
Korte spoiler; het gaat goed met de BMW Z4 35i van Nicolas. Maar dat was niet gratis…
Ondergetekende is een tevreden mens. Althans, nu. Want wie mij een beetje kent weet dat het op de meest rare momenten kan gaan kriebelen en dan wordt er weer een voor veel te veel geld gerenoveerde auto ingeruild op iets anders. Die daarna weer voor een vermogen moet worden opgeknapt.
Zo gaat het bij mij -helaas- wel vaker. Ik kan er niks aan doen, het is sterker dan mijzelf. Want weet je nog? Ik zei nog niet eens zo heel lang geleden nog dat ik mijn Saab 9-3 Aero cabriolet voorlopig niet weg zou doen. En ik geloof dat er anderhalve maand later een BMW Z4 35i voor in de plaats was gekomen.
Maar voorlopig ben ik tevreden en hou ik de Z4 nog wel even in mijn bezit. En als je straks leest wat ik eraan uit heb gegeven om hem überhaupt weer goed rijdend te krijgen, dan begrijp je me ook wel. Al zou ik hem wíllen inruilen, dan gaat dat simpelweg niet, bij wijze van spreken.
Zo gaat het met de BMW Z4 35i van Nicolas
Maar laten we bij het begin beginnen. In dit artikel kun je lezen hoe ik tot de aanschaf ben overgegaan. Impulsief inderdaad, maar ik heb er nog geen spijt van. Ondanks de fikse reparatie die ik heb laten uitvoeren.
Die was wel nodig ook. En daar schrok ik wel een beetje van. Je mag als koper toch wel uitgaan van het woord van de verkoper. Die gaf schoorvoetend toe dat er iets met de wastegate was -ook alleen maar omdat ik toevallig wist hoe die problemen zich manifesteerden, door middel van een flinke ratel en dat meldde-, maar verder was het ‘een auto in uitmuntende staat’. Van een oud vrouwtje geweest werd zelfs gezegd, serieus waar…
Nou, een uitmuntend goede auto was het dus niet. Verre van zelfs. Alle problemen werden vakkundig verzwegen.

Op z’n zachts gezegd; niet heel netjes. Ik kan hier alinea’s volschrijven, maar de verkoper zelf weet wel wat hij beter had kunnen -en moeten- doen. Soit, het is wat het is, ik zal daar nooit meer een auto kopen en ik hoop dat hij niet meer klanten wegjaagt…
En oh ja, niet alles is de fout van de verkoper… ik had zelf ook weg kunnen lopen. Maar dat heeft dit zwakke stuk vlees niet gedaan. Ondanks mijn toen al gerede twijfels. Mijn fout. Enfin, het heeft me flink wat frustraties -en geld- gekost, maar ik heb nu wel een goede Z4. En daar ging het me uiteindelijk allemaal om.
Wat is er allemaal aan de Z4 gedaan?
En dan is de vraag, wat is er dan allemaal aan die Z4 gedaan dat zoveel heeft gekost? Daar kom ik zo op, eerst even het bedrijf benoemen dat mijn auto zo goed onder handen heeft genomen. Dat is The Engineers Garage in Breukelen.
Een stel specialisten. Liefhebbers en correcte mannen die wél weten hoe je zaken hoort te doen. Waarvan ik vooraf dacht dat ze alleen de M-modellen en andere speciale BMW’s onderhielden, maar je kunt er dus ook prima terecht voor een relatief normale BMW. Aanrader, een verademing vergeleken met het bedrijf waar ik de auto kocht.
Nee, ik krijg niks gesponsord, ik ben gewoon oprecht tevreden over de wijze waarop zij de Z4 onder handen hebben genomen. Ik kreeg updates, foto’s, eventuele extra werkzaamheden werden vooraf gemeld en uiteindelijk ging ik weg met een heerlijk rijdende Z4 35i. Maar wat hebben ze nou gedaan. Daarvoor lijkt het me het slimst om even een foto van de factuur up te loaden. Of eigenlijk, 4 foto’s. Het was me nogal de factuur namelijk…




Inderdaad, ik zei al dat het niet niks was. En dan zijn jullie benieuwd naar de kosten, dat weet ik ook wel. Inclusief arbeid kwam het bedrag uit op ruim 8300 euro. Voor een auto die enkel en alleen iets aan de wastegates moest laten doen… Autsj.
