En dan was de tank van deze standaard 730d nog niet eens leeg! Dat is duurzaam! Lang leve de diesel, eh, oh.
De BMW 7 Serie is een prestigieus slagschip. Het vlaggenschip (ha, nog een boot!) van BMW is niet alleen een technologisch uithangbord op het gebied van gadgets en luxe, maar ook qua raffinement. Wie weleens in zo’n Duitse über-klasser gereden heeft kan het beamen: dat rijdt magistraal.
Wat we niet vaak zeggen, is dat ze zuinig zijn. Dit soort toplimo’s zijn nogal zwaar en voorzien van grote motoren. Meestal zit er een vrij grote brandstoftank in, waardoor het verbruik lijkt mee te vallen. Als je echter gaat rekenen, valt het soms best tegen.
Standaard 730d
Maar wat blijkt, een standaard 730d is een zuinigsheidswonder. Daar kwam BMW-YouTuber en chauffeur Joe Achilles achter. De Britse petrolhead kocht een BMW 730d van de G11-generatie, een gewone keurige ‘SE’, dus zonder gekke M Sportfrutsels. De auto werd voorzien van een setje Michelin EnergySavers en een volle tank brandstof om van London naar Madrid te rijden.
Dat is een rit van 1.026 miles, ja, mijlen, geen kilometers. Volgens Achilles was het mogelijk om dat in op één tank (van 78 liter) te gaan halen. Om het even om te rekenen, 1.026 mijl is 1.651 kilometer. Op één tank. Dat is toch gekkenwerk? BMW meldt dat het gemiddelde verbruik van die auto 1 op 18,9 is. Dat zou betekenen dat je na 1.474,2 kilometer stil komt te staan.
Zuiniger dan opgave
Echt, wat blijkt, die NEDC-opgave is ook maar een opgave en als je een beetje je best doet, kun je wel in de buurt komen of het zelfs verbeteren. Dat is dus precies wat Joe Achilles (en cameraman Patrick) hebben gedaan met deze standaard 730d.
Het meest krankzinnige is nog: ze hebben het gered. Ja, 1.651 km op één tank brandstof. En misschien nóg verrassender, de tank was nog niet eens leeg! Er was nog een beetje over om nog een kleine 150 km door te kunnen rijden.
Moet je daarvoor consessies doen? Ja, je moet wel met een voorzichtige voet rijden. De cruise control op 100 km/u zetten en dan gaan met die banaan. Uiteindelijk heeft hij 72 liter diesel verstookt met deze rit. Dat is 1 op 22,93!
Je kan de complete video van Joe Achilles hier bekijken! Check hieronder de rijtest van @Wouter in een iets minder zuinige uitvoering:
Meer lezen? Vergelijking: de nieuwe BMW 7 Serie versus de oude!
dutchneon zegt
Wat een geduld moet je dan hebben…. ik neem het me ook weleens voor op een ritje van 80km… na 15km geef ik meestal al op
DeWitteCondor zegt
Ik heb hiervoor een Jag XF S (3.0 diesel V6) gehad die op lange ritten ook ruim 1 op 20 deed. Wel als een oude lul rijden, maar dat werkt soms ook gewoon ontspannend. Maarja, volgens de linkse milieudrammer een vervuilende auto … dus heb nu een benzine die 1 op 13 doet …
racerx zegt
Alles valt of staat met de rechtervoet. Als ik rijd zoals de heren uit het artikel, red ik makkelijk tussen de 1:15-1:16. BMW 523i F11, 3.0 zescilinder met een stage 1 kuurtje.
kennone zegt
Ben wel benieuwd hoe dat nou rijd gezien ik deze ook als volgende optie beschouw, heb een 130i gehad en dat was best een vlotte bak als je hem goed door de toeren trok. Is dat de 5 ook nog het geval of valt het wat tegen door zijn hogere gewicht?
rikus zegt
Dat kart gevoel heb je natuurlijk niet bij een 5-serie.
racerx zegt
Het is absoluut een vlotte station, maar ongeveer 265pk op 1700kg is heel wat anders dan datzelfde vermogen in een 130i. Ik heb een Z4 Coupé gehad (1295kg) met exact hetzelfde blok dat in jouw 1 lag, die was natuurlijk een stuk sneller. De ZF 8 traps maakt wel veel goed trouwens, 0-100 is maar een flinke seconde langzamer dan mijn toenmalige Z4 met handbak. Heerlijke auto, zo’n F10/F11. Kan ‘m, zeker in de n/a zescilinder uitvoering, alleen maar aanraden.
eaudi zegt
Ben hier niet echt verbaasd over. Met mn ‘50 tdi’ vlaggeschip van Audi haal ik zonder veel moeite en zonder te rijden als een slak met regelmaat rond de 1:20. 1400km op een tank is daarmee haalbaar. Dus als je echt je best gaat doen moet dat beter kunnen.
