Wat niemand je vertelt als je een dikke occasion koopt

Auteur: , 85 Reacties

Waarom een nieuwe auto kopen als je ook voor een habbekrats een oude occasion uit het topsegment kunt kopen? Een blogger deed het, en hij ontdekte de volgende 5 zaken.

S500 W220

De Amerikaanse blogger Tavarish kocht voor slechts $3.000 een 14 jaar oude Mercedes S500, en kreeg hier geen spijt van. Wel ondervond hij de volgende zaken aan den lijve, die van te voren lastig te voorspellen waren. Let wel: het is vanuit Amerikaans oogpunt geschreven, in Nederland kunnen wegenbelasting en brandstofkosten een belemmering vormen.

1. Het is stukken goedkoper dan je denkt
Voorwaarde is wel dat je een beetje handig bent, en niet bang om zelf met wat internethandleidingen in de hand aan je auto te sleutelen

2. Goedkope onderdelen zijn eigenlijk peperduur
Een reservesleutel van je 20 jaar oude Corolla laten maken is geen probleem, maar bij een top notch S-Klasse zijn deze laser cut, en moeten dus door specialisten gemaakt worden. Voor de hoofdprijs wel te verstaan. Ook een simpel onderdeel als de accu is in de S stervensduur, want speciaal afgestemd op de electronica.

3. Reparaties zijn makkelijker uit te voeren dan je denkt
In tegenstelling tot, zeg, de airco in de SLR vervangen gaat het meeste repareerwerk vrij simpel en zonder allerlei exotische gereedschappen nodig te hebben.

4. Je kunt je verheugen op extra aandacht van schooivolk
Een dikke auto rijden staat in de ogen van sommige onbeschaamde mensen gelijk aan een binnenzak vol grote stapels $100-biljetten die desgevraagd zonder morren uitgedeeld worden aan mensen die hierom vragen.

5. Je oude auto is nog steeds beter dan veel van het nieuwe spul
In een auto die vroeger tot de topklasse behoorde zitten duurdere materialen dan in menig nieuw auto, en ja: het rijcomfort is subliem. De trade-off is dat je misschien iets vaker aan de pomp staat, maar ook in de sprint hou je menig nieuwerwets turbootje bij.

Bovenstaande is 1 ervaring van 1 persoon, maar gunt toch een aardig inkijkje in het hebben van een oud model luxeslee. Als kanttekening kan je wellicht plaatsen dat als je minder geluk hebt, en een auto hebt gekocht waarbij cruciale onderdelen vervangen moeten worden, je er bekaaider af komt: stel je hebt nieuwe draagarmen, remmen, of hydraulische vering nodig, dan ben je de sjaak. Ongeacht van hoe handig je bent gaat dat je veel geld kosten.

Foto: W220 S500, autojunk.nl



85 reacties

Hoho je vergeet de luchtvering van de ’s klasse daar word je alleen niet vrolijk van..
uit eigen ervaring, ik heb een 7-er uit ’94. bovenstaande klopt helemaal. uitgezonderd het laaste stukje over draagarmen en remschijven. toevallig beide vorige week vervangen. geen probleem, en als je punt 1 hanteert ook vrij goedkoop. (8 remblokken + 2 remschijven + 2 draagarmen nog geen 300 euro. nieuw a merk.)
@bluesbrother: behalve dan het brein van de automaat ;p
@bluesbrother: niet zo zeuren, ik rijd een chevy alero uit 2002.
nieuwe remmensetje 800 euro.
@lckies: Dan istie zo goed als economisch totall loss ?
@Senne: Economisch afgeschreven Einstein
Collega van mij was geval 2: heeft op zijn 5 serie enkele duizenden euros verloren, en zijn 3 serie (4 cilinder diesel) ook zeker 6000 euro verloren. Zijn Passat daarintegen heeft hem niet veel gekost, de jury is nog uit over zijn Volvo s60
@dunhozzie: Dat zijn geen van alle topmodellen van die fabrikanten. En in dat segment werkt het toch weer anders: Juist de grotere / premium middenklassers krijgen best vaak zwaar op hun falie.
Laat ik het zo zeggen: de auto’s die je noemt worden allemaal ook als taxi ingezet.
Dat merk je in praktijk vooral aan hoe die auto’s worden doorverkocht. Wordt er in de topklasse niet of nauwelijks op onderhoud beknibbeld, in de segmenten daaronder doen veel rijders strategisch onderhoud: het zo regelen dat ie de deur uitgaat voordat de grote rekeningen komen. Een automaat die niet meer zo heel soepel schakelt als eerst (olie? Of toch revisie?…), waarschuwingslampjes die zich maar blijven melden, ook nadat er ‘naar gekeken is’, plus natuurlijk schijven en geluidjes in het onderstel.
Dat soort zaken plegen rijders in het topsegment meteen grondig op te lossen. Tenminste – de eerste eigenaars in dat segment.
@mout: Alleen heeft de topklasse-auto waarschijnlijk al meerdere eigenaren gehad tegen de tijd dat ie voor bedragen van minder dan 15.000 euro wordt aangeboden. De eerste eigenaar rijdt het ‘m wellicht 2-3 jaar en doet praktisch niets aan onderhoud behalve het vervangen van remmen, banden en olie. Het grote onderhoud komt pas op latere leeftijd en bij hoge kilometerstanden.

