• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat klopt er niet aan deze Golf R?

Auteur: machielvdd, gepost 13 januari 2021 om 15:25 – 32 Reacties

golf r rs3 motor

Iemand was niet tevreden met de viercilinder in zijn Golf R en had blijkbaar ergens nog een RS3-motor liggen.

De tijden dat je een Golf nog met een vijfcilinder kon krijgen liggen al weer ver achter ons. Via de zescilinder in de Golf VR6 en Golf R32 moest je het vanaf 2009 weer met maximaal vier cilinders doen. Als je graag een hot hatch met een vijfcilinder wilde kon dat wel, maar dan werd je vriendelijk doorverwezen naar Audi.

Anno 2021 zijn de verhoudingen nog steeds hetzelfde. De nieuwe Golf R en de Audi S3 hebben een viercilinder, de RS3 (die nog onthuld moet worden) een vijfcilinder. Als dat niet naar je zin is en je per se een vijfpitter in een Golf R wilt, hebben we goed nieuws. Er staat nu namelijk een Golf R te koop die een flinke upgrade heeft ondergaan.

Onder de kap huist namelijk niet langer een 2.0 TSI, maar de onvolprezen 2.5 TFSI. Het betreft de meest recente versie van het blok, waardoor het vermogen is gestegen van 310 pk naar 400 pk. Er zit nog meer in het verschiet: er zijn al voorbereidingen getroffen om een TTE77-Turbo te installeren. Daarmee kun je het vermogen uit laten komen op een idiote 700 pk. Het is dus aan de volgende eigenaar om dat wel of niet te doen.

  • vw golf r rs3 motor

Bij de ombouw is er geen half werk verricht: de hele transmissie, inclusief Haldex-koppeling, is van de RS3 overgenomen. Ook is er een RS3-sportuitlaat geïnstalleerd. Daarnaast is er ook nog het een en ander aan aftermarket-spul op geschroefd, waaronder een KW3-ophanging, H&R anti-roll bars en StopTech-remmen voor. Qua uiterlijk is de Golf R wonder boven wonder wel standaard gehouden. Geen RS3-voorbumper of dat soort fratsen dus.

Je voelt hem al aankomen: dit is geen goedkope Golf. De vraagprijs op Mobile.de is €70.000. Dat is meer dan de Golf R nieuw gekost heeft. Maar ja, een standaard Golf R heeft geen RS3-motor met 400 pk. We moeten er ook bij zeggen dat de auto nog zo goed als nieuw is. Er staat namelijk nog maar 3.000 km op de teller. Dat neemt niet weg dat je 70k stuk moet slaan op een tweedehands Golf.

Foto’s: Mobile.de

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, golf, golf-7, golf-r, occasion, RS3, Volkswagen

Vorig bericht: « Auto van Sony begeeft zich op de straat
Volgend bericht: 9 verschillen tussen de Opel Corsa-e en de Corsa »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    13 januari 2021 om 15:46

    Dat is een trend aan het worden, een Golf 7 met 5 cilinder motor, er rijden er ondertussen heel veel van rond met deze motor ombouw.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 januari 2021 om 16:01

      “Heel veel”? Alles is relatief natuurlijk…

      Login om te reageren
      • vacano zegt

        13 januari 2021 om 17:46

        Tien is véél want je moet alle vingers van je beide handen gebruiken om t visueel te tonen en als je één of meerdere vingers ontbreekt is t echt héél véél

        Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    13 januari 2021 om 15:46

    Lekkere techniek, maar – hoewel niet lelijk – wel een tamelijk 13-in-een-dozijn verpakking. Iets voor de stealth-liefhebbert.

    Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    13 januari 2021 om 16:06

    Doe dan toch maar een RS3 met pano dakje. Ziet er stukken beter uit en je hoeft niets uit te leggen.

    Login om te reageren
  4. Ot92 zegt

    13 januari 2021 om 16:10

    Niks mis mee. Er rijden ondertussen al best veel rond met een Rs3 blok. Als Audi er een stok voor steekt, dan doet men het wel zelf. :)

    Login om te reageren
  5. osmo zegt

    13 januari 2021 om 16:39

    Hopelijk zonder de kromtrekkende remschijven van de RS3

    Login om te reageren
    • stuko zegt

      13 januari 2021 om 21:02

      @osmo: 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 belden dat ze hun grap terug willen

      Login om te reageren
      • chrisvis zegt

        14 januari 2021 om 00:58

        @stuko: lange tenen of nooit zelf een rs3 gehad dus…zwijg ik nog heel even over de problemen met de dag bak

        Login om te reageren
        • baardmijt zegt

          14 januari 2021 om 11:49

          @chrisvis: Haha, mooie typo. Ze maar dag tegen je bak.

          Login om te reageren
  6. Groninger zegt

    13 januari 2021 om 16:50

    Had standaard op de R geleverd moeten worden de 2.5 met 400pk. En de GTI/GTD hadden R waardes mogen hebben. Persoonlijk vind het vermogen daarvan te weinig om zo’n badge te mogen dragen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 januari 2021 om 18:09

      @groninger: mee eens. Standaard een vijfcilinder in een R en een viercilinder in de GTI is eigenlijk veel logischer, historisch verantwoord en mooi in lijn met het verschil tussen een RS3 en een S3.

      Login om te reageren
    • pa045 zegt

      14 januari 2021 om 11:37

      @groninger: eerste gti had 110pk en was een echte gti. Die pk waanzin gaat nergens meer over.