Die moderne Duitse Diesels hebben een enorme slag gemaakt de laatste jaren.
kreukelzone zegt
Voor de nieuwsgierigen: de tank is dus 78L.
RutgerK zegt
Hartstikke handig. Overigens rijdt een EV met dezelfde hoeveelheid energie (72×8 kWh) ook nog terug naar Londen.
kniesoor zegt
Die is dan wellicht zo zwaar, dat je een groot rijbewijs nodig hebt.
RutgerK zegt
Ik ga er vanuit de Joe onderweg een paar keer gestopt is.
Duurzaam gaat niet over het aantal keren bijladen maar hoeveel energie je gebruikt voor je reis.
Zou een interessante test zijn om de 730d tegen de Mercedes EQXX deze tocht te laten maken.
petroldrinker zegt
Respect dat je het volhoud, als ik de straat uitrij irriteer ik mij altijd al aan de lage snelheden, laat staan als je zo een stuk moet afleggen met 100koh, ik zou helemaal gek worden
Dutchdriftking zegt
En ik maar mijn best doen met mijn 2 liter diesel om 1 op 15 te halen…
rogerzz zegt
Whut, mijn (gechipte) 2.0 tdi Audi A4 deed laatst met een rit door Duitsland met heel veel onbeperkte snelheid structureel ruim 200+ nog 1:14, dat vond ik enorm netjes. Met 100km/u is het 4.5 liter/100km en met 120km/u is het 5.0/5.2l per 100km? Ik doe nooit mijn best zuinig te rijden, en als ik hard rij dan valt het mij alsnog niet tegen.
Rij je toevallig in een Fiat Ducato 2.0 diesel?
Dutchdriftking zegt
@rogerzz“een 159, wel op 19 inch wielen. 120 op de cruise zonder airco aan is 1 op 16. Binnenkort chippen, erg benieuwd wat dat gaat brengen.
rubend zegt
Van chippen word een auto niet zuiniger. Tenzij je onbewust minder gas gaat geven. Je auto verandert niet (vorm, gewicht), dus je hebt nog steeds dezelfde hoeveelheid energie (brandstof) nodig om voort te bewegen.
milanomt zegt
Heb ook een 159 2.0 op 19 inch, ik doe ongeveer 1:16.8 aan verbruik bij 120, wel gechipt. Maar bedenk dat de snelheidsmeter gewoon niet afwijkt tov GPS snelheid. Dus onze 120 is 115 bij een andere wagen.
berlinetta zegt
Hoe dan? Dat haal ik met mijn 1.6 benzine al.
erce zegt
Ik heb jaren geleden een BMW 520d (F10) gehad en haalde daar met gemak (als ik lekker rustig reed) 1 op 20 mee. 1400 kilometer op en tank was geen uitzondering.
erics zegt
Wat is deze 7 dan een beauty vergeleken met nieuwste model…..
AlbertW zegt
Vraag me af wat een 320D dan zou doen. Had er vroeger een en die deed easy 1 op 20
Maar die 100km per uur doet wel alles hè. Zelfs met mijn X5 4.0i rijd ik 1:15 overdag.
pilz zegt
onlangs heb ik 1.206km gehaald op 56 liter, dus rond de 21,5/km/L. Daar moest ik dan wel mijn best voor doen, zoals aan de max snelheid houden en op de cc, op tijd van het gas voor een stoplicht, start/stop consequent gebruiken, etc. Zat wel wat file en dorpsverkeer tussen. Als ik daar niet op let en 10 a 20 boven de max rij zit ik op 19 a 19,5km/l. Overigens met een F30 316d, geflashed naar 190pk.