Ik rij zelf een E60 530d die nu 305.000km op de teller heeft. Ik heb ‘m pas 10.000km in bezit dus ik kan nog niet zoveel zeggen over het onderhoud maar tot nu toe valt het mee en heb ik alleen een stabilisatorstang moeten vervangen. Ik lees wel eens geklaag over de betrouwbaarheid van de E60 maar tot nu toe heb ik met auto’s uit deze generatie (E90 330i gereden van 0-145.000km, E63 650i van 50.000-130.000km en nu deze E60) louter positieve ervaringen. Deze auto heeft in zijn jonge jaren 60.000km per jaar gereden en dat maakt wel een verschil denk ik. De automaat is gaar maar vervangen door een nieuwer exemplaar kost 1200 euro dus dat is goed te overzien. Het exterieur is nog in topstaat en dat maakt het ook de moeite waard om er nog geld in te stoppen. Het verbaast met hoe goed zo’n auto nog rijdt na 300.000 kilometers.
@Femme: Whow, gave autogeschiedenis!
En ja, je hebt wel een punt: een ver afgeschreven auto uit de topklasse is een stuk spannender.
Ik heb met jouw BMWs vergelijkbare ervaringen in een tweetal XMs met hoge tellerstanden (400k en meer). Prima te doen qua onderhoud. Misschien typisch Citroën, maar wat je wel tegenkwam waren schakelaars (stoelverstelling, raam, dat werk) die vervuilden, en meer van dat werk. Zo heel Frans was dat nou ook weer niet, want als je het uit elkaar haalde bleken het Siemens en Lukas onderdelen te zijn.
En zover ‘een open deur’ :)