Maar goed, hobby’s kosten geld en ik ben achteraf blij dat ik het heb laten doen. Want hij rijdt nu weer als een nieuwe en met de redelijke aanschafprijs was ik ongeveer net zoveel kwijt als eentje waaraan het werk al was gedaan. Alleen heb ik dat bij deze kunnen volgen. En is alles heel recent vervangen onder garantie. Ik lul het maar recht voor mezelf.
En hoe bevalt dat ding nou, Nico?
En hoe bevalt hij nu? Heel goed. Ik heb sinds hij terugkwam van de reparatie al zeker 2500 kilometer met de Z4 gereden. De Tesla staat een beetje werkloos op het erf te wachten tot het weer kutweer gaat worden. Want ja, het weer zat vreselijk mee voor een cabrio.




De leukste upgrade vind ik eigenlijk de flippers op het stuur. Die zijn nu veranderd in een linkerflipper waarmee je terugschakelt en een rechter waarmee je een versnelling hoger gaat. Dat in combinatie met de dubbelkoppelings 7-traps DCT-bak is gewoon erg grappig. Plofjes bij het terugschakelen en razendsnel een verzet hoger. Is gewoon vreselijk leuk.
Van de zomer gaat de Z4 weer mee op een roadtrip naar Spanje, ik denk dat het in de bergen helemaal een feestje wordt. Daarvan houd ik u vanzelfsprekend op de hoogte. Nu heb ik hem 1 keer meegenomen naar Duitsland, 265 op de teller haalde hij en hij hield nog niet in, qua begrenzer. Maar ik durfde niet meer sneller… Ik word oud. De teller zag er ongeveer zo uit op dat moment. Achteraf geen enkel probleem, geen gekke geurtjes, geen meldingen. Het lijkt erop dat hij goed in elkaar is gezet.

In de toekomst wil ik nog een paar dingen laten aanpakken. Het inlaattraject moet worden gereinigd door middel van het zogeheten Wallnut Blasting. Da’s nu niet gedaan, maar schijnt echt wel verschil te maken.
Verder zijn de velgen me net iets te veel beschadigd, die mogen na de zomer onder handen worden genomen. En dan zoek ik ook nog even naar of een goede spuiter, of een tweedehands voorbumper in goede staat. Daar zitten ook nog wat beschadigingen op. Maar dan is hij wat mij betreft wel af.
Sneller hoeft niet, hem helemaal fabrieksnieuw maken ook niet. Ik ben tevreden. En nou eens kijken hoe lang het duurt voordat ik hem inruil op ‘die ene kans die nooit meer voorbij komt’. Een ‘betaalbare’ Ferrari F355 Spider bijvoorbeeld.
Hou me alsjeblieft weg bij de occasionsites. Bedankt alvast! ;-)





Zo gaat dat als je een auto koopt waarvan je (tijdelijk) houdt en die vraagt om technische aandacht. “Ach toe dan maar. Dan is het ook weer goed” . . . . . En nu lekker rijden! Je hebt er voor betaald immers
Foi wat een reparaties zeg. Dit is precies waarom ik nooit een BMW zal kopen, ookal is zo’n 6 in lijn met achterwielaandrijving geweldig. De bouwkwaliteit van de motor en het 1 en ander er omheen is gewoon zeer matig. Maakt de auto niet minder mooi en minder goed rijden, maar het maakt je portemonnee wel echt lichter.
Ga hier aub goed en lang van genieten Nicolas. Of je moet iemand vinden die je er zoveel voor lapt dat je ongeveer quitte staat 😉
Moet ik toch even commenten. Ligt heel erg aan de motor. De N54 staat bekend als een niet al te betrouwbare rakker. Maar jaaaren geleden heb ik 40.000 zeer goedkope kilometers gemaakt met mijn 330i (N52) destijds. En nu inmiddels 22.000+ km met de S55 in de M2 Comp zonder piepje of kraakje. Met de huidige B58 kun je eigenlijk niet fout gaan. Dus alle BMW’s op één hoop gooien als onbetrouwbaar is niet eerlijk;)
Uiteraard zijn er verschillen in motoren. Maar 40 of 22k kilometers is natuurlijk niks. Hoeveel benzine BMW’s gaan er over de 2 ton zonder grondige werkzaamheden? Als ik alle verhalen moet geloven niet veel.