peug zegt
Met mijn 320d (g20 2020) heb ik onderweg naar Frankrijk eens 1300km gereden op één tank (60l). Dit met vlot doorrijden met CC op 135km/u ( en soms ook iets meer 😏)
HelldogBE zegt
Dan moet je dringend Joe Achilles YouTube kanaal verkennen. Hij heeft niet alleen altijd een M in zijn garage, maar is ook VIP chauffeur met dit soort sloepen.
autodrome zegt
Wie rijdt er in GB, FR en SP 100km, dat is toch onrealistisch. 1000 tot 1100 kilometer is het dan. Dat vind ik nog steeds geweldig. Diesel is echt in het verdoem hoekje gestopt terwijl het echt een stuk schoner is dan benzine, zeker als je adblue meeneemt. Ik denk er echt over om weer een diesel te nemen …..(kilometervreter)
mashell zegt
Schoner als benzine? Hangt er maar net vanaf welke uitstoot je meet, CO2 of NOx.
Poulusma zegt
“Ja, je moet wel met een voorzichtig rijden.” Toevallig, ik rijdt ook altijd met een voorzichtig!
OT
Dat is best een nette prestatie van de heren! Ware het niet dat het makkelijker te behalen is als je een dergelijke rit doet. Neem aan (heb het filmpje niet gezien) dat dit grotendeels snelweg kilometers zijn. Met stedelijk verkeer vallen dit soort verbruiken met een dergelijke auto niet te halen.
sabrerator zegt
Poeh! Da’s zuinig!
Mijn 2.7d V6 in de S-Type heeft als zuinigheidsrecord 1:15,9 gehaald, en doorgaans tussen de 1:13 en 1:14. En ik rij rustig.
87sandyd zegt
Laatste alinea klopt niet helemaal. Je moet vooral niet de cruise controll aanzetten. Hij en Patrick hebben alles gedaan zonder cruise control, anders zouden ze het naar eigen zeggen ook niet redden.
mashell zegt
Waarom zou dat zijn? En dat is een serieuze vraag.
volvo480gtt zegt
Omdat je bij glooiende wegen constant versnelt en afremt op de cruise control. Heuvel op gaat de auto werken om op dezelfde snelheid te komen/blijven. Terwijl je zonder cc bij gelijke belasting/gaspedaalstand wat terugzakt in snelheid en dus minder verbruikt. Heuvel af houdt hij in op cc terwijl je bij gelijke belasting/gaspedaalstand een hogere snelheid bereikt (en minder verbruikt) en na de heuvel een deel uitrolt.
mashell zegt
Plausibel. Maar het is wel precies het gedrag dat fanatieke cruise control gebruikers als mij als hoogst irritant ervaren.
wesley zegt
Dit is precies de reden waarom ik bijna nooit meer mijn cruisecontrol gebruik: die heb ik speciaal in mijn auto laten inbouwen, omdat ik dacht dat ik daarmee zuiniger zou rijden. Maar het tegendeel is waar.
Alleen als de weg zo vlak is als een dubbeltje, zonder stijgingen of dalingen: dan kun je zuinig met de cruisecontrol rijden. Maar het is een dom systeem en gaat dus gas terugnemen, terwijl je een lichte daling hebt…
En juist overdreven veel gas geven, wanneer je een stijging hebt. Beide is niet goed voor het brandstofverbruik: want bij een daling, kun je juist versnellen zonder dat het extra brandstof kost.
Die opgebouwde energie kun je vervolgens bij de stijging gebruiken, zodat je makkelijker omhoog rijdt. En dus zuiniger, dan wanneer je bij de daling steeds gas terugneemt om de cruisecontrol een vaste snelheid vasthoudt.
Vooral in buitenland werkt dat goed: daling is snelheid maken, zonder daarbij extra benzine perse te hoeven gebruiken. Waarbij je bij een stijging, juist de snelheid laat zakken. Omdat je anders veel benzine verbruikt.
Maar goed ik ben een echte hypermiler: heb er nogal een sport van gemaakt, om zoveel mogelijk km’s uit een liter benzine te krijgen.
potjak zegt
Netjes, rijden als een slak in eco-modus. Eind jaren ’90 een Peugeot 106 1.6 diesel gehad. Reed ik 1 op 24 mee, goed dat was alles behalve een slagschip, maar even in het kader van het milieu/duurzaam.
erce zegt
Zo’n 730d weegt bijna het drievoudige van jouw 106je. Even in het kader van milieu/duurzaam.
gregorius zegt
Ik doe ook wel eens 1:18 of 1:15.