Als je een beetje nadenkt kun je ook gewoon weten dat niet alle onderdelen duur zijn, omdat bepaalde onderdelen vrij universeel zijn. Waarom bv. een compleet nieuwe schakelaar maken voor een S-Klasse, als die van een C net zo goed is.
Leuk en aardig in ‘Murica’ maar je loopt natuurlijk helemaal leeg op zo’n luxe auto. Je spaart vast en zeker geld uit door onderhoud zelf te doen maar hoeveel wegenbelasting en brandstofkosten betaal je wel niet hier in Nederland. Doe mij die oude Starlet of Corolla dan maar…
@rickr: hangt ervan af. Oudere modellen zijn vaak lichter dan je denkt, dus goedkoper in de houderschapsbelasting. En als je weinig kilometers maakt, is een grote motor ook te behappen qua verbruik en aanverwante kosten.
@e1000bmw523i: Mhaw, in het geval van een BMW E23/E32 of W126 Benz valt dat relatief mee. Maar zo’n S500 uit dit artikel vind ik toch wel een zwaar apparaat :P
@rickr: ik betaal op mijn ’94 7-er minder wegenbelasting dan iemand met een nieuwe passat diesel!
Zo’n oude topslee kopen is idd veel goedkoper dan je zou denken, zeker als je niet zo veel kilometers rijdt. Afschrijvingen is killing.
@ejs: ja dat denk ik ook. Als je zo’n bak koopt voor €3000 kun je inderdaad een MEGA afschrijving tegemoet zien van maar liefst €3000 (ervanuitgaande dat je er bij de sloop niets meer voor terugkrijgt). Dat bedrag ben je ook kwijt als je je nieuwe middenklasser hebt ontvangen van je dealer en zijn terrein afrijdt. Onzin argument dus.
@roppp: volgensmij bedoelt de beste man precies het zelfde als wat jij in je hele betoog zegt
Verschil tussen de VS en hier is natuurlijk de belasting… Zo’n s klasse kost bakken met geld ook als ie stuk staat.
Je kan ook afvragen waarom iemand zo’n auto inruilt.
@moondustfocus: om nieuwer te gaan tuurlijk. De meeste mensen die in dat segment shoppen kopen om de 3-4 jaar een nieuwe wagen. Kennis van me koopt om de 4 jaar een nieuwe M3. Zopas is het de M4 geworden. Gewoon omdat het kan.
@nasty: Is het dan geen financiering/lease van een eigen zaak?
@moondustfocus: Mijn A6 4.2 2005 is geen S500; (wel meer pk & 4×4); maar ook sommige dingen weer niet die een S500 wel heeft; maar t gaat wel op je vraag in.
Ik wil m ook inruilen, ik wil weer iets nieuws, nieuwe tech-dingetjes, ander model, leuk.
Dat soort rare ontastbare zaken zullen toch binnenkort het rationele gaan verslaan. Ik weet wie in m’n A6 heeft gereden en ik weet dat ie altijd netjes is gereden en goed onderhouden. Ding kost niet heel veel meer, terwijl je op een vergelijkbare 2-3 jaar oude toch zo 50k stuk slaat.
Klassieke jaren 70 bakken van het topsegment zijn nog steeds niet overtroffen. Vooral qua uiterlijk
Handig artikel! Toevoeging: mocht de rest van je budget niet veel verder reiken dan de aanschafwaarde van deze auto, dan luidt mijn advies: niet kopen! De onderdelen voor onderhoud en reparaties zijn grofweg 3 keer duurder dan wanneer je een Punto voor dit geld koopt. Ik ben eigenaar van een universele garage, vandaar de ervaring. Cheers
@moatie: Geldt dat ook voor een ’99 CLK 230 (coupe)? Iets minder excessief in onderhoud, lijkt me.
Wordt mijn eerste auto in ieder geval.
@dvt093: daarmee zit je een stuk lager qua kosten dan bij een S. Ook bandenmaten zijn een stuk gangbaarder bijvoorbeeld. Veel plezier met je eerste auto!!
Onzin natuurlijk, ook als de benzine goedkoop is (zoals in de vs dus) ben je duurder uit dan met een klein zuinig autootje.
@Donstil: tenzij je dat kleine, zuinige autootje nieuw koopt en dus als een gek afschrijft.
@ejs: waarom heb je het over afschrijving. Het gaat om een auto va 3000
@Donstil: Liever een dikke Duitser dan een stofzuiger uit Frankrijk of Japan, als je het kan betalen natuurlijk.
@thenotorious: dan moet je wel een vergelijkbare auto pakken natuurlijk. Als je het over een S-klasse of 7-serie hebt moet je er wel iets van een Toyota Celsior (Lexus LS) of Nissan Cima bij pakken. Echte luxe sleeën en technisch een stap beter dat de vergelijkbare Duitser uit dezelfde tijd. Daarnaast is er ook nog de overtreffende trap met snufjes die de Duitsers toen nog niet kende: de Toyota Century. Dat zijn weliswaar de Japanse modellen, maar de Lexus LS heeft nooit ondergedaan voor de Duitse sleeën.
@ej20g: Precies…om maar ff een zijstraat te noemen: de toyota avensis 2003-2009 heeft bijv standaard een aut. dimmende binnenspiegel waar die bij bijv een bmw 3 (e90) niet standaard is.
Reken op 100 euro per maand aan mrb en zeker 35 euro voor alleen WA
Volgens mij kun je zo’n conclusie niet trekken op basis van één ervaring. Denk dat de afd. research van autoblog best een onderzoekje kan doen.
Wil je geen gezeik koop dan geen Mercedes.
@gop1: Nee.. Jij snapt er ook geen kloot van. VAG! Ze noemen het VAG bashen, mercedes heeft daar niet zoveel mee te maken..
@lamborgfan: Wat lul je nou vaag.
Nee.. Vag! Niet vaag.. Pancake..
Ik rij s80 met groot genoegen… groot, luxe, en niet teveel kwetsbare zooi erop…
Ook met veel kms per jaar moet dit geen punt zijn. Gewoon een dikke diesel nemen. Zijn vaak zuiniger dan je denkt!
@dutchdriftking: dikke diesel zuinig? Collega van me had een A8 uit 2001. 1 op 10 dronk dat ding! Ne zoals de ML270 van mijn schoonbroer. 1 op 9,5 vind ik niet om over naar huis te schrijven!
@nasty: Peugeot 205 1.8d uit 1995. 1 op 23
Als je idd niet teveel km’s maakt zijn dit soort wagens prima te behappen, uiteraard niet met je laatste centen kopen, wel een reserve potje aanhouden.
Maar met 1000/1500 euro onderhoud p/jaar kom je een heel eind.
Luchtvering kun je idd een keer pech mee hebben, maar eenmaal vervangen weer jaren goed.