Je krijgt er overigens wel een hoop voor terug eh. Want eerlijk gezegd vind ik BMW (op de laatste jaren na) het mooiste ‘normale’ merk dat er is. Zowel qua uiterlijk als qua rijbeleving, voor de 6 in lijn modellen dan. Heb toen ik afstudeerde en mijn 1e salaris kreeg niet voor niets een nep BMW gekocht 😉 Precies deze in deze kleur, geïmporteerd uit Oostenrijk:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/Mitsubishi_Galant_Kombi_rear_20080318.jpg/1200px-Mitsubishi_Galant_Kombi_rear_20080318.jpg
dikke sjaak!
Ik geloof dat het tegen dovemansoren is maar mijn BMW F11 535i ging zonder enige problemen richting de 3 ton. De beste auto die ik ooit gehad heb.
Kiek ns an!
Netjes hoor! Goeie bak om de 3 ton mee aan te tikken.
Ik rij inmiddels mijn 8e BMW (330d, 120d, 330i, 330d, Mini JCW, 750i, M4, 745e). Ik heb slechts 1x een reparatie buiten normale slijtage-onderdelen gehad. Dat was iets met de koeling op de 750i, viel onder de garantie. Ik rij 25k per jaar. Voor mij juist het meest betrouwbare merk van mijn auto-CV.
Voor een 15 jaar oude auto met een motor met (redelijk) hoog vermogen vind ik dit soort reparaties niet heel uitzonderlijk.
Ja dit is wel enorm ongenuanceerd. De S85 eet lagerschalen op, die wil je niet hebben, de S54/N54 is ook niet geweldig, daar kun je ook beter vandaan blijven.
De N20, N52 en B58 zijn behoorlijk probleemloos. Gewoon weten wat je koopt, zo spannend hoeft het niet te zijn. Sowieso is alles na bouwjaar 2010 ongeveer een stuk beter geworden.
B48 idem, ook goede blokken. De driecilinder B38 is ook sterk .
Goeie genade, wat een geld sla je stuk op zo’n auto…
Ik moet wel zeggen, dit is een pareltje om te zien en (waarschijnlijk) een genot om te rijden, dus ik hoop voor jou dat je nog vele zorgeloze kilometers kunt (en gaat) maken.
En ja, bij die gedroomde F355 Spider wéét je dat dit soort gerage facturen eigenlijk ‘heel gewoon’ zijn. Wat dat betreft zou het een logische vervolgstap kunnen zijn.
Eerst de beurs oprekken met herstellingen van een problematische BMW. Tot er gewenning optreedt.
Dan ben je voorbereid voor normaal Ferrari onderhoud 🤣.
Wel doorsparen voor een probleemloos exemplaar dan… 😅
Yaaiks, da’s een nijdig rekeningetje 😳 Afijn, als-ie nu weer helemaal als nieuw is jan he ‘m op wnig moment verkopen als zijnde ‘in topstaat, van een oud mannetje geweest’ 😆
Veel plezierige kilometers gewenscht !
. . . kan je ‘m op enig moment . . . dus
Is de verkoper je niet tegemoet gekomen?
Ik denk dat je juridisch wel wat kunt.
Zeker omdat die bij een dealer is gekocht, had ik de reparatie en de rekening bij hun neergelegd. Iets met garantie/bovag ofzo.
Tevens kan het leerzaam voor andere autoblog lezers zijn om te weten welke dealer het is… om hen voor fouten te behoeden.
@kerre
Mwoah, ik denk dat als je er iets juridisch van gaat maken het een welles-nietes zaak gaat worden. En nogmaals, ik had kunnen weten dat hij niet helemaal goed was, alleen had hij het moeten zeggen wat mij betreft. En geen zin in extra gedoe.
En ik noem geen namen, vind ik niet nodig joh.
@nicolasr:
Het verbergen of verzwijgen van problemen (foutcodes wissen, het achterhouden van informatie over noodzakelijk onderhoud) is anders wel degelijk laakbaar en strafbaar. In dit soort gevallen zal er wel een onafhankelijk expert over moeten oordelen, maar ik geloof zelfs dat de bewijslast in dit soort gevallen bij de verkopende partij ligt.
Ik vind het een bijzonder verhaal…
* je koopt een auto die blijkbaar van voor tot achter onder de olie zit
* je hebt blijkbaar ook niet de boordcomputer uitgelezen met Carly/Bimmercode/Protool (want die moet vol met foutcodes hebben gestaan gegeven kapotte turbo’s en noodloop ingrepen)
* de verkoper zegt dat het een probleemvrije auto is
En dan blijkt dat er reparaties uitgevoerd moeten worden die bij een BMW dealer zeker meer dan €10000 zou kosten.