O nee, 15 of 18 / 100km.
Ach ik sponsor de staat gewoon wat meer.
dare2think zegt
Als de snelheid constant blijft maakt het gewicht relatief veel minder uit dan de luchtweerstand, waardoor ook zware auto’s als deze heel zuinig kunnen zijn – als het frontale oppervlak maar klein genoeg is. Gewicht kost vooral brandstof bij optrekken.
SUV’s scoren op beide punten slecht waardoor dat verbruik altijd astronomisch is.
Ik heb hierin ervaring met een Fiesta 1.6 diesel en die komt met half stad/ half snelweg 805 km ver op 37 liter. 1611 km op 72 liter zijn dan vergelijkbare getallen; bijna precies een factor 2!
jessepinkman zegt
Ik heb ook een 7 G11 gereden voor 1,5 jaar en door de (relatief) lage luchtweerstand, laag gewicht (carbon core) en doorontwikkelde motoren, zijn het gewoon zuinige auto’s. Mijn 750i (4,4L V8) deed 1:12, of 1:15 als je erg je best deed. Geen verrassing dat een 730d dan 1:22 doet.
isleofman zegt
Altijd diesels gereden. De 2.0 liters in de 3 serie en 5 serie (525d) reden eenvoudig 1:20. Daarna tesla s gaan rijden. Was prima maar weinig fun. Toen dichterbij gaan werken en nu een v8 en 6 cilinder met 2 turbo’s. Respectievelijk 1:7 en 1:9. Heerlijk 🫣
RB zegt
Zelf in het bezit van een F11 535D, en moet zeggen met rustig rijden haal ik ook 1300 km op een tank(70liter).
Dus verbaasd mij niet dat dit met nieuwe technieken mogelijk is. Maarjah, de overheid heeft nu eenmaal een hekel aan diesels.🫢
janesh zegt
Mijn 630d gt even groot en zwaar als een 730d, haalt op mijn 105 km/u ritten van Twente naar zuid Limburg 520 km vice versa ook met gemak 4,8 Ltr op 100 km.
Mijn 740e haalt op hetzelfde traject 5,2 ltr per 100 km.
slakkie zegt
Ach, mijn 14 jaar oude Citroën C8 HDi haalt net geen 1500km met een tank van 80 liter. Verbruikt ook een pak minder dan wat wordt opgegeven door Citroën.
dotternetta zegt
Nog zo’n ritje en hij moet naar de garage. Verkoold en gesmolten inlaatspruitstuk..
dondeboer zegt
Heb vier jaar met een Volvo V40 D4 gereden, de 190pk versie. Daarmee heb ik ooit 1550km gereed met 55,6 liter diesel, das op een haar na 1:28. Waren veel snelweg kilometers, maar ook gewoon files en stadsverkeer. Vind t nog steeds jammer dat ik niet een keer een echte duurzaamheidsrun heb gedaan, er had meer ingezeten.
Nu rij ik 40k per jaar minder en geniet ik van mn Busso :)
wesley zegt
Dit is toch niet bijzonder zuinig? Met mijn Suzuki Celerio haal ik met gemak 28KM/L, bij dit soort afstanden gemiddeld. Je bent wel langer onderweg: omdat bij een zuinig verbruik, ook een lagere snelheid hoort.
Maar als je bedenkt, dat mijn auto een benzineauto is en dit een dieselauto: dan ben ik niet bepaald onder de indruk van 22KM/L voor een diesel, aangezien de wegenbelasting en verzekering ook vele malen hoger is.
Al heeft mijn auto natuurlijk wel geen grote tank: ik moet het doen met 35 liter, maar theoretische kan ik daar ook 1050km mee halen wanneer ik bio-ethanol vrije benzine zoals V-Power tank. Want dan haal ik met gemak 30KM/L, alleen dat verdient zich net niet terug in de meerprijs van V-Power.
HelldogBE zegt
Je vergelijkt een Suzuki Celerio met een 7 serie die 2* zoveel weegt, 4* zoveel vermogen heeft, een veel groter frontaal oppervlak, bredere banden, veel meer geluidsisolatie en luxe… Ik weet wel in welke auto ik wekelijks 1600km zou willen afleggen ondanks het hoger verbruik.