Hier rij je toch veel liever in dan een standaard nieuw wagentje.
@almera-ga16det: kippenhok op wielen.
@almera-ga16det: het gaat over luxewagens, niet over oud frans koekblik eh.

Mijn vrouw haar Yaris draait ook 1 op 25, maar daar gaat het hier niet om.
@almera-ga16det: Peugeot 205 1.6 Aut. uit 1994, 1 op 12 ;)
@almera-ga16det: het is maar net wat je gewend bent hé.
@nasty: Dan noem je ook een bak. E39 525D, hele fijne wagen, behoorlijk zuinig!
@dutchdriftking: ik heb ook ooit zo’n grote bak gehad. Een Renault 25 gekocht voor amper hfl. 1000,00. Geweldig ding, reed toen 1:12,5. Nauwelijks kosten aan gehad. Dat was echt luxe rijden voor bijna niets.
Betere titel is denk ik ‘wat je kan bedenken voor je een dikke ocassion koopt’
Ja, maar er zijn wel wat verschillen tussen het land waar een F150 Raptor een normale auto is in plaats van een Golf…..
Het is ook maar net wat je er voor over hebt.
En het is gewenning. Ik rij al enkele jaren BMW E39 diesel en ondanks dat het een hele betrouwbare en goede auto is, nog steeds best prijzig in het onderhoud.
Het is ook een overweging die je maakt.
Ik ben circa 1500/1600 euro per jaar kwijt op basis van 30k km per jaar. Voor mij is het binnen de perken. (heb verder ook weinig andere hobby’s).
Andere mensen krijgen het al aan hun hart bij een rekening van 300 euro bij de APK.
Veel mensen brengen de auto natuurlijk ook blind voor alles naar de garage.
Terwijl forums je toch op een makkelijke manier een hoop kosten kunnen besparen.
Zonder echt technisch te hoeven zijn. Maar dat is ook maar net welke interesse je hebt.

En een vergelijking Nederland – VS is dan ook wat misplaats. Je bent hier al een vermogen kwijt voor dat je nog maar een km gereden hebt met de auto.
@Vreddy_B: Valt wat mij betreft wel mee voor zoveel km per jaar, hoeveel km staat er nu op?
Misschien voor de volgende editie: Een occasion dikke sportwagen. M, RS en AMG modellen of anders soortgelijk. Lijkt me interessant voor als hobby auto.
Liever een gebruikte auto uit het hogere zakensegment. Bijna dezelfde luxe als het topsegment, maar qua kosten net wat overzichtelijker. Heb zelf sinds kort een beschaafde Jaguar S-type. Het onderhoud zal een stuk duurder zijn dan een doorsnee middenklasser, maar daar staat een lage aanschafprijs tegenover. En met een verbruik van 1:10 hoor je mij niet klagen.
@moveyourmind: Die rijd ik nu ook. Zeer lage aanschaf, kleinere Britse specialisten reken niet heel veel voor reparaties, genoeg luxe, genoeg power en it’s a Jaggggg… Waarom een nieuwe Dacia kopen als je ook S-Type kan rijden?
Sowieso op fora kijken van betreffend model die jij op het oog hebt. Daar zie je dan bepaalde problemen vaak voorkomen, weet je waar je risico op loopt. Risico loop je altijd, maar de kennis is fijn. Zo zal ik door dergelijke research niet snel een N54 .35i aanschaffen. Tot nu toe 2x 3-serie’s (E9x) gehad over 5 jaar tijd, beide probleemloos. (lucky me)

Juist occassions zoals deze S-klasses kosten geen drol, ivm onderhoudskosten, vaste lasten (belasting benzine) en risico op dure reparaties.