Vervolgens klaag je over de oneerlijke verkoper (notabene BMW ‘specialist’) maar ga je niet verhaal halen maar hou je hem zelfs uit de wind???
Ik kan dit alles alleen begrijpen als je de auto gekocht heb voor een extreem laag bedrag, bv ruim onder de €10000. Indien niet… dan zou ik met die rekening van €8300 terug gaan en verhaal halen. Dit wordt echt geen welles/nietus verhaal. Op z’n minst zou je een substantieel deel van de reparatiekosten terug moeten kunnen eisen.
Ik weet wel een hele goede spuiter alleen weet ik niet of ik hier reclame mag maken
@fabian Ja hoor, dat mag je zeker!
Dank voor de eerlijkheid en inzage, ik heb even (5 minuten) getwijfeld om de MX-5 een keer te vervangen door deze generatie Z4 na je eerste verhaal. Nu twijfel ik niet meer. Voor het bedrag aan reparaties aan deze Z4 koop je een zichtbaar gebruikte MX-5 erbij.
Wat je zegt. Hier precies hetzelfde verhaal.
Was de verkoper ook de berijder? Om zoveel steken onder water te maken naar een verkoper die hem ook maar gewoon ingeruild heeft zou niet helemaal terecht zijn m.i.
Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om te weten wat hij verkoopt en te weten dus in welke staat die is.
@kareljansen De berijder was volgens de verkoper de moeder van een van de eigenaren van de zaak, of iets in die richting. Haar zoon of neef had de auto daar de laatste jaren in onderhoud. Dus het lijkt me dat ze op de hoogte waren van de gebreken.
Maar goed, zoals ik ook al zei, het is niet alleen de schuld van de verkoper, ik had ook kunnen weglopen en dat heb ik niet gedaan. Ik wist ook dat er het een en ander aan mankeerde. Maar het gaat me erom dat je iemand willens en wetens een product vol gebreken aansmeert. Zeg het gewoon, lijkt me wel zo netjes. Dat hoort niet en mag m.i gewoon benoemd worden. En ik heb geen namen of bedrijf genoemd, ga ik ook niet doen, dus ik vind het verder prima.
En nu is het wel een heerlijke auto hoor. Ben er net weer mee naar het werk gereden, genieten.
Aha, nou en nu maar genieten! Prachtige wagen en je weet nu in elk geval dat alles goed voor elkaar is.
Feitelijk valt het nog wel mee voor deze Z4. Olie lekken doen zo ongeveer alle BMWs op leeftijd, dus ook deze. Dan zijn er 2 kapotte turbo’s, 4 afgeragde banden en de remmen zijn toe aan vervanging.
De rest is schoonmaken, demonteren en monteren.
Veel plezier Nicolas!
Zo lees ik ‘t ook. Niets extreems. Behalve de rekening dan 🙂
Een Autoblogjournist moet toch een goed salaris hebben om twee auto’s te kunnen rijden en dit soort reparaties te kunnen bekostigen 😳
Een Autoblogjournalist die ernaast twee radioprogramma’s presenteert, 5 dagen per week het nieuws doet bij het nummer 3 radiostation van Nederland en tegelijkertijd de voice-over is van meerdere reclamespots, programma’s, trailers en films, er een aantal webshops op nahoudt en met alle andere dingen die op zijn pad komen 7 dagen per week zo’n 80 uur per werkt kan het inderdaad wel betalen gelukkig.
Ghe ghe ghe, een mooie eyeopener voor degenen, die denken, dat AB columnist zijn een fulltime job is 🙂
Kijk, dat verklaart een hoop!
“Maar goed, hobby’s kosten geld en ik ben achteraf blij dat ik het heb laten doen”
Ik denk eerder dat, als je vantevoren had geweten wat voor rekening je zou krijgen, de Z4 had laten staan bij de verkoper 🫣😉
Lekker bommetje 🤤! @nicolasr
De motorruimte onder die uitgestrekte motorkap zou ruim genoeg moeten zijn om 2x compacte Cosworth of Yamaha V6’en aan elkaar geklonken met industriële hyperlijm te herbergen, toch?
Het is een hoop geld, maar ze hebben veel werk verzet in die uren. Dat je met de schouders er onder gaat en het gewoon laat fixen waardeer ik wel. Hopelijk lezen we nog lang over deze schitterende roadster.