dat ie er netjes uitziet, kan ook zijn omdat men hem heeft opgeknapt, en voorzien heeft van een nieuwe teller.
Voor 7500 zou ik lekker iets anders leuks kopen.
Vorig jaar een BMW E36 318i gekocht met 2500km en een Fiat Croma 2.0i (ja echt) van 1990 met 6500km beide weer met kleine winst verkocht. Is hobby van me echt leuk om te doen. Als je het geld niet nodig hebt en bang dat je er op verliest hoef je niet te zijn, al duurt het jaren dat je hem weer kwijt bent.
Niet genoeg geduld. Nu kopen en in een droge lucht zak nog 20-30 jaar opslaan. Dan op het juiste moment, als de klassiekermarkt weer boven op een bubbel zit, de veilig op gooien. Mooi verhaal met dure woorden van een gerenommeerd veilinghuis en een excentrieke verzamelaar betaald er een bedrag met 6 cijfers voor :-)
Wat doet ie qua bijtelling? Dat is toch het enige wat telt in dit maaiveldland.
35% van 7500€?
Als het nu de cabriolet was….
zeker jetcars
Volgens mij ben je prima bediend met die wagen. Ik zie echt niet in welke ontwikkelingen in de auto industrie een nieuwe C-segmenter 25K en meer waard moeten maken. En ja, ik zou ongezien beginnen met het vervangen van banden, motorsteunen en alle rubber bussen van het onderstel. Plus tandriemen, accu en alle sappen. Dat kost vast nog rond de €1.500. Maar dan heb je minder uitgegeven dan aan een A-segmenter, maar rijd je in een opvallend fijne C-segmenter.
Het enige wat er tegen pleit: Een garagebedrijf dat de capslock niet kan repareren lijkt me een linke plek om een auto te kopen.
Kan een auto als deze ooit een klassieker worden? En zo ja/nee.. Waarom niet/wel?
@gemaskerdemuchacho: Nee dat word hem niet. Er zijn er genoeg van gemaakt en er is weinig vraag naar en het is frans.
@gemaskerdemuchacho: Nee want a) niet zeldzaam (grote aantallen van gemaakt), b) Geen bijzonder uitgesproken design. C) geen bijzondere redenen waarom deze auto een iconische status zou kunnen hebben.
@stephano: Wel, voorbeeld? Escort mrk1 ,veel geproduceerd niks bijzonders en vandaag de dag reteduur in goede staat..
@norge: dito voor Kadett A…
Leuke auto en een leuk verhaal, die 549 km.
Maar feit is en blijft dat dit geen liefhebbers-auto is.
Dus of iemand er € 7500 voor over heeft ? Ik betwijfel het.
@thearchitect: Geen liefhebbersauto? Je moet een echte liefhebber zijn om een dergelijke auto voor die prijs mee te nemen…en er nog in willen rijden…
@e1000bmw523i: Ik doel meer op het feit dat dit niet een auto is met een enorm gevolg. Een 205 GTI of R5 Turbo met dit kilometrage zou een goudmijn zijn.
Een Megane simpelweg niet.
Hahah dikke Timewarp!!
Klopt het wel, logo’s op de zijkant kloppen niet, wielen zijn van later type…..
Onderkant ziet er best gebruikt uit.

Ik heb er wat vraagtekens bij!
@autogekk: Nja, hij staat bij een stealer…
En ik zie een veerpootbrug… Zelfs RS-jes hebben die niet af-fabriek…
@e1000bmw523i: Volgens mij klopt dat wel…. De F7R had die standaard.
@autogekk: dan heb ik niks gezegd…
Ideaal om de sloot in te rijden.
Blijft een erg leuke model. Het verhaal achter deze auto is dat die nieuw is geleverd aan een technische school. Daar heeft ze jarenlang als instructiemodel gediend. Er is volop aan gesleuteld. Uit elkaar gehaald en ook weer in elkaar gezet. Vele onderdelen waren bijna versleten van het in- en uitschroeven. Deze garage heeft de auto weer opgeknapt en bij laten spuiten. De kilometerstand is origineel. De toestand van de auto zou ik ernstig laten nakijken. Ik vind het jammer dat men de auto niet helemaal tot in ‘nieuwstaat’ heeft gebracht. De roestvorming, ook al is het oppervlakkig, doet afbreuk aan het geheel. Desalniettemin een leuke auto voor een verzamelaar van curiosa. Overigens de auto is dus niet (recentelijk) geïmporteerd.
€10!
Goed zat vur de cross :)
Voor €100 sloop ik hem. Weer een Renault minder op aarde

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).