Dus eigenlijk zou je beter naar de wat duurdere kunnen kijken met een goede onderhoudshistorie / weinig vorige eigenaren.
@lekkaah:

Tenzij je eentje wilt kopen met acceptabele km stand en een goede historie. Helemaal
naar mate de auto’s ouder worden en goede exemplaren steeds zeldzamer worden.

De youngtimer regeling werkt ook niet echt mee. Deze zorgt er voor de auto’s van 15 jaar oud of meer in goede staat gewoon waanzinnig in prijs beginnen te stijgen op de tweedehandsmarkt.
@Vreddy_B: yep. Ik rijdt dus ook in een youngtimer. Ik heb deze defect gekocht (lage bijtelling op basis van aanschafwaarde) en gerepareerd met het oog op langer doorrijden. Mijn A6 van 2000 is dan ook meer waard dan de A6 van 2002 die ik pas heb ingeruild.
@siemi: Je hebt ook groot gelijk. Ik zou het ook direct doen.
Maar als particulier heeft voor mij het nadeel dat deze auto’s duurder worden ;-)
@lekkaah: Ik was onlangs ook in de markt voor ’n 335i, maar oa om dezelfde reden toch maar ’n 330i gekocht. Mag niet klagen tot nu toe.
We hebben twee jaar een W220 320 CDI gehad en het was een heerlijke auto. De motor blijft prachtig soepel lopen en het comfort is onovertrefbaar. De kosten van veel slijtageonderdelen vallen mee, alleen de luchtvering kost je gauw €2500 bij de dealer.
Ik ben hier groot voorstander van. Alleen een mercedes laat ik liever staan!
Het is ook het risico wat je koopt. Als je een nieuw koekblik met garantie en onderhoud koopt (of in NL: leaset), dan weet je wat je kwijt bent. Is er iets geks mis, wordt t vervangen.
Er zijn een hoop mensen die niet ‘relaxed’ rondrijden met het idee dat er elke keer weer wat kapot kan gaan aan je oudere auto. Moet je ook eerst weer gaan kijken wat er kapot is, internet fora afgaan, tegenstrijdige info afwegen, zoeken naar de onderdelen, kloten met sleutelen. Elke rammel kan potentieel 500 of 5000 euro zijn. Ook de onderhoudsbeurten; ze zijn gewoon duurder bij een S-Klasse. Vervang je de olie & bougies? Doe je die ketting of de bougies elke 90000km?
@gregorius: De garage is net zo belangrijk als de auto. Bij aanschaf van een dergelijke auto moet je ook of geld wegleggen voor de grotere problemen of zo goedkoop kopen dat je hem naar de sloop kan brengen. Als je daarnaast een specialist weet te vinden die een eerlijke prijs biedt zit je goed.
Als ik een eigen oprit en garage zou hebben had ik ook vele honderden euro’s (per jaar) kunnen besparen. Nu vreet m’n, goed gemotoriseerde, hatchback al m’n portemonnee leeg….
Toch hou ik hoop op een Maserati Quattroporte GTS in de toekomst, als ik wel beschik over eigen sleutelruimte.
Conlusie is dus neem een lease-auto van de zaak en dan heb je geen onderhoudskosten.
Punt 4 is in Nederland net iets anders: hier kan je rekenen op jaloezie en een hoop geroddel over “waar je al dat geld vandaan hebt”. Zelf kopen ze elke paar jaar een nieuwe Golf, maar hoe ze dat doen vraagt niemand zich af.
@erwh: +1, het gezicht dat velen trekken als je zegt dat de jouwe goedkoper is (incl afschrijving) dan de zijne..
Met veel van deze punten eens. Als ondernemer heb je, mits de auto 15 jaar of ouder is, ook nog eens van bijtelling over de dagwaarde, wat uiteindelijk er voor zorgt dat het rijden van een dikke youngtimer veel leuker wordt voor de portemonnee.