      Login om te reageren
  7. HZW zegt

    13 januari 2021 om 17:00

    VW was ooit begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe aluminium 2.9ltr Vr6 turbo motor, maar dat project is stilzwijgend de ijskast in gezet.

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    13 januari 2021 om 17:04

    Wat er niet klopt is dat iemand ongelooflijk veel geld in een Golf heeft gekieperd. Met inruil van de Golf en dat geld had je ook wat moois kunnen kopen.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    13 januari 2021 om 17:04

    Fijn hoor, je ziet dit steeds vaker. Altijd jammer gevonden dat dit blok nooit in de Scirocco is gemonteerd. Niet in de Golf snap ik nog wel. Maar in de Scirocco zou toch een tof idee zijn geweest! @machielvdd: Ik wou je even corrigeren, maar je hebt gelijk, de Golf is ooit met 5 cilinder leverbaar geweest. de V5 in de Golf 4 natuurlijk. Niet de beste Golf ooit, maar met de juiste uitlaat wel een stoer ding.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      13 januari 2021 om 17:37

      In de US kon je nog heel lang een 5pitter krijgen. Sowieso in de Golf 6 en Beetle nog toen. Dat was een 5 in lijn. 2.3l.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        13 januari 2021 om 19:19

        @e34m5touring; dat is feitelijk het oude vijfcilinder blok waar Audi mee groot geworden is. In die laatste, Amerikaanse uitvoering was het vermogen opgeschroefd van 136 naar 150 pk. Dat klinkt niet verkeerd, maar vanwege alle milieurestricties voelt dit blok allerminst als een potente vijfcilinder. Sterker nog, z’n bijnaam is de ’two-point-slow engine’, omdat het blok als ‘lui’ wordt ervaren.

        Deze combinatie is ook eigenlijk alleen maar om marketing technische redenen geleverd, omdat de meerderheid van die Amerikanen gewoon geen viercilinder pruimen.

        Login om te reageren
      • willeme zegt

        13 januari 2021 om 22:59

        @E34M5Touring: de 2.5 vijfcilinder in de Golf V in de VS is in feite zelfs RS3 motor. Minus de turbo uiteraard.

        Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    13 januari 2021 om 17:30

    Snap, buiten het geluid en de ‘lol’ van het bouwen, het nut niet zo. De 5pitter is ruim 60kg zwaarder en 400pk trek je uit een R met een chip en een downpipe. Wat sowieso goedkoper is. Je koopt een piepjonge knappe Golf R voor 40/50k. 20k in tuning, heb je een bizar kanon van een Golf. Doe je de 5pittersound over de speakers.

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      13 januari 2021 om 18:16

      @e34m5touring Dit is één van de weinigen die ‘m verder standaard houden. Velen zetten er een TTE700 op voor ruim 600pk. Zoveel vermogen is lastig te realiseren met de 2.0TSI en als het je wel lukt d.m.v. een hele grote turbo, dan heb je weer een heel groot turbogat waarmee je niet dagelijks kan rijden. Vandaar dat men aan zulke projecten begint.

      Login om te reageren
  11. pindakoning zegt

    13 januari 2021 om 17:43

    Je moet wel echt een voorliefde voor Golf’jes hebben als je dit doet ipv een RS3 kopen

    Login om te reageren
    • golf1985 zegt

      13 januari 2021 om 17:55

      @pindakoning: als ik geld teveel zou hebben zou ook dit mijn voorkeur zijn hoor! Vind een golf 7 mooier dan een rs3. Maar ja ik ben dan ook bevooroordeeld met een golf 2

      Login om te reageren
  12. maroksahbe zegt

    13 januari 2021 om 18:01

    Dan koop ik wel een echte RS3.

    Login om te reageren
  13. beder zegt

    13 januari 2021 om 18:06

    Hier is bepaald geen beunwerk geleverd, mooi! Persoonlijk vind ik een Golf in de juiste uitvoering nog steeds een stijlicoon en dat er veel rondrijden zie ik niet als probleem. Die zien er trouwens bijna nooit zo goed uit als deze. En ook de gekozen overige ‘goodies’ zoals een KW3 onderstel kan ik waarderen. Ik ga sparen!

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      14 januari 2021 om 21:07

      @beder: ik kan met deze foto’s niet bepalen of het wel of geen beunwerk is hoor…

      Login om te reageren
  14. scrmeagle zegt

    13 januari 2021 om 18:16

    Geen geld😜😜

    Login om te reageren
  15. 406_v6 zegt

    13 januari 2021 om 18:45

    Na 3000 km doe je zoiets weg… dus of je bent er financieel op leeggelopen, of het rijdt voor geen meter… ik pas iig ff.

    Login om te reageren
  16. gtveej zegt

    13 januari 2021 om 18:56

    Erg gaaf! Maar de golf 7R HGP turbo is nog mooier.

    https://www.hgp-turbo.de/golf-vii-sonderumbau.html

    Login om te reageren
  17. rob5nismo zegt

    13 januari 2021 om 22:54

    Als alles al zover voorbereid is op 700 pk dan vraag ik mezelf af waarom verkoop je een project waar je zoveel tijd,geld enz in hebt gestoken

    Login om te reageren
  18. marc94 zegt

    14 januari 2021 om 08:59

    dacht dat de rs3 een torssen diff had ipv haldex. of gaat dat niet omdat de motor in de breedte ligt?

    Login om te reageren
  19. mopar zegt

    14 januari 2021 om 13:21

    Heel leuk en ziet er ook netjes gedaan uit…maar 70K? Als het toch VAG moet zijn dan koop je daar zeker in Duitsland een hele jonge RS6 voor die rondjes draait om deze Golf.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North