
Wat nou Apple Car? Sony heeft gewoon al een auto op de openbare weg rondrijden.
Tijdens de vorige editie van CES kwam Sony met een verrassing op de proppen: een heuse auto. Dit was niet een of ander futuristisch koekblik, zoals je wel meer ziet op de techbeurs, maar een auto die verrassend productierijp oogde.
Een productierijp ogende auto op een beurs neerzetten is één ding, de auto daadwerkelijk laten rijden is een tweede. Inmiddels is de 2021-editie van CES aan de gang en nu is er nieuws te melden op dit vlak. Het prototype van de Sony-auto is inmiddels klaargestoomd voor de openbare weg en heeft de eerste testkilometers op straat er al op zitten.
Dat hebben ze niet in hun eigen thuisland gedaan, maar in het altijd gezellige Oostenrijk. Sony zegt vooral de sensoren (33 stuks) die de omgeving scannen te willen testen. Daarbij rijst wel de vraag: was het nodig hier een compleet nieuwe auto voor te bouwen? Er is dus nog altijd ruimte voor speculatie over productieplannen. Sony zelf presenteert de Vision-S vooralsnog puur als een testauto.
Een auto bouwen is niet iets wat Sony op eigen houtje kan. Voor de Vision-S heeft de Japanse techreus daarom de handen ineengeslagen met diverse partners, waaronder Bosch en Magna Steyr. Dat verklaart ook meteen waarom Oostenrijk als testlocatie is gekozen.
De Vision-S beschikt volgens de opgave van Sony over twee elektromotoren die gezamenlijk 268 pk leveren. 0-100 km/u doet de ‘Sony Car’ in 4,8 seconden en de top ligt op 240 km/u.
Het lijkt er dus op dat Sony veel dichter bij een productieauto is dan Apple. Als Magna Steyr even een productielijn optuigt, kan de Vision-S zo de strijd aangaan met Tesla, om maar een merk te noemen. Maar goed, we zullen niet te hard van de stapel lopen. Voorlopig is de Sony Vision-S nog altijd een prototype, maar – zoals we nu hebben gezien – wel een prototype dat op de openbare weg kan rijden.
Hey, de Taycan model Y.
@cossiekiller: Exact mijn gedachte! Een Model Y en een Taycan hebben een kindje gemaakt. En het is geen knap kindje. Maar voor lage bijtelling zal het wel verkopen. Of tenminste, de ID3 verkoopt ook, en die is minstens net zo lelijk.
Ja daar dacht ik aan 😂
Nu weet je wel wat je kan verwachten van die Apple car
Sony doet echt alles om beeldschermen te kunnen verkopen… Ik zeg, Citroen logo erop en verkopen maar.
Kost aardig wat om zo’n apparaat de openbare weg op te krijgen in de EU. Lijkt me dat hier wel wat meer achter zit dan alleen accessoires testen
Waarom Bosch en Magna Steyr? Op zich prima, maar waarom geen Denso en Mazda o.i.d.
Ik denk zo dat Bosch en Magna veeeeel verder gevorderd zijn op EV vlak.
Niet slecht hoor. Stoere auto. Ja je kunt weer gaan vergelijken, Panamera neusje, etc maar ja Vind vind het interieur heel mooi en ik ben volgend jaar aan de beurt, dus lijkt mij mooie opvolger van de huidige V60 ;-)… laat maar komen dit ding…
Wow, ben benieuwd of dit gebaseerd is op een of ander platform, want zoiets uit het niets uit de grond stampen doe je niet zomaar!
Edit: bij nader inzien lijkt me dit meer een Magna auto met sony tech ipv omgekeerd…
@towi1989: Zou kunnen. Sony betaalt gewoon mee, dus krijgen ze de eer. Mogelijk zien we een doorontwikkeling hiervan bij een ander merk, gebouwd door Magna…
Ah dit wordt de My First Sony Car.
Knap dat ze een auto hebben kunnen bouwen zonder dat het eerder in het nieuws kwam. Of het nieuws is te eenzijdig…
Ik heb hier veel meer vertrouwen in dan in de Apple car.
Mooi dat ze het qua motor bescheiden houden en niet direct met een duizendste van een miljoen pk of zoiets op de proppen komen….
“vooral de sensoren (33 stuks)”
40 stuks ondertussen.