Zo rij ik nu dagelijks met heel veel plezier in mijn S8 uit ’99. Ja, hij rijdt 1:8 en dat is altijd weer even slikken aan de pomp. Maar onderhoud is betaalbaar (mits je je huiswerk doet) en rijplezier is niet te vergelijken met modern eco spul. Oh, en punt 4 moet je absoluut in je overweging tot aanschaffen van een luxe youngtimer limo meenemen. Ik word er toch wel op aangekeken, of m’n auto wordt bestempeld als ‘maffiabak’.
Je moet zo’n auto niet op een koopje willen rijden. Een goede stelregel is dat je bij elke oudere occasion eigenlijk het dubbele van het aanschafbedrag moet uittrekken zodat je een buffer hebt voor het benodigde onderhoud en herstel. Als je dan van tevoren budgetteert valt het namelijk ook niet zo tegen en rij je nog steeds voor relatief weinig geld in een geweldige auto. Jammer van de wegenbelasting maar het is feitelijk een verschil van enkele tientjes per maand. Als je bedenkt wat de afschrijving van een nieuwe auto is valt t allemaal wel mee.
Koop de goedkoopste auto uit de folder en rijdt hem helemaal op……Dat is het goedkoopst….Of je dat wil is wat anders..
@norge: absoluut gelijk, maar er bestaat idd ook nog iets van hobby/autoliefde.
Dat is voor iedereen uiteraard anders en afhankelijk van budget
Ik vermaak mij echt super met mijn oude gebakje, zelf betaald.
@norge: Met andere woorden: koop een Hyundai… ;)
Maar moet je dan alsnog mrb betalen?
Ik ben soms aan het kijken naar een BMW E38 728i.. 3-serie techniek in een Siebener.. En handbak. Helaas geen achterste stabilisatorstang maar da’s te lassen of te swappen uit een e39 540i.. Lijkt me een goede kandidaat voor “luxe maar redelijk goedkoop”.
Het overschrijven van Jalopnik-stukken houdt ook nooit op. Is ook lekker makkelijk tikken als je het even niet weet. Jezus, jullie maken zelf prima content. Waarom dit?
’t komt eigenlijk maar op één ding neer :

” Do you feel Lucky today ? ”

Kocht ooit een Jaaaaag XJ6 Series II die van van Melle de snoepjesfabrikant was geweest, van mijnheer van Melle zelf.
Knettergoeie wagen was dat, simpelweg omdat de wagen in de eigen Garage van van Melle door de werkplaats chef was onderhouden, en die wilde absoluut geen bonje met
zijn Baas !
Was een hele fijne slee, chocolade bruin met schuifdak en lange wielbasis
Zoop alleen benzine.
Rijd nu 3 jaar met de 540 en het valt niks tegen. Heb wel veel kosten gehad, maar heb ook veel kilometers gemaakt. (2012: 253k 2015: 392k)
Als je de auto in tip top conditie houd, dan heb je dezelfde rijervaring(lees: genot) als de gene die hem nieuw kocht, maar voor een fractie van het geld. Dus so what als een automaat revisie 2000 kost, degene die hem op de optielijst aankruiste betaalde het dubbele.
Daarom rij ik prive in een Cadillac uit 94. Nog geen problemen mee gehad de afgelopen 3 jaar.
Ik rij 3 jaar naar volle tevredenheid een E-320 station uit 2003 met een nieuwprijs van € 92.000. Heb onlangs gekeken naar een nieuwe E-300 hybrid, maar de afschrijving kost dan alleen al meer dan dat ik nu in totaal aan de auto kwijt ben.
Vorig jaar heeft de auto mij over 39.000 kilometer € 0,28 per kilometer gekost, met behoorlijk onderhoud. Best netjes vind ik zelf…
Nummer 4 kan in dit voorbeeld beter vernoemd worden naar:
Je krijgt aandacht van potentieel Taxivolk, mensen verwachten een blauw kenteken.
Jet cars bied goedkope S-klasse’s aan!! een 1999 S220 voor 1950€!
@toeter11: Nee joh, je las de advertentie verkeerd!
De voorkant is uit 1999. De achterkant is uit 1997! Ach, het is maar Jet Cars…. ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).